Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Bloomilta tärkeä päänavaus Euroopassa:

Bloom Energy (NYSE: BE), Conrad Energy, and Electricity North West (Construction and Maintenance) Limited (ENWCML) today announced plans to collaborate on the development, construction and operation of behind-the-meter (BtM) projects to bring Bloom Energy’s solid oxide power generation platform to the UK market. Orders are expected to commence in December 2021.

Fully financed by Conrad Energy, Bloom’s Energy Servers bring additional value to customers in terms of energy savings and the ability to support microgrid configurations, ensuring continuity of operations for mission critical loads with continuous inverter-based power. The technology will be offered to customers under a Power Purchase Agreement (PPA) structure, removing upfront capital costs while providing cost predictability across the term of the contract.

We are proud to enter the UK market through our collaboration with Conrad Energy and Electricity North West Construction and Maintenance, where we can help the region’s pursuit of making clean, reliable and affordable energy solutions a reality."

6 tykkäystä

Olikos tämä tiivistelmä jo täällä?
Saksan uusi hallitus rakentaa vetytaloutta (linkedin.com)

Hyvä referaatti Saksan tavoitteista joka kannattaa lukea.
Pisti silmään pari asiaa:
Saksan uusi hallitus aikoo luoda vihreän vedyn Euroopan unionin.

Hallitus pyrkii paikkaamaan Saksan kipeää kohtaa, hallinnollisia hitauksia: ”Nopeutamme suunnittelu- ja hyväksymisprosessia sähkö- ja vetyverkkojen nopeampaa suunnittelua ja toteutusta varten.”

”Varmistamme tämän laajentamalla merituulivoimaa sekä eurooppalaisilla ja kansainvälisillä energiakumppanuuksilla”, on Suomelle tärkeä asia muotoiltu.

”Haluamme olla vetyteknologian johtava markkina-alue vuoteen 2030 mennessä ja siksi kehittää kunnianhimoista kansallista vetystrategiaa", hallitusohjelmaan on kirjattu.

Hallitusohjelma muistuttaa, että myös uusiutuvan sähkön ja vedyn energiainfrastruktuuri on edellytys Euroopan toimintakyvylle ja kilpailukyvylle 2000-luvulla. Tavoitteena on monipuolistaa Saksan ja Euroopan energiahuoltoa.

Nyt aletaan painamaan vaihdetta silmään. Hallinnollinen hitaus on isossa mittakaavassa iso ongelma. Se jätättää Suomen asemalle kun tämä juna lähtee liikkeelle. Energia on myöskin osa politiikkaa ja uusiutuvien energioiden ja vedyn tuomat vapaudet on tunnistettu.

Tuosta vetyteknologian johtavasta markkina-asemasta on kyllä tulossa tiukka kisa. Halukkuutensa siihen maratooniin on ilmoittanut ainakin Etelä-Korea, Saksa, Ranska, Japani, jenkit…

Voe voe kun nyt päästäisiin samalle viivalle.

12 tykkäystä

GMG hakee patenttia grafeenipatterille. :+1:

6 tykkäystä

Tuo hakemus jos menee läpi ja tekniikka todetaan käytännössä toimivaksi, niin vaan taivas on rajana mihin mennään! :raised_hands:

1 tykkäys

Mikäs noiden catch on? Millaista hintatasoa noille odotetaan jos kaupalliseen tuotantoon asti pääsee?

1 tykkäys

Litium-akkujen hinnat ovat ainakin nousussa, joka pakottaa miettimään muita ratkaisuja monessa applikaatiossa.

Kröhömvety

7 tykkäystä

Ennen tuota kröhömvetyinfran valmistumista voi vielä pattereidenkin osalta tulla suuria harppauksia.

Molempi parempi sanoisin. Pari asiaa joita itse pidän selvänä joka tapauksessa on että uusiutuvaa energiaa tullaan tarvitsemaan huikeat määrät lisää ja näillä nykyisillä litium akuilla ei pitkälle pötkitä isossa kuvassa.

