Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Tottakai on kasvunvaraa, mutta tämänkaltaisia sää olosuhteita ei ole Teksasissa kuin kerran sataan vuoteen ( lähde Chevrolet pickup Forum) ja jos siellä nyt kuusi moottoria tuottaa energiaa niin en sen uskoisi vaikuttavan osakekurssiin näin valtavassa yrityksessä. Samasta syystä he eivät halua ostaa Nokian talvirenkaitakaan siellä(yritin kaupata)

3 tykkäystä

Samasta syystä he eivät halua ostaa Nokian talvirenkaitakaan siellä(yritin kaupata)

Ongelma ehkä ollut nyt monikerta renkaisiin verrattuna kun niiden lisäksi myös talot ja asukkaat ovat kylminä. Täysi respect tuohon rengaskauppaan, yrittänyttä ei laiteta. Kasvunvara 23% markkinassa on kasvanut; se on vaan niin:)

2 tykkäystä

"
Tottakai on kasvunvaraa, mutta tämänkaltaisia sää olosuhteita ei ole Teksasissa kuin kerran sataan vuoteen
"
Koko infra tältä osin täytyy rakentaa uusiksi, helposti 10v projekti.

1 tykkäys

Royal caribbean kertoo, että matkoja on varattu jo vuoden 2022 alulle normaalilla tahdilla ja vielä korkeammalla hinnalla. Eli siis lippuja ei ole myyty pilkkahintaan. Lisäksi vuoden alusta lähtien on varaukset lähteneet nousuun.

Kyllä tästä vielä hyvä tulee

24 tykkäystä

OP.n aamukatsauksesta poimintaa

23 tykkäystä

OP:n aamukatsauksesta poimintaa


21 tykkäystä

The Coalition for the Energy of the Future, jossa Wärtsilä perustajajäsenenä, on julkaissut ensimmäiset 7 toimenpidettään vuodelle 2021 ja lisäksi otettu mukaan kolme uutta jäsentä; Airbus, Bureau Veritas ja PSA International.

Lisäksi European Clean Hydrogen Alliancelta myös tulossa näinä päivinä uutisia:
https://www.ech2a.eu/news-events

Kiinnostaa siksi, että Wärtsilä on ollut co-chair sellaisessa toimitusjohtajien paneelikeskustelussa kuin “Roundtable on clean hydrogen in the energy sector - The themes discussed include re-electrification, mega storage and electricity grid/balancing”

10 tykkäystä
4 tykkäystä
13 tykkäystä

Aika synkän kuvan raportti piirtää: tarjonta keskittyy sellaisten moottorien valmistamiseen, joita juuri kukaan ei enää osta, sekä niiden huoltamiseen, mutta sillekään ei koronan takia ole tarvetta.

Mihin lie osakkeen viimeaikainen nousu perustunut - ilmeisesti risteilyjen hyvään varaustilanteeseen sekä ehkä jossain määrin Wärtsilän uusiin liiketoimintoihin kohdistuviin panostuksiin? Jälkimmäiset eivät juuri saa tässä raportissa tilaa, ja tuottoja ehkä saadaankin vielä odotella, mutta kyllä ainakin sähkön varastointiratkaisut ovat jo hyvässä vauhdissa. Kate on ehkä perinteistä bisnestä ohuempi, mutta on näistäkin projekteista saatu valvonta- ja huoltosopimuksia, joiden luulisi olevan kohtuullisen kannattavia.

Itselläni ainakin on sellainen vaikutelma, että Wärtsilä ei ole mikään Nokia, joka olisi lukittautunut vanhaan menestyskonseptiin ja jolta olisi jäänyt huomaamatta markkinoiden murros. On paljon lupaavia uusia aihioita, jotka ovat toki epävarmoja, mutta ehkä niillekin voisi jotain arvoa antaa. Mutta se on selvää, että juuri nyt Wärtsilä ei ole samanlainen rahasampo kuin aiemmin.

P.S. Wärtsilä-foorumilla liputetaan herkästi yhtiön kannalta negatiiviset kommentit, saa nähdä miten käy nyt, kun lähteenä on Inderes…

13 tykkäystä

Olenko seurannut ketjua huonosti? Itse en muista ensimmäistäkään liputusta miesmuistiin. Saatikka, että joku olisi liputtanut huonoja uutisia.

Oli miten oli, Wärtsilän kurssinousussa on selvästi otettu ainakin vetykenoa, mutta en valita. Ainahan nuo kurssit tuppaavat nousemaan ennen konkreettisia tuloksia. Ne, joille riski maistuu keräävät suurimmat hedelmät tässäkin tapauksessa.

