Lopulta tankkeri"tarpeeseen" vaikuttaa se millaisian on rahtikustannukset suhteessa eri alueiden sähkön hintoihin. Lisäksi kausivarastointikustannuksilla vaikutusta.
Esim. Saksaan saisi rakentaa hirmuiset määrät tuuli ja aurinkovoimaa, jotta niillä saisi tuotettua läpi vuoden kaikki saksan tarvitsema “tavanomainen” sähkö ja sen päälle vielä kaikki vetytuotanto. Jos varastointikustannus kallis ja rahti halpa, paneeleita kannattanee ennemmin rivittää lähemmäs päiväntasaajaan ja sen eteläpuolellekin ja laivata sieltä talvella vetyä eurooppaan.
Jos tuota käyttäviä autoja verotettaisiin samalla tavalla kuin sähköautoja ja polttoaineen hintaan laitettaisiin vastaavat verot kuin sähköön, niin voisi olla melkein taloudellisesti perusteltavissa oleva vaihtoehto esim mikäli auton tarve koostuu satunnaisista pidemmistä matkoista.
“Google just made one of Big Tech’s most ambitious environmental commitments: it will work to run its operations purely on carbon-free energy by 2030” Kuten Plugin CEO Andy Marsh on usein maininnut haastatteluissa, tulee toive vihreästä energiasta asiakkailta, ei regulaation kautta. Google käynee hyvästä esimerkistä tuon uutisen johdosta.
“This agreement will deliver hundreds of hydrogen fuel cell electric buses to a wider European market, providing extensive range, acclaimed operational ability and a lower cost for operators compared to an electric bus equivalent. Public transport is being transformed in the wake of the coronavirus pandemic with a huge focus on zero emissions, so we feel privileged to be at the vanguard of this revolution alongside our other consortium members.”
Through our bus supplier Wrightbus; hydrogen cylinder and distribution
module supplier Hexagon; hydrogen fuel cell supplier Ballard; and electrolyser and refuelling
station supplier Nel, the consortium brings European engineering expertise to our streets. This
will create and secure highly skilled jobs for the next generation of transport technology and
fuelling solutions in Europe.”
Aijai, nyt tulee hyvää uutista. SS-batteryt (saksalaiset tuskin käyttää tätä lyhennettä) nyt jo myynnissä busseissa? Todella kova uutinen ja saattaa pistää palikat kohta uusjakoon akkupuolella.
Onko joku vielä/edelleen mukana HCCH eli tulevassa Fusion Fuelissa? Itse myin jokin aika sitten pois, mutta alkanyt miettimään, kannattaisiko sittenkin olla mukana pienellä kasalla mergerin yli (loppuvuodesta tapahtuu). Eli mahtaakohan Portugalin ja EUn vety-miljardit miten valua tuonne Fusion Fuelin kassaan. Potentiaalisesti tässä saattaisi olla McPhytä vastaava case.
Ensi vuonna pitäisi tulla ensimmäiset tulot ja siitä vuosittain se kasvaa tasaisesti. Kertoimet aika matalia verrattuna alaan, 0,3 EV/S v.2024 kertoo että potentiaalia on isosti.
Toki hyvin riskinen lappu eli panokset sen mukaan, jos Sines 1 tekee minkä lupaa ensi vuonna niin on aika helppo lyödä lisää rahaa lappuun.
Euroopan komission puheenjohtaja pitää huomenna odotetun puheensa unionin tilaa koskien. Ennakkotietojen mukaan hän nostaa puheessaan hiilidioksidittoman energiantuotannon keskeiseksi teemaksi Euroopan tulevaisuutta rakennettaessa.
“Volkswagen Group’s latest estimates, that fuel cell technology will not be mass-market ready in the next ten years” - taitaa olla Audilta pitkän tähtäimen projekti.
Tätä on hyvä ja turvallinen omistaa. Suunta on tismalleen oikea ja seuraava valloitettavan alueen toiminta on aloitettu. Seuraavaksi tulee vety… ja se näillä onkin hyvällä alulla tulossa kumppaneiden kanssa .