Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

OMV (Austria oil and gas company) and Österreichische Post AG (Austrian transport and logistics service provider) today (24th February) have agreed to start utilising green hydrogen in heavy goods transport by 2023. They also aim for 2,000 fuel cell-powered heavy goods vehicles (HGVs) in Austria by 2030.

Peter Umundum, Member of the Management Board, Parcel & Logistics, Österreichische Post, said, with this partnership, we are taking an important first step towards introducing and proliferating electromobility with hydrogen fuel cells. Green hydrogen will be used exclusively for this purpose.

As a member of the EV100 initiative, Österreichische has committed to fully switch to electric vehicles or alternative fuel vehicles by 2030

2 tykkäystä

Walliserin eFueliksi ristimä ihmeaine on hänen näkemyksensä mukaan tärkeä väline Porschen kamppailussa päästöjen vähentämiseksi. Hänen mukaansa synteettiset polttoaineet ovat pumppulöpöä puhtaampaa tavaraa; valmistuksesta ei synny sivutuotteita, palamisen jäljiltä jää tavallista vähemmän pien- ja rikkihiukkasia.

Tässähän on pian maailma pelastettu kun kädenkäänteessä tehdään päästötön polttoainekin.

1 tykkäys

Powercell Q4 ulkona

“As we close the books on the fourth quarter of 2020, I can say that PowerCell Sweden has
achieved total sales in excess of MSEK 100 for a single year for the first time. This is largely
due to a particularly healthy fourth quarter in which we succeeded in increasing sales by a
full 41 percent compared to the same quarter last year, from MSEK 27.0 to MSEK 38.2.
When examining the figures, it can be noted that the rise in sales in the fourth quarter – and for the
year as a whole – was primarily derived from higher sales to Robert Bosch GmbH within the
framework of our mutual development and licensing agreement. Another transaction that
contributed to strong sales is the order for a marine megawatt system from a leading European
shipbuilder that we received in April last year and that will be delivered during a three-year
period. Both transactions also account for the improved sales for full-year 2020, which rose a full
55 percent from MSEK 66.9 to MSEK 103.5.”

4 tykkäystä

Ei ois ainakaan Ørstillä logistisia ongelmia jos oisivat tässä tuulivoimaoperaattorina :wink:

http://www.globenewswire.com/news-release/2021/02/25/2182042/0/en/Vow-ASA-Second-half-and-full-year-2020-Fifth-consecutive-year-of-growth-record-high-performance-within-Cruise-projects.html

http://www.globenewswire.com/news-release/2021/02/25/2182045/0/en/Vow-ASA-Contemplating-spin-off-and-subsequent-listing-of-Vow-Green-Metals.html

3 tykkäystä

https://www.cleanenergywire.org/news/uniper-siemens-energy-plan-green-power-heat-and-hydrogen-project-hamburg-coal-plant-site

https://www.eid-aktuell.de/nachrichten/news/auch-uniper-und-siemens-bewerben-sich-um-h2-standort-in-hamburg.html

Uniper projekti Siemens Energyn kanssa. Lämpövarastoa (teholuokka 300MW) ja vetytuotantoa 200 MW tehosta. Laitokselle tulisi “innovatiivinen kaasuturpiini”, jonka polttoaineena voidaan käyttää vetyä. Periaatteena saada tuulivoimalla tuotettua vetyä, jolla saadaan lämpövarastoon varattua energiaa käyttöön esim seuraavaksi vuorokaudeksi. Siis siirretään tuulivoiman energiapiikkiä myöhemmäksi.

The aim is to use surplus wind power to produce heat for a high-temperature storage facility, as well as hydrogen via electrolysis. Both heat and hydrogen would be made available to industrial customers.

9 tykkäystä

Mites näissä aiemmissa Norjalaisten spin-offeissa on osakkeiden sijoittelu mennyt, kenelläs näistä on kokemuksia? Eli jos osakkeet on OST:lla, tuleeko spin-offit silti AOT:lle koska OST:lle saa laittaa vain rahaa? Entä näistä lankeavat verot, miten on laskettu?

