Venäjältä löytyy kyllä monenlaista fasistia ja jos heidän kirjoituksiaan pitää esimerkkinä Venäjän valtion virallisesta linjasta niin voi helposti rakentaa harhakuvan että koko valtio olisi Natsi-Saksan veroinen. Vilkaise esimerkiksi tätä juttua muutaman vuoden takaa: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006641995.html
Venäläinen jantteri sen sijaan saattaa lukea vaikkapa Ano Turtiaisen juttuja ja miettiä että kylläpä sitä Suomen kansalla on kummallisia näkemyksiä. He kun eivät tiedä Anon kirjoitusten kontekstia tai kirjoittajien taustoja.
Ennen kuin löytyy todisteita varsinaisesta suunnitelmallisuudesta, niin olen itse vieläkin sitä mieltä että Buchassa tapahtui laaja määrä rikoksia ihmisyyttä vastaan, muttei varsinaisesti kansanmurhaa. Joidenkin mielestä tämä voi olla hiusten halkomista, mutta minusta näillä on merkittävä ero. Jos Venäjä tosiaan on kansanmurhaa ajava valtio, niin Länsimaiden tulisi ainakin vakavasti harkita sotatoimien aloittamista Venäjää vastaan.
Minä ymmärtäisin tuon valtion omistaman uutistoimisto Ria Novostin aseman sellaiseksi, että sisältöihin valtiolla on monopoli. Ehkä Turtiainen vertaus ei siinä mielessä ole ihan oikea.
Tuosta liitteestäsi. Zhirinovskin juttuja ihmeteltiin jo 90-luvulla, kun sanoi jo silloin, että Suomi pitää liittää Venäjään. Kyseinen ukkeli lienee (vai joko se kuoli?) lähinnä pelle Kremlin topparoikankin mielikuvissa.
@Pennijemmari Ei me varmoja olla oltu missään vaiheessa. Lisäksi rikoksia tuolla on tapahtunut niin montaa erilaista, että osa voi olla käskettyjä ja osa taas “itse tehtyjä”. En vielä näillä todisteilla usko, että sotilasjohto on käskenyt raiskaamaan. Raiskarit tekee sen ilman käskyäkin kun taas normaali ihminen ei tee sitä käskystäkään. Tietysti sotilasjohdolla on vastuu pitää huolta, että sotivat sääntöjen puitteissa, joten selkeitä sotarikoksia kaikki tyynni.
Tämä @Eik74 laittama twiittiketju puhukoon ajatukseni puolestani.
Tässä on Ria Novostin julistuksen koko käännös englanniksi. Huikeaa kamaa, olkaa hyvä.
Edit2: Ria Novosti on Venäjän valtion omistama mediatalo. Vastaava, kuin meillä on Yle. Kaikki julkaisut ovat valtion linjan mukaisia ja hyväksymiä.
Edit: Muutamia kohokohtia tekstistä.
Denazification is necessary when a significant part of the people - most likely its majority
Nazis who have taken up arms must be destroyed on the battlefield to the maximum extent possible.
A total lustration must be carried out. Any organizations that have associated themselves with the practice of Nazism must be eliminated and banned.
a significant portion of the mass of the people who are passive Nazis, Nazi collaborators, are also guilty.
Denazification can only be carried out by the victor, which presupposes (1) his unconditional control over the denazification process
The time frame for denazification can in no way be less than one generation, which has to be born, grow and mature under the conditions of denazification.
The name “Ukraine” apparently cannot be retained as the title of any fully denazified state
Denazification will inevitably be de-Ukrainization
Ukrainianism is an artificial anti-russian construction, which has no civilizational content of its own and is a subordinate element
The operation to denazify Ukraine, which began with the military phase, will follow in peacetime the same logic of stages as the military operation.
Mass investigative actions to establish personal responsibility for war crimes, crimes against humanity, dissemination of Nazi ideology, and support for the Nazi regime;
punishment for their Nazi activities (from among those to whom the death penalty or imprisonment would not apply)
Tässä on hyvä analyyttinen ketju siitä, onko Venäjä mahdollisesti syyllistynyt joukkotuhontaan vai onko kyse sotarikoksista. Ainakin tällä hetkellä liian pitkälle vietyihin johtopäätöksiin tulee suhtautua varovaisesti.
Alla on Ylen poimimat kolme keskeistä uutista viime illalta ja yöltä.
Satelliittikuvien perusteella siviiliuhrit olivat Butšan kaduilla ennen venäläisten vetäytymistä kaupungista.
Zelenskyin määrä puhua YK:n turvallisuusneuvostolle tänään
“Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi aikoo puhua YK:n turvallisuusneuvostolle tänään Butšan tapahtumista.”
Pentagon: Venäjä “ilmiselvästi” vastuussa Butšan julmuuksista
Menee ehkä semantiikaksi mutta minähän en varsinaisesti väittänyt mitään vaan epäilin muiden väitteitä ”suunnitelmallisuudesta”. Olen tottunut keskustelukulttuurin jossa alkuperäisen väitteen esittäjä on todistusvelvollinen eikä toistepäin. On mahdotonta todistaa että ei olllut suunnitelmallisuutta.
