Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja

Tieteellä spekulointiin jatkoa:

Varmaan tuo toksisilla aineilla aseistettu Bex on sivullisille liikaa. Hyöty-haittasuhde voisi olla siedettävä korkeintaan AML:ssä tai MDS:ssä tai sitten ei niissäkään.

Tarvittaisiin spesifinen molekyyli, joka ei ole yleisesti soluille vaarallinen.
Yksi tutkimusten kohde on bispesifinen vasta-aine, jossa Bexiin ei liitettäisi myrkkyä, vaan toiseen molekyyliin sitoutuva vasta-aine. Kuva alla mekanismeista liittyen mm. CTLA-4

Tällainen bispesifi on esim. PD-1 ja VEGF- yhdistelmä, jossa PD-1:een yhdistetään verisuonikasvutekijän estäjä. Tai PD-1 + CTLA-4, joka niin kuin useat yhdistelmät muutenkin syövän immunoterapiassa, pyrkivät aktivoimaan T-solut, jotka hoitavat syöpäsolut pois päiviltä. Kuten tiedettyä, PD-1-hoitoon kaivataan lisää tehoa ja ilman rajuja haittavaikutuksia, kuten PD-1+CTLA-4:stä tulee.

Vastikään julkaistu artikkeli käsittelee bispesifistä vasta-ainetta, joka saattaisi dendriittisolut ja T-solut yhteen PD-1 tehon lisäämiseksi https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092867423013430. Dendriittisolut ovat niitä, jotka esittelevät esim. syöpäsolujen vieraita proteiineja antigeeneinä mm. T-soluille.
Hauska yksityiskohta sinänsä, että Clever-1 säätelee dendriittisolujen aktiivisuutta Role of Clever-1 in Leukocyte Trafficking and Inflammation - UTUPub

Mikä/mitkä vasta-aineet teoreettisesti Bexiin kannattaisi liittää? Vai kannattaisiko? T-solujen CD3, kuten B-solulymfooman hoitoon on liitetty CD20+CD3?

6 tykkäystä
10 tykkäystä

Ei nyt suoranaisesti lisää luottamusta proactiveen tämä teksti :face_with_peeking_eye:

6 tykkäystä

Selvästi tarvitsevat oikolukijaksi ihmistä, tekoäly on pettänyt meidät kaikki.

5 tykkäystä

Faronin CSO eli Chief Scientific Officer on saanut Juseliuksen säätiöltä nelivuotisen 700 000 euron varttuneen tutkijan apurahan. Näitähän myönnetään ns. ansioituneille tutkijoille lääketieteen saralla.


Maijaltahan rahoitus oli loppu ja alkoi tuo CSO-pesti. Nyt taas yliopistolle? Työsuhdetta ei saa olla samaan aikaan :face_with_monocle:. Mitenköhän Faron tämän kommunikoi?

Mikä tämän informaatioarvo on? Valitse oma vaihtoehtosi tai kaikki.

  1. hyvä, että Faronin pussista ei mene kaikki palkka- ja tutkimuskulut ja hyvä, että on kovatasoisia tutkijoita kyydissä, joilla on yliopistokontaktit ja hyvä olla heidän kyydissä :+1:t3:
  2. kauheeta, Faron varmaan lakkaa olemasta ja Maijakin joutuu alkamaan kaiken tutkimuksen alusta ja me kaikki kuallaan ja pääomatkin meni :latin_cross::coffin::money_with_wings:
  3. Maija varautuu siihen, että Faron myydään ja hyvä on olla oma duunipaikka alla. Sitten kaikki voidaan taputella toisiamme selkään. :euro::clap::wave:

Maijan nimi on muuten taas Cellin julkaisussa, yhtenä muiden muassa. On kyse NK-solujen toiminnasta verisyövissä tai tarkemmin sanottuna tehnyt analyysit sytokiineista. Cleveriä ei mainita. https://www.cell.com/immunity/fulltext/S1074-7613(23)00490-9?_returnURL=https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1074761323004909?showall=true

MATINS ja BEXMAB-dataa on julkaistu aiemmin koskien myös NK-soluja syöpäsolujen ”tuhoajana”, mutta siitä joskus ehkä enemmän…

17 tykkäystä

Lontoon puolella ihan ymmärrettävä huomio Markun englannin kielisistä haastatteluista.

"He’s obviously very capable , but even I have to admit that in the interviews , anyone without a good grounding in the subject will quickly get lost . In these matters of complicated clinical science , if you lose one or two words in a sentence , you are left clueless . I’ve personally had to replay videos , and even after 5 attempts am still none the wiser sometimes lol .

It’s all coming together , and I understand his passion for the science , but when you are talking on Proactive investors , your audience is not Tefal heads in big pharma ,its people like us , who are generally more interested in whether the company can make them money rather than win the Nobel prize .

I hope they do both . The bottom line is , when approval gets close , or a Partner appears - the numbers will do the talking."

17 tykkäystä

Itselläkin vastaavanlaiset kokemukset lääketieteen alan yritysten kommunikoinnista ylipäänsä. Liekö toista alaa, jossa niin spesifisesti kelataan läpi pienimpiäkin yksityiskohtia sijoittajaviestinnässä. Hieman vastaava kuin joku puolijohdevalmistaja avautuisi uuden kehitteillä olevan tuotteensa toiminnasta pääosin atomitasolla.

