Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Tähän liittyen:

“It is indeed this very Hyzon truck, the HyMax-250, which will be driving on the Albi circuit on September 22 and 23 as part of these days organised by the Occitanie Region, AdOcc (Economic Development Agency for the Occitanie region), the City of Albi (a South-based French city), and all the players working on the development of the Occitanie H2 Corridor project (including Seiya Consulting, the editor of your favourite H2 blog). Transporters and shippers from Occitanie who can apply for subsidies from the Corridor H2 programme via an AMI (Call for Expressions of Interest) from the Occitanie Region will therefore have the unique opportunity, the first time in France, to test a Hyzon hydrogen truck on the Albi circuit.”

Kuinkahan paljon joutuvat kilpailuttamaan, jos tarjontaa ei vielä paljoa ole, jos rahat polttelee taskussa?

Tavoiteaikataulu on tosin vuoteen 2023 mennessä ( France: EIB and Occitanie Region join forces to develop hydrogen-based transport ), että voipi Hyundaikin ehtiä mukaan pippaloihin…

5 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoinen ilmailualan webinaari tulossa 26.-27.10. Polttokennojen valmistajista mukana Hyzon Motors ja PowerCell.


46 tykkäystä

Kuningas ratissa Hyzon Motors on LinkedIn: A ride fit for a king - specifically, King Willem-Alexander of the…

54 tykkäystä

Laitan tämä tännekkin:
California’s Foothill Transit orders 20 hydrogen fuel cell-electric buses from NFI subsidiary New Flyer - New Flyer | North America’s Bus Leader

Tiivistetty kustannusvertailu:

Ei liity suoranaisesti Hyzoniin mutta minusta tämä on Hyzonin kannalta rohkaisevaa. Ensinnäkin markkinat kasvavat koko ajan joka näyttäytyy uusina tilauksina. FCEB tilauksia tulee ilmi koko ajan. Ehkä se oli loogistakin, että raskas liikenne sähköistyy ensimmäisenä juurikin linja-autoliikenteen kautta.

Toinen erittäin positiivinen juttu Hyzonin kannalta on tuo kustannusvertailu. Hyzon pelkkänä polttokennoautovalmistajana olisi lirissä jos polttokennoajoneuvot eivät olisi kilpailukykyisiä. Nyt ne lyövät kustannuksissa bevit ja uskon että erot sen kuin kasvaa FC-ajoneuvojen ja vihreän vedyn hintojen laskun myötä. Olisi loogista olettaa, että tämä kustannusvertailu pätee laajemminkin. Tarkemmin asiaa voi ihmetellä täällä: EDT-060420_Report-ZETBTA.pdf (actransit.org)

Milloinka Hyzon saa ensimmäisen merkittävän bussitilauksensa? :thinking:

Joka tapauksessa nyt on fiilis, että Keijolla on kova käsi.

41 tykkäystä

Lauantaina ollut iso juttu vedystä The Economistissa. Raskaan liikenteen osalta oli mainittu nimeltä Daimler, Volvo, Hyzon ja Cummins.

Ilmailun ja autojen osalta oli seuraavaa:






43 tykkäystä

Leikkaan/liimaan oman viestin tuolta Energia-alan ketjusta tänne, liippaa kuitenkin kalustoa ja kennoja yleisesti:

Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe, nyt tulee vähän pidempi teksti:

Kennoista ei oikein ajantasaista tietoa löytynyt mutta otetaan alkuun Mirain kehitys kennojen kanssa.

Miran kennon tehotiheys ja kehitys 2008->

  • 1.4kw/l, 108kg kenno, 90kw, vuosi 2008

  • 3.1kw/l, 56kg kenno, 114kw, vuosi 2015

  • 4.4kw/l, 44,6kg?, 128kw, vuosi 2020

  • 5.4kw/l, ?, 128kw, vuosi ? (2Gen Mirai)

Eli voidaan katsoa että paino on alle puolet aloitetusta, teho 90kw-> 128kw. 1.4kw/l → 5.4kw/l.

Se siitä Miraista, tässä vielä kuva verrokeista:

En oikein eilen saanut unta niin tutkin vähä aihetta tuolta raskaan liikenteen puolelta:

  • Hyzon ilmoitti aikaisemmin että ovat kehittäneet uuden kennon (Gen3) ja se on voittanut testeissä muut valmistajat.