Jos todisteita esiintyy suunnitelmallisuudesta olen valmis nopeastikin vaihtamaan mielipidettäni.
En osaa sanoa onko tuo video aito vai ei, enkä siksi ota siihen kantaa. Tuota on totena ainakin useat twiitanneet, mutta myös lavastuksen puolesta on joitain twiittejä, kuten tämä.
Ensin kansanmurha sanasta: Varmaan on tarkoituksenmukaista tässä vaiheessa ainakin vielä välttää kansanmurha-sanan käyttöä varmana totuutena, kun sen määritelmä ei liene hallussa meillä monellakaan ja onko siinä peräti erilaisia määritelmiä.
Boomer,
En sanonutkaan varma vaan sanoin sinunkin olleen varmahko suunnittelemattomuudesta, kun heti Butshan tapahtuman jälkeen kirjoitit
Tuskinpa tässä vaiheessa me kotisohvalta kirjoittavat voimme juurikaan kuin arvailla sitä kuka on syyllinen. Tosin venäläisten tekoja nämä ovat ilmiselvästi. Täällä peräänkuulutettiin sitä, että perusteettomia tai varmistamattomia tietoja tai väitteitä ei esitettäisi. En itse kyllä laittaisi pelkästään miehistöön syyllisyyden tai yksittäisiin sotilaisiin/upseereihin rajaavia ei mihinkään perustuvia omia johtopäätöksiä tai spekulaatioita tänne hätäisesti, mutta jokainen tyylillään.
Kehotit minua pitämään taukoa kirjoittelusta samassa yhteydessä. Voin mielestäni nyt suuremmalla perusteella kritisoida sinun kirjoituksia hieman, jos niissä on minun mielestä huomautettavaa? Jokatapauksessa kenelläkkään en sanoisi, että vähennäppä kirjoittelemista kuten sinä sanoit minulle sellaisin perustein, joita joutuu kuuklailemaan mitä oikeasti tarkoitit, kun kirjoittelit minun tuovan tänne “South Parkin “thoughts and prayers” -keskustelukulttuuria”. Enkä vieläkään sitä oikein ymmärrä. Kirjoitappa jatkossa kritiikkisi perustellusti ja ytimekkääsi ihan selvällä suomella ilman viittauksia ei välttämättä yleistiedon piirissä oleviin viihdemaailman asioihin ja ilman kehotuksia vähentää tai lopettaa kirjoittelu ellei sitten todella ole aihetta täyden paskanjauhannan takia.
Nythän muuten sinun johtopäätöksesi hieman muuttui, kun sanoit, että osa voi olla käskettyjä tekoja.
KalleH,
Minun ei olisi pitänyt minun sinua kritisoida. Kirjoitit
ja perustelit sitä armeijan kurittomuudella, mutta laitoit loppuun, että
eli ehkäpä tämä on vain “harmitonta spekulointia”, kun sinulla oli tuo lievennys lopussa. Pahoittelut.
Onneksi tuo suunnitelmallisuus selvitetään tutkijoiden ja tuomioistuinten toimesta. Jo itseltään Putinilta tullut puhe denatsifikaatiosta pitää sisällään suunnitelmallisuudesta. Nyt on kyse siitä, miten voidaan todistaa, että toimeenpanokäsky piti sisällään puhdistukset. Jos puhdistuksia paljastuu paljon ja eri kaupungeissa, on jo pelkästään sen perusteella mahdotonta väittää, etteikö taustalla ole täytynyt olla ylempää ja väittäisin ylintä Venäjän johtoa.
Aaltolan taas loistava ketju sivuaa vähän tätäkin:
Itse rohkenen epäillä olisiko kahden viikon tms sotimisen jälkeen uniformun alla paraati t-paita alla vai olisiko se vaihtunut mihin tahansa saatavilla olevaan kuivaan paitaan. Tuollaisissa taisteluissa kypärä varmasti fiksumpi päähine ja jos sellaista ei saatavilla niin kylmässä kelissä pipo seuraavaksi fiksuin.
Siihen en osaa ottaa kantaa onko feikki vai ei ja ei ollenkaan yllättäisi jos venäjä pyrkisi tekemään tällaisia feikkivideoita.
Vähän asepäivityksiä, ilmeisesti UK:sta toimitetut StarStreakit on saatu tositoimiin:
Ja jenkeistä aletaan toimittamaan myös jykevämpää Switchblade 600 sarjalaista jolla on aivan eri toimintamatka ja teho kuin tuolla 300 sarjan pikkuveljellään.
Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine
Quote: "The Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine has obtained a list of Russian soldiers of the 64th Separate Motorized Rifle Brigade of Russia who committed war crimes against people of Ukraine in Bucha. All war criminals will be prosecuted for crimes against the civilians of Ukraine. "
Reference: The 64th Separate Motorized Rifle Brigade is a part of the 35th Combined Arms Army of the Russian Federation, located in the village of Knyaze-Volkonskoye (Khabarovsk region).
MONDAY, 4 APRIL 2022, 14:01
Main Intelligence Directorate of Ukraine published a list of Russian soldiers involved in the atrocities in Bucha