Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tänään oli viimeinen päivä Nordnetin kautta, muuten huomiseen 16.30 CEST-aikaan mennessä… https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-commencement-of-subsequent-offering-2/

En usko tällä annilla olevan suurta vaikutusta kurssin käyttäytymiseen, kyseessä on1% osakkeiden kokonaismäärästä ja prosentuaalinen ero päivän kurssihintaan minimaalinen. Vanhat omistajat saivat merkintäoikeuksia 0,01%:n suhteessa omistuksiinsa eli vähän oli tarjolla.

NEL:n rahoitustilanne pitäisi olla ihan stabiili, ei paniikkia tulevien projektien suhteen. Uudet osakkeet on mahdollista myydä 21.4, mutta eipä aihetta myyntiin kun hommat etenee Nikolan kanssa ja muitakin kauppoja tullut tässä matkan varrella.

Hyppää kyytiin vaan :slight_smile:

2 tykkäystä

Kiitos tiedosta, onhan ainakin yksi syy vähemmän pitkittää hyppäämistä. Tällaisina nousupäivinä NELlin kyytiin olisi sikäli helppo hypätä kun tällaisen yhtiön arvottaminen on niin hankalaa. :slight_smile:

1 tykkäys

Kyllä tässä ostetaan vielä tulevaisuuden lupauksia ja hienoja suunnitelmia mutta ovat kuitenkin siirtyneet jo uskottavasti konkreettisen tekemisen puolelle, useamman tukijalan varaan.

En usko Koronan tai halventuneen öljynhinnan hidastavan näitä uusiutuvia energiamuotoja paljoakaan, tuotantokustannukset ovat tippuneet hyvää vauhtia.

2 tykkäystä

Näin minäkin ajattelen, ei tämä öljynhinnann romahtaminen eikä korona poista sitä tosiasiaa että energiavallankumous jatkuu. Toisaalta ainoita keinoja vähentää öljyntuottajien mahdollisuuksia keinuttaa koko maailmaa on vähentää öljyriippuvuutta. Varakkaista maista tähän on suuria intressejä ainakin Saksalla, Japanilla ja Kiinalla ja se myös näkyy siinä miten ne panostavat uusiutuvaan energiaan ja varsinkin kaksi ensimmäistä vetyyn.

Sikäli nämä yhtiöt hankalia arvottaa nyt koronan aikanakin kun ainakin minulle on huomattavan vaikea hahmottaa mikä esim NELlin kurssi olisi tällä hetkellä ilman koronavaikutusta. Perinteisemmille vanhoille yhtiöille näiden arvioiden tekeminen on huomattavasti helpompaa.

NEL, kuten muutkin vetylaput ovat voimakkaan volatiliteetin firmoja, heiluu pienemmästäkin syystä kun uutisia ei voi oikein verrata mihinkään aiempaan konkreettiseen liiketoimintaan.

Nikolan pitäisi kohtapuoliin ilmoitella siitä 700 vetyaseman jakeluverkostosta, se antaisi vakuuttavampaa kuvaa hommien etenemisestä. Korona on saattanut hidastaa lupien ja muun rakentamiseen liittyvän byrokratian edistämistä, mutta tekniikka on jo valmiina.

Jakeluverkoston puute on tällä hetkellä suurin hidaste ja sen rakentaminen nytkäyttäisi ns. ison pyörän liikkeelle, päästäisiin “kumpi ensin muna vai kana”-asetelmasta eteenpäin.

2 tykkäystä

Orsted on vielä halpa… huom vielä :wink:

4 tykkäystä
1 tykkäys

Kovaa henkistä vääntöä Orstedin ja Vestasin välillä, Iso-O taitaa olla innovatiivisempi ja aktiivisempi näissä yhteistyökuvioissa. Vestas vähän kankeampi kaikin puolin… Helpommalla pääsis jos omistaisi kumpaakin…

1 tykkäys

Minä olen kyllä laittanut rahani Orstediin. Koska heillä juurikin selkeä suunta ja halu kehittä yhtiötä isolla kädellä.

7 tykkäystä

Vestas on valinnut astetta konservatiivisemman taktiikan, toki silläkin näyttää kauppaa syntyvän joten suotakoon se heille. Jospa sitä itsellekin pieni seuranta siivu Orstedia seuraavasta pikku notkahduksesta.

2 tykkäystä

Kävin kattoo, miten Bloomilla menee. Rupes huolestuttamaan Bloomin velan määrä. Mitäs, siel ne vaan Bloomilla ovat ruvenneet korjailee hengityskoneita ja auttavat osaltaan hallintoa coronakriisissä. Helkutin hienoa työtä Bloomin brändin eteen!

Bloom vieny niitä pieniä powerplänttejä kenttäsairaaloihin jne. ja virittelee ihan täysillä kumppanuushankkeita. Hommat etenee kriisistä huolimatta. Eiköhän Bloom vastavuoroisesti saa rahoitusta jatkossakin. Kuppi kääntyy nyt kyl oston puolelle. :coffee: :cowboy_hat_face:
https://www.bloomenergy.com/covid19

5 tykkäystä

:slightly_smiling_face:

6 tykkäystä
6 tykkäystä

Mitäs mieltä veljet on Fuel Techistä? Itellä FT on 50% miinuksella. Lisätankillahan tuosta selviäisi. Olen pitempään odotellu, et tuo airpollutin control lähtis kunnolla myymään. Corona iski kurssiin isosti. Nyt on kuitenkin presidentti Vincent käyny tankilla. Velkatilanne ei myöskään rasita? Kiinnostava ison riskin tulevaisuuden cleantech kioski.
https://www.ftek.com/en-US/products/productssubapc/overview

1 tykkäys

Jokos täällä tästä oli mainintaa?

3 tykkäystä

https://webtools.bequoted.com/news/post?key=status-pa-hogvolymtester-bestallda-av-nkc-75927&channel=1369&ecss=https://www.cellimpact.com/wp-content/themes/cell-impact/css/cpm-style.css?ver=1.0.1
Kuulumisia Cell Impactin testeistä, jotka valmistuvat q2 aikana. Hyvin kuulemma menee ja tulokset ovat olleet kaikenkaikkiaan positiivisia.

4 tykkäystä

Mulla palautui portfolio mustille luvuille tänään. Merkkipaalu.

6 tykkäystä


Mikäs tälle tuli? Varmasti short squeeze, mutta jokin fundamenttiasia lienee taustalla? Onko ne saaneet lainojaan/bondejaan neuvoteltua uusiksi vai mikä?

2 tykkäystä

Minä en ainakaan ole törmännyt tänään mihinkään kunnon uutiseen liittyen Kukkaan… Vedyt ja muutenkin Energiat nousi tänään ihan hyvin. Minulla salkun arvo nousi tänään yhteensä +11.18% parhaat osakkeet yli +30%. Ei huono päivä :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä
5 tykkäystä