Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Jes. Oon tuota umicore a hiukka ostanut lisää, sitähän sai aika edullisesti viimevuonna dipistä.

Siellä tais olla Kierrätys laitoksia tulossa lisää ja jos metallien hinnat kehittyy suotuisasti niin…

1 tykkäys
11 tykkäystä

Microvast uusi tehdas.

22 tykkäystä

https://twitter.com/andreaswinckler/status/1359935054634508288

8 tykkäystä

It is more efficient to pipe hydrogen back to land rather than burning it at sea and generating electricity there, notes Mr Matthews. This is because of the losses involved when sending electricity over long distances along undersea cables. Laying those cables is also expensive.

Large-scale hydrogen electrolysers are becoming more available while the costs of installing wind turbines has fallen “dramatically”, says James Carton, assistant professor in sustainable energy at Dublin City University.

For some, this is all very exciting. But there are hurdles yet to overcome. A spokesman for the wind energy industry body WindEurope says that while renewable hydrogen produced via wind-powered electrolysis is “future-proof”, a decade or so of technological development is required before these systems will have a larger impact.

4 tykkäystä

Lentokentät vetytalkoisiin:

https://www.breakingtravelnews.com/news/article/airbus-seeks-to-develop-hydrogen-hub-in-paris/?__cf_chl_jschl_tk__=ac5b5b95c4beae3453cc8a97200445e1b67bcc91-1613131415-0-ASiAJw2jRgfRF8A-mksNBf2frkP_qUqbfl2megKcgghBQf-pAzThnKDK4AHVipEYcwqht6Tqn0EBx6wFXHfr6vg08nuwZZTypjVcsMyo4aZqveFqoHv3NF6gwjHAbPGsmCD9qSmRg1_AqUXwbb6MFG-_iK7OG3zOctHMihvdrT5IyQ-LC_Lx6tgE8-8_baN2Q6ObIC3Xsr1W2NSMe5oTK0wkzi7Q9bpcAFQAg-H4dm-nflFu064-wGMO4_B2MyTujbvDX9lu7bQmBxXc2wyTUdNwMZtsdXGpyQHuTEQ2xsqwcGM-9-Inz-LsI_mP8gi24owweLQZW8652RTCNbue0hTwAE_61PrdoIA-9K2myUip_xK4yuMWJy_mFE_g-37t4w

Eiköhän näistä lentokentistä, satamista ym logistiikkaterminaaleista muodostu samanlaisia vetyhubeja kuin monet esim Amazonin tai Wallmartin logistiikkakeskuksista on jo nyt. Laivaliikenne toki vetyistyy lentoliikennettä nopeammin mutta ground support kalusto voi siirtyä vetyyn hyvinkin nopeasti. Plugillahan on jo touhut käynnissä Mulagin ja Gaussinin kanssa, joten hyvissä lähtökuopissa ollaan.

5 tykkäystä

Klonkswaagenilta ei taida olla tulossa vetyautoja… :joy:

Edit sen verran et ihan linkki kanssa herran profiiliin:
https://mobile.twitter.com/herbert_diess

5 tykkäystä

Ihan kuin Härbert yrittäisi todistella itselleen jotain.

Joku voisi kysyä saman vakiokysymysen Diessiltä, jos vihreä vety tulee kaikkialle muualle niin miksi juuri autot jäisi sen ulkopuolelle?

4 tykkäystä

Kaikkeen, mihin akku on riittävä, kannattaa laittaa akku. Kaikki pieni kodinelektroniikka yms. tulee toimimaan jatkossakin akuilla. Nämä tullaan lataamaan jatkossakin sähköllä. Nuo samat sähkörasiat toimivat myös sähköautojen lataamiseen. Miksi se on niin mahdoton ajatus, että samalla huoltoasemalla olisi infa erikseen rekkojen ja henkilöautojen lataamiseen? Jos siinä säästetään hyötysuhteen takia paljon sähköä, ja uusiutuvaa sähköä on paljon tarjolla, niin mikä ihme on ongelma tässä?

Uusiutuvaa sähköä voidaan myös varastoida sähköautojen akkuihin. Tuollaista mahdollisuutta ei paljon polttokennoauton kanssa ole. Kun asennat hulppean omakotitalosi katolle suuret aurinkopaneelit, kumman auton haluat siihen etupihalle, kennostolla vai akustolla toimivan?

2 tykkäystä

Loppuu akut aika äkkiä kesken, ellei aleta voimakkaasti panostamaan ehkäisyyn, tai käyttämään jotain vaihtoehtoisia uusia akkutekniikoita.

Jos minulla olisi niin iso omakotitalo, että sen aurinkopaneeleista riittäisi virtaa sähköauton lataamiseen Suomessa, niin olisin jo muutenkin niin päissäni, että ajelisin vain taksilla.

