Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Kawasaki mukaan vetyyn ja sähköön.

10 tykkäystä

https://www.weforum.org/agenda/2021/11/first-movers-coalition-cop26-joe-biden/

  • The First Movers Coalition - a partnership between the World Economic Forum and the US Office of the Special Presidential Envoy for Climate John Kerry - will officially launch at COP26 on 4 November.
  • Participating companies will commit to buying low-carbon products by 2030 to help develop green supply chains and meet the world’s climate goals.

Among the companies who have already joined the First Movers coalition are Apple, Boston Consulting Group, AP Møller–Mærsk, Vattenfall, Dalmia Cement, Volvo Group, Fortescue Metals Group and Yara International. The full list will be announced on Thursday.

10 tykkäystä

Poliittinen paine lisääntyy. Al Gore sivuaa puheessaan lyhyesti myös vihreää vetyä ja osoittaa vahvasti sormella perinteisiä energiapelureita. Erinomainen Ted Talk, joka kannattaa kuunnella.

TED TALK: Kuinka tehdä radikaaleista ilmastotoimista uusi normaali | Al Gore

6 tykkäystä

Forbesilta tuli eilen juttu Graphene Manufacturing Groupista (GMG.v)

3 tykkäystä

First movers coalition uusi “rekry”-video:

First Movers Coalition Ceo Video

“The green tech market it’s not only growing, in certain areas it’s exploding” -CEO Aker asa

4 tykkäystä

Onko Nikola ketju poistettu? Q3:

3 tykkäystä

En viittiny Hyzon-ketjuun laittaa, niin laitan tänne: Wasserstoff tanken in Deutschland & Europa - H2.LIVE

Tuolta voi seurata, että missä päin Eurooppaa on jo vetytankkausasemia ja minne on tulossa. Vielä kun löytyis vastaava kaikista suunnitteilla olevista vetylaitoksista…

5 tykkäystä

Fist Movers Coalitiossa fistbumbbaa myös suomalaista väriä:

Founding members

A.P. Møller – Mærsk

Aker ASA

Agility

Airbus

Amazon

Apple

Bain & Company

Bank of America

Boston Consulting Group

Boeing

Cemex

Dalmia Cement (Bharat) Limited

Delta Air Lines

Deutsche Post DHL Group

ENGIE

Fortescue Metals Group

Holcim

Invenergy

Johnson Controls

Mahindra Group

Nokia :finland:

Ørsted

Salesforce

ReNew Power

Scania

SSAB Swedish Steel

Trafigura Group

Trane Technologies

United Airlines

Vattenfall

Volvo Group

Yara International

Western Digital

ZF Friedrichshafen AG

The First Movers Coalition commitments have been developed with support from Design Committee and Expert Members; Boston Consulting Group; and Primary Implementation Member Breakthrough Energy.

4 tykkäystä

https://www.dnv.com/

Ylläolevasta linkistä pääsee DNV: n sivuille, mistä on edelleen mahdollista ladata raportti ”Rising to the challenge of a hydrogen economy”. Raportti pitää jokaisen kiinnostuneeen itse erikseen tilata maksutta DNV:ltä omaan sähköpostiin.

Kyseessä on 22 sivuinen erittäin mielenkiintoinen ja tuore raportti vetytalouden näkymistä ja haasteista. Artikkelia varten on haastateltu 1124 vetyalan asiantuntijaa 80 maasta.

Aker Horizon toimii erittäin voimakkaaasti juuri tällä alueella (kts. Aker Horizon-ketju foorumilla) ja koska Norjan valtio on sidoksissa Akeriin en usko, että rahat loppuvat kesken. Erittäin mielenkiintoista.

4 tykkäystä

“Fatih Birol’s comments come as Canada, the United States and 18 other countries promise to stop financing overseas fossil fuels by the end of next year.”

“On the energy themed day at COP26, the United States, Canada and 18 other countries committed to cut off public financing for fossil fuel projects abroad by the end of next year, diverting cash into clean energy instead.”

https://ukcop26.org/statement-on-international-public-support-for-the-clean-energy-transition/
(Signatories 11.Finland (The Republic of Finland))

5 tykkäystä

Andrew Forrest & Fortescue Metals Group ilmoitti maanantaina menevänsä Argentiinaan, tänään näköjään Ruotsiin. Matkakaverina Örsted ja H2 Green Steel.

The Green Hydrogen Catapult (GHC) set a goal of 45 gigawatts (GW) of electrolyzers, powered with green electricity, to be developed with secured financing by 2026, with targeted commissioning in 2027. The electrolyzers could produce enough hydrogen to power about 45 average-size steel mills, while cutting greenhouse gas emissions by reducing the need for fossil fuels, the group said.

The GHC was founded by companies including Fortescue Future Industries, the clean energy unit of Australian mining company Fortescue Metals Group Ltd (FMG.AX), Danish wind power company Ørsted (ORSTED.CO) and Swedish startup H2 Green Steel.

