MAGMA ja muut megacap-teknot

Tuollaista Amazonin perusputputusta, mitä nopeasti vilkaisin. Hirveitä noi tiedotteet, kun kehutaan 100 kohdassa AWS:n tai Alexan uusia ominaisuuksia, vaikka mitään konkreettista niistä on vaikea nostaa (smoke and mirrors)? :smiley:


Googlelta eilen tulos, marginaalieroosio jatkuu:

Ylipäätään hieman mietityttää, niin Googlella kuin myös FB:llä ja Amazonillakin, massiivisten investointien ja R&D:n lopulliset hedelmät: vaikka kaikki puhuvat kurinalaisesta mutta innovatiivisesta tutkimuksesta eittämättä tärkeillä alueilla, on lopulta vaikea arvioida paljonko palaa kankkulan kaivoon mitä mielikuviteksellisimpiin projekteihin. Toisaalta, noinhan sitä suuriin keksintöihin yleensä päästäänkin kun jää sattumalle enemmän tillaa. Mene ja tiedä.

Kiitos, todella hankalaa näitä arvioida. Googlen osalta pettymys/huolenaihe vaikutti liittyvän kasvaneisiin kuluihin - eihän teknologiakehitys halpaa ole, mutta mahtaako oikeasti olla kenelläkään tuon mittakaavan yrityksissä niin tarkkaa kuvaa kokonaisuudesta. Projekteja varmaan tehdään monenlaisia ja vain osa johtaa sitten pidemmälle.

1 tykkäys

Toisaalta täällä monet odottavat Nokian rakentavan koko ajan “paksumpaa putkea” eli nopeampia yhteyksiä.

Suurin kasvava kuluhan noilla edellä mainituilla firmoilla on se mitä siellä Nokian rakentaman putken toisessa päässä on eli data centerit ja niihin liittyvä R&D.

Ihan pelkkien omien palveluiden kasvun (youtube jne), nuo firmat rakentavat infraa kaikille muille maailman bisneksille Netflixistä Inderesiin.

Toki Googlella varsinkin on aika lennokkaita moonshot projekteja…
Mutta Amazonin projektit kuten vaikka Alexa tuntuu kuitenkin jotenkin linkittyvän oman alustan vahvistamiseen. Microsoft invesotoi Azureen ja koneoppimisen vaatimiin resursseihin. Facebook vie internettiä Myanmariin ja muualle jotta saa omaa verkostoaan vahvemmaksi.

1 tykkäys

Googlen kuluja on kyllä vaikea seurata, minkä tilaamani Stratechery blogi hyvin tiivistää.

TAC eli traffic acquisition cost Googlella koostuu erityisesti Applelle maksettavista korvauksista siitä että saa olla default hakukone iOS laitteissa. Esim Mozillan bisnesmalli perustuu Googlen olemiseen Firefoxin default hakukone. Ottaako Apple aina vain isomman siivun iOS hakujen tuotoista? (Tästä voisi muuten hyvin laskea ilmaisen ja “tuottamattoman” Androidin arvon Googlelle, joka on valtava ja näin laskettuna varmasti suurempi kuin pelkkä Play Storen 30% kate…)

Muitakin hyviä pointteja alla:

Tässä vielä toinen ote koskien sitä miten Other Bets osastolla työtekijöiden palkkiot perustuvat Googlen sisäiseen arvioon betsien arvosta jos ne olisivat itsenäisiä firmoja joita sijoittajat arvottavat.

2 tykkäystä

Itse viittasin lähinnä tuohon “Other Bets” osastoon ja siitä generoituviin kuluihin eri muodoissaan. Siinä on monta kysymystä, mitkä varsinkin instituutiosijoittajia varmasti mietityttää.
Itse näen suurimman voimavaran Googlessa kuitenkin tekoälysovelluksissa ja siinä, että API-rajapintoja avataan yleiseksi yms. Esim. videon purkaminen metatiedoksi on upea osoitus siitä, mihin softakehityksessä tänä päivänä pystytään.

1 tykkäys

Liittyen Amazoniin, Walmartin verkkokaupan liikevaihto +40 %. Koko liikevaihto plus joitain prosentteja, eli siirtymä tapahtunee osin oman kivijalkamyynnin kustannuksella tällä 500 miljardin liikevaihdon jättiläisellä:

BATeille pitäisi olla oma ketjunsa, mutta vaikuttaa tämä toisaalta tämänkin ketjun yhtiöihin. Tencent mahdollisesti bidaamassa Universal Music Groupista.

Platformeille on tullut yhä tärkeämmäksi ostaa itselleen strategisesti tärkeitä, uniikkeja sisältöjä millä houkuttaa omalla alustalle populaa (tai sitten luoda itse sitä case Netflix). Samaa nähtävissä pelialalla missä isot pelurit (alustat) ostaa pois studioita ja niiden pelit itselleen tuottamaan vain omalle konsolille/alustalle pelejä.

