Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 1)

Kyseessä oli tämä tiedotustilaisuus, jossa Niinistö kertoi soittavansa Putinille (kohdasta n. 2:50 eteenpäin). Alla oma litterointini

Olemme nähneet että kaikesta huolimatta on pidetty tärkeänä se, että Venäjään yritetään pitää yhteyttä. eurooppalaisista Macron… presidentti Macron, liittokansleri Scholtz ovat sitä tehneet… olen kummaltakin heiltä… Macronilta suorastaan kuullut velvollisuudeksi olla yhteydessä Putiniin, jos sellainen yhteys on. Tästä puhuimme myöskin Yhdysvalloissa.

Jep, ei missään sanota, että Niinistöä olisi vaadittu soittamaan Putinille, mutta sellainen vaikutelma syntyy.

7 tykkäystä

Oikaisuna tuohon, Martti Ahtisaari oli hyvinkin Natomyönteinen.

7 tykkäystä

Jokos tämä oli täällä? Pitkä teksti mutta erinomaista pohdintaa Kiinaan liittyen!

Edit. Referoidaan sen verran lyhyesti, että pitkää aikaväliä tarkastelemalla Kiinan olisi järkevintä kääntyä Putinia vastaan n. 1-2 viikon aikajänteellä, jotta omat vaikutusmahdollisuudet maailmassa eivät pienenisi.

7 tykkäystä

Tässä toivoisin nyt tarkkuutta ettei minun ajatella omaavan sellaisia näkemyksiä joita en omaa. Kuten siteerauksessa sanoin, olen pettynyt Niinistön johtajuuden puutteeseen tässä kriisissä. Sitä edeltäviin toimiin en ottanut enkä ota tässä ketjussa kantaa.

Tässä kriisissä johtajuutta olisi ollut sanoa että muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi Suomen ulkopoliittinen tavoite on hakea Nato-jäsenyyttä Naton avoimien ovien periaatteiden mukaisesta. Tällainen Fait accompli -ilmoitus olisi kääntänyt Suomen puolueet ja kansan Naton puolelle ja pakottanut myös Ruotsin aloittamaan välittömät valmistelut Natoon liittymiselle. Yhdysvalloille olisi mahdotonta julkisesti sanoa meille ja Ruotsille ei, vaikka Nato-sopimuksen allekirjoittaminen ei aivan heti onnistuisikaan.

Suomi ei missään nimessä tarvitse mitään turvatakuita ja turvatakuiden haikailu ennen päätöksiä on juuri sitä suomettumisen ydintä. Tämä ajatus että emme voi tehdä itsenäisenä valtiota päätöksiä, koska muuten Venäjä suuttuu ja sitten käy huonosti. Ajatus että tarvitsemme maailman mahtavimman sotilasvaltion suojamaan meitä Venäjän reaktiolta.

Tämähän on täyttä puppua! Ei Venäjä kykene tekemään mitään, jos me haemme Natoon. Tämä äidinmaidossa saatu Neuvostoliiton pelko on olemassa vain meidän alamaiskansan suomettuneessa päässämme. Kaikkein naurettavinta on että tätä pidetään suurena viisautena, kun ollaan varovaisia ja vältetään toimimasta niin että itänaapuri suuttuu.

Jos Venäjää harmittaa se että Suomi liittyy Natoon, niin heille riittää yksi vastaus: “No mitä sitten?”

48 tykkäystä
51 tykkäystä

Hyvää settiä @Pohjolan_Eka, mutta eikö Venäjä nimenomaan voisi yrittää blokata Nato-tiemme masinoimalla nopeasti kriisin Pohjolaan, jos nyt otettaisiin liian selviä askeleita siihen suuntaan? Ja Naton sääntöjen mukaan siinä kohtaa hakemusta ei enää voida hyväksyä.

Mutta heitän ilmaan - ehkä edesvastuuttoman - ajatuksen että voisiko se ollakin Suomelle eduksi jos kriisiä hieman eskaloitaisiin tässä vaiheessa? Hyssyttely nyt voi pelata Venäjän pussiin, koska eskaloiminen myöhemmin tapahtuu Venäjän ehdoilla.

4 tykkäystä

Kyseessä on käsittäkseni yksi venäjän “vapaa” mielisimmistä lehdistä, eli vaikka kehitys on positiivista, en valitettavasti nää sitä suurena askeleena.

Kyseinen lehti on mm saanut BBC:ltä kehuja siitä että venäjän liberaalein lehti.
Tästä on valitettavasti valtamediaan vielä matkaa.

5 tykkäystä

Meillä on hieman erilainen näkemys Niinistön toiminnasta. Mun käsittääkseni Niinistö käy jatkuvasti keskusteluita puoleiden johdon kanssa Natojäsenyydestä ja muistakin turvallisuuspoliittisista ratkaisuista. Uskoisin myös Natomaiden kanssa käytävän keskusteluita hakemuksen hyväksymisestä. Sitten yleisenä kommentina tuohon Niinistön esiintymiseen USAn reissulla, ensinnäkin Biden ja Niinistö olivat selvästi sopineet mitä puhutaan ja se vaikuttaa myös tapaamisen jälkeen annettuihin lausuntoihin. Toiseksi on varmasti joku syy, miksi ei haluta kertoa, ei tiedä mikä. Kolmanneksi Niinistö ei ole enää ihan nuori, kun on lennellyt mantereen yli ja käynyt huipputason neuvotteluita aamusta iltaan, niin ei tuokaan rasitus voi olla näkymättä haastatteluissa.

