Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

500kwh akulla 500km täyteen lastatulla class8 rekalla?

Uskoo ken tahtoo

8 tykkäystä

Kun tarpeeksi monta kertaa vielä viivästyttää semin tuotantoa niin ehkä tekniikka ehtii kehittyä…

Mutta tosiasiassa esim. Volvo on tainnut lupailla class 8 rekalle 150 mailia 264kwh akuilla. Lastista/painosta ei näissä lupailuissa kyllä puhuttu mitään.

4 tykkäystä

Uusi kuluttaa 0,76kg/100km ja tankin koko 5,6kg, to be precise… jotenkin outoja yksiköitä autoilusta puhuttaessa :slight_smile:

Linkissä vielä eri H2-autojen kulutusspeksejä, Mersusta Huyndaihin… Mirai II on kyllä tyylikäs menopeli!

https://h2.live/en/wasserstoffautos/toyota-mirai

9 tykkäystä

Kyllähän tuo akkujen langaton latauskin kehittyy koko ajan. Jos vaihtoehtona joskus hamaassa tulevaisuudessa ovat esimerkiksi sähköautot, joita voi ladata ajon aikana katuun upotetuista latauspisteistä, niin eikö se vähän niinkuin ratkaisis tuon range-ongelman? Ei tuotakaan visiota estä toistaseks mikään muu kuin hinta.

1 tykkäys

“The first of billions of dollars of DOE R&D opportunities to be announced this year…”

7 tykkäystä
4 tykkäystä

Eikös NEL:n tarkoitus ollut päästä 4 vuoden sisään vedyn hinnassa 1.5$/kg? Mitä tämä tarkoittaisi tankkaus asemilla hinnaksi vai tarkoitetaanko tällä mitä kuluttaja siintä maksaisi🤔

Mietin vain että jos uusiutuvan vedyn hinnaksi jäisi 1.5$/kg niin tuollaisen mirain tankkaaminen täyteen maksaisi n.7€, joten kaipa siintä lähtisi siivuja suuntaan jos toiseen verojen ja muiden kustannusten kautta.

Tyhmän pohdintaa🙄

3 tykkäystä

Eiköhän tuo ole se hinta, mitä “vihreän” vedyn tuottaminen maksaisi. Siinä olisi Tesla-fannit ihmeissään, jos tuohon hintaan saisi tankata :smiley:

4 tykkäystä

jännä nähdä yleistyykö

3 tykkäystä

Kuulostaa kalliilta ja joissain maissa vedetään asfaltit vähän väliä uusiksi. Haittaisi?

5 tykkäystä
  1. Linkkaus, taisin ekana jo tuon linkata.
1 tykkäys

Jos jatkan hieman pohdiskelua mitä Toyota Mirailla maksaa 100 km ajaminen, kun vain polttoaine huomioidaan ja vertailuna kustannukset muilla vaihtoehdoilla ja vastaavan kokoisella autolla.

Mirain kulutus 0,76 kg * 1,5$/kg = 1,14$ = 0,83€

Maakaasulla: 4 kg * 1,27€/kg = 5,08€

Dieselillä: 5 l * 1,45€/l = 7,25€

Bensa 6,5 l * 1,55€/l = 10,08€

Jos vedyn tuotantokustannuksen päälle lasketaan kulut ja verot:
0,83€ + 2€ (myyjän kulut + kate) + 2€ (verot) = 4,83€
Mielestäni tuolla hinnalla vety olisi kilpailukykyistä.

Tänä päivänä Mirailla 100km ajo Saksassa maksaa 9,5€/kg * 0,76kg = 7,22€.

9 tykkäystä

Kai ymmärrätte, että tuo NEL:in arvio vedyn alhaisemmasta hinnasta perustuu myös halvan uusiutuvan sähkön lisääntyvään saatavuuteen tulevaisuudessa? Ja sähköautot käyttävät sitä samaa sähköä (vähemmän)? Miksi taas pitää ruveta pilkkaamaan akkuja, kun asiat ovat suoraan yhteydessä toisiinsa.