1 tykkäys

Potentiaalisesti todella mielenkiintoinen kauppa mikäli toteutuu.

Musiikissa mikään alusta ei tee voittoa koska kaikki kontentti on vain muutaman tekijän käsissä kuten Universal Music Group. Apple, Spotify jne joutuvat maksamaan kiinteän osan liikevaihdostaan kontentin omistajille, mikä on täysin eri tilanne kuin esim Netflix joka maksaa kiinteän summan ja voi sen jälkeen tehdä kuinka paljon vain liikevaihtoa ilman että kulut seuraavat prosentuaalisesti perässä. Spotify ei oikeastaan ikinä tule tekemään voittoa musiikin striimauksella (Tästä syystä podcastit ja muu oheistoiminta on vahvasti heidän agendalla).

Nyt jos Tencent, joka omistaa myös osan Spotifysta, ostaa osan kaikesta maailman musiikista yksinoikeudella itselleen, niin sillä voi olla aika isot seuraukset kaikille näille musiikin striimaus alustoille.

1 tykkäys

Omaa torvea vähän tässä tööttäilen, mutta nyt Neflixin CEO:kin myönsi talon olevan “media company” platformin tai teknologiayhtiön sijaan.

1 tykkäys

“Hastings’ response came after Recode asked about the role U.S. lawmakers should play in regulating tech companies when it comes to privacy and antitrust”
:slight_smile:

Vaikea sanoa mikä on tech company tänä päivänä? Onko Uber tai Airbnb? Tai oliko amazon ennen aws?

Kaikki edellä mainitut mielestäni digitaalisia platformeja jotka pyrkivät omistamaan kysynnän ja tarjonnan oman teknologiansa avulla (appit).

Toisaalta artikkelissa mainittu “tech valuations” on vähän yksinkertaistus kun noita firmoja arvostellaan oikeasti ihan eri kertoimilla. Ei ole mielestäni mitään tuollaista “tech” arvostusta.
Ehkä voisi puhua saas ja subscription palveluiden korkeista arvostuksista. Apple, Facebook huomattavasti matalammilla kertoimilla. Microsoft, Google edellä mainittuja korkeammilla mutta eivät nekään Netflixin lukemissa.

1 tykkäys

Se on just näin. Laajemmin yksi esimerkki käynee siitä, mitä QQQ sisältää
https://www.etf.com/QQQ

Käytännössä taitaa kuitenkin olla ne yhtiöt, jotka Trump kokee häntä häiritseviksi:sunglasses:

1 tykkäys

Korkeista arvostuksista puheenollen, Verneri taisikin jossakin ketjussa mainita Lyftin korkean IPO hinnan. Uber ja Lyft ovat mielestäni aika heikkoja platformeja tällä hetkellä jossa kuskien on helpohko pitää kahta appia ja käyttäjien vaihdella sinne mistä saa parhaimmat tarjoukset.
Uberilla strategiana tehdä heidän sovelluksestaan default valinta (käyttäjä avaa sen aina ensin) tuomalla myös muita palveluja samaan appiin kuten Uber Eats, skootterit, pyörät jne. Näistä kahdesta tuskin sijoitan kumpaankaan, mutta jos sijoittaisin niin Uberiin tällä hetkellä.

Yksi mielenkiintoinen IPO jota on huhuttu tälle vuodelle on Airbnb. Jos he saavat asuntojen lisäksi myös hotellit haltuun, niin heillä on mahdollisuus nousta Bookingin ohi suurimmaksi välittäjäksi.
Booking tekee 3-4 miljardia dollaria liikevaihtoa per kvartaali, mutta samassa kvartaalissa menee myös yli miljardi Google mainontaan. Airbnb on onnistunut rakentamaan omalla kulmallaan brandin ja platformin eikä tietääkseni mainosta Googlessa ollenkaan. Bookingin markkina-arvo noin $80 miljardia tällä hetkellä.

1 tykkäys

Eikö tämä päde teknoihin yleensäkin? Jos joku yhtiö voi pienellä pääomapanostuksella nousta tuntemattomuudesta parrasvaloihin, käännös toiseen suuntaan voi olla ihan yhtä hurja kilpailevan palvelun astuessa esiin. Näiden teknojen kohdalla puhutaan käyttäjähankinnasta ja liikevaihdon kasvusta, mutta mikä pitää käyttäjät uskollisina palvelulle? Mikä on se vallihauta joka estää kilpailijoita viemästä hillotolppaa? Hinnoitteluvoima on olematon ankaran globaalin kilpailun seurauksena ja monet yhtiöt ovat tappiollisia. Kehityskulut vie kassavirran. Nämä vaikuttavat olevan internetajan terästeollisuutta sijoittajan näkökulmasta.

1 tykkäys

Mun mielestä ei voi ajatella vain yhtenä ryhmänä.
Osa on haavoittuvaisia ja osa ei. Osa on tappiollisia ja osa ei.

