Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Kyllä se siinä jutussa selvästi mainitaan mutta kaivetaan nyt tähän vielä asia esiin:

”Nikkelin ja volframinkin tapauksessa hinta jää suuruusluokkaan tuhannesosa.” Eli hinnasta ei ole kyse vaan varauksen siirron tehosta: ”uusi halpa metalliseos toimii noin 4,3 kertaa tehokkaammin kuin platinasta ja hiilestä rakennettu perinteinen elektrodi”

Tässä vielä linkatusta jutusta linkki englanninkieliseen tiedotteeseen

3 tykkäystä

Käyttöteho ja hinta mainittu mutta käyttöikä? Se kuuluu olennaisena kuvioon.

Olet oikeassa, tuota ei mainita. Hienoa, löysit epäkohdan! :clap:t2::clap:t2::clap:t2:

No jos ihan tosissaan, niin olisiko sillä lailla, että tämä keksintö on varsin tuore eikä vuosien kokemusta vielä ole mitä voitaisiin verrata vanhoihin teknologioihin. Monelle kennovalmistajalle riittää kuitenkin se, että löydetään materiaaleja joilla teho nelinkertaistuu ja hinta on 1/1000. Elinikä riippuu varmasti kennon muista ominaisuuksista paljon, ja se selviää vain testaamalla.

5 tykkäystä

Magnus Krogh Ankarstrand, head of Yara’s Clean Ammonia unit
“When it comes to long-distance shipping, I would go as far as saying that in the market, there is consensus that ammonia right now is the best alternative”

3 tykkäystä

Kenelle? Tässä vähän Vestasin uutisia siipien kierrätyksestä. Ja alla tutkimus elinkaaripäästöistä CO2e/kWh.

New coalition of industry and academia to commercialise solution for full recyclability of wind turbine blades

https://twitter.com/Vestas/status/1397908013277585408?s=20

Ja vuosiraportista:

Työtä on tottakai vielä tehtävänä, mutta mielestäni on aika hullua puhua siitä kuinka tuulivoima on huonoa, koska siipiä ei voida kierrättää. Jokaisessa energiamuodossa on jokin ongelma. Järkevämpää on tutkia esimerkiksi koko elinkaarenpäästöjä. Niitä voi tutkia vaikka täältä:

Kuvat ovat hieman hankalia lukea, mutta tässä tekstinpala:

"The study finds each kilowatt hour of electricity generated over the lifetime of a nuclear plant has an emissions footprint of 4 grammes of CO2 equivalent (gCO2e/kWh). The footprint of solar comes in at 6gCO2e/kWh and wind is also 4gCO2e/kWh.

In contrast, coal CCS (109g), gas CCS (78g), hydro (97g) and bioenergy (98g) have relatively high emissions, compared to a global average target for a 2C world of 15gCO2e/kWh in 2050.

Eli vaikka niistä lavoista onkin tällä hetkellä päänvaivaa, ei tuulivoimaa kannata ihan kirosanaksi sanoa. Ainakaan minun mielestäni.

5 tykkäystä
5 tykkäystä

Yksityiset fuusioteknologian puljut etenevät paljon nopeammin kuin julkiset hankkeet. Kaupallisesti kelvollinen fuusioenergia on näillä näkymin sarjavalmistus-valmiina n. 10v päästä. Joku voi tietysti olla jyrkästi eri mieltä, mutta jos sijoittaa energiasektorille, ottaa samalla ison riskin mikäli lyö epäsuorasti sijoituksellaan vetoa fuusioenergiaa vastaan.

Kaupallisten reaktoreiden rakentaminen ympäri maailmaa vie toki vuosikymmeniä vaikka teknologia olisi valmis, mutta isot sijoittajat pyrkivät ennakoimaan tätä, joka taas tulee vaikuttamaan eränäisten yhtiöiden pörssikursseihin.

