Fiskars - Kannattavuusoptimointi ja transformaatiotarina?

Iittalan uusi identiteetti, uhka vai mahdollisuus?

3 tykkäystä

Ei lupaa hyvää brändiuudistukselle, että ensimmäiseksi tulee mieleen plagionti. Logo muistuttaa paljon jonkun pubin logoa ja uusi kuppi muistuttaa hyvin paljon jo markkinnoilla olevaa kuppia.
Ennen tätä olen ihmetellyt Fiskarsin toimintaa uusien muumimukien lanseerauksessa. Haiskahtaa välillä jonkin verran.
Minulla on Fiskarsin osakkeita koska yhtiöllä on mukavia tuotteita ja brändikokonaisuus on hyvä.
Nyt kävi jo mielessä miten noista pääsisi eroon.

3 tykkäystä

Loka-joulukuu 2023 lyhyesti:

  • Vertailukelpoinen liikevaihto1 pysyi vakaana ja oli 292,0 milj. euroa (10-12/2022: 291,7). Raportoitu liikevaihto kasvoi 13,7 % ja oli 345,8 milj. euroa (304,1).
  • Vertailukelpoinen EBIT2 nousi 37,7 milj. euroon (29,7) ja oli 10,9 % liikevaihdosta (9,8 %). EBIT kasvoi ja oli 34,0 milj. euroa (24,4).
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja vahvistui ja oli 101,4 milj. euroa (60,5).
  • Vapaa rahavirta kasvoi ja oli 77,5 milj. euroa (35,7).
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,40 euroa (0,19). Osakekohtainen tulos oli 0,35 euroa (0,14).
6 tykkäystä

Sosiaalisessa mediassa on ollut jonkin verran pahaa mieltä tästä brändiuudistuksesta. Itse en koe olevani kyvykäs esimerkiksi arvioimaan uutta logoa. Uskon, että tähän on käytetty brändinrakennuksen ja graafisen suunnittelun ammattilaisia, jollainen itse en ole milläänlailla. Ihmetyttää jopa, miten paljon suomalaiset oletettavasti ei alanammattilaiset ovat logoa ruotineet.

Kuollaksenikaan en enää muista missä näin kirjoituksen (ehkä LinkedInssä?) siitä, miten suomalaiset taas ajattelevat liian pienesti. Iittalan brändi ja tunnettavuus ovat Suomessa jo erittäin hyvällä tolalla ja markkina-asemakin on hyvä. Ei Iittalan “tarvitse” puhutella logollaan meitä suomalaisia. Iittala varmaankin pyrkii puhuttelemaan Aasian kansalaisia tällä brändin uudistuksella ja hyvä niin.

Lyhyesti sanottuna näen mahdollisuutena!

5 tykkäystä

Ensipuraisulla varsin odotusten mukainen tulos. Mielenkiintoisin juttu eli ohjeistus vuodelle 2024 oli seuraavanlainen:

Fiskars Oyj Abp odottaa vertailukelpoisen EBITin olevan hieman yli vuoden 2023 tason (2023: 110,3 milj. euroa)

Mainittiin myös, että Georg Jensen -oston jälkeen konsernin liikevoitto kertyy entistäkin enemmän loppuvuonna, erityisesti Q4:llä, (Rauli ennakkokommentissaankin totesi, että Georg Jensenillä H1 on yleensä jäänyt tappiolliseksi). Tähän maailmantilanteeseen tuo loppuvuosipainotteisuus saattaa olla ihan hyvä juttu, ehtiipähän kuluttajat Euroopassa (noin 50% Fiskarsin liikevaihdosta) kenties vähän nousta kanveesista juuri kun tulosta pitäisi toden teolla alkaa tekemään.

Vita-segmentin (sisältää mm. Iittala, Georg Jensen,Arabia) osalta mainittiin useampaan kertaan, että myyntivolyymien laskun lisäksi myös bruttokatemarginaalin lasku rasitti tulosta vuonna 2023. Inflaatioympäristö huomioiden ihan ymmärrettävää, mutta tällaisella brändisalkulla operoivan yrityksen olisi syytä saada kyllä tuo myyntikatteen sulaminen pysähtymään heti alkuunsa.

edit. Raulilta tulikin kommentti jo:

8 tykkäystä

Tykkään Fiskarsin tavasta raportoida selkeästi kassavirtojen kehitystä kvartaaleittain sekä vuositasolla :+1:

Arhin nostot Fiskarsista:

3 tykkäystä

Toimitusjohtaja Nathalie Ahlströmin katsaus Fiskarsin eilisestä yhtiökokouksesta! :blush:

3 tykkäystä

Fiskarsista tuore laaja raportti ulkona. Näkemys ja ennusteet käytännössä ennallaan. Yhtiön segmenttirakenteen muutoksen, Georg Jensenin oston sekä tietysti varsin heikosti sujuneen viime vuoden myötä raportin sisältöä on kuitenkin jonkun verran viime vuodesta päivitelty. Tämä siis vapaasti luettavissa kuten kaikki laajat.

