Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Voihan se olla, että käy niin kuin Nokialle, että joku korealainen keksii uuden mullistavan saunan ja Harvian peltipönttöjä ei kukaan enää halua sen jälkeen :smile:

Vakavasti ottaen niin ainut “uhka” minkä näen on, että saunatrendi menee yhtä nopeasti ohi kuin tulikin. Sitä tilannetta on minusta hyvä seurata. Nyt taidetaan kuitenkin olla vasta trendin alussa, joten hetken tässä ainakin voi aika huoletta roikkua mukana…

16 tykkäystä

Harvian kurssikehitys tulee totta kai hermostuttamaan omistajiaan taas ties monennen kerran tässä osarien välillä. Aiemminhan syynä on varmaankin koettu olevan ”mörnimlnen”.

Nyt media lappaa meille tarinaansa kiukaiden ylikuumenemisesta, tulemme näkemään kyllä pudotusta kurssissa.

Päälle vielä yleistä korjausliikettä, niin olemme kenties vaikkapa 38€ hinnoissa kesäkuussa. Pienivaihtoinen ja aina kun kurssi hieman keulii, niin myyjiä riittää. En pidä mitenkään vääränä myydä osakkeitaan 41-42€ hinnoissa kun varmasti halvemmallakin tulee saamaan. Verottajakin kiittää.

Mutta pidän lähes 100% varmana, että heinäkuussa tavoitehinnat taas paperia.

Voimia kaikille. Omistamme maailman parasta saunafirmaa.

27 tykkäystä
13 tykkäystä

Samaa mieltä pitkälti.

Itse näen asian samoin, mutta itse uskon että tämä “kotoilun takia tullut kysyntä” saattaa kadota yhtä nopeasti kuin tulikin. Mutta tuo saunomistrendi toki tasoittaa laskua. Se nähdäänkö ihan miinusmerkkisiä liikevaihdon kasvu numeroita lähivuosina jää nähtäväksi. Merkittävä tekijä esim saksan tai pohjoisamerikan kasvun kannalta voi olla kuinka paljon “kotoilubuumiin” ostaneet saavat puskaradion kautta houkuteltua uusia saunojia.

Mutta jos joku on hankkinut harvian kautta saunan/kiukaan nyt kotoilubuumiin, hän tuskin kasvattaa lähivuosina muutenkaan harvian liikevaihtoa. Ongelma on mielestäni miten saadaan ylläpidettyä korkeaa uusmyynnin tasoa, kun ihmisille aukeaa paljon muitakin kulutuskohteita ja/tai ajanvietto tapoja.

Etkö usko että kotoilubuumi on tuonut aikaistettua/“extra” kysyntää uusmyyntiin merkittävissä määrin, joka poistuu kotoilubuumin myötä?

PS. Itse näen siis liikevaihdon kasvun seuraavan tälläistä logiikkaa: 2020 ja 2021 kasvetaan kotoilubuumin sekä saunomis buumin takia esim 47% ja 38% (toteutunut ja petrin ennuste), mutta vuonna 2022 kotoilubuumi katoaa, jättäen vielä vähän hyvää puskaradion takia jonka takia LV laskee 2020 + 10% tasolle, ja tästä kovan saunomis buumin takia jatketaan 10% vuosikasvua.

Eli liikevaihdot olisi esim: 109, 151, 121, 133 jne.

9 tykkäystä

Eikai se koko Harviasta hype yhtiötä tee että jossain kotimaisella foorumilla muutama kymmenen sijoittajaa jopa fanittaa? Nokia hype aikanana oli vielä vähän eri kokoluokan juttu.

Ja se että joku on “kokenus salkunhoitaja” ei tee siitä mitään kaikkien listattujen firmojen asiantuntijaa. Ennemminkin kannattaisi olla hiljaa jos ei yhtään ole perehtynyt yhtiöön. Vai onko se vaan aina vastattava kun kysytään ettei näytä tyhmältä?

7 tykkäystä

Ottamatta kantaa näiden nyt Harviaa kommentoineiden asiantuntemukseen, olen tästä yleisellä tasolla samaa mieltä.

Aina kannattaa miettiä, että minkä alan asiantuntija kommentoija on, ja miten hyvin hän oikeasti tuntee asian. Usein näihin haetaan sijoitus- ja talousmaailman yleisasiantuntijoita, joilla ei välttämättä ole sitä aivan viimeisintä tietoa juuri kyseisestä nichestä. Joskus myös kommentit ovat hyviä, mutta esimerkit menee vähän ohi. Ja toisinaan kommentoijat voivat olla jonkin teeman asiantuntijoita, mutta eivät sijoittamisen asiantuntijoita. Tällöin kommentit ovat usein erittäin hyviä itse teeman näkökulmasta, mutta toisaalta esim. vaikutukset yhtiön markkina-arvoon tai kasvuun ovat vähän sitä sun tätä.

Itse annan painoarvoa paljon yhtiön johdolle ja suuromistajille, meritoituneille analyytikoille sekä selvästi kotiläksynsä tehneille kanssasijoittajille (usein sellaisia, joilla on ko. yhtiön kanssa skin in the game).

