Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Minä näistä mitään tiedä mutta tuossa on suunta mihin mennän euroopassa ja muualla vedyn osalta. Suomi tietysti pois lukien sitä on aivan turha vetää tähän keskusteluun. H2.LIVE: Hydrogen Stations in Germany & Europe

7 tykkäystä

Tuo on aivan mahtavaa kehitystä, ei Suomen kannalta, mutta muuten. En missään nimessä ole vetyä vastaan, mutta mielestäni kenenkään ei kuuluisi olla myöskään akkuja vastaan suoraan.

Jos litiumin louhinnan ympäristöhaitat ahdistaa näin paljon kun mitä se joitan tuntuu hiertävän, niin en edes halua tietää kuinka ahdistuneita nämä ihmiset on esimerkiksi lihansyönnin aiheuttamista ympäristöongelmista. Vai ahdistaako nää asiat vaan sillon kun ne ei sovi omaan maailmankuvaan?

Ja joo, toi oli whataboutismia. Sori siitä.

Ei täällä kukaan ole akkuja vastaan, kyse on siitä että mihin mineraalit riittävät.

Btw, tuolla keskustelutyylillä pääset aika nopeasti ns. ulkokehälle, noita asioita on pyöritelty täällä paljon syvällisemmin ja rakentavammin, viesteistäsi paistaa se että olet vielä tällä alueella aika tuore.

14 tykkäystä

Olen lueskellut kyllä kaikki viestit ainakin vuoden ajan. Mutta ehkä on osa sitten jäänyt sisäistämättä.

2 tykkäystä

Varmaan se toteutuva malli on paljon käytetty sana nykyään kuin hybridi malli, kaikkia yhdistelmiä varmaan tullaan tarvimaan eri sovelluksissa eri painolla. Ajoneuvopuolella varmaan sähkö on ratkaisuna pienissä autoissa kaupunkiliikenteessa ja sitten sähkön/vedyn yhdistelmät raskaimissa ajoneuvoissa, siltähän se ainakin nyt näyttää. Kyllä ne linjat tuolta Euroopasta tulee kuten Meri mainitsikin, me ollaan perässä hiihtäjiä täällä Suomessa näissä energia ratkaisuissa. Muiden EU määräyksien ja suositusten noudattamisessa kuitenkin ollaan ykkösmaa :upside_down_face:

9 tykkäystä

" While Google has announced its plans to test batteries for backup, the key draw of hydrogen is its cost-effectiveness at longer durations. When comparing levelized costs for a completely resilient, 100% renewable data center with zero emissions, hydrogen is $119/MWh, while batteries could be over $4,000/MWh to ensure 48 hours of backup power. This finding comes from Jack Brouwer, a professor of mechanical and aerospace engineering at the University of California, Irvine."

5 tykkäystä

Juuri näin, tähän uskon itsekin! Ja siksi päädyin nyt avaamaan sanaisen arkkuni kerrankin. Tuntuu, että tuo VW:n CEO olisi muuten vaan naurettu pihalle, ja kun itse olen vähän niinkun samaa mieltä hänen kanssaan. Siksi lähdin edes kommentoimaan.

Ajattelet nyt turhan rajatusti. Ensinnäkin, akkujen ja vedyn ei tarvitse kilpailla tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessakaan keskenään. Molemmille löytyy tarvetta ja hyviä puoli energian varastona. Akut ladataan sähköllä ja se sähkö tuotetaan esimerkiksi niillä samoilla tuulivoimaloilla kuin se vety tuotetaan. Yksi porkkana on siinä, että esimerkiksi tuulivoiman, auronkovoiman ja vaikkapa “mikroydinvoiman” tuottaminen alkaa olla halpaa lystiä varsinkin kun investoinnit on katettu.

Kun ne akut on ladattu täyteen ja kun tulee useinkin hetkiä, että aurinko- ja tuulivoiman tuotanto ylittää sähkön kulutuksen tarpeen, “ylimääräinen” tuotettu energia voidaan käyttää vedyn tuottamiseen. Vety varastoidaan ja otetaan käyttöön, kun aurinko- ja tuulivoimaa ei ole saatavilla, näin sinun akut voidaan ladata sitten myöhemminkin. Vaihtoehtona toki, että vedetään lavat suoriksi ja myllyt seis, mutta hei, jos lasketaan tuolla kapasiteettikerroin joka huononisi vaikka 20% tuon takia, niin kummasti se vedyn tuottaminen tulee kannattavammaksi. Aurinko- ja tuulivoiman kustannusten jatkuva lasku johtaa ennestään vedyntuotannon kustannusten alenemiseen.