11 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa ja @Rauli_Juva juttelivat Fiskarsista. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:44 “Fiskars on Suomen vanhin yritys”
01:24 Missä kasvu?
03:47 Onko 15 % EBIT-marginaali utopiaa?
08:31 Yhteneväisyydet Amerin kanssa
10:05 Fiskars-konsernin pilkkominen
13:08 Pääomien allokointi niin ja näin
15:21 Nykymenolla osake on kallis

Fiskars PowerGear2 Garden Tools animated gif

4 tykkäystä

Tervehdys Fiskars-konsernilta :wave: Olen Noora Fiskarsin IR:stä ja olen tästä lähtien mukana menossa täällä keskustelupalstalla.

Julkaisemme kvartaaleittain IR-uutiskirjettä, joka sisältää yhteenvedon vuosineljänneksen keskeisistä teemoista sekä kohokohdista. Lue vastajulkaistu Q1 hiljaista jaksoa edeltävä uutiskirje täältä: Fiskars Group Q1 2024 pre-silent newsletter.

Voit myös tilata uutiskirjeet sähköpostiin osoitteessa: IR-uutiskirje - Fiskars Group.

Fiskars-konsernin hiljainen jakso alkaa 26. maaliskuuta ja julkaisemme Q1 2024 osavuosikatsauksemme 25. huhtikuuta.

39 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu Fiskarista, jonka lukee parissa minuutissa. Jutussa on lainattu Nordean Joni Sandvalinl ja Svante Krokforsin ajatuksia. :slight_smile:

Sandvall ja Krokfors uskovat Fiskarsin keskittyvän marginaalien hallintaan ja kassavirtaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Loppuvuonna yhtiön tilanne kirkastuu.

”Rakennemuutosten ja kestävästi korkeampien bruttomarginaalien jälkeen yhtiöllä on mielestämme hyvä asema, kun kysyntä elpyy.”

4 tykkäystä

Raulin tulosennakko huomista silmällä pitäen ei näköjään ollut vielä täällä, kannattaisi laittaa vetävämpi otsikko :slight_smile: : Fiskars Q1 torstaina: Vaisu alku vuodelle luvassa - Inderes

Fiakarspreq124

2 tykkäystä

Tulos on ulkona. Kovin tarkkaan en ehtinyt vielä syventyä, mutta äkkiseltään suhteellisen odotusten mukainen tulos, vaikkakin liikevaihto jäi ennusteista. Kuten tiedossa oli, bisnes on entistä loppuvuosipainotteisempi.

Oikaistu liikevoittoprosentti kuitenkin linjassa odotusten kanssa. Raportoituun liikevoittoon vaikuttavat eniten nuo Georg Jensenin oston yhteydessä tehdyt varaston käyvän arvon korotukset, joita nyt sitten puretaan. Itsellä ei ainakaan ollut mitään kykyä arvioida missä tahdissa ne puretaan, mutta tuolla vajaa 14 miljoonaa Q1-liikevoittoa laskevalla erällä ei kyllä taida olla mitään käytännön merkitystä Fiskarsin tekemisiä arvioidessa.

Tammi-maaliskuu 2024 lyhyesti:

  • Vertailukelpoinen liikevaihto1 laski 5,8 % ja oli 255,5 milj. euroa (1-3/2023: 271,2). Raportoitu liikevaihto kasvoi 2,9 % ja oli 282,9 milj. euroa (274,9).
  • Vertailukelpoinen EBIT2 laski 25,1 milj. euroon (31,2), ja oli 8,9 % (11,4 %) liikevaihdosta. EBIT laski 6,4 milj. euroon (28,9).
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja laski -5,5 milj. euroon (22,1).
  • Vapaa rahavirta laski ja oli -20,1 milj. euroa (12,9).
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa (0,27). Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,25)
9 tykkäystä

Essi Fiskars-konsernin IR:stä hei! Vastaan lyhyesti tuohon Georg Jensenin varaston käyvän arvon korotuksen purkuun:

