Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Aika kova nousu ja ihan perusteltu. Käyköhän tänään niin, että tuo nostaa koko vetysektoria mukanaan.

Pitäisikö tuosta päätellä Plugin suhteen jotain, jos SK ecoplant sanoo Bloomin vehkeitä parhaimmiksi…?

https://investors.gevo.com/news/adm-gevo-sign-mou-to-produce-up-to-500m-gallons-of-sustainable-aviation-fuel

ADM, Gevo Sign MoU to Produce up to 500M Gallons of Sustainable Aviation Fuel

“The MoU contemplates the production of both ethanol and isobutanol that would then be transformed into renewable low carbon-footprint hydrocarbons, including SAF, using Gevo’s processing technology and capabilities. About 900 million gallons of ethanol produced at ADM’s dry mills in Columbus, Nebraska, and Cedar Rapids, Iowa, as well as its Decatur, Illinois, complex, is expected to be processed utilizing this technology, resulting in approximately 500 million gallons of SAF and other renewable hydrocarbons. The isobutanol is expected to be produced at a proposed new facility in Decatur that would employ ADM’s carbon capture and sequestration capabilities.”

4 tykkäystä

On kyllä todella mielenkiintoista tuo SK Groupin eri haarojen investointitoiminta. Ehkä siinä haetaan tällä hetkellä hajautusta, kilpailua toimittajien kesken ja sitä kautta halvempia hintoja? Nyt on sekä Bloomilla että Plugilla SK:n kanssa isoja panoksia Koreaan ja SK:lla omistus molemmista…

1 tykkäys

Oliskohan siinä kuitenkin toivottavasti kyseessä halu laajentaa eri tekniikan lyyseihin…? Myös samalla hehkutusta uusista polttokennoista. :man_shrugging: Onkohan parempia kuin HyZonnilla? :smiley:

2 tykkäystä

Ihan eri pöntöt ja markkina :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Erittäin kiinnostavaa teknologiaa, ei sinäänsä uutta. Mutta toimivuus testattu ja kustannustehokasta. Hyvin toteutettuna voisi korvata vetyrekat raskaassa liikenteessä lähes täysin suurten kaupunkien jne välillä.

Voi olla kova juttu BEV puolesta.
Infra maksaa mutta teknologia on tried and tested. Teknisesti akutkin voi ladata ajon aikana.

3 tykkäystä

https://viisasraha.fi/Näkökulma/​​​​​​​Ilmastonmuutoksella-voi-tehdä-rahaa

8 tykkäystä

Näin näkee myös Blackrock:

5 tykkäystä

Onko muita jotka seuraa GMG:tä?
Eilen julkaistiin yhteistyökuvio Boschin kanssa ja kurssi kiittää📈.

Tässä saattaa olla potentiaalia isosti, mikäli tuo akkutekniikka todetaan toimivaksi isommissa testeissä.

6 tykkäystä

Vastaan täällä ketjussa ettei kaapata Hyzonia.

Tämä on totta eli lyhyellä aikavälillä olemme energianiukkuuden piirissä. Olen kuitenkin lähes satavarma että jo 10v sisällä tulemme näkemään tilanteen jossa sähkön hinta romahtaa koska aurinko- ja tuulivoimaa tulee niin paljon linjoille ja siitä eteenpäin tilanne vain huononee/paranee riippuen näkökulmasta.

Uudet 14MW+ offshore myllyt tuottaa yli 50% kapasiteettifaktorilla sähköä ja per MWH rakennuskustannus tippuu selvästi offshore tuulen kanssa, matalat tuuliset meret kuten Pohjanmeri ja Itämeri ovat ihanteellisia, joku Suomen rannikko Turusta Ouluun on kuin tehty offshore tuulivoimalle, tukeva kalliopohja 5-20m syvyydellä ja valmiit sähköinfrat rannikkolla, nyt ei tarvittaisi kun vähän rohkeutta ja joku jolla tarpeeksi taatelia pistämään pystyyn sellainen 100-500kpl ketju.