16 tykkäystä

Käykääpä joku nyt Euroclearista tsekkaamassa onko kyseinen konkari avannut dipistä possan :innocent:

7 tykkäystä

Ei takuulla tule ei. Eikä hissiä, metsäkonetta tai hiustenkiharrinta.

39 tykkäystä

Ei ole vielä oma Excel laskennat valmistunut, mutta sen verran numeroita kurkkasin, että pakkohan näihin dippeihin ilman syytä on reagoida.

Yli 1500 osaketta poistettu markkinoilta pitkään holdiin.

66 tykkäystä

Olen Mauri täysin samaa mieltä kanssasi. Ylipäätään jonkun titteli ei tee asiantuntijaa yhtään mihinkään. Ja sijoitusmaailmassa jos minnään sitä asiantuntijaa ja ennustajaa riittää laidasta laitaan. Jälkikäteen niitä gurun viittoja sitten asetellaan hartioille, kun väkisin joku aina “ennustaa oikein” ja taitavimmat jopa muutaman kerran peräkkäin kun tarpeeksi on ennusteiden tekiijöitä. Minä tylysti kyllä vertaan tuota nopan heittoon. Joku osuu väkisinkin monta kertaa oikeaan.

No tottakai on sellaisia, jotka oikeasti osaa ottaa näkemystä. Mutta taas sitten ihan liikaa sitä että sanotaan jotain tulevasta vaan kun sitä kysytään.

Ja sorry, mennään jo ohi Harviasta. Mutta kai se on sitten tässäkin kohtaa se perus Finski meno, että vähätellään ja dissataan kun kotimainen… Eihän nyt Suomesta maailmaa valloiteta kun Nokia ja sekin lopulta epäonnistui vai miten se meni?

Suomessa on paljon laadukkaita pörssifirmoja ja Harvia on näyttänyt että nousee tähän kastiin. Ollaan ylpeitä siitä, mutta pidetään järki päässä.

9 tykkäystä

Hyvä huomio tuon toisen lainauksen kanssa, käsittelin pointin puutteellisesti. Uusmyyntiä ei tietenkään saada olemassa olevasta saunasta, mutta korvauskysyntä ja mahdolliset muut lisämyynnit jatkuvaa käyttöä varten (MyHarvia? Muut lisätuotteet?) voivat sitä laskua paikata. Toki liikevaihdon määrä noissa ei ole lähimaillakaan uuden saunan myyntiä, mutta kunhan leikittelen ajatuksella. Tämä siis on verrattuna johonkin toiseen kotoiluyhtiöön jonka palvelun voi sivuuttaa käytännössä pysyvästi muiden tieltä - siltä kannalta tuon edellisen viestini kirjoitin.

Aikaistettua kysyntää on varmasti mukana viimeisen vuoden luvuissa, ja siksi sanoinkin että kasvulukemat tulevat laskemaan merkittävästi. Mutta sopii kuitenkin pohtia juuri tuota, mitä loppua kohden sanoit: paljonko tuo puskaradion kautta leviävä tieto saunomisesta kasvattaa kysyntää sellaisissa kuluttajissa, jotka eivät ennen viime vuotta tienneet, että mitä tarkoittaa sauna? Se tulee olemaan parin vuoden päästä erittäin tärkeä muuttuja, kun tämän firman arvoa lähdetään määrittämään.

Ei ole lainkaan mahdotonta, että takapakkia tulisi liikevaihdon suhteen. Mutta ainakin Harvia lähtisi siihen tilanteeseen markkinajohtajana, jonka tase on huippukunnossa - paljolti juuri korona-ajan suorittamisen ansiosta. Tilanne ei olisi lainkaan ideaalinen, mutta ehkä kysynnän laskiessa läpi sektorin voisi aueta tilaisuutta epäorgaaniselle kasvulle? Ken tietää.

5 tykkäystä

Kiinnostavaa, että nimenomaan Harvian kohdalla näin kovasti kyseenalaistetaan kertoimia, kun kurssinoususta huolimatta tämä on kuluvan vuoden kertoimilla edelleen halvemmasta päästä suurien voittajien joukossa. Arvostus on noussut enemmän voimakkaan tuloskasvun kuin kertoimien venymisen myötä minkä lisäksi Harvia kasvaa kertoimensa siedettävälle tasolle jo tämän vuoden aikana vaikka kasvu olisi tästedes matala kaksinumeroinen. Tätä hyvin harvasta yhtiöstä voi sanoa.

Toisin kuin vaikka useimmilla teknologiavoittajilla joilla tuotto on tullut etupäässä tai lähes yksinomaan kertoimien venymisestä ja siedettävää arvostusta pitää odottaa vuoteen 2025. Poikkeus tähän on lähinnä Evolution Gaming.

48 tykkäystä

Kyllä mielenkiintoista on nähdä mikä on aamun startti. Jos mennään vielä alas, ollaan kohta jo miltei 20% alempana kuin juuri hetki sitten viimeisimpänä saatu Handelin 48e ja Osta -suositus.

