MAGMA ja muut megacap-teknot

THERE ARE NO AMAZON AND AMC ENTERTAINMENT TALKS - DEADLINE

  • taisi olla taas yksi näistä fake news:eistä
3 tykkäystä

Helppo tehdä noita enkkoja kun lippujen hinnat ovat paisuneet taivaisiin. 3Dtä ja muuta premiumia laitettu tietty, mutta per-istuin -hinta on paisunut niin paljon että tämä lista on enemmän kuin vähän “kenossa” kohti tuoreita julkaisuja.

Juuri samasta syystä leffalippujen määrällinen piikki on kaukana historiassa.

Ja samasta syystä teattereille jää vähemmän käteen. Itse lipun hinta nousee, paikalle tulijoiden määrä vähenee. Eli oheistavaraa (limpparia ja popparia) menee vähemmän mutta studio saa edelleen omansa.

1 tykkäys

Jotenkin muistelin, että esim. suomessa finnkinoa ovat nuo tuotantoyhtiöt yms. syyttäneet liian ison siivun ottamisesta välistä, johon he pystyvät monopoli aseman takia. Jenkeissä voi olla eri tilanne.

Ja kaipa tuo streamaus luo painetta teatteritoiminnalle, mutta itse ainakin näen teattereillakin vielä tulevaisuuden, vaikkakin kävijämäärät olisivat paineessa.

Kyllä ihmiset tykkää ulkonakin käydä syömässä vaikka kotonakin on keittiö.

2 tykkäystä

Facebook julkaisi uuden Shops ominaisuuden kaikissa sovelluksissaan (IG, FB, WA, M).
Shops sisältää paljon eri featureita kuten:

  • natiivi end to end ostotapahtuma suoraan postauksesta, storysta, whatsappista tai mainoksesta aina maksutapahtumaan saakka
  • AI optimoitu tuotekatalogi-näkymä ja täysiverinen verkkokauppa ostoskoreineen jne kaikissa Facebookin sovelluksissa
  • Shopping-tabi Instagramiin

Facebook monetisoi edelleen vain adsit. Tämän uuden tuotteen tarkoitus on parantaa adsien konvertoitumista ostoiksi ja sitä kautta nostaa adsien hintoja.

Parhaan kuvan siitä mitä on julkaistu sain Zuckerbergin omasta videosta jossa mukana myös Shopify:n CEO Tobias Lutke:

3 tykkäystä

Mielestäni merkittävä uutinen. Olen pitkään ihmetellyt että miksei Facebook monetisoi sen platoilla tehtävää epävirallista kaupankäyntiä paremmin. Shops tuntuisi iskevän hyvin tähän tarpeeseen. Mielenkiintoista nähdä myös yhteistyö (vs. kilpailu) Shopifyn kanssa. FB tarjoaa Shopifylle uuden kanavan haalia myyjiä ja ostajia, ja Shopify kattavat ominaisuudet (varastonhallinta yms.) myyjille jotka niitä tarvitsevat.

Laajentuminen social commerceen tarjoaa adsien lisäksi useita mahdollisuuksia pidemmällä aikavälillä: payments, lainat, Libran skaalaus, group shopping, jne. Eikä pelkästään Jenkeissä, vaan myös kehittyvillä markkinoilla.

Shops on ilmeisesti jo käytettävissä Jenkkien Facebookissa ja Instagramissa, puskettu vauhdilla ulos hyödyntämään Covid ecommerce momentum.

5 tykkäystä

Amazon rynnii odotetusti pelimarkkinalle, missä tästä FAANGMAN -jengistä jo mm. Microsoft valmiiksi on iso tekijä. Kommentoin asiaa Remedy-ketjuun, mutta laitettakoon tännekin.

