Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Harvian suurimmat osakkeenomistajat listalta ilmenee että Proprius Partners osti helmikuun aikana 30 000 osaketta Harviaa eli noin miljoonan euron potin Harvian osakkeita.

Proprius Partners nousi Harvian 28. suurimmaksi omistajaksi.

52 tykkäystä

Vanhoja muistellen kun tunnelma oli huipussaan. Muistatteko termin “kasvutiikeri” :tiger:
ja “saunapenetraatio”

:rocket:
Itse uskon edelleen tähän tarinaan ja hyvällä painolla ollaan mukana. Harmitti Inderesin takinkääntö ja Harvian ulostaminen mallisalkusta. Mutta jos mallisalkku tavoittelee isompia tuottoprosentteja yhtiöiltä, niin Harvia ei ehkä pääse seuraavina vuosina sille tasolle. Harvian kasvava osinkotuotto ja pienehkö, mutta varma liikevaihdon kasvu tuo jonkinlaisen pihvin sijoittajalle. Mielestäni voi jäädä indeksillekin, mutta jos katsoo yhtään pidemmälle, niin todella maukkaat näkymät on. Aika syö nykyiset kertoimet.

Mielenkiintoisista taas on, että Proprius Partners näkee Harviassa potentiaalia. Loppujen lopuksi hatunsyöntivideossa Kajaanin kommentit kestää aikaa ja sijoituskeissi ei ole täysin dramaattisesti muuttunut.
Varoitus, jos joku menee katsomaan tuon videon, niin saattaa alkaa ostonappi syyhytä Harvian osalta :rocket:

71 tykkäystä

KeskiSuomalaisesta lainattuna Harvia Group Oy:n operatiivisen johtajan Mika Suojan mukaan – Ehkä suurimmat epävarmuudet liittyvät materiaalitoimituksiin, joiden aikataulutus menisi lakon myötä uusiksi ja koko toimitusketjun hallinta erittäin haastavaksi. Vaikutukset lasketaan miljoonissa, mutta mikä osa niistä jää kustannuksiksi, jää nähtäväksi, hän kertoo.

Toivottavasti päästäisiin sopuun, ja lakot peruttua.

17 tykkäystä

Ei taida Jenkeissä ihan heti kasvu hiipua. Mukavaa luettavaa:

62 tykkäystä

Eikö kukaan ole vielä katsellut eilistä Pörssisäätiön Harvia-esittelyä?

Olihan taas vakuuttava veto Matiakselta. Mies vaikuttaa olevan ihan aidosti innoissaan Harvian touhuista ja saa kyllä helposti sijoittajankin sukat pyörimään jaloissa näillä puheillaan.

Satunnaisia pikakirjoitettuja nostoja:

  • Mitä kauemmas Suomesta mennään, niin sitä useammin päätuote (esim. pelkän kiukaan sijaan) on valmissaunapaketti omakotitaloasujan takapihalle
  • Puolet viimevuosien CAGR:sta (19 %) on tullut orgaanisesti ja puolet yritysostoista
  • Liikevoitto kolminkertaistunut listautumisajankohdasta
  • Q3 aikana liikevaihdon lasku alkoi selvästi hidastumaan ja Qnelosella palasimme takaisin kasvuun
  • Meidän tavoitteena on saada mahdollisimman paljon rahaa per rakennettu sauna. Yksi kiuas on satasia, mutta kun rakennetaan saunaa, niin hinnat alkaa viidestä tonnista. Liikevaihtopotentiaali per sauna voi kasvaa kymmenen, kaksikymmentä tai jopa neljäkymmentä kertaa suuremmaksi
  • Haluamme olla aktiivinen konsolidoija, mutta näemme myös merkittävää orgaanista kasvupotentiaalia. Eikä pelkästään Euroopan ulkopuolella, jossa Japani, Australia, Etelä-Korea, Kiina ovat houkuttelevia alueita, vaan kovaakin iskua viime vuosina ottanut Eurooppa alkaa olla meille hieno mahdollisuus, kun vastatuuli kääntyy ja Euroopasta tulee meille taas kasvumarkkina
  • Halutaan panostaa erityisesti tärkeisiin KV-markkinoihin kuten Japani ja Yhdysvallat
  • ”Meidän ei kovin paljon tarvitse markkinoida saunaa, kun nämä megastarat (CR7, Neymar, Kardashians, Lady Gaga) luovat markkinaa meidän puolesta”
  • Oletamme, että konsolidaatiota tulee merkittävästikin tapahtumaan seuraavan 5 vuoden aikana ja haluamme olla tässä edelläkävijöitä

Q&A:

Kiina:

