Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 3)

Herssonin suunnalta, vaikuttaa että Ukraina luo sillanpääasemia jalkaväellä, näistä voi sitten oikealla hetkellä alkaa tuoda kalustoa yli, olettaen että ilmasuoja on riittävä, jos Ukraina rakentaa esim. ponttoonisillan, on varma että Venäjä ampuu kaiken mitä irti lähtee sitä kohti.

In the area. It’s a light infantry fight
6) the only russian reinforcements are propaganda bloggers, who don’t dare come close to Kozachi Laheri
7) russian artillery, except for mortars, is barely active
8) To quote a Ukrainian officer fighting there: “We’re not leaving.”
2/2

13 tykkäystä

Tässä vielä juttua Venäjän poliisivoimien joukkopaosta. Ei muuria.

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Jussi Lassila kertoi viime viikolla, että kutsuntaiässä olevat miehet välttelevät virallisia työpaikkoja siinä perustellussa pelossa, että työnantajat toimivat yhä enenevissä määrin yhteistyössä puolustusministeriön kanssa.

17 tykkäystä

Saakohan Venezuelasta vähän osviittaa millainen tie Venäjällä on kun ruplasta tulee raunioita (rubble :smiley: ). Venezuelallahan on myös paljon öljy- ja kaasuvarantoja, eli siinäkin mielessä tilanne voisi olla suht vertailukelpoinen. Toki hiukan pienempi maa (28 miljoonaa vs 140 miljoonaa):

12 tykkäystä

Ei savua ilman tulta?

16 tykkäystä

jos Venäjä joku päivä yrittää hyökätä Suomeen, on täysin mahdollista, jopa todennäköistä, että he yrittävät vastaavalla suunnitelmalla ottaa haltuunsa Helsinki-Vantaan lentoaseman ja eristää pääkaupunki muusta maasta samaan aikaan kun Suursaaresta tulisi maihinnousualukset Kauppatorin rantaan. Tällaiseen pitää varautua.

Tai Kainuun lentokenttä ja käyttää ihan samaa katkaisusuunnitelmaa kuin viime sodassakin koska Dudaevin sanoin “Russia is incapable of inventing anything new”. :face_with_hand_over_mouth:
Jotain ollaan ainakin viestitty naapurinkin suuntaan vastaavilla skenaarioharjoituksilla, toivon mukaan oli vielä heille se perinteinen “no nyt se teidän hieno salainen suunnitelma on kaikkien nähtävillä vihollisten näköradiossa”
(aikalinkki)

11 tykkäystä

Nostin tällä viikolla Itävaltaa esille politiikkanurkkauksessa, mutta mielestäni tämä jatko sopii paremmin tähän ketjuun.

Kuin tilauksesta, turvallisuutensa vuoksi nykyisin Coloradossa asuva Bellingcatin Christo Grozev on Financial Timesin haastattelussa ja kommentoi Itävallan tilannetta muiden asioiden ohessa.

Bellingcat tutki aikoinaan mm. Boris Nemtsovin murhaa ja paljasti kuinka Venäjän sotilastiedustelu GRU yritti tappaa Sergei Skripalin jä hänen tyttärensä vuonna 2018 Isossa-Britanniassa käyttäen samaa hermomyrkkyä. Bellingcat paljasti aikoinaan myös tapahtumat Ukrainassa, kun MH17 ammuttiin alas venäläisten toimittamalla ilmatorjuntajärjestelmällä.

Grozev ottaa kantaa mm. aiempaan kotiinsa, Itävaltaan, jossa hän ei kertomansa mukaan voi enää asua tai edes vierailla turvallisesti venäläisten vuoksi. Hän pitää Itävaltaa Euroopan vaarallisimpana maana ja sanoo Venäjän olevan tunkeutunut syvälle Itävallan “järjestelmään”.

Is Austria the least safe European country? “Yes,” he replies. “While we [Bellingcat] were investigating the Austrians, they were surveilling me and I wasn’t aware of that at the time. They were doing so explicitly at the request of the Russians. That is deep penetration.”

Hän kertoo näkemyksensä myös mm. Elon Musk:sta, jota ei pidä minään välkkynä.

“My problem with Musk is that he’s just not smart enough — he reads all this propaganda and is taking it at face value,” Grozev says. “He’s an avid retweeter and reader of @ZeroHedge [a conspiratorial account that Grozev alleges has close ties to RT, formerly Russia Today, a state news network. ZeroHedge denies it has any such ties and says it is rather Bellingcat that publishes “conspiratorial falsehoods”].

Hänen näkemyksensä Putinin pyrkimyksistä on selvä. Putinin nykyinen strategia on viivyttää sotaa USA:n vaaleihin asti. Trumpin voitto olisi Putinin voitto.

“Putin’s strategy in the Ukraine war is to delay any military outcome until the US elections. He hopes western support will be throttled by a Trump victory”

Hyvä artikkeli. Valitettavasti maksumuurin takana.

30 tykkäystä

Siellä on savu-generaattorit joilla siltaa pyritään suojaamaan, samaan tapaan kuin taistelulaivoja suojattiin satamassa 2.maailman sodan aikana. Joissakin asejärjestelmissä on optiset tähtäyslaitteet.