Ilman ainuttakaan uutista tai edes tiedotetta, saati pienintäkään takaiskua yhtiön toimintaan, ajattelisi aika monen sovitelleen aamulla ostohousut jalkaan näillä hinnoilla. Jos ei, niin kummallista on.

10 tykkäystä

Nimenomaan, esim. Revenion kertoimilla Harvian pitäisi olla jo 100€ lappu.

14 tykkäystä

Tämä on erittäin hyvä pointti. Kurssi voi nousta monesta eri syystä, mutta Harvian osalta on olemassa myös jotain selkänojaa. Tasaisen ja maltillisen kasvun osakkeessa p/e olisi varmaan korkea. Tämä kuitenkaan ei pidä Harvian osalta paikkaansa, koska tulossa on kohtalaisen jämäkkää laajentumista. Mietin vaan, että nytkin myymävät jo kaiken ja suunnittelevat lisälaajennuksia. Sitten kun puuttuvat luvat myönnetään Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa, niin mitäs ne sitten tekee Harvialla? Ei muuta kuin uutta laajennusta putkeen. :thinking: :joy: Tässä ehkä pitää vielä kerran korostaa, että tämän sijoituscasen pihvissä ei ole kysymys korvauskysynnästä vaan siitä että saunomisen ilosanoma tulee leviämään globaaliksi ilmiöksi. Ja markkinat ovat jaossa nyt ja itselläni on vahva näkemys, kuka niitä vankkureita vetää :muscle:

Olen edelleenkin muuten hämmästynyt, että kukaan ei ole Harviaa yrittänyt itsellensä ostaa. Pääomistaja puhuu kotimaisuudesta, perheyhtiöistä ja Suomalaisesta työstä, mutta Harvian myynnin rahoilla (hyvällä preemiolla) he voisivat ko. asioita edistää itse asiassa vielä paremmin löytämällä uusia kasvuaihioita. Harviahan etenee itsekseen jo ilman suurimpien omistajien viisauksiakin…

13 tykkäystä

Jutusta paistaa vahvasti läpi, että kaikki sijoittajat eivät vielä täysin ymmärrä Harvian syvällisempää menestystarinaa. Siis yritystä, joka tekee KIVILLÄ TÄYTETTYJÄ PELTILAATIKOITA ei voi otaa vakavasti. Yök en syö! Tai sitten asemalta huudellaan junan perään “ärräpäitä” kun lippu on jäänyt joltakin lunastamatta. Edelleenkään ei ole liian myöhäistä lunastaa lippua. Tämänkaltaiset konkarisijoittajien terveet epäilyt kannattaa ottaa aina positiivisesti vastaan. Ne saattavat luoda hyviä osto- ja tankkauspaikkoja.

8 tykkäystä

Minkä yhtiön kertoimia ei ole kyseenalaistettu?
Mihin yhtiöihin vertaat harvian tämän vuoden lukuja? QT, revenio jne.?
Iso osa osakkeen hinnasta tottakai tullut tuloskasvusta ja ansaitusta kertoimien kasvusta, mutta kai ne kertoimetkin ovat palttiarallaa tuplanneet?

Itse näen, että harvialaiset vastaavat melkein kaikille epäilijöille että “et tunne firmaa” tai “…koska saunomistrendi” eikä itse argumenttejä käsitellä juurikaan.

4 tykkäystä

Kuten itse sanoit, kertoimet ovat tuplanneet ansaitusti

Epäilijöiden perustelut taas tuntuvat pohjaavan lähinnä argumenttiin: “Koronan jälkeen kukaan suomalainen ei enää osta kiukaita” ja tästä taas paistaa läpi se, että epäilijä ei tunne firmaa, eikä ole perehtynyt keissiin. Mielellään lukisikin epäileviä näkemyksiä, joissa tunnetaan firma ja keissi perinpohjin, mutta kritisoidaan korkeaa hintaa/kertoimia. Tällaisia en ainakaan itse ole nähnyt.

17 tykkäystä

Harvian kanssa tuo väsynyt “ei pian kukaan suomessa enää osta kiukaita” on saman tason läppä kuin “kaikki suomalaiset operaattorit on jo 5G:ssä ei kukaan enää osta Nokian tukiasemia”.

Suomi on tällä tahdilla Harvialle pieni sivujuttu joka kohta hautautuu rapsoissa “Europe”-klöntin sisään itsenäisesti merkityksettömän pienenä siivuna bisneksestä.

20 tykkäystä

En lähde arvailemaan yksittäisten päivien kurssiliikkeitä, mutta tässä on pakko olla kyseessä jonkin suuremman rahaston pakkomyynneistä tai jostain. Muuten tässä ei ole maalaispojalle järkeä. Mikä muu vastaavan tyyppinen firma myy kaiken mitä valmistaa ja yrittää joka tuutista lisätä tuotantoa, että kysyntään voitaisi vastata? Ja huom. globaalisti. Ehkä olen sittenkin jo liian vanha seuraamaan näitä päivittäin. Parempi käydä päivittäin saunassa…

11 tykkäystä