6 tykkäystä

Nämä jätit ottavat kyllä tilaa alalla kuin alalla. Tuossa kokoluokassa on helppo ostaa kilpailijoita ja potkia pieniä päähän, mutta toiset jätit tulevat samojen rajattomien resurssien kanssa samoille apajille. ‘Streaming wareista’ on puhuttu jonkin aikaa, kun Netflixin kanssa veriseen kilpailuun rupeavat Amazon, Disney, Apple, jne. Kuluttajien kannalta sisältöä tuotetaan enemmän ja parempaa kuin koskaan ennen, mutta nyt sisältö hajoaa useamman yhtiön omiin palveluihin.
Itse käytän Youtubea (=Google = Alphabet) paljon ja Twitchiä (=Amazon) aika paljon. Tuntuu että viime aikoina Youtube on yrittänyt päästä enenevissä Twitchin reviirille. Kummallakin palvelulla taitaa olla aika eri tavat monetisoida sisällön tuottajia ja kannustaa omaan palveluunsa. Ensimmäisen todellisen ammattilais-esportsin, starcraftin, ikonisin turnaus, GSL, striimataan nykyään Youtubessa, mutta ei enää Twitchissä.

1 tykkäys

Itsellä FAANGMANeista toistaiseksi salkussa vain Facebookkia. Nyt kyllä harmittaa isosti, ettei tullut maaliskuun pohjilla avattua positiota myös Alphabetistä, Amazonista, Applesta, Microsoftista ja NVidiasta. Tuli sijoitettua suunnitelman mukaisesti kiinteä euromääräinen summa per päivä, mikä meni sitten kotimaisiin Fortumeihin ja Sampoihin. En siis pahastuisi, jos otettaisiin vielä yksi isompi dippi, joskin vaikea nähdä, ettei nämä doupatut voittajahevoset kyykkäisivät enää samalla tavalla.

Meinasin lisätä tähän nimihirviön perään NVidian, mutta sehän näköjään löytyykin jo tuon viimeisen ännän takaa. Itse viime viikkoina tapellut astetta monimutkaisempien neuroverkkojen parissa, ja alkanut tajuamaan, millainen asema ja tulevaisuus Googlella ja NVidialla onkaan laskentapuolella. Nyt sitten viime yönä sopivasti MarketWatch kirjoitti aiheesta artikkelin.

Tiivistettynä NVidia ei tulevaisuudessa tule olemaan pelialan näytönohjainvalmistaja vaan ennemminkin datakeskusyhtiö. Mainintana esimerkiksi autoteollisuuden tarpeet tulevaisuudessa. Ennen Q1-julkaisua tilanne näytti tältä:

Alla oleva graafi yllätti itseni. Hyvin marginaalinen osuus liikevaihdosta tulee jenkeistä, ja yli puolet Kiinasta ja Taiwanista. Jos mahdollisen kauppasodan riskit realisoituvat, tuleeko NVidian kyyti olemaan aivan järkyttävän kylmää?

8 tykkäystä

Hyppäsin Nvidian kelkkaan juurikin tästä syystä.

AI tulee todennäköisesti olemaan seuraava megatrendi internetin, mobilen ja cloudin jälkeen. Nvidialla on erinomainen mahdollisuus olla johtava yritys tällä alueella kun markkina lähtee lentoon 5-10 vuoden sisällä. Teknologia- ja markkinajohtajuuden lisäksi muutama lisäpointti joita ei nosteta kovin useasti esiin:

Nvidian Cuda on kehittäjien keskuudessa suosituin kehittämisalusta AI applikaatioille. Developer mindshare = winning ecosystem.

Glassdoorissa Nvidia listataan top20 työnantajien ja Jensen Huang top20 toimarien joukkoon. Huang painaa firmaa eteenpäin perustajan innokkuudella ja pitkän tähtäimen visiolla. Sijoittaja voi olla ainakin tältä osin levollisin mielin.
image

Jos Nvidia kiinnostaa enemmälti niin suosittelen katsomaan GTC 2020 keynote-videosarjan jossa hyvin demonstroitu Nvidian tuotteiden kyvykkyyksiä.

Toki riskejäkin on kuten kova kilpailu (“AI datakeskuksissa” esim. Intel, Xilinx, tietyillä alueilla Google), kauppasota, viime aikojen hintaralli,…mutta pidempään holdiin kovin mielenkiintoinen pulju.