Pro-venäjä lähteen https://twitter.com/rybar_force mukaan Ukraina tulittaa siltaa muokatuilla S-200 ohjuksilla, joita Venäjän S-400 ampuu alas. Saa nähdä yritetäänkö ilmapuolustusta saturoida, niin että nykyaikainen risteilyohjus pääsisi läpi.


Toisaalla:

10 tykkäystä

Jokohan nuo sais tuon sillan paskaksi.

1 tykkäys
9 tykkäystä

@Amaroori “Tis but a flesh wound”

ebfe9e8f25536dbd1d5511a60e7543102583e133524ff276dfdd3a3bc8d32dc3

8 tykkäystä

En yhtään ihmettelisi jos lähiviikkoina nähtäisiin yli 10% liikkeitä ruplan kurssissa. Suuntaus taloudessa muutenkaan ei ole kovin hyvä jos töitä pitää vältellä ettei joudu sotaan.

4 tykkäystä
16 tykkäystä

Venäjällä murtunut pato. Venäjän armeija kiistää osallisuutensa (jos joku kysyy), mutta osallisuutta ei voi sulkea pois laskuista.

7 tykkäystä

Dronella kranaatin tiputtaminen paikallaan olevan ajoneuvon luukusta on niin 2022.

27 tykkäystä

“Ukrainians advance 16-20 kilometers in ‘tactically significant’ move.”

Eivät todellakaan ole 16-20 kilometriä edenneet. Jos näin olisi, netti olisi täynnä isosta läpimurrosta kertovia kuvia, videoita ja tarinoita.

7 tykkäystä

Kommenteissa arvellaan, että tarkoittavat neliökilometrejä.

1 tykkäys

Sillanpääasemasta puhumisessa on liioittelun makua. Tuonne ei mitään siltaa tulla kyllä ikinä laittamaan :smiley:

Ukraina on mahdollisesti saanut pienen määrän joukkoja siirrettyä jokea pitkin tyhjälle maastoalueelle. Taktisesti hyödyllistä häiriötoimintaa ja jokiveneiden avulla saadaan hienosti kuljetettuja erikoisjoukkoja iskemään Venäjän selustan huoltoon ja osoittamaan maaleja joen toisella puolella olevalla tykistölle.

Tuonne ei kuitenkaan mitään sen isompaa joukkokeskittymää voida laittaa, koska huolto on aivan mahdotonta pienillä jokiveneillä, joten aineksia läpimurtoon tai pysyvämpiin aluevalloituksiin ei oikeastaan ole. Twitter ja Venäjän sotabloggarit ottavat turhaan kierroksia noista Ukrainan jokiveneseikkailuista, kun ei ole muutakaan raportoitavaa :cowboy_hat_face:

5 tykkäystä

Eikös tossa ihan vieressä ole rautatiesilta ja siitä noin 5km Antonovskiy Bridge. Jos tuon alueen saa hallintaan niin sieltä on jo helpompi siirtää kalustoa.

13 tykkäystä

Vaikea ottaa kantaa siihen, kuinka merkittävä sillanpääasema Kozachi Laherissa on. Aiemmista hyökkäyksistä poiketen Ukrainan armeija on tullut näihin asemiin selvästi jäädäkseen.

Saksalaisen Bildin toimittaja Julian Röpke on tunnettu hyvinkin kriittisistä jutuistaan koskien Ukrainan armeijaa, mutta hän väittää aluella olevan sillanpääaseman, joka on jatkuvasti vahvistunut.

Viimeisimmissä venäläisten TG-viesteissä on kerrottu myös venäläisten vastahyökkäyksistä, mutta sillanpääasema on toistaiseksi pitänyt.

The Armed Forces of Ukraine have strengthened their positions at a new stronghold located on the left bank of the Dnipro River in the Kherson region, military analyst Julian Röpke from Bild reported.

“Finally, I received permission to report that Ukrainian troops did not retreat beyond the Konka and Dnipro rivers after attacking Russian troops west of the Cossack Camps, but created a bridgehead in this area, which has been constantly expanding since then,” the analyst claims.

He added that only 83 kilometers remain from this stronghold to the northern border of the temporarily occupied Crimea.

Venäläiset ovat joutuneet vetäytymään jo suurimmasta osasta Kozachi Laherin kylää. Näissä taisteluissa ei sotaa käännetä, mutta ne voivat häiritä Venäjän toimintaa etelärintamalla.

(Scribblemaps: The War in Ukraine)

14 tykkäystä

Ukrainan varapuolustusministeri Hanna Maliar toppuuttelee innostusta koskien Dnipron vasenta rantaa. Myöntää, että siellä on toimintaa, mutta toteaa, että alue pitää puhdistaa. Hän on oikeassa. Suin päin joen ylitys väärään aikaan tai valmistautumattomana johtaa tuhoon. Joen ylitys on vaikea ja vaarallinen erityisesti raskaan kaluston kohdalla ja se pitää tehdä oikein.

Kuulostaa minusta juuri siltä, mitä fiksut tekevät. Kiiruhda hitaasti.

10 tykkäystä