1 tykkäys

Impact coatings haki annilla 100milj.kr, mut tulikin 120milj.kr. Jännästi samaan aikaan kuin NEL:n anti. Suuruusluokka hieman toki pienempi. Yhteinen ajankohta voi olla sattumaa, mutta kyllä kiihtyvällä tahdilla panostetaan.

Impact coatings tekee siis yhteistyötä ainakin Hyundai motorsin kanssa.

https://www.realtid.se/telegram/impact-coatings-tar-in-120-miljoner-kronor-i-riktad-nyemission

6 tykkäystä

Tanskasta valloitetaan 30% vihreän vedyn markkinoista ja heilläkin maailman paras elektrolyysitekniikka. Toivottavasti Roeland onnistuu paremmin kuin Outokummun kanssa. Kovat on puheet.

2 tykkäystä

Laitetaan tännekkin mitä Wärtsilän ketjuun jaoin. Varsinkin viimeiset linkit koskee useita tämänkin ketjun suurimpia Eurooppalaisia yhtiöitä.

3 tykkäystä

Mitäpä sitä 2030 asti odotella, jos tavoitteisiin pääsee jo ensi vuonna. NEL:n tavoite tais olla vuodelle 2025 ja USD 1,5 (ei siis euroja).

“Lepercq is also convinced that the consortium will begin selling solar-powered hydrogen at €1.5/kg when the initial supply to industrial customers begins in September 2022.”

Täällä lueteltu ainakin noita HyDeal konsortion muitakin firmoja:

4 tykkäystä

THCB ja DCRB löytyy salkusta mutta onko täällä ALUS (Freyr) kyytiin hypänneitä? https://www.freyrbattery.com/

Jonkin verran täältä löytyi keskustelua ko. lafkasta mutta ei mitenkään isommin. Erityisesti noiden ’aviation’ ja ’marine’ kulmien kautta tuo vaikuttaa omaan silmään varsin kiinnostavalta putiikilta ja nyt aletaan olla kurssin kanssakin jo tuolla 11 pinnassa joten sinänsä downside verrattuna potentiaaliseen tuottoon alkaa olla kohdillaan.

Vielä vaan pitäisi olla vähän enemmän käteistä ja vähän vähemmän salkusta kiinni SPAC:issa näillä keleillä :sweat_smile::grimacing:

THCB:n pomppuisessa kyydissä on tarkoitus istua kun sitä on holdattu jo hyvän aikaa ennen DA:ta eikä tuota DCRB:täkään oikein viitsisi alkaa tappiolla myymään näillä kursseilla → siinä kyllä tuli fomotettua ”kun halvalla sai”…

7 tykkäystä
4 tykkäystä

Kuumien energiasektorin (vety, uusiutuvat jne.) firmojen kurssien jäähtyessä juolahti mieleen ajatus, jota on spekuloitu täällä aiemminkin. Olisiko nyt öljyjättien paikka iskeä ostotarjousta pöytään lupaavimmista yhtiöistä?

15 tykkäystä

Suhteellisen aktiivisena keskustelualueen seuraajana (linkkejä toki luen vähemmän) haluaisin nostaa esille itselle muodostunutta näkökulmaa. Mielestäni tulevaisuudessa ei ole enää yhtä ”oikeaa” tai edes pääasiallista energialähdettä, vaan eri uusiutuvat energialähteet löytävät paikkansa kokonaisuudessa.
Liikenteen osuus koko energian käytöstä oli Suomessa 2019 16,5% energian kokonaiskulutuksesta, kun taas öljyyn perustuvan energian osuus Suomen energian kulutuksesta oli 22% (TIKE). Nämä luvut osoittavat, että liikenteen vaihtoehtoiset polttoaineratkaisut ovat vain osa kokonaisuutta ja määrällisesti suurinta on energiankäyttö teollisuudessa.