5 tykkäystä

Entinen Naton pääsihteeri ottaa kantaa aikatauluun:Entinen Nato-pääsihteeri: Suomen Nato-jäsenyys voitaisiin hyväksyä yhdessä yössä

37 tykkäystä

Olin juuri kirjoittamassa samaa.

Ja tosiaan, hyvää settiä @Pohjolan_Eka ! Kysyn tätä nimenomaan puhtaasta mielenkiinnosta, en ollenkaan haastaen.

Tähän nimenomaiseen kysymykseen liittyen (voisiko venäjä keskeyttää hakuprosessin aloittamalla pienenkin konfliktin) toki tuntuu hassulta, että tämä nykyinen “salamyhkäinen” linjaus toimisi oikeastaan millään tavoin :smiley: tai kun miettii, eiköhän ne siellä idässäkin tiedä mitä täällä tapahtuu jos ja kun tapahtuu.

Itse olen nimenomaan ollut siinä ajatuksessa, että tässä on parempi edetä hissukseen ja ketään provosoimatta - kuitenkin nopeasti. Näin Niinistökin on mielestäni ilmaissut, ja korostanut ettei ole viivyttelyn aika. Toisaalta en myöskään näe syytä julistaa suureen ääneen liittymishalujamme senkään takia, että propagandakoneisto saisi siitä rasvaa rattaisiinsa.

Itse olen nähnyt tämän nimenomaan niin, että varmistetaan mahdollisimman sujuva liittymisprosessi - ei sen takia, että pelättäisiin konfliktia itsessään, vaan sen takia ettei prosessit veny jne.

9 tykkäystä

Tässä oli hyviä pointteja. Olen samaa mieltä entisen Nato-pääsihteerin kanssa. Ilmeisesti kuitenkin eskalaation vaaraa pidetään niin korkeana, että yhdessä yössä liittyminen ei tällä hetkellä ole oikeasti realistinen mahdollisuus?

4 tykkäystä

Turha provosointi on tietenkin hölmöä. Rakennetaan sopimukset valmiiksi ja käydään keskustelut. Ja liitytään heti, kun teknisesti mahdollista.

Se, mikä olisi yhtä hölmöä kuin Venäjän mielipiteiden noteeraaminen millään tavalla olisi rymistellä auki olevasta NATO-ovesta karmit kaulassa.

Edit. Kun venäläiset tajuavat Putinin johtaneen maansa tuhon partaalle ja mies kokee vastustajiensa kohtalon parin viikon päästä… Se voisi olla ihan hyvä paikka Suomelle sulkea NATO-ovi perässään. Jos haluaa olla kohtelias voi oven sulkeutuessa todeta “Spasibo i do svidaniya”.

14 tykkäystä

Mielestäni kansalla olisi oikeus saada tietää puolueiden ja yksittäisten edustajien Nato-kannat perusteluineen. Vaalit tulossa ja jos ei Nato-asia muuten etene niin äänillähän ne edustajat vaihdetaan.

7 tykkäystä

Venäjän TVssä puhutaan jo seuraavista kohteista Ukrainan jälkeen.

36 tykkäystä

Tähän hyvään kommenttiin liittyen, näen myös sellaisen pelikuvion mahdolliseksi että on sovittu nato valmistelut tehtävän pinnan alla. Prosessia ei käynnistetä julkisesti niin kauan kuin on ainakin teoriassa pienikin mahdollisuus saada Ukrainassa räyhäävä taho ohjattua jonkinlaiselle liennytksen polulle ja ehkä jopa vetäytymään hieman. Tämä ei poissulje muita suunnitelmia pohjolan suojaamiseksi, joita myöskään ei tietysti tule julki ennen toteutukseen etenemistä (tapahtuu tarvittaessa). Jos eskalaatio lientymisen sijaan laajenee tai lientymisestä ei merkkiäkään, sitten mainituilla voi aina edetä julkisestikin.

7 tykkäystä

Olikos tämä jo aiemmin viime vuonna tapahtunut pohdinta? Korjatkaa jos olen väärässä.

6 tykkäystä

Tämä ilmeisesti vanha tallenne, eikä ‘discussing now’. @Bruno_Rudolf näin siis twitter-kommenttiosion mukaan.

16 tykkäystä

Ehdottomasti. Ne on jokaisen pakko tuoda julki – ja nopeasti. Ei tässä kuukausien pohdintaa tarvita. Tilanne on turvallisuuspoliittisine skenaarioineen hyvin hahmotettavissa.

Tällaisia tilanteita varten poliitikot ovat poliitikkoja. Jos nyt ei osaa kertoa kantaansa on päättäjä syytä vaihtaa sellaiseen, joka osaa kertoa kantansa ja päättää.

4 tykkäystä

Tarkkuutta lähteisiin, please.

2 tykkäystä

Miksi ihmeessä päättäjät toisivat ponnekkaasti julki pro-NATO kantojaan kun on selvää, että se vain vaikeuttaa prosessia. Valmistelisivat vain nyt kaikessa rauhassa sitä liittoutumista.

Kansalla on oikeus tietää mutta ei vielä tarve. Ei näin kaukana vaaleista, kun eivät kuitenkaan voi vaikuttaa. Vähän kärsivällisyyttä nyt kansalle ja työrauha päättäjille.

14 tykkäystä