Silloin kuin muut ovat pelokkaita pitää olla itse ahne. Etenkin jos pelaa pitkää peliä, joka ei ole riippuvainen lyhyen aikavälin heilunnasta ja tunnelmasta. Markkinoilla on tapa ekstrapoloida kehitystä kumpaankin suuntaan.
Mikäli Harvian tulevaisuuden näkymät ja siten osakkeen hinta heijastaisivat nyt erittäin positiivisia (lyhyen aikavälin) näkymiä, olisi tämä informaatio jo todennäköisesti osakkeen hinnassa. Tällöin ylituottojen mahdollisuus olisi hyvin pieni, kuten oli tilanne esimerkiksi 2021 loppupuolella.
Harvia on erittäin laadukas yhtiö monella kriteerillä katsottuna ja sillä on selvästi jokin kilpailuetu. Muuten tuollaiset taloudelliset ominaisuudet, kuten hyvin korkea kannattavuus, pääomantuotto ja kassavirtakonversio, eivät olisi mahdollisia. Eivätkä nämä ole vain Harviasta riippumattomia lyhyen aikavälin suhdannetrendejä, jos katsoo yhtiön performanssia pitkältä aikaväliltä. Esimerkiksi vuosina 2007-21 liikevoitto-% on ollut alhaisimmillaan 17.5% (2018) ja korkeimmillaan 26.4% (2021). Eli konsistentti ja korkea kannattavuus.
Sen sijaan viime vuosien poikkeuksellisen nopea orgaaninen kasvu on ollut selvästi markkinoiden ja yhtiön pitkänaikavälin kasvua nopeampaa. Tätä on tukenut vahvasti ‘suhdanneboomi’, vaikka on toki myös monia merkkejä siitä, että saunomisen suosio on aidosti kasvussa. Tähän poikkeukselliseen kysyntään johto on jatkuvasti (rehellisesti) viitannut aikaistetun kysynnän muodossa. Tosin Harvia on myös selvästi voittanut markkinaosuuksia, joka on terve osoitus kilpailukyvystä, etenkin kun yhtiön kannattavuus on kehittynyt samalla hyvin positiivisesti. Huolimatta useista yrityskaupoista ja kasvuinvestoinneista. On erittäin arvokasta pitkällä aikavälillä, että tämä kasvua tukeva kapasiteetti on nyt pitkälti paikallaan eikä siihen jouduta investoimaan yhtä paljon korkean inflaation ympäristössä. Olettaen, että globaali sauna- ja spa markkina jatkaa normalisoitua kasvua (n. 5% p.a) pitkällä aikavälillä, vaikka lyhyellä aikavälillä voisi tulla takapakkia.
Monet ovat myös säikähtäneet pahasti Q2 ennakkotietoja. Mielestäni 19% liikevoittotaso on vahva tässä ympäristössä, vaikka se on toki raju pudotus edellisen vuoden tasoilta (selvästi yli normalisoidun tavoitetason). Liikevaihto laski orgaanisesti 9.0%, mutta on hyvä huomioida, että viime vuoden Q2 liikevaihto sisälsi 2.6 MEUR liikevaihdon Venäjältä. Tämä oikaistuna orgaanisen liikevaihdon lasku on huomattavasti pienempi. Ja hyvä kysymys on, että paljonko tästä laskusta johtuu (i) yhtiön kilpailukyvyn tai markkinan pitkänaikavälin näkymän heikenemisesta vs (ii) lyhyen aikavälin laajasta makroepävarmuudesta, joka osuu moniin yhtiöihin.