MAGMA ja muut megacap-teknot

Itse lasken Kuittisen argumentit aika pitkälti median huuteluksi ja ehkä jopa oman nimen esilletuomiseksi. Eihän tätä voi mitenkään 2000-luvun juttuihin verrata, siis teknojen nykytilannetta. Nehän tekee mieletöntä tulosta ja kasvukäyrä on koilliseen. Toki ne voi pysähtyä ja varmasti dipataan, mutta siitä pitää nähdä jotain konkretiaa ensin IMO.

”Isojen yritysten erotusaalto tulee olemaan tosi kylmää. Julkisen puolen irti­sanomiset alkavat myös, koska osaval­tioiden on pakko tasapainottaa budjettejaan.”

Kuittisen mielestä keskuspankin toimet markkinoilla ovat olleet väkivaltaisia.

”Ei ole keskuspankin paikka taata spekulanttien viikkotuloja. Parturini treidaa Robinhood -apilla Nikolaa ja teini-ikäiset lapseni puhuvat optioista. Uusien sijoittajien spekulatiivinen sijoittaminen ei ole terve merkki.”

Kuittinenkin varoittaa silti ajoituksen vaikeudesta.

”Teknokupla oli selvä jo kesällä 1999, mutta moni osakkeita shortannut rahasto meni nurin kuplan puhkeamista odotellessa. Nyt ajoittaminen on erityisen vaarallista, kun tabu keskuspankkien puuttumisesta markkinoihin on rikottu.”

6 tykkäystä

Toki jos vuosia jatkuu sama vauhti näillä, niin ehtiihän siinä hyvät rahat kääriä ennen näitä uutismaisia ehkä-mitä-jos laskuja. Megatrendit on kuitenkin näillä puolellaan, niin miksipä nämä ottaisi koviten hittiä juuri nyt?

Jutusta:
Yhdysvaltojen talous supistui toisella neljänneksellä ennätyksellistä 33 prosentin vuosivauhtia tuotannon pudottua noin 10 prosenttia ykkösneljänneksestä.

”Kun katsoo historiaa, mikään yhtiö ei ole pitänyt paikkaansa huipulla. Tekno­yhtiöiden kurssiromahdusta odottavan aika voi toki olla pitkä. Puhutaan ennemmin vuosista kuin kuukausista”, Suominen arvioi.

Yhdysvaltojen työttömyystilannetta huolestuneena seurannut Kuittinen ei usko edes teknojättien kurssien kestävän.

Olen jossain määrin samaa mieltä miehen kanssa, mutta tosiasia on että niin kauan kuin elvytysventtiili on avattu isolle, rahaa loiskii ympäriinsä niin suuria määriä että on selviö että teknojättien kurssit jatkavat kipuamistaan ja se ei edes ole täysin ilman fundapohjaa. Eli vaikka kuinka olisi oikeassa tältä osin, voi olla väärässä vielä pitkään kun BRrrrr laulaa.

Korjausliikkeitä voi tulla, mutta dipit ostetaan kiinni kiukulla niin kauan kunnes eräänä kauniina päivänä elvytyshanat menevät kiinni. Sitten katsotaan miten paljon ilmaa tästä “kuplasta” pihisee pois.

Aika selvää on että tämä ei tapahdu ainakaan ennen jenkkien pressanvaaleja. FED ei halua kasaa syytöksiä siitä että vaikuttaisi vaaleihin vetämällä liinoja kiinni juuri ennen niitä ja Trumpin executive orderit kertovat että siltä puolelta stimulusta tulee lisää tavalla tai toisella tai ainakin sen eteen tapellaan.

2 tykkäystä

Näinpä. Vaikuttaapa vielä siltä, että vaikka muu talous pragaisi lisää niin FANGMANien suhteellinen asema sijoittajien silmissä (ja kuluttajien lompakoissa) vain vahvistuisi. Ja siinä skenaariossa Fed ei todellakaan painaisi jarrua vaan päinvastoin.

2 tykkäystä

Apple markkina-arvo kolkuttelee 2000mrd€. Tällä hetkellä 1,93 biljoonaa. Taas yksi iso rajapyykki kohta rikki.

3 tykkäystä

Applen ja Epic Gamesin välillä puhjennut ”sota”. Applen keräämät korkeat maksut Appstoresa eivät miellytä. Voikohan tämä olla alku muutokselle?

https://venturebeat.com/2020/08/13/app-store-war-apple-deletes-fortnite-after-epic-games-adds-direct-payment/

3 tykkäystä

Ennustan että Apple kylmästi pistää Fortniten storesta pois.