Toinen huomioitava seikka on ilmaston lämpeneminen, joka on oikeastaan toiminut käynnistäjänä koko energia-alan murrokselle. Muutamissa kommenteissa on nostettu esille kysymyksiä biokaasuun panostamisen merkityksellisyydestä liikenteen käyttövoimana, kun vetyteknologia on jo tulossa. Kannattaa huomioida, että orgaanisen aineen (mm. ruokajäte, puhdistamolietteet) kompostointi tai muu säilyttäminen (esim. kaatopaikka) aiheuttaa luontaisesti tapahtuvan hajoamisen kautta mm. metaani ja hiilidioksidipäästöjä, jotka molemmat ovat kasvihuonekaasuja, ja siten osa ilmaston lämpenemisen ongelmaa. Tästä syystä oletan, ettei biokaasun tuotanto tai käyttö tule ainakaan vähenemään vaan luulen että biokaasun merkitys yhtenä energianlähteenä, muiden joukossa, tulee kasvamaan. Kasvua suhteessa muihin uusiutuviin energialähteisiin en osaa arvioida.

Onko joku energialähde tai –ratkaisu toista parempi riippuu myös tarkastelun näkökulmasta sekä keskeisesti siitä, mihin energialähteisiin yhteiskunnassa poliittisesti (verottamalla) kulutusta ohjataan.

17 tykkäystä

Tässä on hyvä pläjäys asiasta. Muistaakseni tästä on ketjussakin ollut keskustelua. Myös Greenlanen ketjussa on aktiivista keskustelua ollut asian tiimoilta.

Ja samaa mieltä. Kaikki pitää hyödyntää :blush:

7 tykkäystä

Tässäkö polttomoottorin pelastus? Saksalainen synteettinen polttoaine voi leikata päästöt lähelle nollaa Tässäkö polttomoottorin pelastus? Saksalainen synteettinen polttoaine voi leikata päästöt lähelle nollaa | Kauppalehti

Olisihan tuo hyvä jos nykyiselle autokannalle saataisiin jatkoaikaa synteettisillä polttoaineilla

Porschella tuskin on tarkoituksena pelastaa koko nykyinen autokanta tällä tekniikalla, koska Porsche ja sen emoyhtiö Volkswagen ovat täysillä mukana sähkössä. Porsche Taycan on saanut todella hyvän vastaanoton, ja Macanin täyssähköversiosta odotetaan Taycania vastaavaa menestystä – tai oikeastaan paljon suurempaakin. Volkswagen konsernin on tarkoitus käyttää yli 70 miljardia sähköistämiseen seuraavan viiden vuoden ajan, joten tällainen Porschen oma projekti on ihan lasten kengissä vielä, eikä vaikuta laajalti Volkswagenin ja tuskin edes Porschen sähköistämisstrategiaan.

Porsche on kuitenkin sanonut, että 911-mallisto tulee käyttämään polttomoottoria niin kauan kuin vain on mahdollista, ja uskonkin, että juuri sitä varten he yrittävät kehittää synteettistä polttoainetta. He eivät ole kertoneet, minkälaiseen teknologiaan tämä heidän “eFuel” perustuisi, mutta olisi kummallista, jos he olisivat nyt jotenkin onnistuneet kehittämään synteettisen polttoaineen, joka olisi taloudellinen koko nykyiselle autokannalle ja jonka tuotannossa ei olisi perinteisten biopolttoaineiden ongelmia. Näin ollen luulisin, että tuota kehitetään nimenomaan 911 tapaisille urheiluautoille, joissa polttomoottorin huutaminen ja bensan haju ovat asiakkaille tärkeämpiä kuin korkeampi hinta – nykyistä autokantaa tuo tuskin pelastaa.

4 tykkäystä

Tässä lisätietoa eFuelista. Eiköhän tämä vaan puske väkisin läpi.

2 tykkäystä

Royal Dutch Shell goes green: UPDATE 1-Shell in Germany seeks to speed up drive to go green

2 tykkäystä