Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Metaanissa on ainakin se ongelma että se on 25x vahvempi kasvihuonekaasu kuin CO2 ja putkistoista yms vuotaa sitä helvetisti.

7 tykkäystä

Kaasuvuoto Itäkeskuksessa Jos täällä olisi ollut putkessa vetyä, olisi pamahdus käynyt ja uutiset paljon ikävämpiä. Metaani eli maakaasuputkia Suomessa on jonkin verran ja vaikka keski-Euroopassa huomattavasti enemmän.

Vetyatomit ovat metaanimolekyylejä huomattavasti pienempiä eli vety vuotaa helpommin. Syttymisraja metaanille on 4,4-17% ja vedylle 4-75,6%. Syttymisenergia metaanille on 0,2 mJ ja vedylle 0,02 mJ. Ei ole kovin väärin, jos sanoo vedyn olevan yli 10 kertaa maakaasua vaarallisempaa.

4 tykkäystä

Et ota huomioon että vety on niin kevyttä että se katoaa (haihtuu) vuotokohdasta todella nopeasti jolloin syttymisrajan ylittyminen on epätodennäköistä. Tämä tarkoittaa myös että mahdollinen räjähdys suuntautuu pääasiassa ylöspäin, mikä on yleensä se turvallisin suunta. Lisäksi koska vety karkaa pienistäkin rei’istä niin suuren räjähdyksen vaatiman määrän kertyminen johonkin tilaan vuodon seurauksena on epätodennäköistä.

11 tykkäystä

Joo, kyllä minä pidän kymmenien miljoonien talojen jälkikäteen eristämistä ongelmallisena. Se on kallis remontti ja se pitäisi tehdä oikein, että vältyttäisiin sisäilma - ja kosteusongelmilta. Suomessakin on monta taloa pilattu lisäeristämisellä ja meillä pitäisi periaatteessa olla tietotaitoa kuinka se toteutetaan onnistuneesti. Vaan ei.

Asiasta kukkaruukkuun, taas uusi artikkeli tuosta luonnon vedystä:

6 tykkäystä

“Sectors expected to benefit from EIB support for state-of-the-art manufacturing include solar photovoltaic and solar thermal technologies, onshore and offshore wind, battery and storage, heat pumps and geothermal technologies, electrolysers and fuel cells, sustainable biogas, carbon capture and storage, and grid technologies. Also eligible are investments related to the extraction, processing and recycling of related critical raw materials.”

8 tykkäystä

“The ordering spree comes as a tremendous vote of confidence in methanol as a future-proof fuel for the shipping industry at a time when orders in the sector have exceeded 100 ships featuring methanol-powered engines.”

11 tykkäystä

Sellainen yleishuomio, että noita elektrolyyseritilauksia on nyt tullut ihan oikeasti paljon. 100MW luokan laitteisto on tilattu sekä Plugilta että ITM:ltä ja Nel on tainnut saada parikin kymmenien megawattien tilausta. Kaikki tämä on tullut alle viikossa.

Nyt se taisi aidosti lähtee vetämään.

15 tykkäystä

Juu ja tämä juttuhan oli vuosi sitten👍

Nel ASA: Receives record size purchase order for 200 MW of alkaline electrolyser equipment

2022-07-18 07:45:37

(Oslo, 18 July 2022) Nel Hydrogen Electrolyser AS, a subsidiary of Nel ASA (Nel,
OSE:NEL), has received its largest ever purchase order from an undisclosed US
customer for 200 MW of alkaline electrolyser equipment for industrial
application.

“We are truly excited to announce Nel’s largest purchase order to date. This
project will showcase Nel’s large-scale delivery and execution capabilities and
become a valuable reference for future large-scale contracts. It will have a
substantial, positive impact on Nel’s financials, electrolyser product and
production cost, technology development and scale-up plans,” says Nel’s CEO
Håkon Volldal.

6 tykkäystä

Hyviä uutisia siis vetyfirmoille. Mistäköhän johtuu, että vetyfirmojen kurssit ovat kuitenkin laskeneet aika reilusti viimeisen vuoden aikana? Itse olen ulkoistanut vetysijoitukset L&G hydrogen economy UCITS ETF:lle, jonka kurssi on lasketellut Plugin, Fuelcell, Ballard ja Orstedin vetäminä. Onko nyt pääsyynä ollut korkojen nousu ja kannattavuushaasteet vai mikä kursseja vetää? Miten näette kehityksen, luotatteko käänteen tulevan pian?

3 tykkäystä

Oikeastaan yhtään keskustelua ei ollu norjalaisesta energia-alan yhtiö Cambista. Firma kehittää teknologisia järjestelmiä, prosesseja ja palveluita, joita käytetään jätevesien ja -lietteiden käsittelyssä. Käytännössä siis lämpöhydrolyysiä, jolla saadaan biokaasua.

Q1 liikevaihto oli 210 miljoonaa, käyttökate 57 miljoonaa, bruttomarginaali 61 %. Kassavirta oli 34 miljoonaa positiivinen. Uusia tilauksia tuli 333 miljoonan edestä ja backlogia on 1 079 miljoonaa, josta vajaa puolet toimitetaan tämän vuoden loppuun mennessä ja 2025 ja siitä eteenpäin häntää on n. 25 %.

Q1 raportti: https://www.cambi.com/media/2640/cambi-q1-2023-report.pdf

Yhtiö maksoi keväällä 0,15 NOK osingon ja sai jokin aika sitten päätökseen omien osakkeiden hankintaohjelman.

