Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Virossa on kehitetty hurja ihmeakku, mitäs raatilaiset tästä innovaatiosta sanovat? Jos artikkeliin on uskominen, vaikuttaa myös usean metallin tulevaisuuden menekkiin, niitä alentavasti.

6 tykkäystä

Varmasti latautuu lupausten lunastuessa, jos vaan saadaan paikalle reidenpaksuista kaapelia mikä antaa tarvittavan virran. Voi olla vähän haasteellista.

1 tykkäys
7 tykkäystä

Latausasemalle sähkövarastoksi 100 vastaavaa akkua, joita ladataan pienemmillä kaapeleilla.

1 tykkäys

Fossil fuel -lobbarin postaus, jossa kyseenalaistetaan energiatehokkuuden merkitystä. Postaukseen tägätty Liebreich ja toinen seuraamani ladder-hlö (Paul Martin, puhuu paljon termistä “hopium” viitaten mm. vetyyn asetettuihin odotuksiin). Molemmat vastaukset lukemisen arvoisia, erityisesti tuo Michaelin:

4 tykkäystä

Laitetaan myös tänne

8 tykkäystä

Tuohan on ihan turha vastaus. Lähinnä oman itsensä esille nostamista ja siinä sivussa toisen halveeraamista. Michael on selkeästi nostanut itsensä muiden yläpuolelle - jopa korkeammalle kuin isot konsernit ja muutamat kokonaiset kansakunnat.

Jos hän on niin etevä “forecaster” kuin väittää olevansa, niin miten ihmeessä hän ei esimerkiksi viime vuonna havainnut että akkujen hinnat tulee karkaamaan käsistä? Tämän tiesi kaikki jolla oli valot päällä. Näin kovat akkujen hinnannousut ovat autovalmistajille kunnollinen polvilaukaus.

Miksi Liebreich ei asiasta puhunut? Koska ei sovi hänen mantraan. Mieluummin sivuutetaan tosiasiat. Tämä on johtamassa siihen, että esimerkiksi autoalalla moni BEV-toimija on ajautumassa ongelmiin. Siitä on jo aivan selkeitä merkkejä olemassa. Katteet ovat olemattomia (joka tekee kokonaisuutena EV-projekteista tappiollisia) ja EV-startupit ovat konkurssivalmiita. Edes kiinalaiset EV-valmistajat eivät ole suuressa mittakaavassa voitollisia. Renaultin ja Stellantiksen ulostulot asian tiimoilta ovat paljon puhuvia.

Fordin 0-katteet koska kohonneet akkumateriaalien hinnat:
Ford’s electric cars are no longer profitable – TopAuto

Haastava tilanne koska konserni teki 800 miljoonaa tappiota:
Ford Motor (F) earnings Q3 2022 (cnbc.com)

Kiinalaisista vain BYD ja GAC ovat voitollisia.
Few Chinese EV Makers Are Profitable Despite Volume Boost (fitchratings.com)

BEVit on muutenkin pirullisia valmistaa ja kaikki EV-startupit ovat ongelmien äärellä:
Can Tesla, Rivian, Lucid, Arrival, Make Electric Cars Without Losing Billions? - Bloomberg

Esim. Rivian tekee arviolta 30 jaardia tappiota ennen vuotta 2027. Polestar teki 50t autoa ja siinä samalla 500 miljoonaa tappiota. Rivian teki 1200 autoa ja 1,2 miljardia tappiota. Arrivalit ja Lordstown on jo haudan partaalla.

Renault varoittaa että polttiksien hintatasoa ei tulla saavuttamaan:
Renault CEO: No parity between petrol and electric vehicles any time soon | CarExpert

Nyt koko EV-markkinat odottaa kädet ristissä uusia hankintatukipaketteja.

Paul Martinin väittämä, että huonompi hyötysuhde aina tarkoittaa isompia kuluja ei välttämättä kyllä pidä paikkaansa. On olemassa muita hyötysuhdetta tärkeämpiä tekijöitä. Niitä on esimerkiksi energian varastoitavuus ja kuljetettavuus. Tai että pystyykö esimerkiksi ajoneuvoja ylipäätään valmistamaan 60 miljoonaa per vuosi ja millä hinnalla.

Ja mitä tuohon nestemäisen vedyn rahtaamiseen laivalla tulee niin:
Toward a new era of hydrogen energy: Suiso Frontier built by Japan’s Kawasaki Heavy Industries | Hydrogen Council

“There is the next phase of the project already running to build a commercial-scale liquefied hydrogen carrier by mid-2020s, with an aim to go commercial in early 2030s,” Nishimura explains. The carrier will have a 160,000 cubic-meter storage tank which can hold around 10,000 tonnes of liquefied hydrogen, 128 times larger than the Suiso Frontier.