4 tykkäystä
6 tykkäystä

Eiköhän markkinat korjaa tuonkin hinnannousun kun suljettuja tehtaita avataan.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana akkujen hinnat ovat tippuneet kymmenesosaan, eikä ole nähtävissä mitään syytä, että samansuuntainen kehitys ei jatkuisi.

On siinä vetyautoilla tekemistä, että pysyvät kehityksessä mukana.

2 tykkäystä

Mutmutmut nyt on kyse ennen kaikkea akkumateriaalien riittävyydestä ja niiden hinnannoususta, jotka loppujen lopuksi ajaa myös akkujen hintoja ylöspäin jo ihan lähitulevaisuudessa. Tulevaisuuden yhteiskunnassa akkujen tarve on kuitenkin aivan valtava, ajellaan me akkuautoilla tai ei.

Linkitin tänne Financial Timesin artikkelin, jossa kerrottiin että nykyiset akkumateriaaleihin liittyvät uudet projektit yhdistettyinä nykyiseen tuotantoon kattavat kolmasosan vuoden 2030 kysynnästä.
Litium kaivoksien perustaminen kyseisen artikkelin mukaan kestää arviolta 7-10 vuotta, joten tilanne on jo käsillä.

Tässä on tuore blogikirjoitus joka käsittelee samaa asiaa. Suosittelen lukemaan jos asia kiinnostaa, mutta heitän muutaman kohdan tänne:
The key question on EVs that automakers are getting wrong - Battery Materials Review Ltd

“In fact, we’ve seen evidence of this in the lithium market already this year, where prices of spodumene concentrate have risen nearly six times over the past 14 months. Lithium isn’t the only raw material price that’s risen (nickel, cobalt, manganese prices are all up) but it’s certainly the raw material that’s seen the most significant rise.”

“And we’ve already seen the impact of higher raw material prices on battery prices. To be fair, it’s only a small impact so far, but it is a significant one. In fact, cell prices have increased for the first time in what Benchmark Minerals calls “the Gigafactory Era”.”

“Does that mean that battery prices will go up? Well, not necessarily immediately. Remember that EV’s use battery packs made up of multiple cells . Many of the improvements in the economics of EVs that we’ve seen over the past 2-3 years have been around the economies of scale and improved manufacturing of batteries in vehicles. I’m talking about things like bottom-up designed EVs which cut down on the amount of packaging needed for a battery, wireless management systems and other improvements. Add to this things like BYD’s blade battery and changes in chemistry to substitute LFP (which has better thermal stability than ternary chemistries) and I believe that industry average battery pack prices are likely to continue falling in 2021 and possibly into 2022 as well.”

“But with the outlook for battery raw material prices, I don’t see them going much further down after that and the next move beyond then will most likely be up.”

"Now, as it happens, only lithium has increased by that amount, but that’s only in 18 months. We’ve got another 3-4 years for the other materials to catch up! I don’t want to be facetious here but with the level of under-investment we’re seeing in battery raw material production at this point, increases of that magnitude are very much a possibility.

From the chart you can see that at 15m units of sales (which is close to my EV sales forecast for 2025) we’re talking about an additional cost to the auto industry of US$60bn per annum from raw materials. As I’ve noted recently, I’d rather have a 2025 EV sales forecast higher than I currently have, but it is now constrained by my current raw material supply forecasts…"

Autoilevassa maailmassa nykyisten akkujen hintataso ei taida olla riittävän matala hintakilpailussa polttokennoautoja vastaan. mm. Wrightbussin toimari sanoi että polttokennobussien hinta laskee nopeammin mitä akkubussien. Heillä on kumpaakin voimalinjaa tuotannossa, joten otan lausunnon puolueettomana. Myös Hyundain tuleva voimalinja on 50% nykyistä edullisempi ja sillä on valtava vaikutus tulevien mallien hintaan.

