Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Noista Canadian Solar on mielestäni järkevin tuotto-odotusten ja riskien suhteella. Ei mikään innovaatiojohtaja mutta liiketoimintaa monessa maanosassa ja hyvää kasvua mm. kaukoidässä.

Large Cap-kilpailijoista Jenkki-Enphase menee teknologia edellä (invertterit, power bankit jne.), on vahva jenkeissä ja laajenemassa Eurooppaan, Israelilainen SolarEdge on taas vahva Euroopassa ja tähyilee isommin Jenkkimarkkinoille.

Pienemmät tosiaan aika arpalappuja.

5 tykkäystä

Miten näkisit Jinkon asemoituvan edellisiin verrattuna?

Market Cap jossain Canadianin (1,5) ja Enphase / Edge (~10) välimaastossa.

Jinko on taloudellisesti hyvässä hapessa (P/E 5,97 EPS 6,32 ja P/B 0,7), markkinajohtaja paneelien puolella ja aktiivinen edelläkävijä myös niiden tuotekehityksessä. Jinkossa on kovin nousupotentiaali yllämainittuihin verrattuna arvostuslukujen valossa mutta jenkit vaan dissaa tätä Kiinalaisomistuksen takia.

Mulla Jinkon lisäksi Enphasea (markkinajohtaja paneeleissa käytettävissä inverttereissä) Lisäilen näihin paukkuja aina dipin tullen, en jaksa jännätä noiden pienempin pajojen kanssa.

Canadian Solar tällä hetkellä vaan seurannassa mutta saattaa tarttua salkkuun kun aurinkopuoli lyö kunnolla läpi eri maiden energiapaletissa. Enphaseen on ladattu jo aika kovat odotukset. Canadian Solarin P/E 5,77 EPS 2,20 ja P/B 1,03

2 tykkäystä

Maakaasu on rallittanut viime päivinä huolella. Osaisiko joku sanoa miksei tarttunut Gazpromiin?

Pakotteita ja Nord Stream 2 -huolia? Ennustan itse aika läskiä osinkotulevaisuutta tätä menoa kuitenkin…

1 tykkäys

Dokumentin pätkä Detuche Wellen toimesta Saksan energiewendestä

4 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/ostin-myin-juuri-asken-ketju/82/8456?u=samik

NextEra Energyllä mielenkiintoinen projekti.

3 tykkäystä

“Climeon and Landsvirkjun, the national power company of Iceland, have signed a Letter of Intent, initiating a cooperation. The purpose of the cooperation is to evaluate a solution combining mineral extraction with Climeon’s technology for electricity production.”

1 tykkäys

Pakko korjata, että Enphase on markkinajohtaja mikroinverttereissä mutta nuo perinteiset string invertterit ovat huomattavasti isompi business. Tässä linkissä vähän firmojen välistä jakaumaa: Huawei, Sungrow and SMA dominate global inverter market – pv magazine International

1 tykkäys

Minkähän koko luokan projekteja tuosta voisi Climeonille koitua? Hyvältä kuulostava aie diili joka tapauksessa (kiva päästä valtioillisen toimijan kanssa tekemään).
Ilmeisesti Japani ja Islanti on hyvä kohdemaita.
Kiitos jaska1

Kiitti tarkennuksesta, SolarEdgekin iso toimija tällä puolella.

Isotkin energiayhtiöt sieltä vielä tulee vihertävään energiatuotantoon

3 tykkäystä

Jos vety tai joku muu sähköenergian varastointijärjestelmä missä yksikköhinnat laskevat voimakkaasti järjestelmän koon kasvaessa lyö kunnolla läpi niin voittajia on nimenomaan ne aurinkosähköön liittyvät tekniikat mitä käytetään isoissa voimaloissa. Tuolloin tuon listan isot inverterivalmistajat sekä aurinkopaneelivalmistajat ovat isoja voittajia.

Mikäli energiantuonto jatkaa hajautumistaan ja energia tuotetaan yhtä pienemmissä yksiköissä ja yhä lähempänä kulutuspaikka Enphasen ja SolarEdgen kaltaiset toimijat on suuria voittajia. Samankaltaisia paneelikohtaisia säätimiä kuin SolarEdgellä löytyy myös muilta suurilta inverterivalmistajilta.

Varastointitekniikoiden lisäksi sähkönhinnoittelumalleilla ja erilaisilla tukimuodoilla on myös suuri vaikutus siihen mikä tekniikka on suurin voittaja.

Suorina aurinkosijoituksina itselläni on vain Jinkoa, mitä pidän sikäli turvallisena kun sille ei ole tässä ketjussa oikein vaihtoehtoja toisin kuin eri inverteri- ja varastointitekniikoilla. Toki paneelibisnes enemmän tylsää bulkkibisnestä, mikä ei aina pelkästään huono asia.

