Fondia, se erilainen lakifirma

Tämmöinen tuli hirveällä tohinalla kirjoitettua. 8.30 tulokset on vähän ongelmallisia, kun on puoli tuntia aikaa kirjoitella. Mutta ottakaa ensireaktiona, nythän on tässä on viikonloppu aikaa selvitellä ja pohtia :sweat_smile:

20 tykkäystä

En ollut itse yllättynyt, että tulos oli negatiivinen. Historialuvuthan puuttuivat, joten oli ehkä vaikea haarukoida kulutasoa Q3:lle.

Sanoisin, että neutraali raportti. Ei välttämättä riitä katalyytiksi paineessa osakkeen momentin kääntämiseksi. Itselle ainakin valoi uskoa, että kyllä tämä tästä kasvuksi käännetään.


Nivalan listaan lisään vielä
D) kohtuullinen osinkotuottoprosentti.

Minusta casea hinnoitellaan, nyt siten, että kasvu tulee olemaan maltillista, alle 5% / vuosi ja kannattavuus ei juurikaan parane.
Downside on myös pieni, sillä toimiala ei ole kovin riskinen ja yhtiöllä on iso nettokassa. Nyt myös valuaatioriski on aika matala. Toki, jos yhtiö jäisi junnaamaan tuohon 0,3e epsiin niin ei tästä voi kauhean kaksista casea maalailla.

13 tykkäystä

Terveiset Fondian toimistolta:

21 tykkäystä

Selvisikö @Juha_Kinnunen sinulle näihin kustannusten nousuun liittyen että mitä nämä “koko vuonna kasvaneet toimitilakustannukset” olivat ja miksi nämä ylipäätään ovat nousseet? Liittyykö jotenkin rekrytointikuluihin vai mitä nämä oikein ovat?

4 tykkäystä

Uusi toimitila otettiin käyttöön viime vuoden lopussa, ja siinä samalla toimitilakustannukset nousivat. Tuo “koko vuoden kasvaneet” tarkoittaa käsitykseni mukaan suhteessa vertailukauteen, eli ovat nousseet verrattuna vuoden takaiseen (y/y), jolloin uutta toimitilaa ei ollut. Ei siis tarkoita jatkuvaa kasvua kvartaalista toiseen (q/q), käsitykseni mukaan samalla tasolla se on koko ajan pysynyt.

Harmittavaan aikaan tuli tuo investointi, kun ei sitä toimitilaa ole edelleenkään kauheasti saatu hyödynnettyä asiakastapahtumissa tai muissa. Tähän syynä tietenkin pandemia, joka on vaan venynyt. Nythän tuosta voisi hiljalleen saada hyötyjäkin, jos rajoitukset pysyvät poissa ja paluu “normaaliin” tapahtuu.

14 tykkäystä

Olisi ihan mielenkiintoista tietää katsauksissa, mikä on juristien henkilömäärä katsauskauden aikana (FTE). Sitä en ainakaan nopeasti vilkaistuna löytänyt. Ohessa muutamia arvauksia laskutusasteista:

  1. juristeja 110, tuntihinta 300 e, lomakautta ei huomioitu = 2,2 h laskutettavia tunteja per päivä (työpäiviä 21/kk)
  2. juristeja 110, tuntihinta 250 e, lomakautta ei huomioitu = 2,66 h laskutettavia tunteja per päivä (työpäiviä 21/kk)
  3. juristeja 110, tuntihinta 300 e, 1 kk lomaa = 3,32 h laskutettavia tunteja per päivä (työpäiviä 21/kk)
  4. juristeja 110, tuntihinta 250 e, 1 kk lomaa = 3,98 h laskutettavia tunteja per päivä (työpäiviä 21/kk)

Näistä mielestäni ainoastaan viimeinen vaihtoehto on siedettävällä tasolla, muut heikkoja. Vaikeahan tätä laskutusastetta on tosin arvioida, kun liikevaihto perustuu osin myös kiinteään laskutukseen, jolloin lomakaudella ei ole edes vaikutusta. Mutta ehkä toimitusjohtajan lausahdus “töitä on”, on ehkä hieman liioiteltu.