Once in the commercial phase, 225,000 tonnes of liquefied hydrogen will be imported to Japan per year with one supply chain."

Japani ja Kawasaki tulee tämän toimitusketjun nostamaan pystyyn. Tämä on Japanilaisille kahdella tapaa toimiva ratkaisu. Tuontienergialla voidaan osittain tyydyttää esimerkiksi liikenteen tarve, koska juurikin liikenteessä vedyn hintakilpailukyky on paras. Teollisuudessa vedyn hinta pitää painua sinne 2€ alle, mutta liikenteessä hinta saa olla merkittävästi kovempi pysyen silti kilpailukykyisenä.

Toinen hyvä puoli on siinä, että Japani pystyy siirtymään liikenteessä pois fossiilisista ilman valtavaa määrää akkumateriaaleja koska vetyvoimalinjat. Tämä on tärkeä ottaa huomioon, sillä Japanilla EI ole merkittäviä määrejä (jos ollenkaan) akkumateriaaleja. Eli heiltä puuttuu halpa energia ja akkumateriaalit. Aivan kuten Euroopaltakin.

Pelkkä energiatehokkuutta tuijottava lähestymistapa on ongelmallinen.

20 tykkäystä

Eli Japani siis suunnittelisi hankkivansa halpaa energiaa Australialta joka ei ole vielä herännyt ilmastomuutokseen ja jonka pitäisi lopettaa hiilen tuotanto. Australiaa pitäisi tosiaan jotenkin poliittisesti vauhditaa käyttämään oma puhdas energiansa ja lopettamaan likaisen (ja puhtaan) energian vienti. Näin ei voi jatkua.

Edit: Näin ei pidä myöskään käydä Euroopassa

3 tykkäystä

Rakennusteollisuus muistuttaa, että varaava takka on ainoa täysin sähköstä riippumaton lämmitysjärjestelmä. Sen merkitys on korvaamaton, jos sähkönsaanti keskeytyy täysin.

Tänään 30.10.2022 Kauppalehdessä:
”Jos esimerkiksi Olkiluoto 3 pamahtaa pois käytöstä talvipakkasella, se tyhjentää säätösähkömarkkinan ja ajaa hinnan 10 000 euroon megawattitunnilta, jolloin tilanne menisi todella vaikeaksi”, Suomen säätösähkömarkkinaa hallinnoivan Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen sanoo."

4 tykkäystä

Olemme jo puhuneet tästä. Hän ennusti, että perinteisen PV-aurinkokennon hinta tulee romahtamaan. Hänen ennustettaan kyseenalaistettiin, kun CIGS-paneelit tekivät tuloaan ja piin hinta pamahti pilviin. Miten siinä kävi? Piin tuotanto saatiin ylös (kuten kaikkien muidenkin raaka-aineiden tuotannot on saatu historian aikana kysynnän kasvaessa), CIGS:it ja muut löysivät kuplautumisensa jälkeen omat nicheensä, ja elämä jatkui jotakuinkin ennusteen mukaisesti.

Jos teet tulevaisuuden ennusteita tuijottamalla lyhyen aikavälin trendejä, viime aikaisia uutisartikkeleita, ja ekstrapoloit niiden sanomaa tulevaisuuteen, niin ei siinä hyvin käy. Eikä ennustaminen toimi niin. Ennusteissa pitää tunnistaa hiljaisia signaaleja, ei suinkaan niitä lööpeissä olevia. Mutta joo, keskustelu menee taas loppuunkäsittelemäämme aiheeseen akkuautoilusta ja sen tulevaisuudesta, joten jätän tämän tähän.

3 tykkäystä

Panasonic introduces “H2 KIBOU FIELD”, a demonstrative experiment at its Kusatsu factory in Shiga Prefecture. 3-storage batteries, pure hydrogen fuel cell generators, and photovoltaic generators together can provide appropriate control and a stable supply of electricity. Panasonic says that it is the world’s first demonstration to prove that 100 percent of the electricity consumed by a factory can be powered entirely by hydrogen from renewable sources.

9 tykkäystä
14 tykkäystä

Uudenlaista akkuteknologiaa kehittävä Enovix on saanut uuden merkittävän esisopimuksen “maailman suurimpiin kuuluvan kuluttajaelektroniikkayrityksen” kanssa.

2 tykkäystä

Enovix rajussa pudotuksessa (juuri nyt -41%), ilmeisesti johtuen heikosta Q3-tuloksesta. No, tällaisessa kehitysvaiheessa olevassa yrityksessä noilla toteutuneilla luvuilla ei ole mitään merkitystä, tärkeämpää on se, miten yritys kehittyy. Tulosjulkaisun transcriptin perusteella yhtiön tilanne on kehittymässä mainiosti, ensi vuoden toisella puoliskolla pitäisi tulla jo oikeita asiakastuotteita ulos tuotantolinjoilta, ja 2024 volyymit olisivat jo miljoonaluokkaa, hyvällä kateprosentilla. Ja mikä tärkeintä, näkevät akkujensa olevan vuosikausia edellä kilpailijoista. Ehkä hieman omakehuakin mukana tuossa, mutta päätellen lukuisista T&K-projekteista suurasiakkaiden kanssa, voi kehuissa olla perääkin.

