Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tässä yksi firma jos jotain kiinostaa :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Shellihän lähti pulkkailemaan, eli pitäisköhän ostohouhuja taas etsiä. Täytyykin kysyä myös tätä kautta, eli sattuuko jollain olemaan Nordnetin kautta shellin A ja B osaketta salkussa? Eli onko mahdollista kiertää superluoton nykyistä korkeintaan 20% salkusta sääntöä sillä, että ostaa molempia osakkeita?

1 tykkäys

Itsellä salkussa about kaikki punasella (taas) tänään. PLUG ja NEL ostot ajoittui hyvin eiliselle… Ilmeisesti siis kaikki vähän tipahtaneet? Nyt olisi hyvä aika ostaa, jos vain olisi sitä kuuluisaa millä ostaa :laughing: Pian alkaa kuitenkin salkku olemaan miinuksella, joka itsessään huolettaa kun hieman liikaa omaan makuun sijoittanut.

NEL:lle voisi kyllä muodostaa oman ketjun, sen verran paljon täällä puhetta.

2 tykkäystä

Meri, kun kerta oot koneella. Kerkeetkö kattoo, miks Vow ASA kurssi möyrii niin alhaalla. Kerran jo tullu otettuu lisätankkia, mut vieläkin keskihinta hieman tappiolla. Miten saatas täs iso raha liikkuu. :thinking: Tää piti olla hyvä bisnes.

Tuota mitä eroa on A ja B osakkeella?

Härreguud! Amena Bakr twiittaa vedystä!

Amena on siis “öljyprinsessa”, keskittyy lähinnä OPEC / lähi-itään liittyvään öljyalan (hyvin positiivissävyiseen) uutisointiin.

@Kuristaja A osakkeen osingosta maksetaan 15 % lähdeveroa ja loput kotimaiselle verottajalle lopullisessa verotuksessa. B osakkeesta maksetaan 0 % ulkomaille ja kaikki Suomeen. Loppusummassa ei ole eroa. Itse ostan A (Xetran koodi R6C) koska vaihdetumpi, moni ostaa B (Xetrassa R6C3) koska ei tartte maksaa veroja kuin vasta myöhemmin.

Malttia vaan ja katseet kohti 2025. Jos siis haluat näissä olla pidempään mukana.

Omakohtaisesti voin sanoa että veivailut on mennyt päin persettä NEL ja Plugin osalta. Parempi lopputulos olisi kun olisi ostanut dipit ja nauttinut kyydistä.

9 tykkäystä

Paljon kiitoksia oikein asiantuntevasta ja tyhjentävästä vastauksesta.

1 tykkäys

Juurikin näin. Itsellä todella typeriä veivausyrityksiä joilla ei ole tullut kuin rupia persukseen.

Tästä viisastuneena en aio myydä vetyjä ellei tule jotain täysin poskettomia kurssipiikkejä ilman uutisia/huhuja.

AOT:n hyvät puolet tulee muuten esiin siinä että sen kanssa ei viitsi edes veivata, mulla NELlit AOT:llä enkä ole tehnyt muuta kuin lisäillyt koska verottaja. OST:n kanssa sitten pelattu enemmän ja pari isoa fibaa tullut.

6 tykkäystä

Tämä sama mietityttäny ja leuka hierottu jo karvattomaks tätä pohtiessa :thinking:

Ainoo mikä itellä mietityttäny että onko risteilyhommien jäissäolo ja sitämyötä laivabisneksen epävarmuus syy mönkimiseen vaikka kuivalle maallekin on sovelluksia nykyään.

Oon ratkassu asian ostamalla pariin otteeseen lisää :roll_eyes:

1 tykkäys

Meri tais olla aamuvuorossa joten iltavuoro vastailee :slight_smile:

Vow on enemmän kiertotalouteen panostava yritys, eikä niin mediaseksikäs kuin vety-pajat tällä hetkellä. 34M€:n liikevaihdolla ei vielä pelasteta ja käännetä maailmaa kestävän kehityksen raiteille mutta tärkeää hommaa tekevät pääosin Euroopassa.