Koska heillä ei ole vaihtoehtoa.

Jos he eivät sitä tee, joka ainoa mikrotransaktioita Applen platalla käyttävä pistää pystyyn rinnakkaisen maksukanavan jotta voi säästää 30% Apple-siivun.

Mikään ei muutu ilman lainsäätäjän toimia ja tässä haettaneen jonkinlaista ennakkotapausta jolla sitten lähteä haarukoimaan antitrust-soppaa aiheesta.

Edit: Katos, yön aikana on jo tapahtunut - sekä Apple että Google potkineet Fortniten pois storeistaan koska rinnakkaismaksutapa.

Ja luonnollisesti oikeusjuttu oli valmiina odottamassa.

Ainakin Epicillä on pätäkkää millä leipoa tätä juttua, joten tästä voi tulla Googlen ja Applen lakiosastoille päänsärkyä.

Edit: Ja tietenkin Epic on myös tehnyt aiheesta pelaajille ihan tietoiskun :smiley:

In other news; Applen päämajaan toimitettiin juuri pakettiautollinen päänsärkypillereitä odotettavissa olevaa kysyntäpiikkiä ennakoiden… :stuck_out_tongue:

5 tykkäystä

Tässä on hyvä muistaa, että Fortnite alun perin julkaistiin Androidilla omassa sovelluksessaan. Epic halusi kiertää Googlen osuuden maksuista ja tätä kestikin jopa 18kk. Lopulta peli julkaistiin Google Playssa.

Eli sinänsä tilanne ei kauheasti eroa Androidin aikaisemmasta tilanteesta.

No, sen verran että Applen kohdalla heidän ekosysteemi yksiselitteisesti estää sideloadaamisen, eli joko olet app storessa, tai et ole lainkaan Applen laitteilla.

Ja Googlen puolellakin Google on rakentanut uusia hyvin ikävän näköisiä varoituksia käyttäjille jos ne sideloadaavat muualta haettua softaa puhelimiin, eli “we are altering the deal” on vauhdissa sielläkin ja osin tämän vuoksi Fortnite tuotiin myös Play Storeen. Josta se nyt sitten lensi ulos myös.

Lakimiehille työnsarkaa ja sitten kun asiasta on joku oikeuden päätös, kenties poliitikotkin pääsevät lobattavaksi…

Selittäkääs minulle miksi Apple ja Google sallivat esim. digilehtitilausten (HS) ja suoratoistopalveluiden (Netflix) maksut ohi heidän platformien mutta eivät salli samaa pelifirmoille?

Osa sallii, osa ei. Esim. Apple ei salli Kindle-applikaation kautta myytäviä kirjoja ilman apple-veroa.

Apple laittaa osan appeista “reader” kategoriaan. Näissä tilausmaksu on tapahtunut iOS sovelluksen ulkopuolella ja itse sovelluksella vain kulutetaan sisältöä.

Netflix, Spotify eivät saa pyytää maksua asiakkaalta itse sovelluksessa eivätkä saa edes kertoa että “mene netflix.com ja tilaa”. (Apple ei välitä että käyttökokemus näin huononee)

Tähän “reader” kategoriaan pääseminen ei myöskään ole mitenkään automaattista. Esim Hey-email clientti ei tähän päässyt.

Näillä keinotekoisilla kategorioilla ja muilla random tulkinnoilla Apple pitää huolen että pelit ja muut digitaalisia palveluja myyvät varmasti maksavat 30%, 15% tai suljettujen ovien takana sovitun osuuden.

3 tykkäystä

Kiitos @Szanne. Tämähän merkittävä uutinen. Etsin tietoa Fortniten liikevaihdosta per alusta. En vaan löydä. Tässä monipuolista muuta statistiikkaa. Fortnite Usage and Revenue Statistics (2022) - Business of Apps

Selvää tässä on, että Epic on jatkanut tätä sotaa tarkoituksella ja Applen ja Googlen oli pakko vastata jotenkin. Epicillä täytyy olla tähän varaa. Mutta kuinka suuren loven tämä tekee Epicin myyntiin?

