Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Olikos se niin, että näiden Hydren asemien tukihakemukset hylättiin?

Jos hylätyt tukihakemukset oli toisen toimijan niin voi olla että joku muu kerkeää ennen Hydreä. Evättyihin tukiin tuskin homma kaatuu, koska kokonainen miltsi oli jaossa… Nyt sitä ei muotoseikan takia jaettu kenellekkään. Sillein siistiä, että ei olisi tullut omaan mieleenkään hylätä ainoan hakijan hakemukset.

1 tykkäys

ITM.L has dropped -65,98 % to GBp55,00. Check it out on Yahoo Finance: ITM Power Plc (ITM.L) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance.

Mitä tapahtui just ITM powerille?:pleading_face:

1 tykkäys

Jonkun algo meni solmuun ja aiheutti flash crashin veikkaisin.

Joo en tiedä mikä juttu oli, sillä myös ITM:n omat sivut näytti jonkun aikaa osakkeen hinnaksi 55gbx. Nyt taas suht normi 165gbx…:person_shrugging:t2:

Muuten en ko. kaverista juurikaan pidä, mutta tämä kommentti on erinomainen!

14 tykkäystä

Olen itse suoraan haukkunut Liebreichin hydrogen ladderin ja rehellisesti sanottuna olen ollut kyllä oikeassa. Liike-elämä tekee juuri päinvastoin kuin ko henkilö sanoo. Hänestä on tullut sellainen turhake.

Saksa on menossa vauhdilla kohti vetyä, kuten Scholzin puheista voi päätellä. Myöskin vetyautoiluun aidosti uskotaan ja tämä on merkittävä juttu:

Minä kookle kääntäjällä käännän artikkelista mielenkiintoisen kappaleen:

“MÜNCHIN Baijerin talousministeri Hubert Aiwanger kuvaili vetyä “tulevaisuuden avainteknologiaksi”. Uuden piensarjamallin BMW ix 5 Hydrogenin polttokennon tuotannon alussa Chingissä Aiwanger sanoi: Vety on tulevaisuus ja perusta onnistuneelle muutokselle energia-alalla - myös liikkuvuudessa Tämä oivallus on vihdoin käytäntöön O Akkusähkö yksinään ei pysty vähentämään hiilestä liikennettä yksinkertaisesti siksi, että akun raaka-aineet ovat liian niukat - polttokennoteknologia sen eduilla nopealla tankkauksella ja alhainen raaka-aineiden kulutus Vetyauton akkuun tarvitaan vain 10 % puhtaan akkuauton kriittisistä raaka-aineista Polttokennon materiaalit ovat yleisesti saatavilla. Toisin kuin sähkö, vetyä voidaan kuljettaa maailmanlaajuisesti ja voi uusiutua e Energian varastointi ilman ongelmia. Vety tekee läpimurron myös henkilöautoliikenteessä.”

Tuossa yhdessä kappaleessa kerrotaan tiiviisti miksi vedyn uskotaan olevan kova juttu. Myös henkilöautoliikenteesessä.

15 tykkäystä

https://www.linkedin.com/posts/mliebreich_not-going-to-be-a-thing-it-will-be-too-activity-6975355247602847745-OYr6?utm_source=share&utm_medium=member_android

No kun nyt otit tämän “turhakkeen” puheeksi. Ihan hyvää kirjoittelua termodynamiikan tosiasioista. Liebreich on mielestäni ollut varsin menestyksekäs liike-elämässä, eiköhän hän tuon maailman tunne kohtalaisesti. Polittisissa päättäjissä taas on paljon lobbauksen uhreja, en näe miksi liittokanseleri tietäisi mistä puhuu yhtään enempää kuin Leibrich, päin vastoin.

Edit. @everlaastia Eikö tuon kirjoituksen pointti ollut, että vedyn kuljetteleminen laivoilla kuin LNG konsanaan ei tule tapahtumaan suuressa mittakaavassa. Mikään kehitteillä oleva projekti ei tätä todista vääräksi. Haihatella voi jokainen niin paljon kuin haluaa.

Vety pyritään hyödyntämään tai varastoimaan lähellä tuotantosijaintiaan, ja jos sitä on siirrettävä, se tapahtuu putkea pitkin. Ja se vanha tuttu juttu, eli useimmissa tapauksissa suora sähköistäminen on järkevin tapa pyörittää energiajärjestelmää.

4 tykkäystä

Liike-elämä vaan tekee aivan toisin kuin tämä mies julistaa.

Edit: Tuo Andrew Forrest on muutenkin laittanut tuulemaan. Mies on haistanut ensinnäkin australian hyvät saumat olla tulevaisuuden energiaviejä, mutta lähti samantien viemään asioita myös kansainvälisellä tasolla eteenpäin.

5 tykkäystä

Kyllähän Japani ja Australia sitäkin on ajamassa sisään.

Hydrogen ladder ottaa osumaa muillakin portailla. Mm. henkilöautoissa.

Ja junissa

Pala palalta se hydrogen ladder lahoaa pois.

Omasta mielestä se on fiksu vertaus, että vety on kuin sveitsin linkkari.