2 tykkäystä
4 tykkäystä

Lisää rahaa projektiin. Tässä on tällä hetkellä mukava olla kyydissä :+1:t3:

2 tykkäystä

Foorumilla ei juurikaan ole mainintoja Loop energystä. Itse seurailen ja omistan hieman. Ohessa viimeisin uutinen.

https://www.loopenergy.com/loop-energy-and-greencore-ev-chargers/

As a part of the cooperation GreenCore will work with Loop Energy as well as some of its ecosystem partners to design and build hydrogen-powered DC fast-charging stations based on Loop’s high-efficiency fuel cells. GreenCore charging stations will store energy in the form of compressed hydrogen and convert it to electrical power when required for charging of user’s battery-powered vehicles. This will allow the stations to be grid-independent, rapidly deployable, low cost, and small footprint. Most importantly, GreenCore’s hydrogen-powered charging stations will help solve serious issues in peak energy pricing and remote energy access currently faced by the EV industry. GreenCore will use hydrogen exclusively provided by BayoTech at the EV charging and hydrogen refueling stations.

4 tykkäystä

FuelCelliltä taas “huippu” osari.

4 tykkäystä

Etenkin näissä kaupallisissa fuusiohankkeissa kannattaa heittää kunnolla jäitä hattuun. Siihen on syynsä miksi nimenomaan donitsin mallinen tokamak on tällä hetkellä potentiaalisin vaihtoehto, joskin stellaraattoriksi kutsuttu variantti on erittäin mielenkiintoinen (ks. Wendelstein 7-X).

TAE:n lineaarinen malli synnyttää ongelmia mm. magneettikentän kääntöpisteissä putken päissä. Heidän ajatuksensa vaikuttaa hyvin “toivotaan toivotaan” -ratkaisulta. Lineaariset mallit hylättiin 90-luvun alkuun mennessä valtavirran fuusiotutkimuksessa.

Fusion Energyn vaihtoehto on pallonmuotoinen tokamak. Siinä täytyy ratkaista hankaluus, jota donitsi-tokamakilla ei synny. Pallojen geometria tuottaa kompaktin rakenteen, joka taas synnyttää donitseja selvästi suuremman neutronivuon fuusiokammion seinämiin. Kuorma on selvästi suurempi kuin donitsitokamakeilla. Neutronithan neutraaleina hiukkasina eivät välitä magneettikentistä. Samoin niillä plasman koossapito on vaikeampaa. Skaalaaminen suuremmaksi synnyttää myös omia hankaluuksia. En esimerkiksi tiedä kuinka he hallitsevat äkillisiä disruptioita, joissa plasman energia purkautuu yhtäkkiä reaktoriseinään.

Näiden varianttien tutkiminen on silti erittäin tärkeää. Tuloksista on hyötyä eri ratkaisuille ja toivottavasti joku onnistuu. Silti pidän edelleen todennäköisimpänä, että ensimmäiset varteenotettavat fuusioenergian ratkaisut pohjautuvat ITERiin. Nopeisiin aikatauluihin kannattaa suhtautua hyvin suurella varauksella.

3 tykkäystä

Blue Float Energyn sivuilta:
Members of our team led the development and construction of the WindFloat Atlantic project from concept to Final Investment Decision to commissioning.

WindFloat Atlantic projektissa käytettiin Principle Powerin kelluvia perustuksia. Toivottavasti tässäkin (Aker Offshore Wind omistaa 47% Principle Powerista).

4 tykkäystä

ITM Power

Edit: @InvestA Joo. Huomattavasti vakuuttavampaa tekemistä kasvulukujen valossa kuin NEL:ltä.

Toki syytä huomata että 2020(huom tilikausi) liikevaihto oli: 3 816 400€ kun Nellillä se on hieman enemmän :slight_smile:

3 tykkäystä

Komeaa kehitystä tilausten osalta toisin kuin Nelillä. Rahaa palaa tosin edelleen kovasti, mikä on ymmärrettävää, mutta nostaa tällaisina tulosjulkistus ja osaripäivinä hien otsalle

2 tykkäystä

Rolls-Royce ilmoittautui myös alan pioneeriksi.

"Power supply with fuel cells: Rolls-Royce is currently setting up a demonstrator at the Friedrichshafen plant to test sustainable and climate-friendly power supply based on fuel cells. Fuel cell systems will be an essential part of Rolls-Royce’s sustainable MTU solutions portfolio.