Ruotsalainen Saxlund on vastaava yritys, mutta vielä pienempi. Toinen Ruotsalainen, Climeon lähestyy tätä haastetta lämpimiä jätevesiä/geolämpöä hyödyntämällä, lähtökuopissa sekin.

Vow/Scanship/ETIA yrittää nyt kovasti kaupallistaa/skaalata palveluitaan ja saivatkin tähän avuksi vähän lainarahaa. Tänään julkaistu uutinen aiheen tiimoilta.

2 tykkäystä

Just olin postaamassa tuosta Innovation Norway tukirahoista. Heitän sit tähän kylkeen peräti 8 Milj. euron diilin.

Harmi, et Meri nyt nukkuu. Ois tarvittu kovasti tulitukea. Kiitos Keepille avusta, kyl tästä viel hyvä tulee. Harkitkaa hyvät foorumistit, oisko pikkusiimu tätäkin salkkuun mitään. :cowboy_hat_face:

1 tykkäys

Katoin joskus wow että siellä vakaata kasvua ja kertoimet oli kyllä kovat, mutta hei tulosta. Pe oli varmaan silloin jotai 80 ja kurssi mahdollisesti lähempänä 30.

Samalla taktiikalla täälläkin, pikku tankkailut ovat nostaneet VOW:n liian suurelle painoarvolle salkussa potentiaaliseen upsideen nähden. Laivapuoli ilmeisesti hyvässä vauhdissa kun paatit satamissa, ehtii uudistaa ja huoltaa. Tuskaisen hitaasti laskutettavia juttuja, tilaukset/toimitukset ajoittuvat jonnekin vuosille 2025-2026. Jospa tämä kaki-bisnes tästä vielä kullaksi muuttuisi EU:n Green Dealin myötä.

1 tykkäys

Toisaalta vallitsevan tilanteen pitkittyessä risteilytilaukset saattavat venyä ja aikatauluja venytetään, joilloin uusien vehkeiden asentaminen viivästyy ja kaikkein heikoimmassa tilanteessa sitten voi jäädä jotain asentamattakin. Isoin backlogihan on juuri laivapuolella.

Edit: Isoin potentiaalihan sielä maapuolella on heittämällä. Olen laputon ja hieman pelko persiissä koko ajan, sieltä saattaa nasahtaa kivan kokoisia tilauksia ja se on sitten menoa.

3 tykkäystä

Noniin. Tämä taitaa olla 1. laatuaan maailmassa ? Ei tarvitse hirveästi pohtia, mitä vaikutuksia tällä on vetyteollisuudessa toimiville yrityksille pidemmällä aikavälillä. Vielä pääsee pikkupuljuihin mukaan, ennen kuin iso raha tulee apajille :slight_smile:

12 tykkäystä

Olikohan tämä jo täällä. Kannattaa lukea, jos on vielä epäselvää, mitä EU puuhaa vedyn suhteen.
https://www.hydrogen4climateaction.eu/2x40gw-initiative
Sivun lopussa linkki varsinaiseen aloitteeseen.

Laiva puolelta ei ole tullut nyt mitään uutista ulos. Eli homma vähän jäissä. Mutta se vaatii vain yhden kunnon uutisen niin taas mennään nousu uralle. Ja ne joilla tätä on niin ei mitään hätää kun vain malttaa odottaa… pahinta mitä voi nyt tehdä on että myyy :wink:

4 tykkäystä

Lippa… tervetuloa kerhoon :slightly_smiling_face:. Tämänpäiväinen punoitus on kyllä aika pientä mihin pitää tottua :grin:. Semmoinen -20% päivässä on myös ihan normi heiluntaa vielä :slightly_smiling_face:. Mutta myös +100% on ihan normi settiä kun näiden kanssa touhuaa… tuommoisen päivänousun päätteksi hätäisempi jo myisi :grin: :grin:

4 tykkäystä

Sivulla 21 elektrolyysitehtaiden valmistajat.

7 tykkäystä