  • Merkityksellinen tuotantomaa. 2005 perustettu tuotantolaitos yhä siellä. Asiat siellä toimii erittäinkin hyvin
  • Toinen asia on myynti ja se on aika pientä vielä. Näemme kyllä isoa potentiaalia ja ehkä Japani-tyyppinen yhteistyömalli voisi toimia sielläkin
  • Olemme hyvin tietoisia Kiinaan liittyvästä geopoliittisesta jännitteestä.
  • Kiina on tuotantolaitoksena erityisesti ad-on lisätuotantokapasiteettia, mutta ei kriittinen. Joitakin valmisteita tuotetaan myös Muurameen jatkojalostukseen
  • Riskienhallinnallisesti (tuotantoketjut) asiaa on toki mietitty

Kasvumarkkinat:

  • Euroopassakin on kasvumahdollisuuksia ja se on meille hyvä mahdollisuus tulevina vuosina
  • Jenkkimarkkina on meille ehdoton ykköskasvumarkkina, kun väestö on suuri ja varakkaita kuluttajia on paljon
  • Jenkeissä on vasta raaputettu pintaa
  • Mitä kauempana ollaan Suomesta, niin sitä suurempaa marginaalia tehdään

Kuluttajapreferenssit:

  • On merkittäviä eroja markkinoilla, että mitä kuluttajat preferoivat
  • Pohjoismaissa on paljon DIY-saunoja, jotka tekee mies ja pakettiauto
  • Suomen ulkomailla paljon enemmän kokonaisratkaisuja, koska on rahaa ja toisaalta ei ole saunaosaamista
  • Suomi on hyvin hintasensitiivinen
  • En odota merkittäviä muutoksia kuluttajien preferensseihin

Vastuullisuus & ympäristö:

  • Melkein markkinoilla kuin markkinoilla hyväksyntöjä ja sertifiointeja, ja Harvia isona toimijana on hyvä näissä. Se on jopa tietyllä tavalla pieni barrier-of-entry ja kilpailuetu meille
  • Keski-Euroopassa ei esim. hiukkaspäästöjen vuoksi voi aina käyttää puukiukaita, kun taas esim. Kanadassa puukiukaat hyvinkin suosittuja. Mutta kyllä sähkökiukaat ovat se isompi juttu laajemmin katsottuna

Kilpailijat:

  • Sauna 360 oli meidän toiseksi suurin kilpailija, joka meni Mascolle (9 mrd liikevaihdon kokoinen ostaja)
  • Klafsin, suurimman kilpailijamme, osti Kohler (niin ikään 9 mrd liikevaihdon ostaja)
  • Eri tuotekategorioissa hieman erilaisia kilpailijoita
  • Jenkeissä aika isoja infrapunatoimijoita (olisiko täällä seuraava ostokohde)

Riskit:

  • Näen enemmänkin erittäin paljon mahdollisuuksia
  • Ollaan siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että markkina tarjoaa meille erittäin hyviä kasvumahdollisuuksia
  • Moni kysyy, että mitäs jos jenkkien talous sakkaa, niin me myydään niille ylemmän tuloluokan ihmisille, niin kyllä niillä on edelleen se 20-30 tuhatta laittaa siihen saunaan jos ne saunoa haluaa
  • Enemmänkin kyse on siitä, kuinka hyvin me hoidetaan oma tontti. Hyvät tuotteet, innovointi, myynti jne. pitää hoitaa hyvin
119 tykkäystä

Sijoituskästi eli @Kevin ja Teemu Liila ovat tehneet Harviasta tviittiketjun.

Harvian markkinaosuus spa- ja saunamarkkinasta on 5 %, pelkistä kiukaista ja muista komponenteista 20 %. Melko tuoreella Pohjois-Amerikan markkinalla on yhtiölle kasvu-uraa jäljellä (kasvu 28 % vuonna 2023) ja potentiaalisia muita kasvun lähteitä on esim. Japanissa.

https://twitter.com/sijoituskasti/status/1770347844039323841

28 tykkäystä

Harviassa tehtiin tänään vähän isompi blokkikauppa:

Kaupassa 144 846 Harvian osaketta vaihtoi omistajaansa 36,32 euron osakekohtaiseen hintaan. Kaupan kokonaisarvo oli 5,26 miljoonaa euroa.

Harvialla oli helmikuun lopussa ainakin kymmenen sellaista suomalaisomistajaa, jolla oli hallussaan riittävästi osakkeita blokkikaupan toteuttamiseksi.