Itse tunnistan tämän tilanteen olevan samanlainen kuin uraanin kanssa on. Ne joilla on vahva fundamentaalinen käsitys tilanteesta ovat päässeet hyötymään tästä sijoitusmielessä. Eli jotkut hefet on jo nyt saaneet hyvät fyffet käärittyä. Monet merkit kuitenkin viittaa siihen, että ralli on vasta nyt alkamassa akkumateriaalipuolella. Samalla se syö tiettyjen tahojen tuloksentekokykyä.

Itse olen sijoitusnyybiö joten kääriydyn köyhänä lattialle.

17 tykkäystä

Linkin takaa löytyi hyvää materiaalia mutta omaan viestiisi olisit voinut hieman panostaa. Tyhjästä ilmoille heitetyt mukamas totuudet kuten: “…akkujen hinnat ovat tippuneet kymmenesosaan, eikä ole nähtävissä mitään syytä, että samansuuntainen kehitys ei jatkuisi.” eivät mitenkään edistä keskustelua. Lisäksi linkittämäsi sivu kumoaa jo tuon heittosi moneenkin otteeseen:

" Vaikka ylitarjonta litiumin markkinoilla jatkuu vuonna 2021, Benchmark ennustaa artikkelissaan, että vuodesta 2022 eteenpäin litiumin tuotanto ei pysty kattamaan akkuteollisuuuden kasvavaa kysyntää. Keliberin suunnittelema tuotannon käynnistys vuosien 2024 – 2025 tietämillä näyttäisi osuvan aika nappiin."

Tämän ohella everlaastia viimeisimmässä viestissään tuokin esille miten tuotannon kehitys tulee luultavasti alentamaan akkujen hintoja 2022 asti, mutta tämän jälkeen hinnan tiputtaminen tuotantoprosessia/-menetelmiä kehittämällä on nykytiedon mukaan tulossa tiensä päähän. Litiumista poiketen useat muut raaka-aineet eivät ole vielä kohonneet samassa mittakaavassa ja näiden hinnannousu lisäisi akkutuotannon kustannuksia entisestään.

Tässä kohdin voisi tehdä pientä retrospektiiviä omiin sanomisiin:
“…eikä ole nähtävissä mitään syytä, että samansuuntainen kehitys ei jatkuisi.”
Toivoisin myös että mikäli tulet kantaasi puolustelemaan niin teet sen muutoinkin kuin “varmasti tulee tapahtumaan asia x” tyylisin puujaloin.

14 tykkäystä

Jep,

Lainaan tekstistäsi tätä:
“Tämän ohella everlaastia viimeisimmässä viestissään tuokin esille miten tuotannon kehitys tulee luultavasti alentamaan akkujen hintoja 2022 asti, mutta tämän jälkeen hinnan tiputtaminen tuotantoprosessia/-menetelmiä kehittämällä on nykytiedon mukaan tulossa tiensä päähän”

Toyotan mielestä akkujen tekemisessä hinta koostuu 30% valmistamisen osuudesta ja 70% materiaaleista. Haastattelu on aika vanha, loppuvuodesta 2019 tehty. Se on siis muinaishistoriaa tällä kentällä, mutta tämä pitänee edelleen kutinsa.

"With 70% of the battery cost tied to raw materials, cost optimizations must focus on the remaining 30%, and “the battery is already scaled out,” says Hirose. But haven’t battery costs come down a lot? “Battery cost has come down drastically because of overcapacity,” Hirose says. “Batteries are a commodity, and if someone sells them 10% cheaper, they get the sale, increasingly below cost.”

Exclusive interview with Toyota hydrogen boss lays out how fuel cells will become as cheap as gas cars (thedrive.com)

Nyt kun materiaalien hinnat ovat radikaalisti nousseet, aletaan tosiaan pikkuhiljaa olla siinä pisteessä että akkujenkin hinnat alkavat nousta. Sillä lienee vaikutusta monelle sektorille.

