Fiskars - Kannattavuusoptimointi ja transformaatiotarina?

Tulevatkohan nämä tehostamisohjelmat ikinä loppumaan Fiskarsilla? :sweat_smile: Aina kun yksi saadaan päätökseen, niin ei tarvitse ihan kauhean kauan odotella uutta. Tätä on nyt jatkunut jo vuosikausia. Tässä on mielestäni melkein koko yhtiön sijoittajatarina pähkinänkuoressa.

10 tykkäystä

Tässähän positiivista on kuitenkin, että aika pienillä kuluilla (5 MEUR) saadaan merkittävä vaikutus (30 MEUR). Ja tottakai selkeästi heikentyneeseen kysyntään pitää reagoida, itse uskon että nuo vuosien saatossa tehdyt isommat rakenteelliset toimet on kyllä takana. Tai ainakin joku on mennyt pieleen, jos sellaisia vielä nähdään.

16 tykkäystä

Fiskarsilta tilanteeseen nähden varsin hyvä ohjeistus, tuloksen pääluvuthan kerrottiin jo aiemmin.

17 tykkäystä

Varsin vakuuttava tulosesitys. Minua miellytti varsinkin satsaus ekologisiin pakkausmateriaaleihin.

5 tykkäystä

@Rauli_Juva ja @Thomas_Westerholm ovat tehneet uuden yhtiöraportin Fiskarsista. :slight_smile:

Fiskarsin Q4-luvut oli julkaistu jo etukäteen, joten ohjeistus oli raportin pääroolissa. Fiskars ohjeistaa tämän vuoden vertailukelpoisen liikevoiton olevan hieman alle vuoden 2022 tason (151 MEUR). Olemme nostaneet hieman ennustettamme ja odotamme liikevoiton olevan 135 MEUR tänä vuonna.

image

https://www.inderes.fi/fi/ohjeistus-vuodelle-2023-kohtuullisen-hyva

5 tykkäystä

Minkälaisia ajatuksia tästä kannustinohjelmasta ?

Fiskars olisi kyllä mielenkiintoinen firma. Hyvä ja laadukas brändi, ok osinkotuotto. Lähitulevaisuuden tuotot ei välttämättä korkeat mutta pidemmällä aikavälillä olisi varmaan potentiaalia?

5 tykkäystä

3 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2)

Toimitusjohtaja ostoksilla :face_with_monocle:

12 tykkäystä

Itse olen kyllä myynyt Fiskarsin osakkeet pois, sillä en omaa kyllä käsitystä hyvästä myynnin potentiaalista lähivuosille, päinvastoin - koen haasteiden kovenevan.

Olen kyllä aikeissa palata omistajaksi, mutta tuottoja haen kyllä muualta tällä hetkellä.

Tahdotko avata mitä nämä “kovenevat haasteet” ovat?

Ymmärrykseni mukaan Fiskars, muiden kuluttajabrändien tapaan, kärsii parhaillaan koronakrapulasta ja todella huonosta kuluttajakysynnästä johtuen vallitsevista inflaatio-, korko- ja sähkömarkkinaolosuhteista.

Mitä ovat ne riskit, mitkä eivät ole vielä realisoituneet?

1 tykkäys

Näissä tänään tiedotetuissa CEO:n ja CFO:n osakeostoissa on kyse yhtiön helmikuussa ilmoittamasta “omistusohjelmasta” eli yhtiö tarjoaa sekä johdolle että henkilöstölle mahdollisuuden ostaa osakkeita ja tietyn ajan jälkeen on mahdollista saada ilmaisia lisäosakkeita mikäli on vielä yhtiön palveluksessa ja osakkeet omistuksessa (tarkemmat ehdot ei ole julkisia).

Eli ihan markkinalta ostaminen ei ollut kyseessä, mutta kuitenkin rahaa on laitettu merkittävästi peliin. Näillä kaupoilla CEO:n omistus nousi jo aiemmin kivasta 30t osakkeesta 90 tuhanteen ja CFO:n 40t - > 70t.

Tossa helmikuun tiedote ohjelmasta

22 tykkäystä

Huonoon kuluttajakysyntään vaikuttavat tekijät eivät vielä ole iskeneet täydellä voimalla, vaan ne vaikuttavat todennäköisesti vähintään loppuvuoden. Tästä näkemyksestäni johtuen en vielä hanki, vaikka pidän yhtiötä erinomaisena.

2 tykkäystä

Fiskarsin oma statement 2023 vuodelle: Keskeisimpien yhtiön tulosta heikentävien tekijöiden odotetaan vuonna 2023 olevan jatkuva epävarmuus markkinaympäristössä sekä heikompi kysyntä, etenkin vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Itse näen nimenomaisesti suurimmat haasteet kuluttajaluottamuksen puolella. Raha on yleisesti tiukemmalla ja premiumit ahtaammalla. Kovenevalla tässä yhteydessä tarkoitin venyvää tiukempaa ajanjaksoa. Saadaanko inflaation hallinnassa taantuma aikaan avainamarkkinoille?

Suomessa yleisesti halpaliikebrändit kovassa vedossa, tosin Fiskarsille kotimarkkina on alle 10% markkina.

2 tykkäystä

Iltaa! Fiskarsista sain myös ensimmäisen laajani tehtyä, Thomasin avustuksella toki.

21 tykkäystä

Tossa vielä video aiheesta

10 tykkäystä

Horisonttia kohti liikkuessa se siirtyy aina kauemmaksi, joten sitä ei voi saavuttaa. Ihan noin kielikuvan käyttöön liittyvä kommentti. Itse uskon Fiskarsin parantavan kasvuaan ja kannattavuuttaan kuin sika juoksuaan, kunhan inflaaltioshokin aiheuttamista ongelmista päästään.

6 tykkäystä

@Jeremias_Makkonen vastaa tästä kielikuvasta, mutta ainakin itse ajattelin sen niin, että horisontissa näkyvä kohde tulee lähemmäksi kun edetään.

8 tykkäystä

Tätä tosiaan hain, mutta hyvä huomio @jps kielikuvan monitulkintaisuudesta!

6 tykkäystä

Kiitos hyvin kattavasta analyysistä. Onhan tuo portfolio melkoinen sekamelska. Jotenkin arvomielessä Villeroy & Boch on oma preferenssi koska selkeämpi brändi, tolkuttoman halpa arvostus ja yhtiö keskittyy oikeisiin asioihin (yksi tarina ja toimintaketju vs Fiskarsin sillisalaatti).

Menee täydellisesti Mittelstand yrityksen tunnusmerkkeihin (sub 500 EV, globaali brändi ja toiminta, täydellisesti sijoittajien tutkan alla).

4 tykkäystä