Eikö kukaan ole vielä katsellut eilistä Pörssisäätiön Harvia-esittelyä?
Olihan taas vakuuttava veto Matiakselta. Mies vaikuttaa olevan ihan aidosti innoissaan Harvian touhuista ja saa kyllä helposti sijoittajankin sukat pyörimään jaloissa näillä puheillaan.
Satunnaisia pikakirjoitettuja nostoja:
- Mitä kauemmas Suomesta mennään, niin sitä useammin päätuote (esim. pelkän kiukaan sijaan) on valmissaunapaketti omakotitaloasujan takapihalle
- Puolet viimevuosien CAGR:sta (19 %) on tullut orgaanisesti ja puolet yritysostoista
- Liikevoitto kolminkertaistunut listautumisajankohdasta
- Q3 aikana liikevaihdon lasku alkoi selvästi hidastumaan ja Qnelosella palasimme takaisin kasvuun
- Meidän tavoitteena on saada mahdollisimman paljon rahaa per rakennettu sauna. Yksi kiuas on satasia, mutta kun rakennetaan saunaa, niin hinnat alkaa viidestä tonnista. Liikevaihtopotentiaali per sauna voi kasvaa kymmenen, kaksikymmentä tai jopa neljäkymmentä kertaa suuremmaksi
- Haluamme olla aktiivinen konsolidoija, mutta näemme myös merkittävää orgaanista kasvupotentiaalia. Eikä pelkästään Euroopan ulkopuolella, jossa Japani, Australia, Etelä-Korea, Kiina ovat houkuttelevia alueita, vaan kovaakin iskua viime vuosina ottanut Eurooppa alkaa olla meille hieno mahdollisuus, kun vastatuuli kääntyy ja Euroopasta tulee meille taas kasvumarkkina
- Halutaan panostaa erityisesti tärkeisiin KV-markkinoihin kuten Japani ja Yhdysvallat
- ”Meidän ei kovin paljon tarvitse markkinoida saunaa, kun nämä megastarat (CR7, Neymar, Kardashians, Lady Gaga) luovat markkinaa meidän puolesta”
- Oletamme, että konsolidaatiota tulee merkittävästikin tapahtumaan seuraavan 5 vuoden aikana ja haluamme olla tässä edelläkävijöitä
Q&A:
Kiina:
- Merkityksellinen tuotantomaa. 2005 perustettu tuotantolaitos yhä siellä. Asiat siellä toimii erittäinkin hyvin
- Toinen asia on myynti ja se on aika pientä vielä. Näemme kyllä isoa potentiaalia ja ehkä Japani-tyyppinen yhteistyömalli voisi toimia sielläkin
- Olemme hyvin tietoisia Kiinaan liittyvästä geopoliittisesta jännitteestä.
- Kiina on tuotantolaitoksena erityisesti ad-on lisätuotantokapasiteettia, mutta ei kriittinen. Joitakin valmisteita tuotetaan myös Muurameen jatkojalostukseen
- Riskienhallinnallisesti (tuotantoketjut) asiaa on toki mietitty
Kasvumarkkinat:
- Euroopassakin on kasvumahdollisuuksia ja se on meille hyvä mahdollisuus tulevina vuosina
- Jenkkimarkkina on meille ehdoton ykköskasvumarkkina, kun väestö on suuri ja varakkaita kuluttajia on paljon
- Jenkeissä on vasta raaputettu pintaa
- Mitä kauempana ollaan Suomesta, niin sitä suurempaa marginaalia tehdään
Kuluttajapreferenssit:
- On merkittäviä eroja markkinoilla, että mitä kuluttajat preferoivat
- Pohjoismaissa on paljon DIY-saunoja, jotka tekee mies ja pakettiauto
- Suomen ulkomailla paljon enemmän kokonaisratkaisuja, koska on rahaa ja toisaalta ei ole saunaosaamista
- Suomi on hyvin hintasensitiivinen
- En odota merkittäviä muutoksia kuluttajien preferensseihin
Vastuullisuus & ympäristö:
- Melkein markkinoilla kuin markkinoilla hyväksyntöjä ja sertifiointeja, ja Harvia isona toimijana on hyvä näissä. Se on jopa tietyllä tavalla pieni barrier-of-entry ja kilpailuetu meille
- Keski-Euroopassa ei esim. hiukkaspäästöjen vuoksi voi aina käyttää puukiukaita, kun taas esim. Kanadassa puukiukaat hyvinkin suosittuja. Mutta kyllä sähkökiukaat ovat se isompi juttu laajemmin katsottuna
Kilpailijat:
- Sauna 360 oli meidän toiseksi suurin kilpailija, joka meni Mascolle (9 mrd liikevaihdon kokoinen ostaja)
- Klafsin, suurimman kilpailijamme, osti Kohler (niin ikään 9 mrd liikevaihdon ostaja)
- Eri tuotekategorioissa hieman erilaisia kilpailijoita
- Jenkeissä aika isoja infrapunatoimijoita (olisiko täällä seuraava ostokohde)
Riskit:
- Näen enemmänkin erittäin paljon mahdollisuuksia
- Ollaan siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että markkina tarjoaa meille erittäin hyviä kasvumahdollisuuksia
- Moni kysyy, että mitäs jos jenkkien talous sakkaa, niin me myydään niille ylemmän tuloluokan ihmisille, niin kyllä niillä on edelleen se 20-30 tuhatta laittaa siihen saunaan jos ne saunoa haluaa
- Enemmänkin kyse on siitä, kuinka hyvin me hoidetaan oma tontti. Hyvät tuotteet, innovointi, myynti jne. pitää hoitaa hyvin