Ja meitä rahanahneita sikoja kiinnostaa raha, niin hockey stick teoria lämmittää mieltä. Projektien määrä ja koko on aikalailla tuollaisessa jyrkässä kasvussa.

5 tykkäystä

Tässä ei ollut taas niin mitään uutta. Vetyjunista ollut puhetta koko ketjun olemassaolon ajan, varmaan niille on joku niche olemassa dieselin korvaajana, mutta iso kuva on sähköllä toimivat junat (tietenkin?).

Vetyhenkilöautot, oikeesti? Tälle aiheelle on oma ketjunsa jo :smiley:

Linkkuveitsi on hyvä vertaus, todellisuudessa jokainen tarve voidaan täyttää juuri oikeanlaisella ratkaisulla (lämmitys lämpöpumpuilla, kevyehkö liikenne sähköllä, laivat ammoniakilla, jne). Linkkarilla voi tehdä nämä kaikki, mutta lopputulos olisi ollut paljon parempi varsinaisella työkalulla.

3 tykkäystä

Saa nähdä. Kyseinen linkkuveitsihän on käytännössä surkea työkalu oikeisiin työkaluihin verrattuna, edes halpatyökaluihin, siinä on toki monenlaista viipotinta moneen tarpeeseen. Itse investoin vetytalouteen sähkön kautta, ilman sähköä vetyä ei synny grammaakaan ja vielä sähköä tuhlaavalla tavalla.

1 tykkäys

Järkyttävä tulos ITM Power. Nyt tuli kyllä märkä rätti naamaan ja jättitappiot. Tappiot todella yllätti.

Adjusted EBITDA loss1 of £39.8m (FY21: loss of £21.4m)

Piti olla pitkä holdi. Nyt vissiin, jos jatketaan pitoa joutuu kassaa iskee vielä lisäostoon. voi-voi.

10 tykkäystä
10 tykkäystä

Kyllää! Toivottavasti myös suomalaiset kykenevät hyödyntämään tilaisuuden :+1:

5 tykkäystä

Mitäs mietit yhtiön toiminnasta alkujärkytyksen jälkeen? Missä kohti yhtiön toiminta sylttää?

Itse en seuraa ITM:ää kuin otsikkotasalla. Oma näkemys on että vetyfirmat ei vielä muutamaan vuoteen ole kannattavia, mutta siitäkin huolimatta taisi olla melkoinen mahalasku ITM:llä ja nyt -25% taulussa i dag…

Itse olen raksinut ITM:n yli omalta listalta sen takia koska se on brittiläinen yritys.

2 tykkäystä

Niin, tämä on firma, jota haluaisin seurata ja omistaa tulevaisuuteen. Teollisuuteen vetyä mene jo nyt ihan mukavasti ja ITM Powerin PEM elektrolysaattororeille nyt kysyntää riittää. Globaali maailman tilanne tukee ja voimakas vihreä siirtymä pois fossiilisista. ITM tukee erinomainen uusien tilausten määrä ja erinomaiset yhteistyökumppanit. Yhteistyökumppanit pyörii ITM:n kotisivujen alalaidassa muunmuassa… Ei kaadu partnerseihin, eikä shareholdereihin. Suurin holdaaja on kaikkien tuntema Linde.

Nyt pitää odottaa uusia laskelmia johdon ohjeistuksesta, milloin veikkaavat ITM:n kääntyvän kannattavaksi. Itse veikkaan vuotta 2025? Käyttäjä Meri saattaa jo tietää?

Jos nyt vaan on käsiä iskeä depo sisään ja odottaa hötkyilemättä vuoteen vaikka 2030, eiköhän tästäkin rupea jo hyvä tulemaan tuottojen kannalta. Lyysi bumbsi-bum 2.0 voi alkaa lyhemmälläkin aikavälillä, milloin vain. Eka boomi jo meni ja ilmat pihissy ihan huolella…Volatiliteettiin on syytä tottua. Pomppuiseen menoon, mutta targetti loistaa kirkkaana vuosien päässä.

7 tykkäystä

Heti minun jälkeen :slightly_smiling_face:

Pitää myötää että ITMän seuraaminen on jäänyt vähälle huomiolle muiden lyysivalmistajien seuraamisen takia. Mutta ilman seuraamistakin ITM kupongit on ja pysyy salkussa. Lisäilen aina omistusta oman tilanteen mukaan.

Niin tuo 2.0 on kyllä parasta aikaa menossa… kun kursseja seuraa. Olen heittänyt tänne keskusteluihin täkyjä kupongista jota kannatta seurata… kurssi vetää vähän eri suuntaan kuin esim ITM. Vielä muutama uutinen kyseisestä kupongista… ei muutakuin tutkimaan jos mielenkiinto heräsi :grin:

Tämä 80 tonnin pötkylä on nyt Norjassa jo testiajossa.

18 tykkäystä

Jossain osataan tehdä hakemukset EU:lle oikein….

8 tykkäystä

Von der Leyen:

”Vetytalous on muutettava kapeasta erikoissektroista massamarkkinoiksi. Aiomme perustaa uuden Euroopan vetypankin. Vetypankki voi investoida kolme miljardia euroa uusien vetymarkkinoiden luomiseen.”

HS 15.9.

Etenee…

28 tykkäystä
13 tykkäystä