Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Wärtsilän touhuja.

3 tykkäystä

Lukisin mielummin keskustelua otsikon mukaisesti, kuin lopututonta listaa linkkejä ilman saatteita.

9 tykkäystä

mulle kelpaa linkitkin! voin itse lueskella niistä perusteita…

-Aurinko, tuuli, vety.

Auringolla ja tuulella vetyä, vedystä “päästötöntä” varastoitua polttoainetta?! meneekö se noin?

Vähän metalleja akkuihin jne.

Katon minäkin, että Meri on taas vähän laitellu linkkejä ja ne oo vielä jaksanu niit lueskella, kun odottelen Mandatum tiliäni, mutta tuolla linkeissä lienee ihan hyvin perusteluja mitä tehdään ja miksi ja ketkä tekjee kenenkin kanssa.

Onhan se mielenkiintoista jos fossiilisten polttoaineiden tuottajan menee kimppaan vetykioskien kanssa, niin siitähän sitä saa muskelia…

2 tykkäystä

Sinähän voit vaikka kysyä, että ei Meri tai muut, mikä teidän mielestä nyt on kuuminta hottia tai että mihin mielestänne tämä homma on menossa. Silleen joku saattaisi jutella sinun kanssa.

1 tykkäys

Joo ennsinnäkin olen hirveän huono ja laiska kirjoittamaan. Ja kiirekkin yleensä. Mutta käyn valtavan määrän päivässä uutisia ja tilastoja läpi että pysyisin koko ajan kartalla mitä missäkin tapahtuu. Joka ainoalla linkillä on jokin merkitys… Vastaan kyllä jos joku kysyy… mutta jos kellään ei mitään kysyttävää niin sitten se saa olla. Esim 6 päivää sitten laitoin 10.12 Ballard Power Systems Inc kaksi uutista. Sillä hetkellä kun ne tänne linkitin oli jäätävä oston paikka ja hyvin olisi kerennyt mukaan. Mutta ei mitään keskustelua… joten annoin asian olla. Tein omat liikkuni ostojen ja myyntien suhteen. Tänään en enään viitsinyt laittaa samasta yhtiöstä uutisia koska se ei ketään kiinostanut. Kurssi nousi uutisen jälkeen 7.31% ja siihenkin olisi kerennyt mukaan uutis linkin jälkeen.

9 tykkäystä

Olet viljo ymmärtänyt asian ihan oikein. Ja juurikin noin että vielä nämä metallit ja akut… Niistä täällä ei ole ollut oikeastaan vielä mitään juttua. Mutta tulee kyllä :slightly_smiling_face:

Kiinnostuin ja ostin Ballardia silloin. Kiitos Meri :yum:

4 tykkäystä

Itse taidan tällä energia-alalla keskittyä etenkin Nelin ja Fuelcellin seurantaan. Nelistä hyvää keskustelua Sharevillen puolella ja yhtiö tuntuu olevan vähän kaikessa mukana eri yritysten yhteishankkeiden ja osaomistusten kautta, mikä ainakin minun silmääni luo sellaisen kuvan, että heidän tuotteilleen on laajasti kysyntää eri toimialoilla. Tällä hetkellä saadut sopimukset vielä pieniä, mutta niitä tulee säännöllisesti ja uutisvirta on yleisesti positiivista.

Fuelcell tarvitsisi puolestaan pian positiivista uutisvirtaa ja onnistumisia tai muuten aikaisemmin keskusteltu syksyllä hankittu rahoitus ja toiminnan järjestäminen valuu hukkaan. Nel siis näistä kahdesta suosikkini.

Lisäksi seuraan jonkin verran Plug Poweria, sillä se tulee aina säännöllisesti vastaan Neliä koskevissa uutisissa. Plugia seuraa lisäksi useampi analyytikko, mikä on minun mielestäni aina hyvä asia. Tähän yhtiöön en kuitenkaan ainakaan vielä ole sijoittanut.

1 tykkäys

Anna @Meri tulla vaan. Harmittavasti toi ballard uutinen meni ohi mut muuten olet kyllä saanut mielenkiintoni alaa kohti kasvamaan ja fuelcellissä onkin jo positio avattu.

1 tykkäys

Yes, kävin pinnallisesti läpi alaa, ja itselläni on kaukaa muistikavat kun jo puhuttiin vety polttokennoista, miten ne ois hienoja. Siitä on aikaa. Kurssien perusteella silloin oli hype ja sitten romahdus, kun maailmaa ei heti vallattukaan. Nyt fiilikseni on, että homma olisi mahdollisesti lähdössä käyntiin. Saan tässä juuri 2019 vielä tuon mandatum siirron, niin voi käydä kauppaa kin. Ajattelin itse suhtautua tähän, kuin suhtauden herantis pharmaa, eli pienehköllä siivulla mukaan ja oletettavasti ainakin muutamia kohteita.

Palataanpa aiheeseen. Tietysti kyseenalaista kannattaako minun tähän käyttää eforttia, kun salkussa on jo talenomia yms. Jotka varmaan toimii minun mittakaavassa riittävän hyvin. Ala kuitenkin kiinnostaa ja sen mahdollisuudet, onnistuessaan ovat niin suuret, että pienellekin sijoitukselle voinee saada korkean tuoton, vaikka riskitaso lienee koholla vaikka tilitoimistomarkkinaan verrattuna.

