minä voin tunnustaa, että polttokennot kuulostivat huipuilta joskus vuonna 2000 ja tarkemmin vuotta oikeasti tutkailematta, oli kai silloin aika kova hype.
Itse oletan, että nyt tämä homma vihdoin tapahtuisi= uusiutuvat / vety.
Sitten ajattelen, että erikoisosaajia on rajallisesti joten niillä tulee olemaan arvoa / ostetaan pois tai kasvavat. Useissa onkin osa omistajina merkittäviä isompia yrityksiä. Minä en ole tarkemmin tutkinut yhtiöiden lukuja edes, eli tavallaan peesaan ja olen päätynyt vaan rajusti hajauttamaan elektrolyysi / polttokenno, tankit, akkumateriaalit / kierrätys, aurinko ja tuuli + parit fossiiliset Exxon, Shell jne.
horisontti 5-10 vuotta.
Tuotto-odotus määrittelemättä. Toivottavasti ei jää paljon jälkeen Suomisalkusta
Toisaalta jos vedyn tuotanto yms. kasvaa kuten on oennustettu on oletettavaa, että joku / jotkut tekevät sillä joskus ihan hyvää tulostakin.
Tuntemus on erittäin vajaavaista verrattuna Suomi osakkeisiin. Saattaisi olla paremmin sijoitettuna suomalaisiin firmoihin ja digitalisaatioon.
Volkswagen ei usko vetyautoiluun. Ovat mm. lopettaneet t&k:n polttokennojen osalta. Pari poimintaa artikkelista:
-From every angle of the environmental balance sheet, everything speaks for the battery-powered e-car.
-The conclusion is clear: in the case of the passenger car, everything speaks in favor of the battery and practically nothing speaks in favor of hydrogen.
Rekat, laivat ym raskas liikenne järkevämpiä kohteita vedylle.
Invesco WilderHil Clean Energy ETF ja Invesco Global Clean Energy ETF olisivat myös houkuttelevia, mutta niitä ei regulaation vuoksi voi Suomesta käsin ostaa.
Avasin McPhy:lle oman ketjun kun siitä keskustelua on tässäkin ketjussa virinnyt. Yritetään pitää yrityskohtaiset ketjut asiapitoisina ja päivitellään ne kurssiliikkeet vaikkapa kahvihuoneen puolelle!
Edit: Jos jotain merkittäviä virheitä/puutteita on niin ilmoitelkaa. Muokkailen avauspostausta
Miten arvioitte vetyalan tulevaa kannattavuus kehitystä? Nopea markkinan kasvu ei välttämättä tarkoita pitkäaikaista ja hyvää pääomantuottoa. Miksi vedyn valmistuksesta/jakelusta ei tule suht bulkkia kuten esim. terästeollisuus, energiayhtiöt, öljyfirmat ym.?
Itse teknologia alalla on käsittääkseni kohtuullisen simppeliä ja tunnettua. Toki varmasti kehitystä vieläkin tapahtuu, mutta niin tapahtuu noilla yllämainituilla bulkkialoillakin.
Kiitos hyvästä vastauksesta @MoneyWalker. Olisi mielenkiintoista keskustella lisää esimerkiksi vety-yhtiöiden liikemallien skaalauksesta ja kuvaamasi bisneksen voittomarginaalista, mutta jätetään se toiseen päivään.
EDIT: Muutettu viestin loppuosaa rakentavammaksi. Kiitos @Johannes_Sippola
Kun tämä ketju nyt näyttää rönsyilevän useampaan suuntaan ja keskustelu “Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet” -aiheesta on alkanut korvautua pelkillä vetykeskusteluilla, niin olisiko järkevää perustella uusia ketjuja ja siirtää osa tulevasta keskusteluista sinne. Esimerkkinä mahdollisista otsikoista voisivat olla vaikkapa “Vetytreidaus”, jossa keskityttäisiin vetyosakkeiden päiväkauppaan tai “Vetysektorin Q&A”, jossa sektoria vähemmän seuranneet voisivat kysellä ‘tyhmiä kysymyksiä’. Näin ei tarvitsisi ihmisten ärjyä ‘tyhmistä kysymyksistä’ tai “päivän kurssi” -postauksista.
Tämän ketjun käyn perustamassa heti, joten tästä lähtien tähän ketjuun EI esitetä kysymyksiä vetyteollisuudesta ja energia-alasta yleisesti, vaan keskustelu siirtyy ketjuun, jonka lisään tähän heti perustamisen jälkeen (Energia-alan ja vetysektorin Q&A) . Myös päivätason kurssien analysoinnissa käyttäkää sitä tervettä järkeä, ei pitäisi kovin montaa viestiä vaatia, että siirtymä voidaan tehdä Treidaus - liveseuranta -ketjuun, tai jättää viesti kokonaan lähettämättä. Toivottavasti tähän asiaan ei pidä palata enää ollenkaan.
Pikkuhiljaa alkaa myös jenkeissä isot pojat heräilemään. Jännä nähdä kenelle tuo lyysi tilaus menee! Jotain saman tapaisia avauksia odottaisi myös Forttumilta… Niitä odotellessa
" he first phase of this strategy, the procurement of 40hydrogen buses and a hydrogen refuelling station in Halton which could be delivered for £27.8m , is to be operational by late 2021."
Edit2: Vielä Ranskan hommia. Sama juttu minkä laitoin Mcphyn ketjuun.
Tässä ei kyllä nimi ja sisältö täsmää sitten alkuunkaan. Onkohan OP:llä kukaan edes vaivautunut katsomaan sisältöä, otettu vain summissa joku ETF minkä nimi viittaa uusiutuvaan energiaan? Sieltä tuleekin yllätyspaketissa kaikkea randomia kuten mm. Orionia, Teliaa, Bridgestonea, Coca Colaa jne, eli ei mitään tekemistä uusiutuvan energian kanssa. Aika paha huti mun mielestä.