6 tykkäystä

Sähköautojen akkujen käyttäminen verkon tasapainottamiseen kuulostaa todella huonolta ajatukselta autonomistajan näkökulmasta. Akut kestävät rajallisen määrän käyttöä, eikä tuollaisella veivaamisella akun käyttöiän laskeminen vaikuta houkuttelevalta ajatukselta. Asumiskäyttöön voi sitten hommata omat akustot jos sellaisia välttämättä tarvitsee. Niitä on huomattavasti helpompi vaihdella, kun kapasiteetti ajan myötä laskee.

3 tykkäystä

Voit varastoida uusiutuvaa vetyä auton tankkiin ja käyttää sitä auton kautta talon lämmitykseen/käyttöön? 5kilon tankki= 160kwh.

4 tykkäystä

Olisikin mielenkiintoista. Mieti kun tulevaisuudessa kesämökin energialähteenä olisikin auto millä sinne mennään :grin: autosta kaapeli mökkiin ja valot päälle.

7 tykkäystä

Joo, Suomihan sen sanelee, mikä teknologia vakiintuu. Ja taksilla ajelu tulee varmasti olemaankin kaupungeissa yleisempää tulevaisuudessa, on se sitten se lentävä dronetaksi tai perinteisempi robotaksi. Lisäksi toivoisin julkisen liikenteen olevan ilmaista tulevaisuudessa, mikä vähentäisi autojen tarvetta ylipäätään. Yksityisautoilu olisi enemmän niiden taajaman ulkopuolella asuvien hommaa.

Joku akkuspesialisti voi varmaan vastata tuohon akkujen kulumiskysymykseen, mutta olen itse ymmärtänyt, että nykyisetkin akut voivat säilyttää oman kapasiteettinsa varsin hyvin. Akku täytyy vain pyrkiä pitämäämään poissa ääripäistään eli liian tyhjänä tai täytenä. Tuollaisen optimointi tekoälyllä ei paljoa vaadi.

Ylipäätään kun aina puhutte siitä kuinka paljon litiumia autojen sähköistäminen vaatii, niin yhtä hyvin voi miettiä sitä, kuinka paljon eri materiaaleja vaatii rakentaa riittävä määrä tuulimyllyjä ja aurinkopaneeleja, jotta niistä voidaan melko kehnolla hyötysuhteella valmistaa vetyä sen verran, että se vastaa nykyistä fossiilisten kulutustamme. Mikään yksinkertainen asia kuten ”uusien akkujen kehitys” tai ”vetytalous” ei meidän ongelmiamme tule ratkaisemaan, se on aivan varma. Kiertotalous on ainoa, mikä voisi riittää, mutta sekin on aivan älyttömän laaja käsite.

Olen aikasemminkin jo saarnannu, et verkko kestää hivenen paremmin Nuvven vehicle to grid latureilla. Kun akut on aamuyöstä täynnä, “solu” myy sähköö verkkoon ja taas jääkaappi lähti pyörii naapurissa. Saatas vaan toi merge jossain välissä maaliin, niin vois laitella sit sen pimpeli-pom. :roll_eyes:
Yleistä tekniikasta…

3 tykkäystä

Mistä sä luulet sen sähkön niihin akkuihin tulevan? :open_mouth:
Nyt alkaa trollitutka värähdellä siihen malliin, että ehkä en enää jatka tästä… Omat pelimerkit on oman vision mukaan aseteltuna, ja menestykäämme kaikki!

4 tykkäystä

Vai että trollitutka värähtelee. Jos sähköautoon voidaan ladata noin 90% hyötysuhteella sähköä ja liikkua sillä, vaatii se melko huomattavasti vähemmän sähköä, kuin vetyautolla liikkuminen, koska elektrolyysin hyötysuhde on (sori, en tiedä tarkkaa lukua… noin 45%?).

Mutta joo, trollihan minä olen.

1 tykkäys

No aattelin, että jos on tavoitteena korvata fossiiliset, niin se uusiutuvan energian rakentamistarve on joka tapauksessa niin järjettömän suuri, vaikka mikä olisi hyötysuhde. Kaikki apu on tarpeen siinä projektissa.

1 tykkäys

Kaikki apu on tarpeen, mutta tankataan silti henkilöautoihin vetyä ihan vaan koska ei meillä ennenkään ollu huoltoasemilla erillistä pistettä rekoille? Vaikka se sitten tarkottaakin, että sähköä henkilöauton liikuttamiseen kuluu tuplasti enemmän?

Ihan kamalaa yrittää olla vastamatta, kun kaveri syöttää lapaan koko ajan…

Onkelma on se, että mineraalit loppuu kesken, jos nykyakuilla yritetään ratkaista kaikki.

8 tykkäystä