EDIT. Lisäystä, et GHC Members include
ACWA Power, CWP Global, Fortescue Future Industries, H2 Green Steel, Iberdrola, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Snam, Yara and Ørsted

“…Deploy 80 GW of new renewables-powered electrolyzers, of which Catapult members have already committed 45 GW”

9 tykkäystä

“Hydrogen mobility pioneer Hype is building what it says will be the world’s biggest hydrogen station in Paris that will refuel passenger cars, buses, trucks and even boats – and CEO and founder Mathieu Gardies told H2 View there are plans afoot to expand Hype outside of Paris into other European cities.”

Pariisiin 700 FCEV taxia Q1/22 mennessä. Siitä tarkoitus laajentaa 10 000 kipaleeseen 2024 mennessä.

Samalla olisi tarkoitus avata Pariisiin 20 jakeluasemaa 2024 mennessä. Nämä asemat ovat siis kaikkien käytössä, eli siviilihenkilötkin voivat tankata näillä.

Näin olen tämän vallankumouksen kuvitellut tapahtuvankin. Eli jakeluasemat syntyvät bisniksen ehdoilla. Aluksi satamien ja lentokenttien lähelle sekä muihin liikenteen solmukohtiin erinäisten toimijoiden tekemänä. Pikkuhiljaa siitä tulee laaja ja kattava verkosto ja BOOM! -vedyllä ajaminen onkin arkipäivää. Myös osassa henkilöautoissa.

19 tykkäystä

Eilen bloomilta tulosta ulos. Ei mikään mairitteleva kvartaali:

The company said it had a net loss of $52.4 million, or 30 cents a share, for the quarter, wider than the loss of $11.9 million, or 9 cents a share, posted in the year-earlier period. The company’s adjusted per-share loss was 20 cents, wider than the 9 cents loss-per-share FactSet consensus. Revenue edged up to $207.2 million from $200.3 million, below the FactSet consensus of $239.0 million.

Tuolta konffan litterointi:

We are seeing the largest commercial pipeline in our history for our Bloom AlwaysON server as we continue to build out our commercial capability in new states and globally. We are at record levels of manufacturing servers, while adding to our manufacturing capacity to meet future demand. We, like other global manufacturing businesses, are experiencing supply chain pressures that are temporarily impacting both our revenue as certain installations have been delayed and our ability to drive-down cost at the same rates we have previously achieved.

Starting with the top line, we achieved a record third quarter acceptances of $353 million, up 12.4% versus last year. Revenue was $207.2 million, up 11.4% versus last year, excluding the one-time item that was impacted by a delay of an acceptance representing roughly $20 million in revenue. This is an example of a supply chain issue, delaying an installation and pushing revenue from one quarter to the next. The aluminum trays required for this installation has since been sourced and the project is on track for fourth quarter acceptance and revenue.

We are accelerating our use of EPC partners. They will purchase the equipment from Bloom and performed the server installations. These partners will transact with the end customer for the sale of the equipment and installation work and earned the revenue from the end customer. While this acceleration will negatively impact our revenue dollars as we no longer paid for the installation work, it has the benefit of reducing margin dilutive portion of our business. This continues to be the right long-term strategy for our business, but comes with some near-term revenue headwinds that we will manage.

Like others, we have been impacted by inflationary cost pressures in our logistics, source components and direct labor. That said, while we were unable to bring our costs down per our annual target of 10% to 15%, our strong supply chain and manufacturing model has been successful in keeping our product costs from rising over the past four quarters.

In the fourth quarter, cash balances are expected to improve with the anticipated completion of the first tranche of the SK ecoplant equity investment for $255 million.

The team is highly focused on closing the pipeline of transactions to ensure we have the adequate backlog to support our growth targets. I look forward to sharing their progress on our next earnings call.

it reduces our installation revenue and for 2021 takes roughly $35 million from our total year projections. We are still on track for our customers accepting 170 to 180 megawatts we planned for the year, but I would now expect our current year revenue to be closer to $935 million to $965 million.

Over the next few weeks, as we work closely with SK ecoplant on our hydrogen innovation centers and market expansion, we will be updating our growth expectations and will include this updated guidance in our fourth quarter earnings and 2022 outlook in February. While I anticipate that our 2022 projections will be in line with prior growth guidance for the years beyond 2022, we will update assumptions to reflect our product leadership in a world accelerating towards decarbonization.

So as we think about next year, the expectation would be that we’d move forward to for the entire year of 2022, we would be with the same guidance we had this year as our expectation is. We will be approaching CFOA positive we think.

And we are going to build out our Fremont facility fairly quickly as we look forward and see the amount of demand that’s coming we need to get ahead of it. Our factories are extremely efficient to build meaning from start to finish once we want to put a line on, it’s about that 8 to 9 months. And then given the amount of profit that we make on each individual unit, the payback on those is less than a year

(Also on the on the Samsung marine shipping front, any updated timetable on when commercialization of that product is expected?) Stay tuned before we get on a call with you next time, you will see some exciting releases coming from us.

