Fondia, se erilainen lakifirma

Tuollaisella juristien määrällä saadaan 10 - 15 %:n kasvu verrattuna vuoteen 2019, jos on vaan tarpeeksi laskutettavaa työtä.

1 tykkäys

Kasvu on edelleen joo selvästikin ainakin haasteellista. Toisaalta arvostuskaan ei kasvua tällä hetkellä juurikaan hinnoittele (EV/EBIT 20e 13,8x). Olen tämän yhtiön kanssa päätynyt seuraamaan nimenomaan EV-kertoimia vahvan kassan takia.

Olen Fondiaa tutkinut viime aikoina tarkemmin ja päätynyt siitä ostamaan myös aloitusposition. Näen laskuvaran negatiivisessakin skenaariossa nykyisellä arvostustasolla hyvin maltillisena erittäin vahvan taseen ja vakaan toimialan seurauksena. Turvaa luo myös se, että jos yhtiö päättäisi haudata kasvuhalut ja keskittyä kannattavuuteen, niin uskon merkittävään kannattavuusparannuspotentiaaliin. Yhtiön ei siis välttämättä tarvitse edes onnistua kasvustrategiassaan jotta osakkeen arvo voisi nousta merkittävästi, toki riskinä on se että yhtiö jatkaa pään hakkaamista seinään vaikka kasvutavoitteet eivät onnistuisikaan.

Olen myös järkeillyt (haastakaa ihmeessä jos on eriäviä mielipiteitä), että korona-aikana lakitoimiston vaihtaminen on yksi viimeisimmistä asioista mitä yrityksissä lähdetään tekemään. Kriisiajan yli sinnitellään nykyisten palvelumallien kanssa fokuksen ollessa päivittäisen liiketoiminnan ja pakollisten kehityshankkeiden pyörittämisessä.

Täten pidän uusmyynnin vaikeutta korona-aikana täysin luonnollisena, ja uskon koronan jälkeen syntyvän mahdollisesti jopa patoutunutta kysyntää Fondian palveluille. Uskon heidän palvelumallinsa osoittaneen kriisitilanteessa toimivuutensa ja toisaalta uskon monen asiakasyrityksen huomanneen perinteisen lakipalvelumallinsa toimineen varsin heikosti tällaisessa poikkeustilanteessa. Mutta tämä on puhdas usko mikä ei perustu mihinkään faktaan :slight_smile:

Lyhyesti sanottuna näen nykyisen arvostustason hyvin maltillisena riippumatta siitä toteutuuko kasvu vaiko eikö. Molemmissa skenaarioissa on täysin mahdollista saavuttaa merkittävää arvonnousua, mutta riskejä toki silti on ilmassa.

Se on myös hyvä muistaa, että jos käy niin että kasvu alkaa todella uudestaan realisoitumaan, niin kurssi voi siinä vaiheessa olla tosi nopeasti ihan eri tasolla kuin nyt. Siksi aloitin ostot jo tässä vaiheessa vaikka varsinaista triggeriä nousulle ei näköpiirissä olekaan.

11 tykkäystä

Lisänä tähän vielä itsellä se, että TJ ei ole vaihtunut. Usko on täysi nolla jatkuvaan TJ:n jokaVUOTISEEN selittelyyn.

4 tykkäystä

Tästä minäkin olen osittain samaa mieltä, mutta vain pieneltä osin. TJ:n ulosanti ei etenkään alkuun ollut parhaimmasta päästä. Toisaalta on hyvä muistaa, että Hellfors aloitti tehtävässään tammikuussa 2019, eli vuonna 2019 eskaloituneet kasvu- ja kannattavuusvaikeudet oli hyvin todennäköisesti rakennettu yhtiöön jo edeltäjän aikana. Kukaan toimari ei hetkessä ihmeitä tee jos organisaatio on sekaisin, kuten se vaikuttaa tuolloin olleen. Taustalla kun oli vielä irtisanottujen perustajien kanssa käytävät tappelut.