EDIT: Jinkolle siis toki paljonkin vaihtoehtoja, mutta kaikissa tekniikoissa se on yhteystä että jotain paneelia käytetään :slight_smile:

1 tykkäys

Itse näen, että nämä suuriin aurinkovoimaloihin keskittyvät yritykset saavat varmasti jatkossakin oman siivunsa kakusta, koska suuria voimaloita rakennetaan jatkossakin mutta myös samoin nämä enemmän kotitalouksiin keskittyvät yritykset tulevat menestymään. Aurinkoenergian käyttöä kotitalouksissa ajaa lähitulevaisuudessa etenkin sähköautoilun lisääntyminen, mitä varten on kätevää hankkia polttoainetta suoraan omalta katolta. Vielä tarvitaan perinteisiä paneeleita käytännössä kaikissa kohteissa mutta uskon, että tulevaisuudessa yleistyy myös talojen kattomateriaalien korvaaminen ohuemmilla aurinkokennoilla. Näitä ratkaisuja onkin jo nykyään olemassa, kutsutaan termillä “solar shingles”. On kuitenkin vielä aika minimaalista touhua. Mutta tämä on vain turhaa visiointia :grin:.

1 tykkäys

Tässä on se ongelma kun aurinko paistaa niin auto ei ole kotona. Kun olet kotona aurinko ei paista. Näin niinkuin kärjistetysti. Eli tarvisisi sähköauton akun lisäksi jonkun toisen varastointi menetelmän. Auton katon kun saisi paneeliksi niin tämä ongelma ratkeaa. Harmillisesti ei pinta-ala oikein riitä kuin korkeintaan reilu kymmeneen kilometriin per päivä. Mutta eipähän jäisi koskaan tienpäälle.
Harmillisesti Elon Musk ei ole lämmennyt ajatukselle.

1 tykkäys

Tämä tuoton ja kulutuksen kohdentaminenhan se muutoinkin aurinko (ja monen muun energiamuodon) kanssa on haasteellista. Lopulta energian hinnoittelusta kiinni kannattaako energia tuottaa itse pienessä yksikössä vai ostaa verkosta.

Varmasti näille perinteiselle piipaneeleille on tulossa kilpailevia ja syrjäyttäviäkin tekniikoita. Toistaiseksi kuitenkin kun painitaan sen kanssa onko minkäänlaista aurinkovoimalaa kustannustehokasta rakentaa, nämä vähemmän kustannustehokkaat tavat ovat toistaiseksi jäävät erilaisiksi piiperryspiloteiksi ja erityistapauksiksi.

Jos henkilöauton katto laitettaisiin täyteen aurinkopaneelia aurikovoimalan teoreettinen maksimiteho olisi muutamia satoja watteja. Käytännössä parkissa ollessakin paneeli harvoin olisi kovin optimaalisessa kulmassa ja autolla ajettaessa aurinkosäteilymäärien nopea vaihtelu tuskin tuottoa ainakaan parantaisi. Erilaisiin huolto yms pakettiautoihin, joilla ei kuljeteta katolla tavaraa olisi helppo tehdä useamman sadan watin toimala laittamalla perinteisiä paneeleita sopivaan kattotelineviritelmään, joskus tuollaisia muistan nähneenikin. Sähköauton lataamiseen tehot olisivat kovin vaatimattomia.

Tämähän se on se epäkohta tuossa sähköauton lataamisessa. Varmaan yksi niistä syistä minkä takia akku ostetaan aurinkojärjestelmän osaksi yhä useammin. Tästä ei varmasti ole mitään virallista tilastoa mutta muistelisin, että Vivintillä tai Sunrunilla puhuivat viime vuonna jostain noin 20% osuudesta akun hankkimiselle ameriikoissa.

Kuinkakohan halvalla saa kotiin turvallisen elektrolyysi ja vedynvarastointi järjestelmän.

2 tykkäystä

Nykyisin on verkkoakkuja,eli ylim.tuotto menee verkkoon ja saat takasin kun tarvit taas sähköö,jokin pieni siirto muistaakseni on

Jospa Enphasen uuden yhteistyökumppanin, Sonnenstromfabrikin, tehokkaammilla paneeleilla tuo autonkatto-skenaariokin saataisiin toteutumaan… lisävauhtia isompaan jalansijaan Euroopassa.

“The ACM’s anti-reflective glass ensures outstanding performance with up to 5% more yield and optimum light output of the modules, even in low light conditions”

2 tykkäystä

Touche… joku raja hypetykselläkin :joy: