Aika kova nousu ja ihan perusteltu. Käyköhän tänään niin, että tuo nostaa koko vetysektoria mukanaan.
Pitäisikö tuosta päätellä Plugin suhteen jotain, jos SK ecoplant sanoo Bloomin vehkeitä parhaimmiksi…?
Aika kova nousu ja ihan perusteltu. Käyköhän tänään niin, että tuo nostaa koko vetysektoria mukanaan.
Pitäisikö tuosta päätellä Plugin suhteen jotain, jos SK ecoplant sanoo Bloomin vehkeitä parhaimmiksi…?
“The MoU contemplates the production of both ethanol and isobutanol that would then be transformed into renewable low carbon-footprint hydrocarbons, including SAF, using Gevo’s processing technology and capabilities. About 900 million gallons of ethanol produced at ADM’s dry mills in Columbus, Nebraska, and Cedar Rapids, Iowa, as well as its Decatur, Illinois, complex, is expected to be processed utilizing this technology, resulting in approximately 500 million gallons of SAF and other renewable hydrocarbons. The isobutanol is expected to be produced at a proposed new facility in Decatur that would employ ADM’s carbon capture and sequestration capabilities.”
On kyllä todella mielenkiintoista tuo SK Groupin eri haarojen investointitoiminta. Ehkä siinä haetaan tällä hetkellä hajautusta, kilpailua toimittajien kesken ja sitä kautta halvempia hintoja? Nyt on sekä Bloomilla että Plugilla SK:n kanssa isoja panoksia Koreaan ja SK:lla omistus molemmista…
Oliskohan siinä kuitenkin toivottavasti kyseessä halu laajentaa eri tekniikan lyyseihin…? Myös samalla hehkutusta uusista polttokennoista. Onkohan parempia kuin HyZonnilla?
Ihan eri pöntöt ja markkina
Erittäin kiinnostavaa teknologiaa, ei sinäänsä uutta. Mutta toimivuus testattu ja kustannustehokasta. Hyvin toteutettuna voisi korvata vetyrekat raskaassa liikenteessä lähes täysin suurten kaupunkien jne välillä.
Voi olla kova juttu BEV puolesta.
Infra maksaa mutta teknologia on tried and tested. Teknisesti akutkin voi ladata ajon aikana.
Näin näkee myös Blackrock:
Onko muita jotka seuraa GMG:tä?
Eilen julkaistiin yhteistyökuvio Boschin kanssa ja kurssi kiittää📈.
Tässä saattaa olla potentiaalia isosti, mikäli tuo akkutekniikka todetaan toimivaksi isommissa testeissä.
Vastaan täällä ketjussa ettei kaapata Hyzonia.
Tämä on totta eli lyhyellä aikavälillä olemme energianiukkuuden piirissä. Olen kuitenkin lähes satavarma että jo 10v sisällä tulemme näkemään tilanteen jossa sähkön hinta romahtaa koska aurinko- ja tuulivoimaa tulee niin paljon linjoille ja siitä eteenpäin tilanne vain huononee/paranee riippuen näkökulmasta.
Uudet 14MW+ offshore myllyt tuottaa yli 50% kapasiteettifaktorilla sähköä ja per MWH rakennuskustannus tippuu selvästi offshore tuulen kanssa, matalat tuuliset meret kuten Pohjanmeri ja Itämeri ovat ihanteellisia, joku Suomen rannikko Turusta Ouluun on kuin tehty offshore tuulivoimalle, tukeva kalliopohja 5-20m syvyydellä ja valmiit sähköinfrat rannikkolla, nyt ei tarvittaisi kun vähän rohkeutta ja joku jolla tarpeeksi taatelia pistämään pystyyn sellainen 100-500kpl ketju.
Just näin. Lisäksi lähes suolaton vesi, eikä vuorovettä. Liekö liki maailman parhaat olosuhteet täällä - MUTTA kun myllyt saadaan vähän halvemmalla metsiin ja tuntureille. Tässä pitäisi nyt pikaisesti saada poliittista ohjausta ennenkuin vahinko on valmis jopa 100 vuotisilla maanvuokrasopimuksilla.
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on antanut esityksen, jonka mukaan autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan vety, ei jatkossa tarvitse maksaa lainkaan autoveroa.
Mukana ollaan ja nousua n. 40%. Seurataan ja lisäillään pikku hiljaa.
Helppo luvata veroetu, jonka kustannus valtiolle on tällä hetkellä lähellä nollaa. Ehkä tilanne muuttuu joskus, mutta ennustettavuutta valtion veropolitiikan suhteen on turha hakea
Eikös tänään juuri ilmoitettu sähköautojen vuosimaksun nostosta? “Kun autovero poistui, niin tulot pienenivät” taisi olla peruste.
Suo siellä, vetelä täällä.
Ei tässä Norjan malliin tukea ole valtiolta tulossa, joten markkinaehtoisesti mennään eteenpäin ja se vaatii järkevää hinnoittelua uudelta teknologialta. Jossain vaiheessa verotus myös luultavasti muuttuu siten, että eurot kerätään käyttövoimasta riippumatta
Muutenkin Suomen markkina niin pieni, ettei sillä sijoitusmielessä ole juuri mitään merkitystä ulkomaisille firmoille
Tämän Geologian tutkimuskeskuksen raportin pitäisi tyydyttää informaation janoisten tarpeet.
Assessment of the Extra Capacity Required of Alternative Energy Electrical Power Systems to Completely Replace Fossil Fuels
Puhetta erittäin laajasti kaikista energiantuotantomuodoista ja käyttötavoista. Sivulta 382 alkaa puhe vetytaloudesta, kun se selvästi täällä monia kiinnostaa eniten.
Tekstiä on siis 1000 sivua, että aivan kaikkea en itsekään varmasti tule lukemaan, mutta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tähän asti.
Myös tämä abstractin viimeinen kappale herättää kyllä ajatuksia.
Enjoy.
Täällä yksi. Minä kiitän myös, kurssia, GMG:tä, äitiä, jne. Tänään taas 15% lisää vaikka käytännössä ei ole mitään uutta kerrottavaa. Tässä vain toistellaan vanhoja uutisia.
En valita
Autot rantautuu heti sen jälkeen kun asemia on valmiina. (Lähde:Maahantuojat) Muissa Pohjoismaissa on jo aika kattavat suunnitelmat jakeluverkoston osalta ja rakentaminen on aloitettu. Että sitä odotellessa.
Mielestäni tuo veroetu on merkittävä etu. Muistelen että esim. Mirain tapauksessa ajateltu vero oli luokkaa 600e/vuosi. Tekee 5 vuoden pitoajalla jo 3000 euroa.
Mutta se on sanottava että ulkomaalaiset investoinnit karttavat Suomea kuin ruttoa. Ruotsiin osuu kyllä. Everfuel voisi suomeenkin verkoston tehdä mutta ei varmaan näillä uusien autojen myynneillä kannata…