Itse rohkenen olla myös hieman eri mieltä tuosta uusien juristien sisäänajosta. Jos edes jonkin verran kokemusta kartuttanut juristi tulee uusiin tehtäviin ja laitetaan paperit eteen, niin kyllä se saa laskutettavan arvoista työtä heti aikaan. Toki firman käytäntöjen perehdyttämiseen menee muutama päivä aikaan, mutta ei siihen saa kuukausikaupalla aikaa mennä. Tämä toki sillä varauksella, että “sisäänajolla” ei tarkoiteta sitä, että juristi hankkii omalla myynnillä laskuttavaa työtä. Jos kyse on tästä, sisäänajoaika on ymmärrettävä.

Lisää myyntiä vaan niin alkaisi tulos kiittämään. Laskutusastetta olisi varaa nostaa ainakin 20-40% ilman, että joutuu tekemään 8 h pidempää työpäivää. Yllä todetuista heikoimmalla laskutusasteella kiristettävää olisi jopa 100 %.

T. ketjun neganiilo.

11 tykkäystä

Kuinka arvaus tuo 110 juristia on? Kysyn lähinnä kun ensin mainitset että olisi hyvä tietää tuo määrä, eli ilmeisesti ei perustu vankkaan tietoon, joten olisi hyvä ymmärtää laskelman ”virhemarginaali”.

Jos laskelma siis pitää lähellekään paikkansa niin onhan tuo laskutusaste erittäin huono. Toisaalta kääntäen, jos heikko laskutusaste ei ole rakenteellinen (firman prosesseista, johtamisesta tms. johtuvaa), ja vaihtuvuus pysyy kontrollissa, niin tarkoittaa että kapasiteettia on hyvin ts liikevaihdon kasvu siirtyy hyvin kannattavuuteen.

Tätä tuli joskus aikanaan omistettua. Hommat alkoivat menemään persiilleen ja laput tuli myytyä jossain vaiheessa. Monesti jälkikäteen vain miettinyt mitä pitää olla vialla, ettei lakitoimisto saa tehtyä rahaa viimeiselle riville?

En hirveän tarkasti ole tätä seurannut, mutta kannattavuuden kehitys tuntuu olevan riippumaton siitä miten henkilöstön määrä kehittyy. Viimeisimmässä raportissa rektyt ja myynti ylös, tulos tappiolle. 2020 tulos hitusen elpyi pienemmällä organisaatiolla ja koronasäästöillä. Ei mitään korrelaatiota mihinkään suuntaan

Firma mainostaa Ldaasia ja digitalisaatiota, mutta taitavat jäädä mainospuheiksi. Liekö kilpailijat tekevät asiat vain paljon paremmin, koska firman toiminta on vuodesta toiseen yhtä rämpimistä.

4 tykkäystä

Puolivuosikatsauksen mukaan juristeja oli 108 ja FTE 133. Q3 raportissa FTE oli 140, eli kasvanut seitsemällä. Juristeja on siis tällä hetkellä enemmän kuin 108 (115 jos kaikki uudet rekryt juristeja), mutta muutama on todennäköisesti perhevapaalla tms. Tällä perusteella päädyin 110, 105 olisi varmaan sellainen arvaus, ettei pitäisi ainakaan vähempää olla.

1 tykkäys

Fondian kyytiin on tullut hypättyä muutama kuukausi sitten ja tarkoitus on kasvattaa positiota. Toimialalla töitä riittää ja lakimiehiä koulutetaan suht vähän. Fondia on keskinkertaisen lakifirman maineessa, mutta positiivisia signaaleita on nähtävissä, että Ruotsissa homma alkaisi toimimaan, jolloin maine saattaisi parantua myös Suomessa… Liikejuridiikan saralla kansainvälisyys on ehdottoman tärkeää, joten laajeneminen pakollista. Toimari ei vielä täysin vakuuta haastatteluissa, vaan toistelee samoja juttuja kuin raportissa. Esiintymiseen saisi panostaa mielestäni. Toivotaan, että saisivat palkattua muutaman oikein kunnon lakitykin, joiden mukana siirtyisi myös isoja asiakkuuksia. Fondian arvostus on kohtuullinen, vakavaraisuus hyvä ja maksaa vielä osinkoa → tuottoriskisuhde kunnossa mielestäni! Vaikka tulisi taantuma, niin uskon, että pärjäisi senkin yli. Alalletulon kynnys on suht korkea, koska isot toimijat hallitsevat liikejuridiikan kenttää niin vahvasti. Hyvää keskustelua ollut foorumilla, joten sillä uskaltauduin itsekin kommentoimaan.