6 tykkäystä

Hei @Warren_Fyffet, @jps, @Torniojaws etc

Sen FB ym keskustelun voisi sieltä Pörssien Suunta -ketjusta tuoda tänne niin, ei tämä ketju jää kokonaan unholaan ja jää se pörssien suunta ketju paremmin nimensä mukaiseksi. :slight_smile:

Asiaan littyen, oletteko seuranneet Prof. Scott Galloway -nimistä kaveria? On kirjoittanut mm. Four kirjan (Amazon, Google, FB ja Apple sisältönä) ja muutenkin kirjoittaa / tekee videoita aiheesta todella tiheään. On myös Nordic Business Forumisssa ollut useammankin kerran jakamassa mielipiteitään.

Tässä esimerkiksi hänen näkemystään mainosmarkkinaan:

3 tykkäystä

Valitettavasti itselläni ei ole tähän ketjuun hirveästi annettavaa, menee vähän minun vahvuusalueiden ohitse.

Laitan tähän oman havainnon koronan jälkimainingeissä, että korona avasi silmiäni kuinka vahvoja yhtiöitä ovat Facebook, Alphabet, Apple ja Microsoft. Ne tulevat puoliväkisin kouluun ja harrastuksiin ja ihan perinteiseen arkielämään. Henkilökohatsiesti on tullut painetta liittyä Facebookiin lasten harrastusten takia :grin:

Mutta Googlehan se meille kertoi parhaiten kartalla missä korona liikkuu. Kirpputorit on menneet Faceen ja Face lyö isolla lekalla esimerkkinä Toria. Tori on saanut huonoa mainetta varastetun tavaran myynnistä. Facessa ihmiset lynkkää peukuilla varastetun tavaran ja vaativat palauttamaan omistajalle. Tämä ei vaan ole mahdollista Torissa. Itsellä on Skaipsi :grin:, mutta Teams puskee väkisin joka puoleta. Applen kohdalla olen vaikuttunut sen nopeudesta reagoida tilanteeseen. On häkellyytävää, että pystyi valmistamaan suojanaamareita “parissa viikossa”, vaikka se ei kuulu miillään tavalla yhtiön toimialaan. Sinänsä en osaa snaoa oliko naamarit hyviä vai huonoja, mutta tiedon täytyy aikuisten oikeasti liikkua siinä firmassa. Kotimaista valmistusta ei ole ilmeisesti vieläkään saatu kunnolla käyntiin. Miksi juttu oli Applelle niin helppo ja nopea, mutta Suomelle niin vaikea?

Muuten Applesta osakkeenomistajana: Olen törmännyt uuteen Applen laitteseen korona tapaamisrajoituksista ja etätöistä huolimatta. Lasteni mielestä Apple valot ovat hienot. Tästä ei vielä pidä hyppiä taivaissiin, vastaavat Android valot löytyvät Verkkokaupasta(Disclaimer: Omistan). Se jokatapauksessa osoitta kuinka Apple pystyy tuotteillaan vetoamaan nuorisoon. Se tekee tuotteita joista nuorempi polvi haaveille, kuten oma polveni haaveili hienoista autoista. Tästä päästään taas Applen Car Audioon. Eräässä autossa oli sellainen ja se oli vaikuttava. Sanoisin jopa olevan jollekin automerkille kilpailuetu. Discalaimer 2.0. Kenenkään ei kannata mennäostamaan Applea siksi, että pärjää Torille “kirpputori kamassa” ja Googlea siksi, että se näyttää koronan. Nämä on varmasti merkityksettömiä yhtiön tulokseen, mutta kertoo hyvin, kuinka ne puskee ihmisten elämään joka kautta.

4 tykkäystä

Kyseessä ilmeisesti Apple CarPlay? Se on kieltämättä oivallinen esimerkki Applen asiakaslähtöisestä laadusta.

Todennäköisesti. Jokatapauksessa kaverini ei tarvinnut ottaa kännykkää taskusta saadakseen auton näytölle Google Mapsin. Auton oma kartta oli out of date ja homma tapahtui kadettivan helposti, samalla kun kuuntelimme podia :smiley: Näin niinkuin käänteisesti en omalla Androidillani onnistu laittaamaan Google Mapsiä ruudulle enkä saamaan sitä päälle ottamatta puhelinta käteen, joka kuskinpaikalla laitonta. Oma Androidini lyö paketin sekaisin, kun sen yhdistää keskipaneelissa olevaan USB porttiin. Se alkaa lataamaan puhelinta ja mapsin ääniä ei saa kuulumaan. No vika voi olla autoni laitteissa käyttäjässä jne. Juju on siinä, että saada Applen karttapalvelu Androidilla ruudulle taitaa olla useamalla taitavammallekin tekemätön paikka.