Georg Jensen -yritysostoon liittyvä varaston käyvän arvon korotuksen purku jatkuu Q3:lle asti. Ohessa slide, joka havainnollistaa asiaa (löytyy Q1-esityksestä, appendix, slide 3: Fiskars Group Q1 2024 presentation

Tässä on tosiaan kyseessä IFRS-standardista tuleva vaatimus, jonka mukaan hankintahetkellä varaston kirja-arvon päälle täytyy tehdä käyvän arvon kohdistus, ja siten se purkautuu varaston kierron mukaan (Georg Jensenin tapauksessa noin 1 vuosi, alkaen Q4 2023).

9 tykkäystä

Pidin tätä kyllä ihan kuvaavana :slight_smile: Ohessa aamukommenttia:

4 tykkäystä

Nordeakin antanut pikakommenttinsa, solidia menoa: Fiskars: Solid Q1 despite soft top line - Nordea - Inderes

3 tykkäystä

Teemu Liila ja @Heikki_Keskivali keskustelivat Fiskarsista ja Rapalasta. :slight_smile:

Jaksossa vastakkain ikoninen Fiskars ja myös Amerikassa tunnettu Rapala. Kevin tekee yllättävän vierailun jaksoon.

2 tykkäystä
4 tykkäystä

Ovatko Fiskars-konsernin strategian keskiössä olevat luksusbrändit jo tuttuja?

Kaikilla portfoliomme brändeillä on selkeät roolit ja ideana on lisätä fokusta sekä investointeja erityisesti niin sanottuihin accelerate- tai ”kiihdytettäviin” brändeihin. Nämä ovat isoja luksukseen asemoituneita brändejä, jotka laajentavat suoraa kuluttajamyyntiä ja ympäröivät kuluttajaa laajentumalla uusiin tuotekategorioihin. Myös erityisesti Kiinan luksusmarkkinoiden potentiaali on näille yhdistävä tekijä. Accelerate-brändeihin kuuluu luksuskolmikko Royal Copenhagen, Wedgwood sekä Georg Jensen, jotka tuottivat viime vuonna noin 1/4 liikevaihdostamme. :arrow_down:

  • Royal Copenhagen perustettiin noin 250 vuotta sitten tanskalaisen hovin suojeluksessa ja sen ensimmäiset astiat tehtiinkin kuninkaallisen perheen käyttöön. Kuninkaallinen yhteys on säilynyt tähän päivään asti ja brändi on yhä hovin virallinen toimittaja. Tätä nykyään Royal Copenhagenin käsinmaalatut astiat ja kustomointimahdollisuudet ovat selkeä valtti luksusasiakkaiden silmissä.
  • Wedgwood on tunnettu omaperäisestä brittiläisestä muotoilusta, joka rikkoo rajoja ja herättelee mielikuvitusta. Fun fact – Charles Darwin oli Wedgwoodin perustajan Josiah Wedgwoodin lapsenlapsi, eli rajojen rikkominen kulki selkeästi suvussa. Tämä 260-vuotias brändi kuului Fiskars-konsernin nykyisen strategian alkuvaiheessa ns. kunnostettavien brändien sarjaan, mutta se ansaitsee nykyään uuden asemansa parantuneen kannattavuutensa ja globaalin potentiaalinsa ansiosta. Wedgwood onkin erityisen suosittu esimerkiksi Kiinan markkinoilla, missä se on ykkösbrändi kategoriassaan.
  • Georg Jensen on yli 100-vuotias tanskalainen designtalo ja uusin lisäys Fiskars-konsernin brändiportfolioon. Yritysoston seurauksena Georg Jensen on konsernin toiseksi suurin brändi Fiskarsin jälkeen yli EUR 150 miljoonan liikevaihdolla (2022). Georg Jensenillä on vahva yhteensopivuus brändisalkkuumme ja se tarjoaa laajan valikoiman kodin sisustusesineitä ja astioita, sekä uutena Fiskars-konsernille myös kulta-, hopea- ja timanttikoruja sekä kelloja. Georg Jensen on Royal Copenhagenin tavoin Tanskan hovin virallinen toimittaja.

Oliko tämä hyödyllinen tietoisku? Tykkää postauksesta, jos haluat tällaisia lisää. Kommentoi alla aihetoiveita, sillä teemme mielellään vastaavanlaisia postauksia askarruttavista aiheista :bulb:

23 tykkäystä