Täältä pääsee arvuuttelemaan myyjää:

https://harviagroup.com/fi/sijoittajat/osake-ja-osakkeenomistajat/osakkeenomistajat/

Oiskohan joku hallintarekisterin alla oleva taho, joka tässä on aktiivisesti ostohousut jalassa? Ainakin siellä suunnalla on viime aikoina ollut suurta kysyntää. Nykyisellään hallintarekkarin takana jo yli 47% osakkeista.

24 tykkäystä

Mielenkiintoinen käänne!

Ideaalitilanne tässä varmaankin olisi jos esim. Pajuharju olisi myynyt ison osan omasta noin 6.6 miljoonan euron potistaan ja ostajana olisi joku muu isoista omistajista (tai kenties uusi taho).

No, eipä se firman suorittamiseen vaikuta, mutta mielenkiintoista nähdä kenelle potti päätyy.

10 tykkäystä


Alkaisko Suomi vihdoin saada saunallensa sellaista statusta kuin muut maat viineistä, juustoista, viskeistä, autoista, kelloista tai vaikka lihasta.

Olisi ainakin hienoa saada se sellaiseksi ”laatustandardiksi” näille, koska silläkin on suhteellisen positiivinen vaikutus. Ei kovin montaa kiinnosta tai ole mitään hajua, kun siellä neuleen tiedoissa on: Y - 2/28 Cariaggi, G - 12 (4ply), 600g. Kunhan siellä on se Made in Italy ja lapussa lukee cashmere, on se varmasti laatua epäilyttävän halvasta hinnasta huolimattakin.

51 tykkäystä

Onko @Rauli_Juva tai joku muu pohdiskellut lakkoriskejä Harvialle?

Tuotanto on jossain määrin maantieteellisesti hajautunutta, mutta toki Muurame on ylivoimaisesti tärkein tuotantolaitos ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin Muuramesta ei nyt tavara juuri maailmalle matkaa.

Toisaalta asiakkailla on varmaan useimmiten jonkin verran varastoja, jolloin voisi olettaa, että monissa tapauksissa pieni katkos toimituksissa ei vaaranna ainakaan arkipäivän myyntiä ja saatavuutta, mutta aiheuttaako sitten kenties jotain muuta viivästystä tai peruutuksia myöhemmin?

22 tykkäystä

Kyllä nyt rekat rallattaa Muuramesta edelleen Pohjoismaiden ja muun Euroopan markkinoille. Laivoilla pääsee rekalla edelleen puoliperän kanssa Suomesta ja Suomeen. Muuramesta kun ajaa rekalla reilun 250km ja Vaasasta laivaan, matkasi ulkomaille on alkanut! Ja mm. Turun satamassa on normaali rekkojen inferno kerrottu viidellä, kun irtoperät ei kulje (eli puoliperävaunu ilman rekkaveturia). Lakkojen vaikutusta lobbaus-syistä paisuttelee molemmat osapuolet.

12 tykkäystä

No onhan sitä mietitty ja kyselty. Muuramessa tosiaan on edelleen pääosa Harvia-brändin kiuastuotannosta, joten lienee selvä että lakko jotenkin vaikuttaa ainakin viiveinä toimituksissa etenkin Pohjoismaiden ulkopuolelle. Asiakkailla ei itse asiassa tyypillisesti ole kovin kummoisia varastoja ja Harvian oma tilauskanta on normaalisti vain joitain viikkoja, joten voi olla että uusia tilauksia ei tulisi samaan tahtiin jos edelliset on toimittamatta. Toisaalta Harvialla itsellään tietysti on jonkinlaisia varastoja maailmalla, joista jonkin verran riittää toimitettavaa.

Yleisellä tasolla Ekin aamukatsaukseen konepajoista kirjoittamat kommentit pätee kohtuullisen hyvin Harviaankin. Palaan tietysti aiheeseen viimeistään Q1-ennakon yhteydessä.

31 tykkäystä

Kauppalehdessä kirjoittelivat että teräksestä saattaa tulla pulaa. Pahimmillaan voinee aiheuttaa pieniä häiriöitä tuotannossa jos toimitukset pahasti myöhästtelevät, mutta kyllähän Harvialla välivarastossa pitäisi kohtalaiset puskurit materiaalia olla. Lyhyellä aikavälillä voi olla jonkinlainen hintavaikutus, riippuu vähän minkälaisilla sopimuksilla hankinnat pyörii.

Isoin riski varmaan sama kuin Kempowerilla kävi että jos tavaraa ei saada liikkumaan, niin ei voida laskuttaakkaan ja Q1 tulos jää sen takia vajaammaksi.