Ei merkittävää ja potentiaalinen tuotto pitkässä juoksussa pienemmän apple/google app store veron kautta tuo menetykset moninkertaisesti takaisin. Tai parhaassa tilanteessa Apple ja Google joutuvat avaamaan plattojaan kilpaileville storeille. Epic haluaisi Epic iOS Storen ihan varmasti…

Epic Games Store on itseasiassa vähän vastaava liike Steamia vastaan. PC-puolella Steam ei vain pysty Apple/Google-maisesti pakottamaan käyttäjiä käyttämään niiden kauppaa…

4 tykkäystä

Tässä on hyvä huomioida, että Google ei estä kilpailevia kauppoja omalla alustallaan.

Ainoa vaatimus on, että käyttäjän pitää itse manuaalisesti asentaa tuo kilpaileva alusta sallimalla kolmannen osapuolen sovellukset. Ja siitä annetaan varoitus, koska nuo kolmannen osapuolen sovellukset voivat olla vaarallisia.

3 tykkäystä

Joo, mutta Google ei salli Play Storesta myytävää toista kauppapaikkaa. Ja se sideloadaus on tehty tosi vaarallisen näköiseksi nykyään.

Ja miksi Googlen pitäisi sallia Play Storesta myytävä toinen kauppapaikka? Android on open source, eli kukaan ei pakota valmistajia käyttämään Googlen tarjoamia palveluita (mm. Play Store, Play Services jne.).

Mutta tämä osaltani, alkaa menemään jo aika pitkälti offtopicin puolelle :slight_smile:

1 tykkäys

Toinen mielenkiintoinen Apple uutinen josta ei ole hirveästi puhuttu on IDFA (“id for advertisers” tms) muuttaminen opt-in:ksi.

IDFA on uniikki iOS laitteeseen sidottu id joka mahdollistaa sen että pelinkehittäjä voi kertoa esim Facebookille että tällä id:llä on ostettu 10€ kredittejä pelissä.
Facebook sitten käyttää tätä tietoa kun pelintekijä mainostaa Facebookissa.

Tämä että pystytään yhdistämään käyttäjä jolle on näytetty mainos ja joka peliä pelaa on ollut niin tehokas tapa mainostaa, että Facebook ei edes näytä kyseisiä mainoksia niille käyttäjille jotka ovat kytkeneet IDFA:n pois päältä.

Nyt siis Apple kytkee tämän automaattisesti pois päältä seuraavassa iOS versiossa.

Tästä on ennakoitu isoa haittaa sekä Facebookille että varsinkin pelien kehittäjille.

Tosin pelien kehittäjille Applella on ratkaisuna Applen oma mainostyökalu jolle tietysti apple on tehnyt erillisen IDFA:n joka on oletuksena aina päällä :smiley:

Yksityisyyden varjolla hankaloitetaan kilpailijoita ja suositaan omaa vastaavaa palvelua.

2 tykkäystä

Teknisesti näin, ja esimerkiksi Amazonin laitteet taitavat tuota open-source forkia (AOSP) käyttää. Puhelinvalmistajat ovat toki joutuneet tilanteeseen, että kuluttajien mielestä Android == Googlen palvelut, jolloin realistisia vaihtoehtoja ei oikeastaan ole, sillä se ekosysteemin kutsuhuuto on niin kova. Tämä on Googlelta siinä mielessä ovelaa, että se antaa heille todella tämän “ei ole pakko käyttää, voitte ottaa tuon toisen” -kortin käyttöön monopoli ym syytöksiä vastaan, mutta ovat silti de facto komennossa.

edit: Tässä pari vuotta vanha artikkeli, jossa kuvataan Googlen taktiikkaa “siirtää” ominaisuuksia avoimen lähdekoodin alta Googlen palveluiksi/appeiksi (ja samalla rakentaa eroa AOSP:n ja ns. normi Androidin välille).

4 tykkäystä

Ensimmäisenä vuotena Fortnite nettosi 500Miljoonaa ios:lla. En löytänyt uudempaa statsia tähän hätään. Tämä on jo itsessään merkittävä summa mutta isompi merkitys on koko pelin suosion mahdollinen romahdus. Cross platform ja sosiaalinen paine on pitänyt varsinkin nuoremmat pelin parissa näinkin pitkään. Nyt jos peli ei pääsekään takaisin App storeen niin suuri osa pelaajista on poissa ja kilpailijoilla on mahdollisuus päästä niskan päälle. Fortnite on suuri osa Epicin tuloista ja nyt he riskeeraavat koko pelin tulevaisuuden idealistisessa taistelussa.
Taustatietona voin antaa että olen pelialalla töissä. Tehdään Epicin Unreal Enginellä pelejä pääasissa Applen laitteille. Olen myös pelannut Fortniteä launchista asti.

3 tykkäystä