4 tykkäystä

https://www.euractiv.com/section/energy/news/lets-reach-for-the-stars-eu-aims-for-green-hydrogen-below-e2-kg-by-2030/

Sieltä selaamaan projekteja:

Haun kautta löytyy mm. Plug, Nel Asa, Mcphy, Hyzon jne.

21 tykkäystä

SNAM:n toimarin pieni haastattelu

Laitetaan vielä nyt tämäkin: Amazon perustaa neljä tuulivoimapuistoa Suomeen – Osa jättimäistä uusiutuvan energian investointia | Kauppalehti

8 tykkäystä

Kiinassa tapahtuu isoja. Se mikä tuosta projektista tekee mielenkiintoisen… on tuo lyysien valmistaja! Eli maailmansuurimmalla öljyfirmalla on oma lyysituotanto jo!

Noo jatketaan Kiinan seurantaa… ihan vain jo Hyzonin takia :wink:

20 tykkäystä

En malta olla taas kommentoimatta tätä ah niin väsynyttä keskustelua akkumineraaleista. Missä vaiheessa täältä ruvetaan vaan kylmästi liputtamaan näitä viestejä, jotka pyörivät samojen aihepiirien ympärillä viikosta toiseen? Kävimme saman keskustelun juuri liikenteen voimalinjaketjussa, ja nyt taas sama nimimerkki vääntää samasta aiheesta viattoman sivullisen kanssa, joka vaan halusi linkittää varovasti yhden pikkuriikkisen asian liittyen johonkin muuhun kuin vetyyn.

Jos nimimerkki everlaastia uskoo, että mineraaleista tulee uraanin kaltainen pullonkaula, niin ei muuta kuin sijoittamaan sinne sitten! Mitä lisäarvoa tälle ketjulle toisi, jos vastaisin jokaiseen vetylinkkiin vastalinkillä, jossa kertoisin maakaasun hinnan olevan nousussa, ja kuinka lähes kaikki vety tehdään maakaasusta. ”Tulevaisuudessa vety tehdään muilla tavoin” on aivan yhtä pätevä vastaus kuin antamani vastaus voimalinjaketjussa akkumineraaleihin liittyen. Joten voisimmeko jo pikkuhiljaa paketoida tämän akkumineraalikeskustelun, ellei asian tiimoilta tule jotain UUTTA tietoa? Kiitos.

9 tykkäystä

Ahem, nuo kaikki tiedot on tuoreita eli uutta tietoa. Tilanteet muuttuu koko ajan joten päivitystahti ei voi olla kovin pitkä. Minulla on tässä sormen alla linkki jossa kerrotaan että LFP-akkujen hintatason arvioidaan nousevan vähintään 16% vuonna 2022. Taas uutta ja aiempaa tarkempaa tietoa. En nyt linkitä sitä tänne niin kukaan ei suutu.

Ja sitten asiaan. Olemme Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet -ketjussa. En keksi yhtään sektoria tässä ketjussa joka ei olisi jollain lailla yhteydessä akkuihin, niiden kehitykseen ja hintatasoon. Keksitkö sinä? Väitän että tämä aihe on todella hot topic lähitulevaisuudessa.

(Ja kyllä, olen viemässä viisauttani mineraali ja metallimarkkinoille, joskaan en litiumiin sijoita ATM. Omikrooni on tekemässä siitä kallista harrastusta.)

11 tykkäystä

The Swedish green impact company H2 Green Steel (H2GS) and Iberdrola, a world-leading renewable energy company with global headquarters in Spain, today announced a partnership to build a 1GW plant to produce Green Hydrogen. The new plant will produce and feed Green Hydrogen to a 2-million-ton direct reduction tower, enabling Green Steel production with a reduction of CO2 emissions by 95 percent.

13 tykkäystä

Laitetaan nämäkin tähän yhteyteen, kun Nelillä yhteistyötä jo aikaisemmin H2 Green Steelin kanssa, kuten myös Iberdolan.

https://keskustelut.inderes.fi/t/nel-asa-vetyteknologiaa-vuodesta-1927/5959

8 tykkäystä

Siitäpä.

5 tykkäystä