22 tykkäystä

Just näin. Lisäksi lähes suolaton vesi, eikä vuorovettä. Liekö liki maailman parhaat olosuhteet täällä - MUTTA kun myllyt saadaan vähän halvemmalla metsiin ja tuntureille. Tässä pitäisi nyt pikaisesti saada poliittista ohjausta ennenkuin vahinko on valmis jopa 100 vuotisilla maanvuokrasopimuksilla.

14 tykkäystä

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on antanut esityksen, jonka mukaan autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan vety, ei jatkossa tarvitse maksaa lainkaan autoveroa.

35 tykkäystä

Mukana ollaan ja nousua n. 40%. Seurataan ja lisäillään pikku hiljaa.

4 tykkäystä
6 tykkäystä

Helppo luvata veroetu, jonka kustannus valtiolle on tällä hetkellä lähellä nollaa. Ehkä tilanne muuttuu joskus, mutta ennustettavuutta valtion veropolitiikan suhteen on turha hakea

2 tykkäystä

Eikös tänään juuri ilmoitettu sähköautojen vuosimaksun nostosta? “Kun autovero poistui, niin tulot pienenivät” taisi olla peruste.
Suo siellä, vetelä täällä.

2 tykkäystä

Ei tässä Norjan malliin tukea ole valtiolta tulossa, joten markkinaehtoisesti mennään eteenpäin ja se vaatii järkevää hinnoittelua uudelta teknologialta. Jossain vaiheessa verotus myös luultavasti muuttuu siten, että eurot kerätään käyttövoimasta riippumatta

Muutenkin Suomen markkina niin pieni, ettei sillä sijoitusmielessä ole juuri mitään merkitystä ulkomaisille firmoille

Tämän Geologian tutkimuskeskuksen raportin pitäisi tyydyttää informaation janoisten tarpeet.

Assessment of the Extra Capacity Required of Alternative Energy Electrical Power Systems to Completely Replace Fossil Fuels

Puhetta erittäin laajasti kaikista energiantuotantomuodoista ja käyttötavoista. Sivulta 382 alkaa puhe vetytaloudesta, kun se selvästi täällä monia kiinnostaa eniten.

  • “Recommendations are made for when a battery-powered EV should be used and when a H2-Cell vehicle is the better alternative technology and takes into account the required electrical power to charge the EV batteries and produce the hydrogen.”

Tekstiä on siis 1000 sivua, että aivan kaikkea en itsekään varmasti tule lukemaan, mutta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tähän asti.

Myös tämä abstractin viimeinen kappale herättää kyllä ajatuksia.

  • In conclusion, this report suggests that replacing the existing fossil fuel powered system (oil, gas, and coal), using renewable technologies, such as solar panels or wind turbines, will not be possible for the entire global human population. There is simply just not enough time, nor resources to do this by the current target set by the World’s most influential nations. What may be required, therefore, is a significant reduction of societal demand for all resources, of all kinds. This implies a very different social contract and a radically different system of governance to what is in place today. Inevitably, this leads to the conclusion that the existing renewable energy sectors and the EV technology systems are merely steppingstones to something else, rather than the final solution. It is recommended that some thought be given to this and what that something else might be.

Enjoy.

https://tupa.gtk.fi/raportti/arkisto/42_2021.pdf

10 tykkäystä

Täällä yksi. Minä kiitän myös, kurssia, GMG:tä, äitiä, jne. Tänään taas 15% lisää vaikka käytännössä ei ole mitään uutta kerrottavaa. Tässä vain toistellaan vanhoja uutisia.

En valita :dancer:

5 tykkäystä

Autot rantautuu heti sen jälkeen kun asemia on valmiina. (Lähde:Maahantuojat) Muissa Pohjoismaissa on jo aika kattavat suunnitelmat jakeluverkoston osalta ja rakentaminen on aloitettu. Että sitä odotellessa.

Mielestäni tuo veroetu on merkittävä etu. Muistelen että esim. Mirain tapauksessa ajateltu vero oli luokkaa 600e/vuosi. Tekee 5 vuoden pitoajalla jo 3000 euroa.

Mutta se on sanottava että ulkomaalaiset investoinnit karttavat Suomea kuin ruttoa. Ruotsiin osuu kyllä. Everfuel voisi suomeenkin verkoston tehdä mutta ei varmaan näillä uusien autojen myynneillä kannata…

2 tykkäystä