Esim monet parrasvaloihin nousseet ja nyt monopoleiksi syytetyt firmat tekevät kovaa voittoa kuten vaikka Google joka on käyttäjille ilmainen palvelu, mutta heillä on itseään ruokkiva malli jossa haku on sitä parempi mitä enemmän ihmisiä sitä käyttää. He ovat karkumatkalla jota ei voi saada kiinni ennen kuin jokin täysin toisenlainen palvelu ja malli korvaa saman tarpeen. Mutta siinä mitä he nyt tekevät eli tiedon hakeminen käyttäjälle heitä on mahdoton saavuttaa. Heidän kulut myös skaalautuvat jolloin voitto kasvaa koko ajan liikevaihtoa enemmän.

Sitten taas Facebook jonka on annettu rakentaa tai ostaa kaikki tällä hetkellä dominoivat kommunikointi muodot. Kaikki nämä palvelut ovat myös käyttäjille ilmaisia eivätkä he käytä käyttäjähankintaan rahaa. Silti määrät kasvavat. Tuotekehitys skaalautuu eikä kasva liikevaihdon mukana eli he ovat myös vahvasti voitollisia.

Ride sharing alustoille periaatteessa pätee samat lait mikäli joku nousee dominoivaksi. Jos 90% kuljettajista ja matkustajista on Uberissa on melkein se ja sama millaisella investoinilla kilpailija lähtee liikkeelle koska käyttökokemus ja sitä kautta käyttäjien valinta tulee aina olemaan Uberilla parempi. Pitäisi saada kriittinen massa hyppäämään mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Tällä hetkellä kumpikaan Lyft tai Uber ei ole dominoiva jolloin kilpailu on kovaa.

Kuka on Airbnb kilpailija jonka käyttäjä voi avata Airbnb sijasta ja johon asuntojen omistajat mieluummin listaavat asuntonsa? Ehkä Booking joka on alkanut levittäytymään samalle alueelle. Tosin vaikea sanoa mikä heidän kannattavuutensa on heikommalla brändillä (miljardi googleen). Airbnb kasvattaa eroa käyttökokemuksessa myös sillä että suosituimpana ostajat ja myyjät panostavat heidän palveluunsa eniten arvostelujen ja kuvien jne muodossa. Tärkein ero on kuitenkin valikoimassa. Airbnb on raporttien mukaan yli kuudella miljoonalla listatulla kohteella mennyt Booking ohi. Tämä on itseään ruokkiva malli jossa ostajat menevät sinne missä myyjät ovat ja toisin päin. Koska digitaalisella aikakaudella yhden uuden listauksen tai asiakkaan marginaalinen kustannus on käytännössä $0 tämä ilmiö pääsee kiihtymään nopeasti vaiheeseen jossa kiinniottaminen on lähes mahdotonta.

2 tykkäystä

image

Joo löysin itsekin joitain mainoksia, mutta ilmeisesti pientä puuhastelua verrattuna Bookingiin joka googlen suurimpia mainostajia. Pointti edelleen kuitenkin sama että Airbnb elää käyttäjien omasta valinnasta enemmän kuin booking joka elää Googlesta.

Mutta varma tieto saadaan jos ja kun airbnb listautuu.

Apple otti askeleen jonkinlaiseen ”palvelu-/platformyhtiön” suuntaan. Ei taida iPhone enää riittävästi vetää.

https://m.marketscreener.com/news/Apple-enters-video-streaming-updates-news-game-and-payment-apps--28235046/?countview=0

2 tykkäystä

Jäin miettimään tätä kun tuota julkistusta katselin että against all odds buffett taisi olla oikeassa. Tuo maksupalvelu sitoo ihmisiä entistäkin vahvemmin applen laitteisiin, joten todella fiksu veto minusta kasvattaa vallihautaa tuolla tavalla. Kyllä niillä sittenkin on vielä ideoita jäljellä.

Ei sillä että kuluttajana tykkäisin tuonlaisesta sitomisesta yhteen ekosysteemiin.

EDIT:

Artikla 13 meni läpi, hankaloittanee facebookia ja googlea huomattavasti. Mielenkiinnolla seuraillaan kursseja

Edit2: Taitaa tuo linkkivero artikla 11:ssa vaikuttaa myös inden foorumeihin? Kohta täytyy jonkun maksaa siitä että linkkaa uutisia :confused:

1 tykkäys


Kova on markkinoiden usko Netflixiin, illalla piikkasi 326 ja nyt jo eilisen päätöstason yläpuolella.

Facebookilta loistava tulos. http://www.cnbc.com/2019/04/24/facebook-earnings-q1-2019.html

Jouluaaton pohjilta tultu reippaasti (50%?) ylös kun tajuttu että ehkä ne todelliset tulokset merkkaavat enemmän kuin “Facebookin viimeinen joulu” tyyliset toimittajien panikoinnit.

Ja vielä Instagram, Stories mainokset, whatsapp, payments ja muita kasvun ajureita riittää.

Mielellään tätä salkussa pitää.

1 tykkäys