Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

SSE:n ja Equinorin Dogger-hankkeesta on juttua myös Hesarissa.

Hankkeella on oma nettisivusto.

6 tykkäystä

SNAM:n esitystä.Kannattaa tsekkata koko setti

http://87789.choruscall.com/snam/snam201125_presentation.pdf (ladattavista tästä)

Otetaan yksi kuvakaappaus kun tuo 70% hydrogen ready tuntuu kovalta luvulta :thinking:

E: @Seinakadun_Keisari Totta, siltikin iso osuus?

3 tykkäystä

Tarkoittaa varmaan “osa-kuormaa” eli 70% putkista voi laittaa vetyä jollain osuudella joukkoon, ei puhdasta vetyä.

EDIT: @jaska1 on aika yllättävän iso osuus, olisi kiva nähdä tarkempi jaottelu esim. maantieteellisesti

2 tykkäystä

https://www.euractiv.com/section/energy/opinion/what-is-the-real-cost-of-green-hydrogen/

Loistava kirjoitus vedyn hinnasta.

Ja on tämäkin tänne laitettava kun pari päivää sitten Juha kommentoi Fortum ketjussa.

7 tykkäystä

Hieno juttu, must read kaikille vetyilijöille.

Tukee sitä viestiä jota olen rummuttanut että green hydrogenin hinta tulee tippumaan nopeasti kun offshore windin hinta tulee koko ajan alas.

5 tykkäystä

Avasin Everfuelille oman ketjun.

14 tykkäystä

https://www.cfindustries.com/ Onkos tälläinen firma rapakon takaa kenellekään tuttu, tai ollut palstalla esillä?

Löytyy salkusta. Varmaa perus bisnestä ja ammoniakin käyttö polttoaineena voi tuoda kasvua tulevaisuudessa.

2 tykkäystä

Tuossa mistä bongasin.

3 tykkäystä

No niin vihdoin, NS2 rakennus jatkuu.

Maanantaina Gazprom++++

4 tykkäystä

Vihreä ammoniakki tuo varmasti merkittävää uutta liiketoimintaa CF:lle:

Last month the US firm CF Industries — which happens to be [the largest producer of ammonia] from hydrogen and nitrogen in the world — announced a new green ammonia plan.

The company will construct an electrolysis facility for green ammonia at its Donaldsonville Nitrogen Complex in Louisiana. It also plans to add a suite of emissions-reducing systems to help nudge things along in the right direction.

Donaldsonville is just for starters, apparently. In a press release announcing the new facility, CF President and CEO Tony Will explained that “Today’s commitment to decarbonize the world’s largest ammonia production network positions CF Industries at the forefront of clean hydrogen supply. Due to our unparalleled manufacturing and distribution network, our competitive advantage in producing low-carbon ammonia at scale is measured in terms of years and billions of dollars.”

Marraskuun investor seminaarissa toimitusjohtaja sanoi vihreän ammoniakin olevan n 10x hinnaltaan eli todella merkittävä kannattuvuuden parantaja.

Tässä tosiaan pääsee uuteen energiaan mukaan samalla kuin perusbisnes jauhaa vierellä. Tulee mieleen Neste esimerkkinä.

7 tykkäystä

Kuten olen aiemminkin mölissyt, olen yrittänyt etsiä jälkipolvien salkkuihin sopivaa green energy ETF:ää.

Käytännössä vaatimuksina on ollut, että ETF on

  • Mukana vedyssä
  • Sijoittaa osingot eikä jaa niitä ulos
  • Fyysinen

iShares Global Clean Energy UCITS ETF (INRG) olisi houkutteleva, mutta jakelee osinkoja.

Lähetinpä siis äsken BlackRockille postia ja kysyin mitä tuumaavat asiasta… katsotaan vastaavatko lainkaan.

Raportoin :sunglasses:

14 tykkäystä

Tsekkaa tämä handelsbankenin rahasto:

1 tykkäys

Mulla on kyseistä iSharesin ETF:ää salkussa. Sen osinkotuotto on n. 0,6% tällä hetkellä, joten olen hyväksynyt tästä koituvan lisäveron hyväksyttäväksi. Harmi tosiaan, että sitä ei saa osingot uudelleensijoittavana.

Kerrohan sitten, että mitä vastaavat (jos vastaavat).

1 tykkäys

Itsekin omistan iSharesin GCE, poikkeuksen tehnyt osingonmaksussa koska tuottaa hyvin ja kulut alhaalla.

Olen ollut hyvin skeptinen noita pankkien aktiivirahastoja kohtaan, tuo Handelsbankenin itseasiassa tuottanut ihan hyvin verrokkeihin nähden. Kulut näyttäis olevan 1.5%/vuosi niin kannattaa tuokin huomioida.

2 tykkäystä

Kiitän vinkistä, mutta…

  • Kulut 1,5 % (VTT esim. iShares Green Energy 0,65).

  • Handelsbankenissa ei mitään asiointia so far, en koe mielekkääksi avata yhdelle rahastolle omaa tiliä, kun sijoitettava summa ei ole kovinkaan suuri, eikä ko. rahasto olisi ainoa sijoitus. Hajautusta se olla pittää.

@SamiK Karttuvan rahaston yksi pointti on mahdollistaa sijoitusten täydellinen unohtaminen 10+ vuodeksi. Tämä ei onnistu, mikäli pitää olla vuosittain käpistelemässä mukuloiden veropapereita osinkojen takia, ja sijoittamassa osinkoja uudelleen :wink:

1 tykkäys

Tuota Handelsbankenin rahastoa saa muuten myös Nordnetin kautta samoilla kuluilla. Siellä tosin ei näyttänyt juurikaan olevan vetylappuja.

2 tykkäystä

Itsellä tuo on ainoa rahasto jota omistan ja pesee kyllä monia osakepoimintojani mennen tullen. Omistan siis tätä Nordnetin kautta.

Edit: viittaan siis Handelsbankenin rahastoon.

2 tykkäystä

Plug, Nel, Bloom, Mcphy, jne. Itse katsoisin noiden olevan jotenkin vetyyn kytkyssä.

2 tykkäystä