Tämän vuoden ennusteilla liikevaihto on 748 miljoonaa, EBITDA 135 miljoonaa, P/E n. 23 ja EV/EBITDA n. 15x. Nykyinen markkina-arvo on n. 2,3 miljardia. Lafka on nettovelaton.

Cambi itse pitää ennallaan ohjeistuksen yhteensä 1,2 miljardin määrästä laitesopimuksia vuosille 2023-2024. Fokus on orgaanisessa kasvussa, mutta myöskään täydentävät yritysostot eivät ole poissuljettu.

14 tykkäystä

Mielenkiintoinen kommentti UPM:n Saksan tehtaan sulkemista koskeneessa tiedotteessa.

Kielii mielestäni hyvin siitä millaiseen ympäristöön halutaan nykyään investoida. Suomella voisi olla nyt saumaa profiloitua luotettavan ja puhtaan energian tarjoajana.

17 tykkäystä
11 tykkäystä

Cambille sataa koko ajan uusia sopimuksia. Pari päivää sitten julkaistiin iso sopimus Uuteen-Seelantiin, jonka mukaan paikalliselle vedenpuhdistamolle toimitetaan kaksi lämpöhydrolyysilaitteistoa. Näiden kokonaisarvo on 100-200 miljoonaa ja laitosten pitäisi olla toiminnassa vuonna 2026.

Pari viikkoa aikaisemmin julkaistiin 50-100 miljoonan kokoinen diili Israeliin. Lisäksi heinäkuussa tuli yli 200 miljoonan tilaus Singaporeen ja sitä ennen 100-200 miljoonan tilaus Norjaan.

Q2 puolella toukokuussa perustettiin sisäinen advisory board, jossa nopealla silmäyksellä on pätevän oloista porukkaa.

Q1 tilauskertymä oli 326 miljoonaa. Pörssitiedotteista en löytänyt merkittäviä tilauksia Q2 aikana, mutta Q3 niitä on julkaistu edellä luetellulla tavalla.

Vaikuttaisi, että yhtiö on hyvässä vauhdissa kohti 1,2 miljardin tavoitetta vuosille 2023-2024.

No, ehkä @viljo tai @Pohjolan_Eka palauttaa minut maanpinnalle. :rofl: tai jos jollain muulla on sanottavaa yhtiöön, niin mielelläni kuulisin.

7 tykkäystä

Suomella on kyllä nyt hyvät eväät iskeä tähän:

4 tykkäystä

Mikäli tämä pitää paikkansa, energia-alan (ja about kaikkien teknologisten alojen) revoluutio on tulossa. Ehkä nopeammin kuin mikään muu muutos ihmiskunnan historiassa, mikäli soveltuu massatuotantoon kohtuullisella hinnalla.

Aiheesta lisää. :point_down:

18 tykkäystä

Saksa suunnittelee vedyn maahantuontia jo ENNEN 2030 - lukua. Meekittävä aikataulun aikautus.

14 tykkäystä

Olin tulossa linkittämään samoja juttuja. Todella iso juttu sähköverkolle, ja no, miljoonalle muulle asialle. Jännä nähdä, onko ns. real deal tällä kertaa!

10 tykkäystä

The levelized cost of hydrogen (LCOH2) has risen slightly in 2023 due to inflation and higher financing costs. Still, green hydrogen (H2) will become competitive with existing gray H2 plants running at marginal cost in five markets by 2030.

Vihreän vedyn juna puksuttaa vakaasti eteenpäin.

Olen tuolla Tieliikenteen voimalinjakeskustelussa useampaan otteeseen maininnut, että vety tulee olemaan kustannuksiltaan erittäin kilpailukykyinen liikenteessäkin. Tämäkin laskelma omalta osaltaan tukee sitä väitettä.

Edit: Ruotsi oli yksi viidestä markkinasta. Lupaa Suomelle hyvää, koska kyllä me samaan pystytään kuin Ruotsi. Ehkä. :no_mouth:

11 tykkäystä

Kotkan Kiinalaisomisteinen akkumateriaalitehtaan projekti etenee. Saa nähdä, saavatko projektin rakentamisvaiheen käynnistettyä ajallaan (Suomessa on pitkät perinteet valitella ympäristöasioista, jne.) ja mitä tapahtuu, jos Xi lähtee Taiwanin reissulle joskus tulevaisuudessa. Ollaanko sitten sormi suussa, mitä tehtaan kanssa pitäisi tehdä? Käykö sille Hanhikiven kohtalo?

Tehdashanke siirtyy seuraavaksi tarkempaan hankesuunnitteluun ja luvitusvaiheeseen. Tarkoituksena on hakea tehtaalle muun muassa rakennus- ja ympäristölupaa.

Hanketta koskevat valmistelutyöt alueella aloitettiin jo vuoden 2021 lopussa. Suomen Malminjalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen kertoo, että tehtaan rakentaminen on määrä aloittaa vuonna 2024 ja tuotannon vuonna 2027.

12 tykkäystä

Vahva momentum alkamassa liikenteeseen ja energiaan. Vaikea perustella mikäli salkkuun ei kuulu Plug, lienee tulevan palapelin kulmapalanen. Nikola ja miksei Hyzonkin hyötyvät tulevasta kehityksestä.

6 tykkäystä