Tavallaan ajattelen, että esim 1% salkun painoa hyvässä seknasriosssa voisi moninkertaisutua, tai jos ei toimi, niin sitten jyrätään muilla.

Panoksiahan voi sitten myöhemmin kasvattaa, kun homma alkaa käydä tutuksi.

Että laittele vaan Meri linkkejä tulemaan jos sii ei vaivaa liiaksi ole!

2 tykkäystä

Tässä on vähän samaa kuin esim. Grafeenissa, että maailman hienoin materiaali ja maailma markkinana, mutta miten sijoittaa siihen järkevästi ja löytää voittaja.

Air Liquide
Onhan näitä… Jos varmoja haluaa ja tasaista tuottoa tässä yksi varma. Maksanut osinkoa 1907 vuodesta lähtien tasaisesti ja kurssi nousu siihen päälle. Täällä puhutaan suomi oaskkeista “laatuyhtiöinä” “timantteina” ym.ym… :grin: joopa joo. Liguide on mukana kaikissa isoissa diileissä kun puhutaan vedystä ja vauhti tulee vain kiihtymään. Kilpailu on kahden kauppa. Linde PLC tässä kilpailija… Jos näitä nyt voi kilpailijoiksi sanoa koska molemmille riittää markkinaa enempi kuin pystyvät toimittamaan. Saavat rauhassa huseerata keskenään kaasu markkinoilla.

Air Products and Chemicals Inc
Vielä yksi varma vanha yhtiö. Mielenkiintoinen historia ja tulevaisuus! Esim nasan härpäkkeet liikkuu avaruuteen ja takas näiden toimittamilla litkuilla :slightly_smiling_face:. Nesteyttänyt vetyä paljon ennen kuin kukaan muu oli edes kuullut asiasta :grin:… Eli osaa sen homman varmasti !!!

3 tykkäystä

Ja Nelille tilauksia satelee :ok_hand::tada:

Ja vauhti vain kiihtyy… paljon tullut vajaita uutisia missä ei ole vielä ilmoitettu toimittajaa. Jotka tulevat tippumaan NEL in tilauskirjoihin :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Kyllä, toisilla tuntuu olevan sellainen ajatus, että kaikki pitäisi purkaa valmiiksi auki ilman, että itse viitsii nähdä vaivaa. Puhumattakaan, että toisi omaa kontribuutiota ensin keskusteluun ja sitten vaikka sen pohjalta kritisoisikin jotain.

Jatka vaan samaan malliin - olet hyvin saanut auki monen näkökulmia ylipäätään energiapuoleen ja sen kehittymiseen. Se on kuitenkin 10-20 vuoden tähtäimellä yksi aivan kulmakiviä koko maailman kehityksen kannalta ja sisältää hyvin monenlaisia ratkaisuja ja sitä kautta yhtiöitä. Monimuotoisuus avaa myös valveutuneille sijoittajille hyviä tuottomahdollisuuksia!

7 tykkäystä


Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon vähän pidemmän aikavälin näkökulma NEL:iin. Kesällä nähtiin aika massiivinen myyntiaalto, mutta kohde on silti edelleen kuukausitasolla yliostettu.
Päivätasolla seuraava vastus löytyy 8.270. Jos sitä ei tänään/huomenna rikota, hinta lähtee konsolidoitumaan seuraavaksi - mikä sinänsä olisi ihan terve liike ja antaisi mahdollisuuden tehdä ostoja.
Mutta fundamielessä kyllä tuotto-odotuksia on jo hinnoiteltukin.

4 tykkäystä

Pitihän sitä vielä ennen joulua pieni siivu Neliä ostaa. :smiley:

Hyvä, että varoittelet. Pienillä lisäyksillä mennään, mikä onneksi mahdollista Nordean alhaisilla toimeksiantopalkkioilla. Tosiaan pienen lisäyksen vielä tein, mutta nyt seuraillaan seuraavaan osariin asti, miten kurssi ja liiketoiminta elää

2 tykkäystä

Tästä Kirjoituksesta mietin tota osioo missä mainitaan myös vedyn säilöminen tuohon suola luolaan.
Kuinkahan kannattavaa se keinotekoisesti on?
Olen koittanut kaivella asiaa mutta en oikein mitään kovin valaisevaa ole löytänyt.
Kuulostaa kuitenkin teoriassa hyvältä jos vety ja ylimääräinen sähkö saataisiin samaan paikkaan säilöön.

1 tykkäys

Erittäin kannattava koska ei tarvitse tehdä erillisiä säiliö kenttiä. Suola luoliin voidaan vety säilöä pienemmässä paineessa kannattavasti. Euroopasta löytyy kartta mistä ilmenee samat vedyn säilöntä paikat.

Tuossa taitaa olla tuohon projektiin turbiinin toimittaja. Jos haluavat nopeasti 100% vetyä syöttää. Ei muuten ihan yksinkertainen toteutettava tuo…Sen verran potkua takana että en ainakaan itse haluaisi olla lähellä kun tuo ensimmäisen kerran laitetaan tulille :grin:

1 tykkäys