Another new technology – the hydrogen fuel cell – is currently making in-roads at the Friedrichshafen plant of Rolls-Royce’s Power Systems division where a 250 kW demonstrator is in the process of being set up to test future zero-carbon energy systems and present these to customers. “We firmly believe that fuel cell technology is set to make a huge contribution to a successful energy turnaround. That’s why Rolls-Royce sees it as its mission to assume a pioneering role in fuel cell applications,” said Andreas Schell, CEO of Rolls-Royce Power Systems. “Fuel cells will form an elementary part of our product portfolio for sustainable solutions.”

Why fuel cells? Fuel cells have very high efficiency levels when generating electricity from hydrogen and oxygen. When run on pure hydrogen, they give off zero emissions – only water vapor – as well as being low-noise, low-maintenance, and vibration-free. “The greatest benefit is when they are run on regeneratively produced hydrogen because this enables polluting and climate-damaging gas emissions to be fully eliminated. This gives fuel cells a huge potential to become a major technology for decarbonizing propulsion and electrical power supply systems,” added Dr. Peter Riegger, Vice President Rolls-Royce PowerLab."

2 tykkäystä

Tää on muuten kova! Hyvät naiset ja herrat, NET Power ja Allam-Fetvedt cycle. Eli kaasuturbiini, jossa kiertoaineena veden tilalla CO2

Developed by Rodney Allam and Jeremy Fetvedt, NET Power’s semi-closed loop technology leverages oxy-combustion to produce emissions-free power.

The Allam-Fetvedt Cycle is pretty simple.
It burns natural gas with pure oxygen.
The resulting CO2 is recycled through the combustor, turbine, heat exchanger, and compressor,
creating lower-cost power with zero emissions.

Captured CO2 is pipeline ready and can either be cheaply sequestered
or sold to industries such as the medical, agricultural, and industrial sectors.

Täällä oli hyviä videoita tekniikasta:

Käteen jää vähän hiiltä kylläkin, massatase pitää tietty täsmätä kun hiiltä kaasun mukana kiertoon koko ajan tulee. Mutta ei ilmeisesti ole edes kovin paljon kalliimpi kuin nykyinen tekniikka eikä tarvita alati arvokkaammaksi muuttuvaa vettäkään vastaavissa määrin mitä perinteisessä kierrossa.

Ei kyllä vielä pääse vissiin ostelemaan tätä mistään pörssistä…

“The vision presented in the roadmap is that by 2050 a market for the production and use of hydrogen will have been established in Norway. In the short-term, the government will seek to facilitate, in collaboration with the private sector, the establishment of five hydrogen hubs in the area of maritime transportation by 2025. It will also, in collaboration with the private sector, strive for the establishment of one or two industrial projects with associated production facilities, as well as five to ten pilot projects for the development and demonstration of new, more cost-effective hydrogen solutions and technologies.”

Täältä löytyypi lisää dokumenttia:

4 tykkäystä

Siemens Energy myi Kanadaan aiemmin sellaisen

5 tykkäystä

IPOhubin kautta löytyi Hexiconin IPO

Ilmeisesti Avanzan kautta merkintä. Pitää tutkia hiukan IPO materiaaleja ( ja yritystä muutenkin). Ja sen jälkeen ihmetellä millainen jumppa on tällä kertaa tarjolla mikäli osallistuu.

Yrityksen sivut

Ehkä kännykältä pitäisi kömpiä tietokoneelle lukemaan.

E: Ensipuraisulla näyttää aika haastavalta, mikäli tähän haluaa osallistua. Ruotsalainen ID varmasti helpottaisi tilannetta. En löytänyt “perinteistä” lomakemallia mistään. Eletään vuotta 2021 ja meikäläinen haaveilee lomakemallin mahdollisuudesta, mikä sekin on jälkeen jäänyt vaihtoehto.

Yhtiötä pitää pureskella vielä vaikka lisää vaikka saattaa olla turhaa työtä yllämainituista syistä. Kovin pitkälle en vielä päässyt teknistä puolta ihmetellessä. Kisat syö tehokasta harrastusaikaa nyt viikonloppuna. Nyt :beers::soccer::finland:

5 tykkäystä