Twitterin versio Instagramin/Facebookin/Snapchatin Stories ominaisuudesta on nyt julkaistu Intiassa.
Käyttäjien palautetta voi seurata tällä hashtagilla https://twitter.com/hashtag/FleetsFeedback?s=09

Mikäli ottaa tuulta alleen tämä voi olla hyvä uusi kokoruudun mainosyksikkö joka twitteriltä on puuttunut. Ja tuoda osan tarpeesta käyttää Instagramia Twitteriin.

1 tykkäys

Koitin nopeasti lukaista ketjun läpi, mutta en löytänyt suoraa vastausta mistä FAANGMAN-lyhenne tulee. Lähinnä tuo viimeinen A jäänyt epäselväksi.

Koitin myös miettiä näille uhka-analyysia. Lähdetään liikkeelle Netflixistä, kun listan oma “inhokki”. Kilpailijoita tulee kuin sieniä sateella, joten oma tuotanto on entistä tärkeämmässä roolissa. Esim Disney ja HBO (Warner Bros/AT&T) pitävät varmasti omasta sisällöstään entistä tiukemmin kiinni. Amazonilla piisaa kassavirtaa, jolla tuottaa sisältöjä Primeen (itse tosin katsonut vain The Grand Touria). Primessä myös jenkkeihin valttina tuo nopeampi kotiinkuljetuspalvelu. Applella myös kassa pursuaa ja Apple TV+ tulossa. Hieman OT, mutta näen sisältöjen hajautumisen useampaan palveluun avaimena piratismin palautumiseen/kasvuun. Musiikkiteollisuus ottanut kehityksestä paljon paremmin kopin, ja lähes kaikki suurimmat artistit löytyvät jokaisesta isoimmasta palvelusta. Helppo löytää se nuoruuden suosikkikappale esim Spotifysta. Klassikkoelokuvan kohdalla tilanne on kuitenkin aivan toinen.

Facebookilla ja erityisesti Instagramissa mietityttää tuo affiliate-mainonnan kasvu, josta ei käytännössä kai Instagramille heru mitään? Tarkoitan tällä siis sitä kun “fitness-/instagram-malli” NN mainostaa tuotetta X koodilla NN20.

Applen kohdalla en keksi isompia uhkia, muuten kuin yhtiön kyky innovoida uusia tuotteita. Toisaalta yhtiö on kyllä aivan loistava brändäämään = rahastamaan tuotteensa. Airpodit ovat tästä hyvä jälleen hyvä esimerkki. iPhonen nopein kasvu on ainakin toistaiseksi nähty. Yhtiöhän on pyrkinyt laajentumaan sisältöjen puolelle (Apple TV+ ja Music). Ehkäpä se sieltä saa avaimet tulevaan kasvuun.

Amazonin kohdalla uhkana lienee aiemmin mainittu kilpailija-status. AWS on erittäin kannattavaa liiketoimintaa, mutta haluavatko esimerkiksi vähittäismyyntiliikkeet tukea Amazonin kasvua, kun se syö niiden liiketoimintaa?

Alphabetin suurimpana uhkana pidän yksityisyyden arvostuksen palautumista. Googlen liiketoiminnathan perustuvat puhtaasti profilointiin, jotta yrityksille saadaan myytyä mainostilaa. Toisaalta Cloud liiketoiminnoissa on valtavasti potentiaalia. Konglomeraatti myös huseeraa tekoälyn ja koneoppimisen parissa, joka on myös potentiaalinen kasvun lähde.

Microsoft on mielestäni erittäin hyvässä kunnossa tällä hetkellä. Office ja Azure nakuttavat kasvavaa ja ennustettavaa kassavirtaa ja Nadella onkin muovannut yhtiön hyvään kuntoon. Perinteisesti MS:n kalleimpina virheinä ovat olleet yritykset laajentua laitteisiin (mm. Zune, Nokia-puhelimet) Myös osa Windows käyttöjärjestelmistä on ollut epäonnistuneita (Vista, 8, 8.1), mutta näistä MS on luultavasti päässyt eroon päättäessään päivittää Windowsia pikkuhiljaa. Näkisinkin, että MS onkin siirtynyt vahvemmin kohti B2B liiketoimintaa. Myös uudet Surface laitteet ovat olleet hyvä suoritus aikaisempiin yrityksiin verrattuna.