Transcriptistä kannattaa katsoa erityisesti analyytikkojen kysymykset ja niihin vastaukset, joiden perusteella Enovix tulee olemaan akkumarkkinoiden isoja voittajia.

4 tykkäystä

Ihan ok mutta kohtalaisen pintapuolinen tiivistys vedystä. Isot on markkinat tulevaisuudessa, ehkä. Uusi väri vetyyn löytynyt, ainakin minulle. Se uusi väri on keltainen vety joka on tehty jonkinlaisella uusiutuvien ja fossiilisten energioiden sekoituksella. Eli tyyliin verkkosähköllä.

3 tykkäystä

Tässä on kokeiltu Hyundain vetyautoa ja pohdittu vedyn käyttöä raskaan kaluston polttoaineena. Vety yrittää toista tulemista – Nyt Hyundai Nexona ja rekkakalustona | Autovouhotus

3 tykkäystä

Elektrolyyserikapasiteetti kasvaa;

13 tykkäystä

TECO 2030, Shell and partners to receive EUR 5 million in Horizon Europe support for 2.4 MW TECO 2030 PEM Fuel Cell system for tanker retrofit project

8 tykkäystä

Tästä se vetytalous Suomessakin ihan oikeasti lähtee käyntiin.

“Trastin mukaan tällä hetkellä kaikelle tulevalle tuotannolle löytyy ostaja Saksasta.”

Tietääkö kukaan kenen tekemä lyyserilaitteisto on kyseessä?

15 tykkäystä

Niin, tää on just tätä, mitä olen tässä muutaman vuoden yrittänyt, tosin huonolla menestyksellä, viestitellä eri suuntiin eduskuntaa myöten. Suomi on vaarassa ajautua raaka-ainetoimittajaksi energiapuolellakin. Eihän Saksaan enää saa juurikaan rakentaa lisää maatuulivoimaa, joten viedään myllyt sinne, missä lainsäädäntö homman helposti sallii. Maatuulivoiman rakentaminen kun on huomattavasti merivastaavaa halvempaa. Jos katsoo viime vuosina toteutuneita tv hankkeita, siellä on merkittävä ulkomainen omistus ja rakennuttajina OX2 tyyppisiä ulkomaisia yrityksiä.

Tässä Kristiinan tapauksessa hommaa ajaa CPC Finland, joka on saksalaisen CPC Germania GmbH & Co. KG:n täysin omistama tytäryhtiö. Prime Capital AG toimii rahoittajana. Eli ulkomaiset yhtiöt ja rahoittajat kuskaavat Suomeen tanskalaisia tai saksalaisia myllyjä ja jatkossa ulkomaisia lyysereitä. Suomipoika raivaa tyytyväisenä metsät ja kaivelee perustat. Pahimmillaan annetaan vielä investointukia ym etuja. Sadat ja pian tuhannet myllyt jauhavat energiaa Suomen metsissä, jotta saksalaiset, Googlet, IKEAt ym saavat jatkossakin halpaa, nyt jopa vihreää, energiaa. Näin siis vähän kärjistettynä homma etenee. Kannattaa muuten katsoa vaikka esim juuri tuon OX2n puistoja sekä hankkeita, joista uusimmat jättiläiset Suomen merialueilla.

No onneksi yksittäiset suomalaiset toimijat ovat peesaamassa ja kotimaisiakin hankkeita on tulossa. Valitettavasti maaltamme puuttuu kunnon vetystrategia, visio ja ohjelma, joita monissa muissa maissa ja EU-tasolla on valmisteltu jo vuosia. Asiaa ei tietysti helpota maamme pääomaköyhyys ja vetyalan teknologiayritysten vähyys/puuttuminen.

Olen vahvasti vetytalouden kannalla mutta itseäni luontoihmisenä hirvittää, missä jamassa metsämme ja maisemamme ovat muutaman tuhannen uuden tuulimyllyn käyttöönoton jälkeen. Tässä ollaan tekemässä vastaavat virheet kuin koskia padottaessa. Kun nyt jotenkin saataisiin päättäjätkin edistämään kotimaisia merituuli- sekä aurinkovoimahankkeita ja tosissaan ymmärtämään, mitä vetytalous laajassa merkityksessä työllistämisaspekteineen tarkoittaa.

31 tykkäystä