Embracer Group AB - One group to implode them all

Yhtiö on sijoittajalle nyt yhtä “halpa” kuin se oli vuoden 2018 tammikuussa. Inflaatiokorjattuna tietysti vieläkin halvempi. Jotain lähemmäs 20% luokkaa varmaan.

PC-pelipuolen liikevoiton merkittävä lasku ei pitäisi sinänsä yllätyksenä tulla, mutta herättää joitakin kysymyksiä siitä, mahtaako seuraavat suunnitteilla olevat kymmenet AAA-julkaisut tuottaa sitä kaivattua kassvirtaa, vai onki niin ettei tässä Lara Croftistakaan ole yhtiötä auttamaan hurjien visioiden kariutumisen aiheuttamasta suosta ylös?

PC-puolen pelialalla meni lujaa 2010-luvun loppupuolella, jolloin Embracerinkin arvostus alkoi nousta. Nyt koko ala kärsii korkojen lisäksi inflaatiopaineista, joita aiheuttaa siis näytönohjainten kysyntä AI-puolen investoinneissa. Samalla kun rautavalmistajat keskittyvät lisäksi kuorimaan kermat hi-end sirujen valmistukseen, niin pc-pelaamisen kustannuspaineet uhkaavat karata käsistä - tai ainakin siihen kohdistunee tulevina vuosina merkittävää hintapainetta.

Konsoli- ja mobiilimarkkinat ovat tietysti oma lukunsa, ja niissä on yhteenlaskettuna tietysti paljon suurempi markkinapotentiaali. Hiukan on kuitenkin sellainen seesteinen vaihe tässä ehkä alkamassa, että voidaan todeta pelidevaamisen kultaisten aikojen olevan ohitse ainakin hetkeksi. Mutta tulevaisuus usein yllättää.

Alkaa kyllä usko loppua ihan koko peliteollisuusalaan. Tuntuu ettei alan seksikkyydestä ja rahantekovoimasta ole kohta mitään jäljellä.

11 tykkäystä

Katselin vihdoin tuon tulosjulkkarivideon ja kovin oli aneemista ulosanti ja tiedotus, miten ihmeessä voi noin epävarmasti esitellä kaiken ilman mitään selkeää näkemystä ja lupausta paremmasta tulevaisuudesta. Käänteen pitäisi olla jo pitkällä ja ehkä onkin, mutta sitä ei kyetty pukemaan sanoiksi. Kauan sitä parempaa tulosta joudutaan odottelemaan? Tällä vauhdilla osake shortataan nollaan ennen kuin Lars pääsee kertomaan jotain positiivista .

Taidanpa kirjoittaa taas rakentavaa palautetta kunhan saanut koneistoon riittävästi alkoholia ja tällä kertaa ehdotan, että Larsin olisi aika siirtyä syrjään, ei meno voi jatkua näin ja johdon on pakko kantaa vastuu nykyisestä laskutrendistä tavalla taikka toisella. En myöskään hyväksy tätä tiedotuslinjaa, jossa ei oteta oikeasti kantaa yhtään mihinkään, väistellään kaikkia kysymyksiä ja samaan aikaan yhtiön PR imago täysin tuhoutunut. Sivulauseessa sanotaan aina, että tärkein tehtävä on luoda arvoa omistajille, mutta tekojen perusteella näin ei ole.

Yhtiön AINOA tehtävä oli tässä osarissa todeta, että velkaa saadaan vähennettyä sovitusti ja siinäkin epäonnistuttiin tai todettiin, että se ehkä mahdollista tai sitten ei, riippuu siitä miten yritysjärjestelyt etenevät jos etenevät, joten aivan käsittämätöntä touhua eikä luo yhtään uskoa johtoa kohtaan.

Todennäköisesti nämä tampiot vielä myyvät Gearboxinkin ja siinä vaiheessa viimeisetkin hyppäävät veneestä, ellei se ole jo uponnut lopullisesti.

8 tykkäystä

On huonot ajat pelialalla…

Mutta jos ihmisen vapaa ajasta kilpailevista viihdemuodoista miettii ei peliala ole mihinkään kuolemassa, ennemmin leffateatteritki lakkaa olemasta.

Kyllä Embracerilla on muskeleita tai ainakin näin näen ja vuoden sisällä onnistuneita pc julkasuita löytyy useita. Sormusten Herraan kunnon Souls tyylinen mättö niin voi taas paukkua toiseen suuntaan.

