Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

3 tykkäystä

Lomalla - 4pv ketjua katsomatta, 425 viestiä lukematta.
Hirveä määrä viesteistä liittyy spekulaatioon hinnoista, oman salkun sisältöön liittyvistä asioista.

Voisiko joku treidaamisesta kiinnostunut luoda vaikka oman energia kaupankäyntiketjun, jossa tähän liittyvät asiat voisi kasata. Jos yleinen kaupankäyntiketju ei kelpaa. Tällaisen ketjun selaamisen hyöty häviää siihen, kun ei enää jaksa selata viestejä, jotka ei käsittele itse asiaa.

Täällä on paljon mukana aktiiveja, jotka käyttää paljon aikaa itse tietosisällön jakamiseen. Annetaan heille arvoa ja tilaa jatkaa tätä toimintaa. Jookos?
Tämän jälkeen voin itsekin jatkaa tiedonjakamista.

44 tykkäystä

Tämä oli uusi tuttavuus, menny ainaki mulla tutkan ali täysin.

Mikähän on hintataso tollaselle puolikkaan veturille “vedytettynä”, en löytäny mainintaa hinnoista. :thinking:

Ja “hesla” näytti olevan kans, terveiset amerikkaan tai jotai sellasta :laughing:

Pakko tuo haastis on tännekkin laittaa kun on erittäin hyvää settiä !

3 tykkäystä

Ymmärrettävää. Ketjussa on tietämykseltään eri tasoisia vetysijoittajia joka varmaan perimmäinen syy siihen että ollaan kiinnostuneita ja kirjoitetaan vähän eri näkökulmista. Ehkä pitäisi olla 2 ketjua jossa toisessa on tilaa myös perusasioille, jos ketju sotkeentuu liikaa. Tai sitten yhtiökohtaisissa ketjuissa arvonmääritysten pohdinnat jotka on ihan relevantteja monelle sijoittajalle vaikka pro sijoittajilla hallussa. Mutta omasta salkusta liika jauhaminen on tosiaan turhaa täytettä tänne ja huomaan siihen muutamassa viestissä syyllistyneeni, käsi pystyssä siitä. Arvostusta löytyy kaikkia kohtaan. :blush:

4 tykkäystä

Eikö kukaan täällä sijoittele ydinvoimaan?

Varmasti foorumilta löytyy ydinvoimaan sijoittavia.

Haluaisitko avata hieman ajatuksiasi, sillä viestissä ei oikein ollut mitään antia. Sijoitatko itse tai yritätkö saada keskustelua esim. ydinvoimaloita pyörittävistä yhtiöistä vai sitten ydinvoimaloita valmistavista yhtiöistä? Onko hakusessa lähes 100% ydinvoimaan keskittyvä yritys, vai haetaanko firmaa jonka yksi osa on ydinvoima?

Jos nyt jotain pitäisi heittää, niin esim 27% TVO:sta omistava Fortum on suosittu palstalla.

Alla keskustelua uraanista: Uraani on 2020 parhaiten menestynyt raaka-aine ja tämä on vasta alkua

1 tykkäys

Eiköhän. @Hurde’n mainitseman TVO-osakkuuden lisäksi Fortumilla on Loviisassa kaksi omaakin ydinreaktoria, yhteiskapasiteetiltaan noin 1 GW. Ruotsissa Fortum on osakkaana (22–43 %) neljässä reaktorissa, joiden kapasiteetti on yhteensä noin 4.5 GW.

Jos näitä käy kovin moneen ketjuun pilkkomaan niin kannattaa tehdä selvät ohjeet mitä mihinkin ketjuihin postataan muutoin samoja uutisia saa lukea vielä useammasta paikasta kuin tällä hetkellä. Nyt samoja postauksia kun saattaa löytyä tämän ketjun lisäksi ainakin Nikola, Plug, NEL, Fuelcell ja Fortum ketjuista.

Ihan hyvä mielestäni, että löytää tämän ketjun viestejä myös yrityskohtaisista ketjuista, mikäli ne kyseistä yritystä koskevat.

@DayTraderXL viestiin liittyen niin toivoisin enemmän asiapitoista keskustelua, uutisten ja linkkien jakamista ajankohtaisista asioista. Ostot/myynnit sitten sitä koskevaan ketjuun

4 tykkäystä

Pointtini oli, että tämä ei ole niinkään vety-ketju vaan energia alan teknologisen kehityksen sijoitusmahdollisuuksiin yleisesti. Jos katsoo vaikka noita kaavioita hiilen käytöstä Aasiassa, niin on aika helppoa ymmärtää, että ilman ydinvoimaa ei tuo hiilen kokoinen aukko tule täyttymään. Tuuli- ja aurinkoenergia ovat todella huonoja tapoja tuottaa sähköä, jos lasketaan yksiköksi tuotettu sähkö per neliökilometri. Ydinvoima on hiilettömistä vaihtoehdoista aivan omassa luokassaan tällä saralla.

Ydinvoimaan sijoittamisella tarkoitin oikeastaan uraanin tuottajia (kaivosalaa) ja Uranium Participation Corpin kaltaisia puhtaasti uraanin holdaajia. Itse olen sitä mieltä, että jossain vaiheessa tämä vety-hype taas laantuu, ja tajutaan ydinvoiman hienous. Silloin spot-hinnat uraanille tulevat nousemaan rajusti, mutta tämä on oma veikkaukseni vain.