3 tykkäystä

Tuossai video Harvian Muuramen tehtaan teräslevyvarastotornista. Ilmeisesti Muuramen korkein rakennus. Luulisi tuolla varastolla muutaman kiukaan saada tehdyksi lakoista huolimatta.:grin:

39 tykkäystä

image
@Rauli_Juva En saa raportin kassavirtalukuja täsmäämään omissa laskelmissani. Pystytkö avaamaan miltä riveiltä tuo on laskettu?

1 tykkäys

Ensin muistuttaisin tähän liittyvästä mallimme ominaisuudesta/heikkoudesta, jota olen itsekin avannut sekä Harvia-ketjussa aiemmin että yleisemmin täällä.

Näiden nimenomaisten lukujen osalta ollaan kuitenkin mielestäni varsin lähellä totuutta. Operating cash flow näyttää olevan sama kuin firman raportoima ja siitä kun vähennetään firman raportoimat investoinnit 5,8 MEUR ja rahoituksen rahavirran puolella olevan vuokravelkojen maksu 0,8 MEUR niin lopputulos on tuo 32,5 MEUR. Mallissa on vähän sekoittavia eriä suuntaan ja toiseen, jonka vuoksi esim. tuo capex ja working capital luvut eivät täsmää yhtiön raportoimiin.

19 tykkäystä

Mielenkiintoinen huomio suurimpien osakkeenomistajien listauksessa viime kuulta: 5. suurin omistaja eli Nordean nordic small cap rahasto imuroi osakkeita merkittävässä määrin lisää. Omistusosuus kasvoi melkein 200% (~250 000 osaketta). Nordnetin datan mukaan Harvian vaihto pyörii päivätasolla noin 20-40 000 osakkeessa, eli siellä on imetty useamman päivän edestä lappua sisään. Tämän lisäksi en nähnyt omistuslistassa merkittäviä muutoksia.

41 tykkäystä

Tämä vahvistaa sen että viimekuisen blockin myyjä löytyikin hallintarekisterin puolelta. Eli Suomalaiset tällä hetkellä netto-ostajina ja Pajuharjukin keikkuu vielä top10 listalla mukana. Ostaja näyttäisi olevan juurikin tuo Nordean rahasto.

Muutos kuukauden aikana:
image

5 tykkäystä

https://x.com/comptortoise/status/1775860279160516766?s=46

Ei kenellekään meistä super uutta tavaraa mutta ulkomaiset sijoittajat osoittavat kiinnostusta Harviaan. :+1:t2:

Etenkin jenkkien kehitys kiinnostelee heitä

54 tykkäystä

Olin juuri ajanut pitkän twiittiketjun sisällön ChatGPT:n kääntäjän läpi ja nyt kun tulin laittamaan viestiä tänne, huomaankin, että @Hagking on juuri pari päivää sitten linkittänyt tismalleen saman twiittiketjun, johon törmäsin tänään. :sweat_smile: Noh, siltä varalta, että kaikki eivät aukaisseet linkkiä (kuten meikäläinen), niin pistetään erinomaisen twiittiketjun sisältö suoraan tänne käännettynä. Otin vapauden siistiä muutamat räikeimmät virheet ChatGPT:n käännöksestä sekä lisätä väliotsikot. Vaikka tuskin hirveästi uutta Harviaa seuranneille, niin tässäpä siis kyseisen twiittiketjun sisältö, olkaa hyvät! :fire:

Harvia

Paras eurooppalainen korkealaatuinen small cap yhtiö, josta vain harvat sijoittajat ovat kuulleet. Aggressiivinen ostamattomuus oli suurin virheemme Q1:llä ja mahdollisesti suurin virheemme viimeisen 5 vuoden aikana.

Harvia, maailman johtava sauna- ja kylpyläyhtiö, on saavuttanut kokonaisen viiden pörssivuoden aikana CAGR: n 44,6%.

Yhtiöllä on ROIC yli 30%, runsaasti assetteja, joita ei ole vielä täysin käytetty (ts. tulevat CAPEX-vaatimukset ovat alhaiset), vahva kasvustrategia ulkomailla ja vankka taloudellinen rakenne, jonka pitäisi mahdollistaa keskitason IRR:t tulevaisuudessa.

Rakastamme Harvian tuotteita: on hienoa nauttia perinteisen saunan lämmöstä ja aromista. Ja ympäri maailmaa saunan ja terveyshyötyjen tietoisuus on vahvasti kasvussa.

Säännöllisen saunomisen useita kertoja viikossa on osoitettu vähentävän korkean verenpaineen ja muiden sydän- ja verisuonitautien, keuhkosairauksien, aivohalvausten ja dementiaan liittyviä riskejä.