Ehkä minun on parempi palata foorumin lukijaosastolle :smiley:

3 tykkäystä

Joo kyllä ymmärretään varmasti, mutta vety ei ole vain henkilöautojen polttoaine vaan huomattavasti tarpeellisempi asia. Sitä ei jokainen vetyyn kriittisesti suhtautuva tajua. Se on energian varastointitapa, se ei itsessään ole energianlähde. Laitappa siihen auton katolle joku pikkuinen tuuliviiri niin se ei sillä kulje, ehkä saa USB-liitäntään virtaa millä voi navigaattoria käytellä, mutta laitappa merelle vähän isompi ja tuota sillä vetyä siihen autoon niin johan kulkee ja homma toimii. Ja päästö on vettä. Akuistakin ymmärrän, niitä tarvitaan enemmän jos mennään puhtaasti sähköllä ja niihin tarvittavia luonnonvaroja on liian vähän saatavilla ja niitä ei koskaan synny lisää. Vaikka kaivaisit kaikki litiumit ja koboltit (mitä näitä nyt on) mitä on mahdollista kaivaa niin se ei riitä.

7 tykkäystä

En ymmärrä miksi sanot, että Akkuja pilkataan, kun ei sitä kukaan kai ole tehnyt.

8 tykkäystä

Ei se välttämättä ole sitä ”samaa sähköä”, jos vety tuotetaan ropelin juuressa tai suoraan aurinkokennolla.

(Omistan myös akku- ja kaivosyhtiöitä)

4 tykkäystä

En ymmärrä tuota akkujen pilkkaamista lainkaan, onko täällä joku sitä tehnyt?

Vetyhän on varastointi tapa energialle ja sitä voisi halutessaan käyttää milloin huvittaa. Akut tulevat ottamaan oman osansa piirakasta ja vety oman.
Jotenkin uskon itse että se ylijäämä (vihreä) energia halutaan varastoida talteen jos se kerran on mahdollista ja käyttää sitten sille parhaiten soveltuvilla koneilla/laitteilla.

Miten kaivosteollisuudessa esimerkiksi akut pärjäisivät?

2 tykkäystä

”Tesla-fannyt” oli se termi mihin pilkalla viittasin. Se oli mielestäni huvittava termi, kun koko keskustelu lähti VW:n CEO:n lausunnosta.

Mutta jos palataan asiaan. Miten polttokennot toimivat? Ne käyttävät platinaa katalyyttina ja vedyn puhtauden parantamiseksi myös esimerkiksi palladiumia tai vastaavia metalleja, olenko oikeassa? Jollain muulla on varmasti tuoreempaa tietoa, korjatkaa jos olen väärässä näissä. Pointtini on kuitenkin se, että ilman maasta kaivettavia mineraaleja ei tämä yhteiskunta tule pyörimään vielä pitkään aikaan.

Okei, määrät ovat varmasti paljon pienempiä per kenno kuin litiumin kanssa akuissa, ehkä kierrätyskin on helpompaa, en tiedä (eikö polttokennojen elinkaari ole suhteellisen lyhyt?). Mutta en muista lukeneeni ainoatakaan viestiä tästä aiheesta täällä. Onko joku kenties tehnyt laskelmia, kuinka paljon platinaa kuluisi, kun esimerkiksi vuoden 2019 tasolla kaikki maailman lentoliikenne ja laivaliikenne tehtäisiin polttokennoilla?

Määrät ovat aivan varmasti täysin absurdeja, aivan kuten ne ovat litiumillekin henkilöautojen sähköistämisessä. Pointtini onkin, että mikään maailman tekniikka ei varmasti tule riittämään, varsinkaan, jos jonkin yhden teknologian oletetaan korjaavan aivan kaikki ongelmat. Ainoa ratkaisu on kaikkien mahdollisten puhtaiden teknologioiden yhteiskäyttö, ja samalla kaiken ei-välttämättömän rahtiliikenteen raju leikkaaminen. Ja se ei tule onnistumaan, niin kauan kun se on taloudellisesti kannattavin vaihtoehto.

1 tykkäys

Taisi tällä hetkellä noin 20000-30000h eli 60km/h nopeudella noin 1,5-1,8milj kilometeriä

3 tykkäystä

Juuri näin. Mineraaleja tarvitaan aina ja arvailen, että vielä satoja vuosia niitä kaivetaan maasta.

Myös vetyrekassa on akku. Esimerkiksi Hyundain veryrekassa on 72 kWh akku https://fuelcellsworks.com/news/worlds-first-fuel-cell-heavy-duty-truck-hyundai-xcient-fuel-cell-heads-to-europe-for-commercial-use/

Pienessä jakeluautossa oli 65-71 kWh akku optimaalinen vedyn kulutuksen kannalta tämän tutkimuksen mukaan
image

4 tykkäystä