Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

LYNCHEILY LÄMPÖPUMPPUMESSUILLA

Keskiviikkona minulle avauti mahdollisuus ajella Frankfurtiin IHS-messuille tutkimaan millainen meininki lämpöpumppumarkkinalla on. Kiinnostukseni alaan on herännyt aikasemmin tässäkin ketjussa mainitun Energy Saven vuoksi, joka on valikoitunut omaksi hevosekseni (ainakin toistaiseksi). Onhan tämä ala muutenkin mielenkiintoisessa murroksessa.

En ole aikaisemmin ko messuilla käynyt eikä siten ole vertailukohtaa, mutta yleisti tuntui olevan kova pöhinä päällä. Välillä piti miettiä onko kyseessä teknisen alan messut vai festarit. Musiikki raikasi ja olut virtasi.

Minulla oli muutama aikaa pyöriä paikan päällä. Eräs foorumin toinen ahkera lyncheilijä oli käynyt messuilla jo edellisenä päivänä, joten olin sitä kautta saanut jo hyvää taustatietoa.

Yleinen näkemys oli se, että kova vauhti on päällä. Kysyntää riittää enemmän, kuin tavaraa saadaan tehtailta ulos. Toimitusajat isoilla pelureilla 6-12kk. Nibe sanoi avaavansa uuden tehtaan Ruotsissa kesällä ja Viessmannin laajennukset saadaan käyttöön syksyllä. Kovasta kysynnästä kertoo se, että markkinalle on tullut uusia pelureita, etenkin Kiinasta, joilla tuotanto-ongelmat tuntuivat ainakin osittain olevan pienempiä.

Mielenkiintoinen kommentti oli se, että tuotannon Euroopassa sanottiin olevan jopa halvempaa kuin Kiinassa. Tämä johtuu tuotannon korkeasta automaatiosta. Myös se oli aika yleinen kommentti, että itse tuotteissa ei hirveästi ole eroja, koska kaikki käyttää pääasiassa samoja komponentteja.

Tässä ehkä erottui hieman ruotsalainen listaamaton Qvantum, joka on onnistunut ryöstämään suunnittelijota NIBEltä ja ovat antaanet heille vapaat luoda omaa tuotettaan. Qvantumilla on taustalla ihan kovan luokan sijoittajia IKEAsta ja EQT:ltä.

Nibestä sellainen knoppi, että tarjoilivat ständillään Fazerin suklaata. Yritin ihmetellä asiaa kovaan ääneen.

Yleinen ajuri alalla tuntuu olevan EU:n energiapoliittiset päätökset, joista löytyy hyvin tietoa EHPA:n sivuilta. Tuntuu vaan siltä, että siellä painetaan vähän kaasua ja jarrua yhtäaikaa. Toisaalta halutaan boostata alaa, mutta samalla asetetaan rajoituksia kylmäaineille. Tämä kehitys saattaa antaa joillekin nokkelimmille kilpailuetua.

Yksi esimerkki muutoksen mukaan hypänneistä oli EC Power, joka on Energy Saven uusi partneri Saksassa. He ovat perinteikäs kaasu- ja öljypolttimiin perustuviin vesikiertoratkaisuja myyvä firma, mutta nytkin hekin ovat siirtyneet vilppeihin.

Suomesta oli paikalla Oilon, joka oli itselleni uusi tuttavuus. He toimittavat esim maalämpöratkaisuja sekä muitaki lämpöpumppuja sekä polttimia teollisuuteen. Näyttää Köpiksen lentokenttä olevan yksi referenssi.

25 tykkäystä