18 tykkäystä

Hyppäsin tänä vuonna mukaan. Suurin yksittäinen asia, jota olen joutunut alusta asti pohtimaan, on tj, joka ei vakuuta minua. Tulee joka kerta selittely-fiilis hänen olemuksesta ja vastauksista.

Olen ollut erittäin bisnes- ja myyntiorientoituneen tj:n lähellä työelämässä (johtoryhmässä), ja tulokset olivat aina loistavia. En tiedä minkälainen tj on paras vetämään lakifirmaa, mutta jostain syystä koen, ettei nykyinen ole kovin hyvä tähän rooliin tässä firmassa. Ehkä vertailu edelliseen esimieheeni ei ole reilu, mutta minkäs teet jos olet sellaista toimintaa läheltä seurannut.

Pahoittelen henkilöön menevää arvostelua, mutta pakko kai se on rehellisesti sanoa, mikä tässä omasta mielestäni eniten mättää. Ja kun näin miten vähän Fondian johto osti omia osakkeita syksyllä, pistin puolet omista lapuista laitaan. Jos johto ei uskalla laittaa enempää kiinni, miten minä?

Itse caseen uskon jossain määrin edelleen, ja jos nykyinen tj alkaa vakuuttamaan (tai vaihtuu kovemman kaliiberin henkilöön) ja näyttää sitoutumista ostamalla osakkeita, aion pistää ostohousut uudelleen jalkaan.

14 tykkäystä

Juuri näin, firma muuten vaikuttaa potentiaaliselta käänneyhtiöltä, mutta toimari pitäisi saada vaihdettua. En tiedä olisiko huono veto ottaa toimariksi jonkun toisen alan huippuosaaja tai valmiiksi hyvät näytöt antanut.

2 tykkäystä

Täällä on taas hyvää keskustelua. Tykkään @Tuul1puku kriittisestä kommentoinnista koska hän selvästi ymmärtää lakibisnestä ja on helppoa yhtyä laskutusasteiden kritisointiin. Itseasiassa hänen viestihistoriaa selaten samaa asiaa on kuulutettu jo viime vuonna.
Toimariasiasta itselläni on kaksijakoiset fiilikset. Kun katsoo varsinaista osavuosikatsausta on esiintyminen hieman hermostunutta ja kaavamaista, kuin ulkoa opetellun aineen tankkaamista ja on todettava, että olen kuunnellut vakuuttavampia puhujia. Mutta sitten Juhan haastatteluissa esiintyminen on mielestäni varsin luontevaa, vakuuttavaa ja rentoa. Sisältö on myös luottamusta herättävää.
Täytyy myös muistaa, että jos ei jotain asiaa vaikkapa kasvusta tai kannattavuudesta ole selkeästi ohjeistettu, ei niihin toimari voi oikein mitään tarkkaa tai eksaktia sanoa, joka voi johtaa tuohon ”toisteluun”. Omistuksen määrästä olen samaa mieltä. Hyvä, että optiojärjestely tehtiin mutta aika ohueksi on vielä toistaiseksi jäänyt johtoportaan omistukset. Tähän voi toki vaikuttaa monet muutkin asiat, enkä itse tästä tykkää tehdä liian isoa kynnystä itselleni.
Lopulta mikä ratkaisee, on numerot. Nyt lv nytkähti varsin mukavasti eteenpäin ja jos kannattavuus vielä seuraa seuraavilla kvartaaleilla perässä olen tyytyväinen.

Toimari ei tullut firmaan helppoon aikaan, sekoilut perustajajäsenten kanssa, sitten korona etc. joten itse olen antanut viimeisen vuoden suoritukset ”anteeksi”, varsinkin kun vaikutelma siitä, että pinnan alla on tapahtunut oikeita asioita on ainakin minulla melko vahva.
Jos vaikutelmani osoittautuu vääräksi ja vaikkapa H1/22 perustellaan vielä heikohkoa suorittamista koronalla/vaihtuvuudella/taifuunilla tms. niin en oikein näe itseäni enää omistajana siinä vaiheessa

13 tykkäystä

Liikevaihdon kasvu on erittäin tervetullutta. Toinen mikä lisää luottamusta on se, että mm. Karo Hämäläinen, Sauli Vilen ja Juha Kinnunen ovat nousseet sadan suurimman omistajan listoille. Tavoite olisi sinne listoille kanssa päästä ja keväällä yhtiökokoukseen haistelemaan meininkiä. Fondia on aktiivinen myös somessa mikä hyvä merkki.