Vuosi 2020 oli sitten mitä oli, todella vaikea arvioida oliko Hellforsin suoritus nyt sitten hyvä vai huono, niin isona muuttujana korona markkinoilla heilui. Itse näen tosiaan hyvin luonnollisena, että uusmyynti ei koronan aikana ollut onnistunutta, ja toisaalta tulos näyttäisi tänä vuonna palautuvan edes välttävälle tasolle mistä on pakko olla vähän tyytyväinen.

En siis itse Hellforsia miksikään Hille Korhoseksi ainakaan vielä leimaisi, aika haastavassa raossa hän on Fondiaa johtanut. Vähän jopa ihmettelenkin tätä palstan pientä lynkkaysmielialaa, vaikka siis tosiaan siitä olen samaa mieltä että ulosanti varsinkin aluksi oli heikkoa. Olen tämän mielialan itseasiassa nähnyt lähinnä ostosignaalina, minun silmissäni epärationaalinen yhtiön hyljeksintä on aina positiivinen merkki mahdollisen ostopaikan suhteen :slight_smile:

7 tykkäystä

Pitänee laittaa kerros foliota pääkopan ja piponi väliin, sillä tekstiäsi luettuani minulla heräsi epäilys, että olet piipahtanut mieleni sopukoissa.

2020 kannattavuusparannus, 2021 liikevaihto käännetään nousuun neutraalimmissa markkinaolosuhteissa. M&A rintamalla on varmasti patoumaa, mistä Fondiakin pääsee hyötymään, kun hamuaa extraa normaalin liikevaihdon oheen.

Olen myös taipuvainen ajattelemaan, että Fondian asiakkaina on enemmän sellaisia yhtiöitä, jotka eivät ole olleet koronassa superkärsijöitä, kuten matkailu & majoitusalan firmat.

1 tykkäys

TJ:n onnistumisia tai epäonnistumisia on tässä vaiheessa vaikea arvioida, mutta ulosantiansa voi ihan aiheesta kritisoida. Ollut juuri sellaista, että koitetaan vetää huomiota negatiivisista asioista pois ja hieman totuutta tulkiten kaivaa tilalle positiivisia asioita. Eli minulle ongelma ei ollut niinkään se, että asiat kehittyivät huonosti, vaan se, miten tämä tuotiin ulos.

“Vuosi oli vaikea ja huono tulos johtui tästä ja näin aiomme kääntää tilanteen” , niin ansaitsee minun luottamuksen. “Vuosihan oli kuitenkin ihan ok ja vaikka koronan ja muiden meistä riippumattomien tekijöiden takia tuli vähän takkiin, niin viikon kolme keskiviikkona saatiin kasvatettua liikevaihtoa viime vuoden vastaavaan päivään nähden, eli ihan hyvä puolivuosi siis”, niin luottamus menee. Vähän kärjistettyä, mutta kuitenkin.

7 tykkäystä

Katselin nyt itsekin tarkemmin noita työntekijämääriä nettisivuilta, ja tosiaan tuo 120 henkilöä näkyy tällä hetkellä Fondian Suomen sivuilla. Tämän lisäksi Ruotsin sivuilla on 28, Viron sivuilla 7 ja Liettuan sivuilla 3 henkilöä. Vuoden 2019 tilinpäätöstiedotteesta näkee vuoden lopun henkilömäärän, joten muutokset ovat seuraavat:

31.12.2019 → 13.1.2021
Suomi 118 → 120
Ruotsi 37 → 28
Viro 5 → 7
Liettua 3 → 3
Yhteensä 163 → 153

Tämänkään perusteella ei tosiaan voi juurikaan kasvua ennustaa Q4-2020 tai Q1-2021 kvartaaleille, ei tarvitse henkeä pidätellä raketin lähtölaskun suhteen :wink: Ruotsissa henkilöstömäärän lasku näyttää lähes dramaattiselta jos tätä voidaan näin suoraviivaisesti analysoida, varmastikin siis ihan aiheesta Fondia nosti Q3 raportissa erikseen Ruotsin henkilöstövaihtuvuuden esille.