Täydennetään kolmas A, kun selviää kumpaa siinä tarkoitetaan.

Nvidiaan en olekaan kovin syvällisesti perehtynyt. Positiivisina ajureina näen PC-pelaamisen kasvun, palvelinliiketoiminnan ja tekoälyn. Yhtiöhän on käsittääkseni kehittämässä autonvalmistajien kanssa yhteistyössä itseajavia autoja. Miinuksena / menetettynä mahdollisuutena voisi ajatella konsolipelaamisen. AMD toimittaa GPU:t sekä PS5:een että uuteen Xboxiin. Konsolien uusi sukupolvi tuo konsolipelaamisen entistä lähemmäs PC-pelaamista korkeampien virkistystaajuuksien muodossa.

Olisi mukavaa kuulla etenkin eriäviä mielipiteitä. Myös yritysten johtamisesta olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä. Johdon ylimielisyyshän voi johtaa kelkasta putoamiseen hyvinkin nopeasti, kuten kaikki Nokiaa seuranneet varmasti muistavat.

Näistä etenkin Amazonin ja Alphabetin analysointi on todella työlästä, sillä yritykset kehittelevät todella valtavaa määrää erilaisia projekteja.

FAANGMAN =
Facebook
Apple
Amazon
Netflix
Google (Alphabet)
Microsoft
Adobe/AMD?
Nvidia

8 tykkäystä

Hyviä koosteita! Olenkohan keksinyt ylimääräisen A:n omasta päästä… Olen kyllä suht varma, että Adobea on välillä tähän porukkaan ängetty kun kerran NVIDIAkin on päässyt mukaan. :face_with_monocle:

Olisiko se ollut Alibaba se viimeinen A? Ainakin joskus se lasketaan vähän samaan sarjaan vakkei amerikkalainen olekaan.

3 tykkäystä

Joo kyllä Alibaba mielestäni ollut viimeinen tähän joukkoon laskettava A. Tuollaisella FAANGMAN salkulla olisi ainakin tänä vuonna jo tehnyt tuntuvan tilin.

Adobe kyllä sopisi paremmin, sillä myös sen liiketoimintamalli on siirtynyt kertaostoksesta kuukausitilaukseen. Nvidiahan on listan yhtiöistä ainoa, jolla ei tuollaista kk-laskutusta (vielä) kai ole. Applellakin tosin pienimuotoisesti (Streaming palvelut) ainakin, jos vertaa laitebisnekseen. Ehkä Appstoren suht tasaisen tuoton voisi laskea tähän.

Jos taas ajattelee ekosysteemien ja alustojen näkökulmasta voisi muodostaa FAVMAG/FAMMAG eli
Facebook
Apple
Visa/Mastercard
Microsoft
Amazon
Google

Loppujen lopuksihan näitä akronyymejä voi muodostaa miten haluaa ja ottaa juuri niitä yrityksiä mukaan, mitkä kivalta tuntuvat.

Edit: @Musti lla hyvä huomio tuo Alibaba

2 tykkäystä

Googlelle iso uhka on myös hakujen suora siirtyminen esimerkiksi Amazoniin. Käsittääkseni merkittävän kokoinen palanen hauista koskevat tuotteita, joita on helpompi hakea vaikkapa suoraan Amazonista jne. Tämä taas on pois Googlelta.

Amazon on rynninyt hissukseen myös ads-bisnekseen ja se voisi kaapata osan käytännössä nyt Googlen ja FB:n jakamasta digimarkkinoinnin markkinasta.

Googlen “Other betsit” kuulostavat hienolta, mutta nielevät tajuttomasti rahaa pääbisnekseltä jonka marginaalit ovat hitaasti kuluneet viime vuosina. Pääomistajat taitavat taata, ettei tuohon puututa mutta kait sieltä näyttöjäkin jossain vaiheessa pitäisi saada.

Samaa mieltä tuosta yksityisyydestä.

3 tykkäystä