2 tykkäystä

Juu, itselle kanssa ihan huttua kaikki :smiling_face: onneksi täällä on näitä jotka vähän kansanomaistaa eri juttuja.Tohon Maijan paluuseen entiseen tulee väistämättä mieleen että onkohan saanut osaltaan homman valmiiksi ja voidaan odottaa jotain tiedotettavaa pikapuoliin :thinking:

2 tykkäystä

Lääketiede ja etenkin lääkekehitys on perustavalla tavalla erilaista, koska tuotteen teho ja turvalllisuus tulee osoittaa tarkassa viranomaisprosessissa, joissa näitä nippeleitä joutuu väkisinkin raportoimaan.

3 tykkäystä

Tämäpä se. Olen joskus miettinyt, millaisilla positioilla täällä aktiivikirjoittajat on Faronissa mukana. On tosi kiinnostavaa seurata firman tekemisiä ja pureutua detaljeihin. Mutta sijoittajan näkökulma (valuaatio) on keskusteluissa taka-alalla.

3 tykkäystä

Itse omistan Faronista n.14,500 osaketta joten aikas isosti mukana tässä tarinassa, syteen tai saveen :crossed_fingers:t2:

19 tykkäystä

Mulla on vähän reilut 5500 lappua, eli kohtalaisella panostuksella olen mukana. Siitä olen samaa mieltä, että sijoittajien näkökulman olisi hyvä olla enemmän esillä. Toki myös tiede kiinnostaa paljonkin, mutta en mä sen vuoksi mukana roiku…

6 tykkäystä

Itselläni Faron on salkkujen suurin omistus, joten kohtuullisella panoksella olen itsekin mukana. Kaikissa salkuissa Faronia ja toistaiseksi turvallisin mielin olen mukana. Vielä voisi vähän lisäilläkin. Tiedostan riskit, mutta tämän kohdalla pelaan upporikasta tai rutiköyhää ja nukun yöni hyvin.

5 tykkäystä

Veikkaisin, että Maijan pesti Faronilla on ollut back up suunnitelma sille varalle, että hän ei olisi saanut jatkorahoitusta yliopistotutkimukselle. Tuo tukijan työ on aina välillä löysässä hirressä roikkumista ja epävarmojen apurahojen perässä juoksemista. Tutkimus taitaa kuitenkin olla Maijalle se päätavoite uralla. Tämäkin tutkimus kuitenkin lopulta valuu myös Faroninkin suuntaan positiivisesti, koska se luo vahvempaa teoreettista pohjaa Bexille. Eli noista @Vino_Pino:n vaihtoehdoista nr. 1.

11 tykkäystä

Tavallaan joo voisi sanoa että yrityksen kommunikaatio on vakeaselkoista ja että tavissijoittaja ei ole kohderyhmää, mutta toisaalta yritys maksaa Inderesille siitä että sijoituskeissiä avataan kansalle.

Eli laajaa raporttia tavaamaan. :slight_smile:

5 tykkäystä

Toki viranomaisille annettava kaikki tarvitsemansa tieto, puhuin kuitenkin sijoittajaviestinnästä, jota mielestäni olisi hyvä (tai ainakin minulle helpommin ymmärrettävämpää) tehdä myös yleisemmällä tasolla kuin tieteellinen julkaisu tai viranomaisraportti, vaikka ohessa tiivistelmän omaisesti. Jollain videolla (valitettavasti en muista kuka Faronilta oli haastateltavana) hyvin kerrottiin missä mennään, mitä on odotettavissa seuraavana ja millaisella aikataululla. En ole lainkaan sitä vastaan, etteikö tuollaisen lisäksi avattaisi yksityiskohtaisesti kaikki muu mahdollinen.

2 tykkäystä

Oisko ollu tää legendaarinen Jalkasen Juhon haastattelu? Itseasiassa tämä haastattelu ja tieto Christine Rothista sai mut tankkaan hitokseen lisää :smiley:

(4) Faron Pharmaceuticals sijoituskohteena | Pörssisijoittajan viikko 11.9.2023 - YouTube

5 tykkäystä

Reilu 6500 itsellä, vaihtelee kun pieniä veivejä on tullut kurssin elellessä tehtyä. Suurin osakeomistukseni, mutta ei nyt mikään karsea riski kun metsässä kiinni valtaosa omaisuudesta.

Itse olen ollut aivan tyytyväinen sijoittajaviestintään, kyllä tuosta foorumin ja asiaan perehtymisen kanssa saa tarpeeksi selkoa.

4 tykkäystä

Se tais olla että seuraava uutinen / mahdollinen pomppu ylöspäin olisi MDS fast track päätös FDA:lta.

Se on odotettavissa max 60pv hakemuksen jättämisestä. Joulukuussa sanottiin muistaakseni että joulun yli tehdään töitä että se saatais kasaan. Jos spekuloida että se ois nyt tammikuun loppuun valmis niin voisi ajatella että maaliskuun loppuun mennessä ois uutisia.

21 tykkäystä

Tuoreessa top 100 omistajalistassa muutokset niin pieniä etten keksi mitään kommentoitavaa.

6 tykkäystä