Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Uutena jäsenenä foorumilla vaikka Inderes ollut jo vuosia käytössä :grin: Tällä palstalla näytti olleen aikaisemmin keskustelua akkuteknologiasta, vaikka viimeaikaiset keskustelut ovatkin olleet paljon vetyaiheisia.

Täytyy omasta puolestani hieman mainita miltä tilanne näyttää täältä akkuteollisuuden parista työskennellessä. Paljon on hypeä sähköautojen ympärillä mutta ei niinkään akkuteollisuudessa tai akkumateriaalien valmistuksessa. Toisaalta sijoitusvaihtoehtoja näillä aloilla ei vielä hirveästi ole. CATL on akkukennojen valmistajana listattu Kiinassa sekä BASF:lla ja Umicore:lla on katodimateriaalien valmistusta niin aasiassa kuin euroopassa. CATL:in arvonnousu on ollut omaansa vailla, mutta näiden jälkimmäisten firmojen taseessa akkumateriaaleilla on kuitenkin häviävän pieni osuus tässä vaiheessa.

Joka tapauksessa, sähköautojen kysyntä on niin suurta, että akkukennojen valmistus on ostettu vuosiksi eteenpäin. Saatavuuden on ennustettu rajoittavan sähköautojen tuotantoa. Lisäksi, autovalmistajat haluavat eurooppalaisia lähellä tuotettuja ympäristöystävällisiä akkuja, jotka ovat myös eettisesti kestäviä (vastuullisesti tuotetut metallit jne). Nämä tekijät rajoittavat saatavilla olevien akkujen määrän hyvin pieneksi. Kilpailu tulee tietysti olemaan kovaa, mutta autovalmistajat tekevät yleensä sopimukset vuosiksi eteenpäin ja sopivan kumppanin löydyttyä eivät helpolla vaihda toimittajaa (erittäin pitkät validointiajat uusille akuille jne.). Joten ensiksi markkinoille ehtinyt eurooppalainen akkuvalmistaja saa hyvän etumatkan muihin verrattuna. :+1:t3:

Silmät tarkkana katson, josko akkuteollisuuden / akkumateriaalien valmistajia listautuisi pörssiin euroopassa. Yksi tätä viivästyttävä tekijä on se, että näihin yrityksiin sijoittavia instituutioita löytyy pörssin ulkopuoleltakin. Toisaalta, suunnittelu- ja rakennusvaiheessa olevaa yritystä ei kannata viedä pörssiin, kun silloin täytyisi raportoida joka kvarttaalilta negatiivisia lukuja. Paljon parempi ajankohta on silloin, kun tuotantolinjalta tulee joka akusta voittoa ja toimitusmäärät kasvavat joka kuukausi.

Yksi vaihtoehto olisi sijoittaa listaamattomiin yrityksiin, mutta mahdollisuudet tähän ovat hyvin rajalliset. Itse saan onneksi kuulua heihin, jotka yrityksen optio-ohjelman kautta pääsevät osalliseksi palaan kakkua. Muutamassa vuodessa yrityksen arvon kehitys on ollut niin päätä huimaavaa, että jos tässä ikinä tulee mahdollisuus saada omat rahansa järkevästi pois (esim. IPO:n seurauksena), niin lainattomana saa ainakin elää, jos nätisti käyttää rahansa. :thinking:

34 tykkäystä

Norskioikeustieteilijä arvioi case Shellin seurauksia, investoinnit hiilidioksidin kaappaukseen tai tuotannon alasajo vaihtoehtoina, oikeuden perusteluiden mukaan ei todennäköistä että alasajettua tuotantoa tulisi korvaamaan muut öljyfirmat :

”…the implication of the ruling may well be that Shell needs to cut its production, unless the company plans for extensive carbon removal measures such as tree-planting or carbon capture and storage.

One of Shell’s objections was that requiring it to reduce its emissions would simply mean that other companies would take its place and sell fossil fuels. This ‘perfect substitution’ (or ‘market substitution’) argument, as well as the underlying study that Shell commissioned, were briskly dismissed by the court, drawing among others on the Production Gap Report. Specifically, the court argued that Shell was wrong to assume that others would step in, given that ‘it is necessary to reduce the worldwide oil and gas extraction and to facilitate the curtailment of CO2 emissions that cause dangerous climate change; other companies will also have to make a contribution’. Moreover, efforts by Shell to move away from oil and gas production would likely have other, less tangible, ripple effects that would lead to emission reductions, especially when such efforts are backed by governments.”