5 tykkäystä

Allekirjoitan. Ostan tätä takaisin mikäli jompi kumpi kahdesta toteutuu: A) hallitus vaihtaa toimarin, tai B) Omistajat vaihtaa sellaisen hallituksen joka vaihtaa toimarin.

Mikäli porukkaa on riittävästi niin kasataan nimi/omistajalista, kerrotaan vuosikokouksessa hallitukselle että näin tehdään tai tulee lenkkaria = problem solved.

Huomioksi, tällä ei saada välttämättä yritystä itseään valtaisaan kasvukiitoon, vaan tällä saadaan todellista tietoa selkeästi firman tilasta ja tulevaisuuden suunnitelmista.

2 tykkäystä

Samoilla linjoilla. IPO:sta asti mukana olleena (valitettavasti…) on tullut melkoisen karmeita esityksiä katsottua. Tiedotus, ongelmien pimitys ja kyky korjata olemassaolevat ongelmat nousevat isoimpina puutteina esiin.
Paperillahan Fondian pitäisi olla ihan no-brainer keissi jollaista ei voi sössiä. Mutta on se vaan viime vuosina onnistunut.

4 tykkäystä

Tuosta Ruotsin pääluvun laskusta olen itsekin ollut hieman huolissani. LinkedInistä bongasin, että yksi Executive Director/Team Leader on hypännyt hiljattain Arvato Financialille lakiasianjohtajaksi ja ainakin yksi Fondialainen on seurannut perässä / poachattu mukaan. Vielä kun liikevaihto on pientä, niin tällaiset vastoinkäymiset kyllä haittaavat kasvuprojektia potentiaalisesti paljonkin.

En pysty tätä vahvistamaan, mutta uskoisin että Arvato on ollut Fondian asiakas ennen näiden asiantuntijoiden loikkaa, vaan onko loikkien jälkeenkin? Huolestuttava trendi jos näitä on muitakin vastaavia keissejä. Ruotsissa voi siis olla vielä lisää ongelmia LDaaS konseptin kanssa.

Huom! Tämä on omaa spekulaatiotani vailla vahvistettuja faktoja.

Pari muuta havaintoa/mietettä:

Fondia Sverige LinkedIn -sivuston mukaan lähikuukausina on palkattu suhteellisen nuoria junioritason lakimiehiä, jotka tuskin tuovat taloon kovinkaan paljoa liikevaihtoa.

Fondia Suomi on tiedottanut lähiaikoina muutamasta transaktiosta, jossa ovat olleet neuvonantajana. Näiden osalta suunta on oikea.

@anttirs hallituksen otteisiin olen itsekin ollut hieman tyytymätön. Hallituksen puheenjohtajan, ja muidenkin jäsenten, otteet vaikuttaa vähän siltä, että on ‘vain töissä täällä’ meiningiltä. Ihmetyttää myös, miksi suurimmat omistajat, mm. suht isolla panoksella edellisessä järjestelyssä omistajaksi tullut Lamy Oy, suostuu katsomaan tervanjuontia vierestä.

Toivottavasti taustalla verhojen takana on aktiivista omistamista pääomistajien taholta. Se vaan ei ole vielä välittynyt ulospäin. Pientä piskuista piensijoittajaa tuskin kukaan jaksaa/haluaa kuunnella yhtiökokouksessa, mutta toivon että joku grillaisi johtoa/hallitusta/pääomistajia kunnolla seuraavalla kerralla.