Summa Summarum: Tulosta rasittivat kustannusten nousu ja liikevaihtoa yhden 20 miljoonan tilauksen toimittamisen siirtyminen q4:lle. Liikevaihtoennustetta leikattiin tämän vuoden osalta ja kassavirtapositiiviseksi tulemisesta siirrettiin vuodella eli odottavat tämän tapahtuvan ensi vuoden aikana. Rahaa tulee SK:lta ja siltä osin ei pitäisi olla ongelmaa. Rakentavat uutta Fremontin tehdasta, mutta aikataulusta ei mielestäni ollut mitään puhetta. Samsung-yhteistyötä liittyen meriliikenteeseen pitäisi tulla jotain tiedotetta ennen q4 tuloksia. q4-tuloksen yhteydessä pitäisi ilmeisesti tulla tietoa myös tilausten määrästä sekä ennusteet vuodelle 2022 ja siitä eteen päin. Q3-kvartaali nähdäkseni jää välikvartaaliseksi ja kärsivällisesti pitää odottaa vuotta 2022. Onneksi tuli tuo SK:n laajennettu yhteistyösoppari, niin mielestäni tämän kanssa jaksaa odottaa hyvillä mielin.

7 tykkäystä

Energiaa hiekkaan varastoiva, tamperelainen Polar Night Energy tähtää pörssiin jollain aikavälillä.

Ensimmäinen kaupallinen hanke otetaan käyttöön ensi vuoden alkupuolella.

Tarkoitus on varastoida tuuli- ja aurinkoenergiaa ”hiekka-akkuihin”, joissa lämpötila voi nousta jopa 600 asteeseen C.

5 tykkäystä

https://www.reuters.com/business/energy/us-zero-carbon-fusion-energy-startup-helion-raises-500-mln-2021-11-05/

“Helion’s newest prototype named Polaris will add a so-called regenerative energy technology to its fusion technology already developed to generate electricity, said Helion founder and CEO David Kirtley. The target date for demonstration is 2024.”

“There’s a real future for fusion to be part of this climate change and clean energy discussion,” said Kirtley, adding that other fusion energy companies were also pushing the timeline forward. He said there were over 40 private fusion companies today."

3 tykkäystä

"Tulevaisuudessa oikeampi ratkaisu laivojen polttoaineeksi on vety, jota muun muassa Wärtsilä ja muut moottorivalmistajat tutkivat. Yhtiön tarkoituksen on saada vetykäyttöinen moottori markkinoille jo neljän vuoden kuluttua.

Sitä ennen niin Euroopan kuin Suomen on saatava ratkaistua vihreän vedyn dilemma eli rakennettava riittävän nopeasti paljon päästötöntä voimantuotantoa vihreän vedyn tuottamiseen."

4 tykkäystä

Tuota missäköhän muodossa tuo vety olisi laivojen polttoaine? Vai puhutaanko tuossa vain jostain tietystä osasta meriliikennettä? Edit: Siis ei pääsyä lukemaan juttua ja olen utelias tietämään miten tuossa jutussa asiaa muotoiltiin.

Vety nesteenä tai kaasuna ei tule olemaan meriliikenteen polttoaine. Vie aivan liian paljon tilaa ja on erittäin kallista saada laivaan. Jos vedystä tehdään jotain muuta (ammoniakki, metanoli, e-polttoaineet yleisemmin), niin sitten toki tarina on eri.

Oma veikkaukseni että Metanoli on merenkulun tulevaisuuden polttoaine, mutta mielenkiintoista nähdä miten asiat kehittyvät.

Uskon että Wärtsilän osalta vedyn tutkimisessa on pitkälti kysymys voimalaitoksista maapuolelle.

1 tykkäys

Itse veikkaan Ammoniakkia. Ketjussa ollut paljon juttua aiheeseen liittyen.

ammonia-fueled-vessels-sept21.pdf (3,3 Mt)

4 tykkäystä

Vedystä ei syvällisemmin artikkelissa puhuttu. Lähinnä siis juttu keskittyi siihen, että nyt ollaan menossa lng:lla ojasta allikkoon, jos mietitään ympäristöä/päästöjä.

1 tykkäys

Itse asiassa jos Wärtsilää seuraa, niin tästä oli jo aiemmin julkaisu, ja sattumoisin tänään uudestaan :smiley: Eli Wärren asiakkaat merenkulun puolella kyllä uskovat vetyyn kuljetettavana aineena, jolloin on luonnollista että ne moottoritkin toimii vedyllä. Ja nämä asiakkaat pyytävät Wärtsilää mukaan kehittämään jo konseptitkin, joten en vielä jättäisi vetymoottoreitakaan pois laskuista. :blush:

Edit: Wärtsilä itse on uutisoinut vahvasti synteettisen metanolin ja ammoniakin puolesta meriliikenteeseen, ja vihreän vedyn puolesta voimalaitoksiin, ne tulee olemaan pääsuunnat tällä hetkellä. Mutta aina on niitäkin asiakkaita jotka haluavat muuta.

4 tykkäystä