2 tykkäystä
4 tykkäystä

No tervetuloa! Pakko kysyä että onko Lion E-Mobility tuttu? Varmaan on jos olet foorumilla jo luuhannut! Voisiko siinä mielestäsi toteutua tuo eurooppalainen valmistaja? Ei nyt mikään ripeäliikkeinen toimija :grinning:

5 tykkäystä

Varmasti tietyllä tapaa mutta näyttävät keskittyvän pääosin energian varastointiin ja akkujärjestelmiin. Ei ole kovin iso peluri ainakaan vielä. Täytyy tutustua kuitenkin paremmin :+1:t3:

Suurin osa akkukennon arvosta tulee katodimateriaalista, ylivoimaisesti. Suosituimmat katodimateriaalit sisältävät NCM, NCA ja LFP kemiat. Toiseksi suurin osuus tulee akkukennojen kokoonpanosta. Kaikista paras olisi kun pääsisi sijoittamaan suoraan prekursori- tai katodinvalmistajiin tai akkukennojen valmistukseen. Riskit ovat tietysti suuret koska koko ajan kehitetään uusia kemioita, jotka saattavat korvata tällä hetkellä käytettävät. Akkukennojen kokoonpano on aika joustava eri katodimateriaaleille mutta katodi- ja prekursorivalmistuksessa tulee suuria muutoksia aina eri kemian kohdalla.

5 tykkäystä

Käy tattoo Microvast $THCB

Ei eurooppalainen mutta vasta valmistunut tehdas saksaan.

6 tykkäystä

Joo tässä vielä linkki itse mörnivän leijona ketjuunkin.

https://keskustelut.inderes.fi/t/lion-e-mobility-ag-akkuja-busseihin-ja-rekkoihin

5 tykkäystä

Vertex Energy ostaa Shellin Alabaman jalostamon ja aikoo alkaa tekemään uusiutuvaa dieselia siellä. Aika kovat on tavoitteet, kun pitäisi tuottaa 2023 3 miljardin liikevaihto ja 400 miljoonaa voittoa:

Kurssireaktio onkin ollut noiden tavoitteiden mukainen ja ehti yksi pulju seuraava analyytikko nostaa targetin 4 → 25 taalaa

Kovasti on Gevon tyyppistä menoa tämän kanssa ja kurssikäyräkin on melko samanlainen, eli miljoonan reverse splitin jälkeen päädyttiin n. 0.4 taalaan, josta lähti nousu viime vuonna.

2 tykkäystä

Akkujen valmistajista kannattaa katsoa tosiaan syvemmin mitä ne käytännössä tekee, kuka omistaa niitä ja onko millaiset sijoitusmahdollisuudet.

Panasonic / Tesla (esim. Panasonic vastaa Gigafactoryn tuotannosta, Tesla omistaa valmistettujen akkujen oikeudet). Japanin ja Kiinan tehtailta Panasonic tuottaa myös merkittävästi akkukapasiteettia. Asiakkaina mm. Honda, VW-konserni ja Toyota (Primearthin kautta). Taitaa kuitenkin jotkin Teslan akut ollu viimeaikoina LG Chem jälkea…

Automotive Energy Supply Corporation (AESC). Nissanin, Nec ,Tokini perustama. Kiinalainen Envision Group osti 80% pois ja loput Nissanin omistama. Akkuja luonnollisesti Nissaneihin ja Relluihinkin mennyt. Tehtaita Japanissa ja tulossa Kiinaan.

Contemporary Amperex Technology CO. Limited (CATL). Kiinalaismerkkejä mm. BAIC Motor, Changan, Foton Motor, GAC Group, Great Wall, Geely Automobile, SAIC Motor, Xiamen King Long, Yutong Bus ja Zhongtong Bus. Lisäksi täkäläisempinä PSA-konsernia ja BMW ja MB. Saksan tehdas valmistumassa. Osti Valmet Automotivesta osuudet.

LG Chem. Joihinkin malleja Audiin, Jaguariin, Porscheen, Hyundai, Renaultiin ja Smartiin.

BYD. Kiinassa tehtaita, kiinalaisten henkilöautojen lisäksi busseihin akkuja.

A123 Systems (Wanxiang Group, sama joka osti Fiskerin aikanaan). Mm. hybridiakkuja BMW:lle.

Samsung SDI. Mm. ollut BMW, VW. Uusimpina Volvon kuorma-autot ja Jaguareja. Sopparit elänyt jonkin verran, että näitä kannattaa googletella tarkennukseksi. Tehdas mm. Itävallassa ja rakenteilla Unkariin.