6 tykkäystä

Se ei ole yllätys, että uusasiakashankinta on ollut vaikeaa viime keväästä lähtien. Tuntuu, että se on vaikeaa kaikkien sellaisten B2B-asiantuntijapalveluiden kanssa, joilla ei ole suoraa kytköstä asiakkaan myyntiin tai katteeseen. Kun asiakasyritysten avainhenkilöt istuvat päivät erilaisissa Teams- ja Zoom-istunnoissa, vähemmän akuuttien sisäisten asioiden kehittäminen jää vähemmälle ja lakitoimiston vaihtaminen on harvemmin agendalla ellei jotein akuuttia ongelmaa siihen liittyen ole.

Fondian osalta LDaaS palvelun pitäisi toimia nykyisiin asiakkaisiin tässä tilanteessa hyvin. Mutta se on kannattavuuteen liittyvä ongelma, jos organisaatio on rakennettu palvelemaan pari pykälää isompaa asiakaskuntaa ja uusasiakashankinta ei etene. Omat odotukset 2020 tuloksesta eivät ole kovin kummoisia. 2021 pitäisi taas saada kasvua käyntiin. Jos se ei lähde, alkaa kärsivällisemmänkin omistajan kärsivällisyys olla koetuksella. Nykyisen johdon suoritus menee osin olosuhteiden piikkiin, mutta sen verran mitä olen TJ:n haastatteluita nähnyt, en ole oikein vakuuttunut hänen kyvystään vakuuttaa uusia asiakkaita Fondian kyytiin. Jotenkin sellainen sisäiseen näpertelyyn keskittyvä mielikuva on muodostunut, oli se sitten oikea tai väärä.

2 tykkäystä

Janssonit pystyttäneet uuden firman, johon näyttäisi lähteneen partnereiksi vanhoja fondialaisia. Kokeneiden asiantuntijoiden vuoto ei yleensä lupaa hyvää, mutta ei näy toki H2/20 luvuissa vielä. Edelleen kuviot sekaisin Fondiassa?

13 tykkäystä

Oliko tähän lähdettä?
Selasin uutiset,Twitterin ja Linkedinit mutta hiljaista oli… Jos tämä pitää paikkansa niin pidän tätä Fondialle isona uhkana, Janssonithan tuntee Fondian ja varmasti suurimman osan asiakkaista todella hyvin :face_with_raised_eyebrow:

2 tykkäystä

Mihin yritykseen mahdat viitata, Lexly? Jansoneillahan on lusikka monessa sopassa.

Asiakastiedon päättäjät:
Mårten Janson
Marianne Saarikko-Janson

Vestra Group Oy. Sinne on näemmä loikannut useampi seniorilakimies. Tämä on kyllä huono juttu. Ovat myös omistajissa top 100 listalla.

2 tykkäystä

Voisi kuvitella että Janssonit tuntee konseptin ja ovat tuskin lähdössä enää perustamaan mitään perinteistä lakitoimistoa vaan astuvat suoraan Fondian pelikentälle. Tuntevat asiakkaat, konseptin ja voivat imeä Fondiasta parhaat tekijät.

Tästä ei varmaan hyvää seuraa pitkällä aikavälillä…

3 tykkäystä

Vielä tulee mieleen että eikö alalla harrasteta avainhenkilöiden kohdalla mitään kilpailukieltoja? Executive Director tason osaaja ja kohtuullisen iso osakkeenomistaja siirtyy suoraan perustamaan kilpailevaa liiketoimintaa?

Ei se nyt ihan suoraan ole, 2019 lokakuussa myivät osuutensa.

Näin on. Fondia ei vain ole tehnyt tämän 15 kk:n aikana oikein mitään näkyvää. Paitsi aloittanut julkaisemaan liikevaihdon kvartaaleittain.

1 tykkäys

Nyt kannattaa varmaan tarkistaa vielä faktat kertaalleen.

Ruisaho Petri Hannes Viljami on Fondian 21. suurin osakkeenomistaja tuoreimman listauksen mukaan ja jätti Fondian tammikuussa 2021 ja siirtyi tammikuussa 2021 tämän Vestra Groupin perustajaosakkaaksi.

Mihin tarkoitat tällä viestilläsi?

1 tykkäys