2 tykkäystä

Äärimmäisen hyvää vetysettiä löytyy osoitteesta

Vahvistaa vain omaa ja monen näkemystä siitä, että vetyyn kannattaa satsata😀

1 tykkäys

Aika tuore artikkeli ydinvoimasta energiamuutoksessa.

Fortum on hyvä esimerkki korporaatiosta, jossa ollaan laajalla skaalalla erilaisissa energiamuodoissa mukana. Odottaisin viimeisimpien lausuntojen perusteella, että myös vetyyn tulevat mukaan niin kuin Uniper taitaa jo olla.

1 tykkäys

Ei yksistään tuuli firma vaan laajentaa hyvin myös nykyään aurinko energiaan. Saa nähdä milloin alkavat investoimaan myös isolla kädellä vetyyn.

3 tykkäystä

Maa on niin halpaa ja sitä on maapalolla niin paljon “käyttämättä”, ettei voimaloiden tarvitsemat maa-alueet ole ainakaan vähään aikaan rajoittamassa voimaloiden rakentamista. Toki mitä enemmän rakennetaan niin sitä syrjäisemmiltä alueilta asennuspaikkoja pitää etsiä.

Aurinkovoimaloiden osalta maa-asennuksissa esim suomen hinnoilla “tontin” osuus on investointikustannuksissa suuruusluokkaa prosentin mikäli “tontiksi” ostetaan viljelykelpoista peltoa. Mikäli käytetään viljelemiseen kelpaamatonta maata tai metsäpohjaa tontin osuudeksi jää jonkinlainen promilleluku.

Tuulivoimalan tuottoon vaikuttaa paljon paikalliset tuuliolosuhteet, joten hyvistä asennuspaikoista voi tulla nopeammmin pulaa kuin hyvistä aurinkovoimaloiden paikoista. Toki tekniikka kehittyy ja hinnat laskevat. Merituulivoimaloissa “tonttikustannuksia” ei taida olla ollenkaan? Maalle rakennettavissa voimalatornit eivät paljoa tilaa tarvitse ja voimaloiden ympärillä olevaa maata voi edelleen käyttää esim. viljelysmaana.

Ydinvoimaan sijoittaminen tavalla tai toisella voi kyllä olla hyvinkin kannattavaa, ainakaan siinä ei luulisi olevan kovia hypehintoja ja kyllähän nämä ilmastotavoitteet on laittanut monessa maassa jarruja ydinvoimaloiden sulkemiselle. Suomessakin vihreiden suhtautuminen on muuttunut. Alalla on villinä korttina vielä mikroydinvoimalat, mitkä ovat nousseet keskusteluihin yhtenä vähähiilisen vaihtoehtona.

Ydinvoima ja vety eivät ole toisiaan pois sulkevia. Ydinvoimaloillahan tehdään uraanista sähköä ja vetyhommat paljolti energianjakelutapa.

2 tykkäystä

Ruotsin touhuja :slightly_smiling_face:… Mitä tekee suomi… No ei mitään :joy:

http://www.vatgas.se/2019/09/04/gor-inlandsbanan-fossilfri-utan-kontaktledning/

http://www.vatgas.se/2019/08/13/inlandsbanan-vill-byta-fran-diesellok-till-vatgasdrift/

4 tykkäystä

Jos joku jaksaisi, niin varmaan joku alkuun pääsyketjo voisi olla. Tosin luultavasti tämän ketjun alussa on juteltu Hydrogen counsilista jne, että jos tätä kahlaa läpi, niin sieltä löytyy. Itse olen oman salkun sisällön laittanut salkun sisältö osioon, että jos joku haluaa lähteä tutkailemaan sitten vaikka, että mitä ne ovat.

Olen kuitenkin samaa mieltä, että pysytään asiassa ja laitetaan ostot ja myynnit niiden omaan osioon jne.

Kiitos ja kiva huomata, et myös hyvää sisältöä on tullut mukavasti lisää.

Saattaisinpa itse katsoa Hydrogen counsilin ja foorumin yksittäiset yhtiö ketjut, lukaista eu vetystrategia ja tätä ketjua + katsoa noista linkeistä, että millaista sivustoja ovat, niissähän on vety ja energiaan keskittyneitä sivustoja. Siitäpä sitä alkuun hyvin pääsee.

Useimmat Yhtiöt ovat tappiollisia ja investointi aiheessa. Se on hyvä ymmärtää.

Oletettavasti tiedon halua on nyt monella kova, mutta muistakaapa tehdä omaa tutkailua etenkin, hyvää materiaalia on runsaasti täälläkin foorumilla.

Tsemppiä tutkimuksiin ja kaikille kärsivällisyyttä ja intohimoa.

9 tykkäystä

Proton Technologies on asettanut tavoitteekseen tuottaa 10% maailman energiantarpeesta vuoteen 2040 mennessä. Transforming Oil Wells Into Carbon Free Hydrogen Sources [Interview]

5 tykkäystä

Tuommoisia kaavailuja :slightly_smiling_face:.

7 tykkäystä

Ja tähän saumaan olen itse valinnut potentiaaliseksi firmaksi Climeonin.

Geoenergia Islannissa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa sekä muilla tuliperäisillä alueilla, lisäksi hukkalämmön talteenotto perinteisissä generaattori- ja turbiinivoimalaitoksissa, mukaanlukien laivat…

11 tykkäystä