Hyzonin historia ulottuu 2000-luvun alkuun, kun Horizon Fuel Cell aloitti toimintansa Singaporessa. Yhtiöllä on siis taustana lähes 20 vuotta polttokennoteknologiaa (pääosin liikenne ja varavoima) ja lähinnä Aasiassa. Käytännössä Hyzon eriytettiin 2020 Horizonista valloittamaan maailmaa Aasian lisäksi, etenkin Pohjois-Amerikkaa. Pääkonttorihan meni jenkkeihin entisiin GM tiloihin, jossa GM kehitti omaa polttokenttoteknologiaa aikaanaan.
Hyzon keskittyy nimenomaan liikenteen “vetyistämiseen”, tarjoten ratkaisuja citybusseihin, pidemmän matkan busseihin (linja-autot) ja muuhun raskaaseen kalustoon (etenkin rekat eri muodoissa) Näiden lisäksi on myös varavoimaratkaisuja. Hyzon tekee omat kennot, tarjolla on esim. 150kW kennoja ja tulossa on iso 370kW kenno (PEM) raskaalle kalustolle. Tavoiteltuna on 400-600km ranget yhdellä tankkauksella.
Markkinoille on jo toimitettu yli 500 ajoneuvoa Horizonin aikana.
Hyzonin valmistaa siis itse kennot. Heidän G3 titaaniperusteiset kennot on kaavailtu olevan markkinoiden energiatiheimmät ja ilmeisesti puolueettomien testien mukaan myös näin (TÜV Rheinland, and benchmarked through independent consultant research). Patentteja löytyy kasa (20+ >40 osittaista Horizonin kautta).
Hyzon siis keskittyy suuresti polttokennoihin ja jättää muita osa-alueita partnereille joita se pyrkii saamaan lisää.
Kehitteillä on muutakin, esim. Omaa runkoa, kompuraa…
Tulevaisuudessa on kuitenkin tarkoitus alkaa enempi rakentamaan hub/filling-verkostoa, aluksi partnereiden kanssa (esim Total, joka on investoinut Hyzoniin strategisesti), ehkä lopuksi enempi omana. Alla muutama poiminta materiaalista:
Alliances with energy and industrial gas
companies expected to enable Hyzon to offer
a partnership approach to hydrogen supply.
In collaboration with its partners, Hyzon is currently building its first Hydrogen Hub in Australia. Hyzon’s partner, NRG Global, has multiple waste to electricity
sites, and is planning to build Hydrogen Hubs.
Hyzon is working with Infinite Blue Energy in Western Australia to source hydrogen
produced from solar and then distributed to fuel stations
HYZON PROVIDES THE FUEL CELL AND KEY RELATED COMPONENTS FOR A FCEV
WITH EXISTING AND ESTABLISHED SUPPLIERS PROVIDING ADDITIONAL ENABLING TECHNOLOGY
Hyzonilla on siis juuret Singaporessa Horizonin kautta, nyt pääkonttori USA:ssa (jossa myös valmistustehdas ja kehitys) lisäksi Euroopan päämaja ja kokoonpanotehdas löytyy Hollannista. Australiassa Hyzon aloitti konttoritoiminnan 2020 palvellakseen Australian ja Uuden-Seelannin markkinoita. Tulevaisuudessa ehkä jotakin tehdasta, alkuun partnerit hoitaa.
Hyzon yhdistyy DCRB SPAC kanssa, jolla se listautuu NASDAQ-pörssiin jenkkeihin. Tuleva Ticker on HYZN.
Yhdistymisen jälkeen Horizon omistaa yli 50% Hyzonista. 75% osakkeista on Hyzonin nykyisillä omistajilla, 15% PIPE ja 10% SPAC. Kannattaa lukaista tässä alla sinisen laatikon tekstit.
Edit. Tässä ihan mielenkiintoisesti kirjoitettu:
Lähde: https://fuelcellsworks.com/asia/hyzon-aims-for-tesla-style-rush-to-market-for-hydrogen-trucks/
Kilpailijoita markkinalla ainakin oheisessa kalvossa esitetty.
edit. 18.2.2021:
Yhteistyösopimuksia
- Hiringa NZ: vetytankkausasemien verkosto (8kpl 2021/2022, 24kpl 2025 mennessä). Hyzon toimittaa 1500 raskasajoneuvoa vuoteen 2026 mennessä
- Fortescue Metals Group: Hyzon muuttaa yhtiön bussit vetybusseiksi
- Viva Energy Australia: vetytankkausasemia, Viva muuttaa Geelongin öljynjalostamon vety ja aurinkoenergia keskukseksi
- Pure Hydrogen (Real Energy Australia): yhteistyö Hyzonin kanssa vetytankkausasemista ja vetyrekkojen leasing
- WarpForge: yhteistä ”SuperBus” kehitystä ATG:lle
Tarkennusta eräisiin kohtiin:
https://keskustelut.inderes.fi/t/hyzon-decarbonization-plus-acquisition-corporation-dcrb/13660/89?u=nea