SK Innovation. Tehdasta Unkarissa ja USA. Ainakin MB ja KIA akkuja.

GSA Yuasa. Aloitteleva tekijä LMO akuilla ainakin Mitsuun ja PSA.

Northvolt. Ollut täälläkin jo jonkin verran esillä. Ruotsalainen, Skellefteå tehdas. Akkuja VW ja BMW.

Microvast. Oma ketju täällä.

Lion-E. Oma ketju täällä.

Saft (Siemens, Solvay, Manz)

Siinä on nyt ainakin iso osa keskeisistä tiedossani olevista tekijöistä, tosin varsinkin start-up-tyylisiä voi olla enempikin tullut joista en itse ole kuullut.

Tilastoissa oli mainittu muutamissa lähteissä hieman osuuksista. CATL 23% markkinaosuus, seuraavina Panasonic, BYD, LG Chem ja Samsung SDI. Tällainen tilanne joskus 2019 / 2020 alkupuolella.

12 tykkäystä

Tässä vielä hyvä kuva akkuvalmistajista (nykykapasiteetit ja tulevat tavoitteet mukana) Euroopan alueelta:

Noista siis ainakin Freyr ja Microvast menossa lähiaikoina pörssiin spacien kautta.

13 tykkäystä

Selvittelin tuota Westportin pompun syytä. Itsellä Westporttia pienoinen omistus. Westport oli ostellut puolalaisen Stakon taskurahoilla 5 milj. €. Stakolla laajalti erilaisia säiliöitä autojen nestekaasujärjestelmille. Nuita säiliöitähän aina menee ja biopolttista. :cowboy_hat_face:

3 tykkäystä


Erittäin hyvää listaa pukkaa NEA:lta akkuteollisuudessa mukana olevista yrityksistä. Nyt kun buumi on kova niin kannattaa tosiaan hyvin perehtyä mitä oikeasti tekevät. Moni ratsastaa akkubuumin varjolla vaikka oma tekeminen osuu jotenkuten sinne alan laitamille.

Vähän esimerkkiä, liitteenä tuosta Northvoltin arvostuksesta. Kesällä 2019 sijoittajat arvostivat 9 miljardiin kruunuun ja tällä hetkellä viimeisimmässä rahoituskierroksessa 75 miljardiin kruunuun. Se on kahteen vuoteen suuri kasvu. Tällä hetkellä rakenteilla on 16 GWh valmistuskapasiteettia Skellefteåån ja raportoitu kokonaiskapasiteetti on vähintään 40 GWh.

2 tykkäystä

Harmillisen piilossa pidetään tälliaset kotimaisessa mediassa, ainakaan omaan silmään ei ole osunut.

5 tykkäystä
7 tykkäystä

Scatecilla myös eilen tullut hyviä uutisia :+1:

5 tykkäystä

Orsted lisää reilusti paukkuja:

…josta tietysti nykytrendin mukainen reipas kurssidroppi seurauksena :wink:

15 tykkäystä

Uutta platinan korvaavaa päällystystä kennoihin

11 tykkäystä

@zeimii Ihmetytti kyllä kuinka tänäänki laski niin paljon vaikka vaan tietääkseni hyviä uutisia tullut Ørsted ilta :roll_eyes:

2 tykkäystä

Luultavasti tippunut tämän kohdan takia: “In the period 2020-2027, Ørsted expects a growth in operating profit (EBITDA) from offshore and onshore assets in operation of approx. 12 % a year on average”

Todennäköisesti on odotettu isompaa kasvua lähivuosille, arvostuskertoimetkin kun ovat suurehkoja.

4 tykkäystä

The graphene aluminum-ion battery cells from the Brisbane-based Graphene Manufacturing Group (GMG) are claimed to charge up to 60 times faster than the best lithium-ion cells and hold three time the energy of the best aluminum-based cells.

They are also safer, with no upper Ampere limit to cause spontaneous overheating, more sustainable and easier to recycle, thanks to their stable base materials. Testing also shows the coin-cell validation batteries also last three times longer than lithium-ion versions.

GMG has not locked down a supply deal with a major manufacturer or manufacturing facility.

“We are not tied in to big brands yet, but this could go into an Apple iPhone and charge it in seconds,” Nicol confirmed.

GMG plans to bring graphene aluminum-ion coin cells to market late this year or early next year, with automotive pouch cells planned to roll out in early 2024.

8 tykkäystä