Pari vuotta moderaattoreita aika tiiviisti seuranneena sanoisin, että väitteesi ei pidä paikkaansa. Inderesin moderaattorit eivät koskaan poista viestiä sen takia, että siinä kerrotaan yhtiön kannalta huonoja uutisia tai esitetään negatiivisia mielipiteitä. Olet varmasti sekoittanut Inderesin foorumin johonkin toiseen.

14 tykkäystä

Kiireiset moderaattorit myös poistavat liputetut viestit aika herkästi, jolloin niitä ei enää näy ketjussa. Mutta tämä eksyy nyt niin paljon varsinaisesta aiheesta, että sietääkin tulla liputetuksi.

Wärtsilän tilanne on mielenkiintoinen, ehkä asia on juuri noin kun Inderes näkee. Seuraavat 1-2v voi olla puuduttavaa menoa. Taustalla on kuitenkin hyvin korkeaa osaamista ja laajat verkostot. Ketteryys ilmeisesti parempaa kuin kilpailijoilla? Ostelen itse nyt pitkään salkkuun Wärreä. Siinä mielessä menen mielelläni vastavirtaan, myykää hinta alas niin ostelen halvemmalla laadukasta yhtiötä.

12 tykkäystä

Yli puolet Wärtsilän busineksestä on varaosia ja palveluita. Oletan, että palveluliiketoiminta piristyy merkittävästi, kun businesaktiviteetti nousee pandemian väistyessä. Viime vuosihan oli laiteliiketoiminnan osalta jonkinlainen low-benchmark, joten voisi kuvitella, että myös laitepuoli kääntyy positiiviseen suuntaan kuluvan vuoden aikana.

Omasta mielestäni Inderesin arvio tilanteesta on erittäin hyvä ja perustuu uskottavasti nykytilanteeseen. En kuitenkaan olisi yllättynyt, jos Wärtsilan business toipuisi loppuvuonna odotuksia nopeammin.

9 tykkäystä

Vielä kun kaikki nämä saisi liikevaihdoksi

2 tykkäystä

OP:n aamukatsauksesta poimintaa


11 tykkäystä

Onko se mitä tässäkin ketjussa on jokusen kerran mainittu nyt faktaa vai pelkkää arvelua, että Wärtsilän (nykyinen) laivamoottoritarjooma on kiinnostava lähinnä vain ristelijäpuolella (2-tahti vs. 4-tahti)? Koska jos on faktaa, niin silloinhan tuo laivatilausten kasvu konttialusten ja kaasutankkerien kautta ei tosiaan mitenkään paranna Wärren näkymiä (mistä tietysti näin absoluuttisesti pienen mutta salkun mittakaavassa kohtalaisen position päällä istuvana en näkisi aihetta riemuita). Konttiliikenne kasvaa koska verkkokauppa on globaalisti buumissa, samoin on kaasun käytön laita, ja kumpikaan ei sinänsä riipu ristelilybisnekseen positiivisesti vaikuttavista tekijöistä muuten kuin ehkä sitä kautta, että maailmantalous sentään vielä pyörii eikä ole vaipunut lamaan. Vai missaanko jotain?

3 tykkäystä

Mun käsittääkseni Wärrellä on kaasumoottoreita laivoihin ja niitä käytetään aika lailla kaasutankkereissa. Voin toki olla väärässäkin.

1 tykkäys

Onhan wärtsilällä isoa markkinaa säätövoimalle ja suunnitelevat kuitenkin ammonia sekä vety+kaasu seikotulsella käyviä koneita. Ja pitäähän näitä tosiaan huoltaa. Maalaitos puolella on kyllä kysyntää ja uusiutuvien energialähteiden yleistyessä siihen rinnalle tarvitaan säätövoimaa koska turbiinilaitokset eivät yksinkertaisesti kykene nopeaan kuormanvaihteluun eivätkä nollasta sataan ramp-uppiin yhtä nopeasti kuin perinteinen “polttomoottori”. Se eträ jossain raportissa arvioidaan tai arvioitsijan mukaan tulee tapahtumaan antaa kyllä osviittaa mutta ei koko kuvaa. Tietysti riskit ovat olemassa että wärre on muinaisjäänne ja kuoleva menestystarina,mutta säätövoiman tarve ei poistu niin kauan kuin on olemassa sähköä ja sähköverkkoja. Laivapuoleen en osaa ottaa muuten kantaa kuin että 4-tahti puolella wärtsilä on erittäin arvostettu ja tottakai laite/moottori myynti laivoille on riippuvainen uusien laivojen tilaamisesta sekä varustamoiden rahatilanteesta.

8 tykkäystä

Tuo alla muistaakseni jo jossain jaettu. Mutta aika iso tekijä suunnittelee siirtyvänsä suoraan ammoniakin käyttöön laivoissa. Ja tässä kehityksessä on Wärtsilä pitkällä

2 tykkäystä