Lisäksi, vedyn käyttö ei rajoitu autoiluun, vaan esimerkiksi kun lämpökin otetaan talteen elektrolyysistä, tai poltosta, saadaan hyötysuhteita huomattavasti paremmaksi, kokonaishyötysuhteiden päästessä jopa 85%. Ei hiilen/öljyn polttaminenkaan ole pelkän sähkön tuottamiseen kovin kannattavaa, mutta kun sen perässä on lämpökattila, niin kummasti alkaa kiinostamaan polttaa sitä myös leudoilla pakkasilla.

23 tykkäystä

Minä olen nähnyt paljonkin erillisiä rekkapisteitä huoltoasemilla ja ihan omia rekkojen tankkausasemiakin.

8 tykkäystä

Juuri näin, tähän on todellakin helppo yhtyä. Ehkä näen sitten näkyjä, mutta minusta täällä on usein aistittavissa sellaista pientä akkujen ja vetyjen vastakkainasettelua. Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että niin ei pitäisi ajatella.

Ehkä tuon takia lähdin sitten itsekin asettelemaan niitä vastakkain ja sitä kautta puolustelemaan akkuja. Pahoittelut siitä.

4 tykkäystä

Ei ollut tarkoitus ainakaan lietsoa vastakkainasettelua minkään suhteen, eikä mielestäni tuo twiittikään sitä tee. Enemmän siinä huvittaa poliittinen julistus ettei vety kuuluisi autoihin (ymmärtäisin vielä että car=henkilöauto). Muutama muu autonvalmistaja on ollut toista mieltä.

Usein toki törmää vastakkainasettelun vety vai sähköauto, joka on yhtä typerää väittelyä kuin kumpi parempi bensa vai diesel.

Edit… tai no kyllähän tuo twiitti nyt vähän lietsoo vastakkainasettelua, mutta enemmän siitä että onko vetyteknologia järkevä henkilöautoon vai ei, eikä suinkaan sähköauto versus vety… no mut hyvää keskustelua syntyy ainakin. Kiitos siitä!

5 tykkäystä

Löysin näköjään toisenkin trollin!

1 tykkäys

Mniin. Entä kun nämä vetyjärjestelmät on tehty teollisuudelle yms, mitä on kuitenkin joka nurkalla, niin eikö silloin ole samalla infra valmiina autoille ja rekoillekin?

Sen sijaan että auton menisi tankkaamaan erilliselle tankkausasemalle, niin voisi tankata autonsa siinä töistä lähtiessä putkifirman takaportilla?

Ihan yleistä pohdintaa vaan…

Kaikki omat energia-alan osakkeet on nyt mennyt kuukauden täysin vaakaan, saas nähdä mihin ne tästä lähtee. Jotenkin veikkauksissa on että on suunta sitten koilliseen tai kaakkoon niin vauhti voi taas kiihtyä.

3 tykkäystä

7 tykkäystä

miten minusta tuntuu, että siitä sähköstä ei tule olemaan kuitenkaan niin pulaa, etteikä sitä voitaisi vetyyn käyttää…

Siis kuka täällä on ahdistunut?

luulenpa, että kun vetyinfra joskus on pystyssa, niin kyllä vetyä sitten henkilöautoihinkin kannattaa tuoda, ei volkkarin sitä tarvitse tehdä…

Nyt on vielä ongelmana se että vetyä ei ole niin laajasti tarjolla, sen tuotantokustannuksia ei ole vielä painettu alas ja siksi ei ole ajoneuvojakaan laajasti massa tuotannossa = tyyriitä.

Ei akut henkilöautoissa huonoja ole eikä varmaan jossain jakelurekoissa tai pakuissa, mutta helkkarin paljon parempi vety olisi niissä jakeluautoissakin, kunhan hinta edullinen…

Mulla on Diesel Volvo, koska sillä voin ajaan 300 km toiseen kaupunkiin ja pyöriä siellä päivän asiakkaissa + 50-100km, voin tankata sen volvon huoltoasemalla. ei oikein voi akuilla… Vety autoja ja asemia Suomeen odotellessa :smiley:

4 tykkäystä

Tuossa jutussa on kerrottu yhden aseman tämän hetkinen vedyn hinta kilolta ja aseman vety on tuotettu 100% uusiutuvilla. Aika reippaan kokoinen alkaa olemaan jo tuotannooltakin… siinä saa jo muutaman Mirain tankata vuorokauden aikana :ok_hand: :slightly_smiling_face:

12 tykkäystä

Suomen a Meri mulle vielä mitä tuo on verrattuna vaikka bensaan jenkeissä, verrattuna ajomatkaan.

HYUNDAI kuluttaa 0,95 kg/100km …vanha Mirai 0,80 jos oikein muistan. Uuusi Mirai kuluttaa vielä väemmän.

6 tykkäystä

500kwh akulla 500km täyteen lastatulla class8 rekalla?

Uskoo ken tahtoo

8 tykkäystä