Nyt vaan on odoteltava vielä tovi parempia aikoja :sweat_smile:

8 tykkäystä

Avanzassa on Wingeforssin kommentteja:

För innevarande räkenskapsår, som sträcker sig till och med mars 2024, har Embracer upprepat sin prognos om 7-9 miljarder kronor för det justerade rörelseresultatet, med tillägget att utfallet sannolikt hamnar i nederkant av intervallet.

För kommande räkenskapsår 2024/2025 finns ännu så länge ingen prognos.

“Om vi lämnar någon prognos så kommer vi göra det på vår kommande kapitalmarknadsdag, det är vår ambition. Men jag har blandade känslor kring att ge löften om framtiden”, sade Lars Wingefors.

Eli maaliskuulle päättyvälle tilivuodelle on tuo ohjaus 7-9 miljardia oikaistu tulos (en tiedä , mitä se Embracerilla tarkoittaa) joka todennäköisesti jää alalaitaan. Mutta seuraavalle tilivuodelle ei välttämättä anneta ohjausta.

2 tykkäystä

Tulosjulkistuksen jälkeen saatu uusia alhaisempia tavoitehintoja ja suurin osa kääntynyt osta suoituksen puolelle.
Kepler 40->36
BNP 33-> 26
DNB 43->38
Citi 60->50
SEB 35->32
DEUTSCHE 28->26

Shorttaajien kaverit puolestaan laskivat tavoitehintaansa reilusti. Ei yhtään epäilyttävää toimintaa.
Goldman Sachs 26,5 → 18
JP Morgan 24->16

Jos johto oikeasti tekisi joskus jonkun järkevän päätöksen tai kykenisi luomaan edes yhden positiivisen uutisen, niin tässä olisi short squeezelle mainio mahdollisuus, kun tällä hetkellä shortattuna 8.67%

Tällä viikolla saatiin myös markkinoille uusia julkaisuja, Tomb Raider Remasterin vastaanotto on ollut ihan ok ja peli julkaistu lähes kaikilla mahdollisilla alustoilla:

Goat Simulator3 julkaistiin vihdoin Steamissä vähin äänin ilman mitään markkinointia, mutta onneksi sentään Deep Rock Galactic: Survivor myy vahvasti.

Tässä kvartaalissa julkaistaan vielä ainakin nämä pelit:
Expeditions: A MudRunner Game, March 5th
Outcast, March 15th.
Lightyear Frontier , March 19
Alone in the Dark , March 20
South Park: Snow Day, March 26

FY2024/25 vaikuttaa melko lupaavalta:
Dead island 2 huhtikuussa steamiin
Homeworld 3 , toukokuu
Warhammer 40K Space Marine II, syyskuu
Borderlands 4 , syyskuu

28 tykkäystä

Deep Rock Galactic -kehittäjät saaneet tiedusteluja TV-adaptaatio -oikeuksiin liittyen:

Ja kuten Trivial yllä jo laittoi, niin DRG: Survivorilla menee lujaa ja ohitti jopa alkuperäisen Deep Rock Galacticin samanaikaisten pelaajien määrässä.

Melkoinen saavutus yksinpeliltä ja kertoo IP:n voimasta. Marraskuussa pitäisi ilmestyä Early Accessiin seuraava peli, Deep Rock Galactic: Rogue Core, joka on 1-4 pelaajan ensimmäisen persoonan yhteistoimintapeli, jossa on Survivorin tapaan “rogue-lite”-mekaniikkoja. Sonyn Helldivers 2:n jättimäinen menestys antaisi lupaa odottaa tästäkin onnistumista.

10 tykkäystä

Kokeilin joskus tuota Deep Rock Galacticia (muistaakseni aika pian julkaisun jälkeen) ja oli ihan hyvä ja uniikki peli, ja kun spottasin Steamissa tuosta tulevan “Vampire Survivors” -genren pelin niin siirtyi heti odottamaan toivelistalle, enkä näemmä ole ainoa :grinning:. Toivotaan että tästä saadaan pitkästä aikaa uusi korkeampi piste siihen Embracerin “Preject ROI” -taulukkoon :tada:

Mistähän muuten näkisi tuoreimman raportin ROI-taulukon? En muista, että kukaan olisi postannut ainakaan yhtiöketjuun.

2 tykkäystä

Eipä tämä kovinkaan kivaa katseltavaa ole, mutta sentään muutama projekti päässyt heti launchissa breakevenin yläpuolelle. Vasemmassa alakulmassa on yhä ruuhkaa.

https://embracer.com/wp-content/uploads/2024/02/Embracer-Group-Presentation-Q3-FY2324.pdf

5 tykkäystä

Huomenna julkaistaan Borderlands trailer… :see_no_evil:

9 tykkäystä

Lisää tuoreita Gearbox uutisia.