Kysyntä

Sen lisäksi kysyntä kehittyvillä markkina-alueilla jatkuu suuntautumalla enemmän korkeamman tason tuotteisiin, mikä ajaa voimakasta voiton kasvua Harvialle.

Saunamarkkinoita ajaa pääasiassa korvauskysyntä. Tällä hetkellä käytössä on 18 miljoonaa saunaa. Ammattimaisessa käytössä, kuten kylpylöissä, kiukaat vaihdetaan usein joka 3-4 vuosi, kun taas asuinkäytössä sykli on usein merkittävästi pidempi.

Pohjois-Amerikka

Harvia on nauttinut erittäin vahvasta asemasta Pohjois-Amerikassa. Infrapunasaunat ovat suosituimpia saunatyyppejä alueella, mutta myös perinteiset saunat ja höyrysaunat saavat jalansijaa alueella. Trendi, jossa takapihasta rakennetaan paikka rentoutumiselle ja laadukkaalle ajanvietolle perheen ja ystävien kanssa kukoistaa.

Harvian arvion mukaan Pohjois-Amerikan sauna- ja kylpylämarkkinoiden koko on yli puoli miljardia Yhdysvaltain dollaria. Vuonna 2023 Pohjois-Amerikan osuus Harvian kokonaistuotoista oli 43,4 miljoonaa euroa eli suhteellinen paino noin 28%. Selvästi on siis vielä paljon kasvumahdollisuuksia jäljellä.

Ennen ja jälkeen pandemian

Yhtiö nautti erittäin hyvästä ajasta pandemian aikana. Ajanjakso oli kuitenkin kaksi teräinen miekka: yhtiöstä tuli oman menestyksen uhri, kun se joutui myöhemmin kohtaamaan erittäin vaikeat vertailukaudet, jotka voimistuivat Venäjän liiketoiminnan poistumisen myötä vuonna 2022. Näin ollen hintakaavio sisältää jonkinlaisen nousu- ja laskusyklin. Mutta älä erehdy, taustalla olevat kasvutrendit ovat edelleen koskemattomia ja mahdollisesti vahvempia kuin koskaan.

Mikä tekee Harviasta niin laadukkaan?

  1. Korvaamisvetoisen kysynnän (70% saunamarkkinoista on korvaamista) kasvu. Olemassa olevien saunatilojen asennettu perusta on kasvanut merkittävästi vuodesta 2020 lähtien.

  2. Korkea ROIC: yli 30%, vaikka yhtiö ei vielä täysimääräisesti ole päässyt hyötymään pandemian aikana tehdyistä investoinneista tuotantokapasiteettiin.

  3. Alhaiset-kaksikymppiset EBIT marginaalit selkeän keskittymisen ansiosta lisäarvoon/premium-tuotteisiin enemmän täydentäviä sauna-tarjouksia (saunahuoneita, kiukaita).

  4. Alhainen vipuvaikutus vahvojen kassavirtojen vuoksi huolimatta merkittävistä osingoista.

  5. Laajentuminen uusille markkinoille, joissa potentiaalinen saunaväestö on merkittävä suhteessa maihin, joissa saunan ja kylpylän tietoisuus on jo korkealla tasolla (Pohjois-Amerikka vs. perinteiset saunamaat kuten Suomi/Saksa).

  6. Korkea kassavirran muunnos: jopa jaksoina, jolloin tarjontaketjun rajoitteet ovat täynnä, korkea liikevaihdon kasvu (johtaa enemmän käyttöpääomaan) ja kapasiteetin laajennusinvestoinnit, Harvia ei ole toistaiseksi nähnyt vapaan kassavirran muuttuvan negatiiviseksi (julkisesti noteerattuna yrityksenä).

Arvostus

Nykyisillä hinnoilla Pohjois-Amerikan aliarvioidusta kasvutarinasta suurin osa näyttää nyt olevan täysin hinnoiteltu sisään (ainakin lähitulevaisuuteen). Oletuksiimme perustuvasti FY24 ja FY25:n osalta Harvian osake treidaa kertoimilla 25x ja 23x EV/NOPAT.

On aina mielenkiintoista seurata hyviä ja ei niin hyviä laadukkaiden kasvuesimerkkien tapauksia. Ja tosiaankin, meidän olisi pitänyt ostaa aggressiivisesti vuonna 2023, jolloin:

  1. Kannattavuus säilyi erittäin hyvänä

  2. Tuli selväksi, että vertailukaudet paranevat jälkimmäisellä puoliskolla ja varmasti vuonna 2024

  3. Vahva kassavirran muunnos jopa tarjontaketjun kriisin pahimpina aikoina

69 tykkäystä