9 tykkäystä

Erikoista, että yritysjuridiikan konsultoinnilla voi tehdä kvartaalissa -7.5% tappiota. Loistava alan voittomarginaali on 51-70%. Keskinkertainen 30-50% ja huono alle 30%. En ymmärrä. Ovat vielä aika iso toimija (108 juristia), joten tuolla koolla ja valtavilla IT-investoinneilla pitäisi voida tehdä hyvin rahaa, vaikka sitten fokustaisi liikejuridiikan kaikkein kommoditisoituneimpaan aladesiiliin. Fondian historia on lifestyle-firma. Tehty aina vähemmän ja pienemmällä palolla töitä kuin muualla. Näkyy numeroissa, muttei varmaan korostettu IPO-prospektissa. Klassinen siirtyjä Fondiaan on ollut ensin asianajotoiminnassa ja sitten yrityspuolella ollut, joissa kummassaan ei sitten draivi ja osaaminen riittänyt. Ymmärrän, ettei liikevoitto voi tuollaisella materiaalilla olla huippuasianajotoimiston tasolla, mutta suoritus -7,5% on täydellinen mysteeri. Varsinainen huippukaarti heidän kontekstissaan on jo pitkälti jättänyt laivan. Alkuperäinen listaus oli lähinnä CapMan-tyylinen perustajien osakemyyntirahastus.

10 tykkäystä

Oliko näille vielä lähteetkin?

3 tykkäystä

Katso Finder.fi:stä vaikka Lindfors & Co:n, White & Casen, Hannes Snellmanin ja Roschierin numeroita. Hyvin erilaisia firmoja, joten näet numeroiden kirjoa. -merkkisiä et millään löydä mistään. Hyviä asianajotoimistoja emme tietenkään tule ikinä pörssissä näkemään. Lue muuten uusin Talouselämä ja sen liikejuridiikka artikkeli.

6 tykkäystä

Viime katsauksessa Toimari muistaakseni toi ilmi sen, että kysyntä on elpymään päin ja sen antoi rohkaisevat kommentit kasvun suhteen. Ja kasvua saatiin. Sellainen mitä itse olen näissä käänne caseissa oppinut niin pyrkii lähes poikkeuksetta pitämään odotukset maltillisina. Ensimmäisenä tulee mieleen Lundmark kun hyppäsi Nokian puikkoihin ja ruuvasi ohjeistuksen tonttiin.

Ei Fondia siis kovin negatiivisesti voi kenties yllättää, hirveästi huonompaan suoritukseen on jo niin vaikea päästä.

Tuosta toimari vakuuttavuudesta vielä; Voi olla kiinni ihan tuosta osavuosiesityksen ja haastattelun erosta tilanteena. Itsekin antaisin varmasti kahdenkeskeisessä haastattelussa vakuuttavamman kuvan kuin 30min monologissa kameroiden yms. edessä :smiley:

5 tykkäystä

Katsoin viimeisintä kahdenkeskistä haastattelua uudelleen. On hetkiä, joissa toimari on asian päällä ja niillä hetkillä vakuuttavampi. Mutta yleiskuva ei ole sitä. Nonverbaali viestintä on usein epävarmaa, käyttää turhia täytesanoja → ajatus ei ole kirkas eikä viesti tule selkeästi läpi. Tällöin kommunikointi ei voi olla vakuuttavaa. Vetäsin lopuksi sormella sattumanvaraiseen kohtaan, katso vaikka kohdasta 6:50 hetki eteenpäin.

Lisäksi epävarmuutta minulle tuo myös se, että puhuu jatkuvasti ”me”. Johtajan pitää pystyä ottamaan vastuuta ja johtajuutta puhumalla useammin minä-muodossa. Onko se ”me” hallitus vai johtoryhmä vai koko firma vai kenen viestiä/mielipidettä toimari välittää? Tämä pieni nyanssi ei olisi minulle merkittävä, jos muuten vakuuttaisi.

1 tykkäys

Ristiriitainen osari ja siitä seurannut kurssilasku nähdään Inderesin puolelta ostopaikkana.

Tavoitehinta: 8.00 EUR
Suositus: Osta

11 tykkäystä