Set to launch on April 9, 2024, across PC, PlayStation, and Xbox platforms for $19.99, Gigantic: Rampage Editio n amplifies the original game’s thrills with dynamic gameplay, a diverse hero roster, and exciting new features. With zero microtransactions, players can unlock all content through gameplay or in-game currency.

9 tykkäystä

Lisää julkaisuja tälle kvartaalille. Aspyr porttaa vanhat Battlefrontit uusille alustoille.

Star Wars™: Battlefront Classic Collection launches March 14, 2024, on PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch, and PC via Steam for $35.01 and is available to pre-order on digital storefronts today with a 10% discount.

THQNordic remasteroi Epic Mickey pelin ja julkaisu tämän vuoden aikana

12 tykkäystä

#transmedia

10 tykkäystä

Deep Rock Galactic: Survivor myynyt ensimmäisen viikon aikana 500k kappaletta. Melkoinen luku pelkästään PC:llä julkaistulle pelille ja eiköhän tämä tule konsoleillekin kun Early Access -vaihe takana. Alkuperäisellä DRG:lla meni 12 kuukautta saavuttaa samainen myyntimäärä. Tähän IP:hen on kyllä hyvä panostaa.

12 tykkäystä

Lisää uusia julkistuksia. Saber julkaisee puolalaisen indiestudion uusimman pelin.

If you aren’t familiar with Heading Out, it’s about the journey, rather than the destination. Heading Out is an immersive driving game passionately inspired by cult classic road movies. Escape your fears by taking off down American highways on an emotional trip of discovery. Coming to Steam on May 7, 2024!

6 tykkäystä

Saber myyty? Blomman maksumuurin takana olisi lisätietoja.

Embracer Group to Sell Saber, Developer of a New ‘Star Wars’ Game Remake, in $500 Million Deal

image

:see_no_evil:

500M kuulostaa kyllä kovin vähältä, kun työtekijöitä 3700 ja studioita luokkaa miljoona, ehkä ostettu vain pieni osa ?

Saberin alle kuuluu mm. 4A games (Metro), Aspyr ja Zen Studios . Space Marine II ja Kotor Saberilla työn alla. Jos koko Saber myyty, niin samalla taitaa vihdoin poistua konsernista myös Venäjä riskit, sillä Saberilla oli paljon kehittäjiä Venäjällä .

31 tykkäystä

Kotaku raportoi, että Gearbox olisi myös lähdössä omille teilleen…

Gearbox CEO and co-founder Randy Pitchford held a town hall with staff earlier this week in which he told employees that a decision had been made regarding the studio’s future, with more information to be shared next month, according to two sources familiar with the meeting. For months now Pitchford has told developers at Gearbox that there were three possible scenarios: stay with Embracer, sell to someone else, or finance a buyout and go back to being independently run. Kotaku understands that the decision was made to sell, and a deal is in the late stages of being finalized.

15 tykkäystä

Jos nuo ovat tosia, niin menevät myymään suunnin piirtein parhaat (tai ainakin nimenä tunnetuimpansa) studionsa (luultavasti alihintaan), ja meille omistajille jää käteen läjä heikkotasoisempaa “roskaa”? :smiley:. Erittäin mahtava siirto aiempien sekoilujen päätteeksi.

22 tykkäystä

Jos saavat ostohinnan Gearboxista nii jääkö sinne enää velkaa lainkaan?

Viime rapsan mukaan nettovelkaa 16127 MSEK ja Gearboxin ostohinta oli 363-1378 MUSD, ja USDSEK on lähellä 10:tä.

Huomenna nähdään ehkä kevyt short squeeze kun yhtiön arvo purkautuu markkinalle, mutta jos Saber ja Gearbox irtautuu, niin samalla lähtee 40% kehittäjistä ja jäljelle jää , no rehellisesti kasa epämääräistä paskaa , Asmodee, huonosti hoidetut mobiilistudiot, Eidos/CrystalDynamics, joka myydään joko Amazonille tai Microsoftille, THQ Nordic, joka suorittaa huonosti, LOTR IP joka myydään Warnerille ja Coffee Stain, joka liian pieni myytäväksi. Kauppojen jälkeen yhtiö varmaankin velaton, mutta onko yhtiöllä enää tulevaisuutta, aika näyttää.

26 tykkäystä