Terveiset Elisan tulosinfosta Topi Mannerille se oli ensimmäinen Elisan toimitusjohtajana. Varmistin muuten Topilta, että miten hänen sukunimensä pitäisi taivuttaa. Perinteen mukaan se taivutetaan Mannerin eikä Mantereen. Kumpaakin kirjoitusasua tulee säännöllisesti vastaan. Alla inderesTV:n haastattelu.
Useamman infon istuneena tässä on oppinut, että Elisan kvartaalikatsaukset kestää tyypillistä kauemmin. Melkein 1,5 tuntia meni tänään, ja taustalla tietysti se, että useampi analyytikko halusi esittää useamman kysymyksen. Suomessa istuvista analyytikoista paikalla oli valtaosa luomasssa kasvotusten kontaktin uuteen johtoon. Yleensä infoissa istuu tänä päivänä fyysisesti harvempi analyytikko.
Topi Manner esitteli aluksi lyhyesti itsensä ja taustansa. Edeltävään toimitusjohtajaan nähden ehkä pienenä vivahteellinen ero oli, tai ainakin tulkitsin puheita niin, että kasvumahdollisuuksia alleviivattiin astetta enemmän, erityisesti mitä tulee kv-ohjelmistoliiketoimintaan. Tästä useampi analyytikko sitten infossa kysyikin, että mitä voidaan odottaa. Manner korosti elisamaiseen tapaan, että kaiken kasvun pitää luoda omistaja-arvoa, ja oikeastaan sen syvällisemmin aiheeseen ei haluttu mennä.
Kiinnitin huomiota avauspuheenvuorossa myös siihen, kun Manner sanoi, että Elisa näkee mahdollisuuksia ja haluaa kasvattaa niin sanottua “share of walletia” eli nykyisille asiakkaille saadaan myytyä enemmän ja laajemmin Elisan tarjontaa. Ilmeisesti tässä oli kyse digitaalisista palveluista. Suomessa Elisan markkinaosuus sille relevanttien it-palveluiden kilpailukentässä on 10 prosentin tasoa.
Mobiilin palveluliikevaihdon kasvu oli alkuvuonna totuttuun nähden verrattain vahvaa, ja taustalla tässä on totutusti 5G:n ylösmyynti ja 4G:n sisällä ylösmyynti pienemmistä nopeuksista suurempiin. Kiinnostava nähdä, alkaako teleoperaattorien välillä taas suurempi hintakilpailu, kun inflaatio on tasoittunut. Kun oman liittymäni tässä vaihdoin vastikään toiselle operaattorille, mitään veret seisauttavaa tarjousta en saanut kääntääkseni päätä ja pysyä asiakkaana.