  • Itseä kuitenkin hämää se että tästä en saanut kaivettua tietoa juurikaan vaan vastaan tulee linkki: Funding & tenders
    Tässä puhutaan tehotiheyden 1.8 W/cm2 @ 0.60 V saavuttamisesta ja projektin nimi on Horizon 2020 framework program.

  • Löysin seuraavan uutisen jossa otsikko Johnson Matthey (JM), as part of leading European consortium GAIA, has helped deliver a fuel cell power density of 1.8 W/cm2 @ 0.6V
    JM Gaia fuel cell performance | Johnson Matthey

Working alongside BMW, Freudenberg, 3M and others, JM has been instrumental in delivering this step-change, supplying critical components within the fuel cell stack – the membrane electrode assemblies (MEAs).

Itseä häiritsee tässä asiassa se että tämä uutinen on tullut 27.7.2021,

Hyzon on oman julkaissut jo lokakuussa 2020, jossa kertoo tuosta MEA menetelmästä jonka on luonut ¨perustaja¨ tiiminsä kanssa.

Although MEAs can be the center of attention, bipolar plates also play a key role in the fuel cell stack. Bipolar plates direct the flow of reactants to the MEA and help improve the performance of high power-density fuel cells.

Hyzon’s unique metallic plate development came from the founding team’s deep engineering design and materials innovation knowledge. Surface engineered plates with advanced coating technology, integrated with superior nano materials, offer excellent durability against chemical and electrochemical corrosion.

Mun oma fiilis tästä on se että Horizon on tehnyt yhteistyötä tuon EU projektin aikana ja tehnyt alkuun ”MEA-kennon” 1,5w/cm2 josta saanut sen nostettua 1,8w/cm2. Kertovat 2019 että 1,5w saavutettu ja odottavat 1,8w tehotiheyttä tulevaisuudessa.

Elikkäs onko nyt niin että Johnson Matthey + BMW on tehnyt yhteistyötä tässä kehityksessä ja varastavat kennon ideaa itselleen?

BMW on mielenkiintoinen sankari siinä suhteessa että tekee yhteistyötä myös Powercell kanssa, heidän kenno tosin ei pärjännyt.

Toinen seikka on se että Zeroavia alkoi tutkia Hyzonin kennoa ilmisesti sen johdosta koska Powercell kenno on huonompi. Jos JM&BMW olisi kehittäneet oman ”parhaan kennon” uskoisin että Avia olisi ottanut sen testiin.

Sitten vähä open sourcea kennoista:

  • Ballard 4,3kw/l up to 140kw
  • Bosch 3,6kw/l 132kw
  • Toyota 4,4kw/l 128kw
  • Hyzon 6kw/l 370 peak power.

Vanhaa dataa tehotiheydestä. Nämä kerätty vuosina 2011-2019.


Mukana tuossa tutkimuksessa ilmeisesti:

Sitten toinen taulukko:


Mukana ilmesesti nämä yritykset:

Missään ei ole tietoa että kukaan olisi aikaisemmin saanut yli 5kw/l. Uutisissa puhutaan jostakin 3kw/l lukemista ennen G3 kennoa.

Perkaamista hankaloittaa se että lähteissä ei puhuta samoista mittayksiköistä.

En tiedä miten Hyzonin pressissa on saatu tehotiheys jokaiselle w/cm2 koska itse en näitä arvoja kaikille löydä. Huomioitavaa että uuden kennon arvo onkin ilmeisesti 1.8 eikä 1.5?! Ymmärtääkseni tässä puhutaan taas w/cm2…

Tässä vanha taulukko 11. Helmikuuta varastettu Hyzonin ketjusta:

Havainnot rasitustesteistä:

25000 tuntia onnistuneesti, tosin tehoa alkaa häviämään rajusti 17000 tunnin jälkeen (20%). Tässä huomio, testit tehty 2011-2017 datasta joten tuosta kaikki kehittyneet huomattavasti.

Kaikkialla puhutaan miljoonasta mailista tai 1,2milj mailista, missään ei kuitenkaan lue että tuota olisi ajettu polttokennolla.

The Class 8 tractor-trailer fuel cell system lifetime target of 30,000 hours corresponds to an average driving speed of 40 mph over a vehicle lifetime of 1,200,000 miles assumed (see assumptions section below) for Class 8 tractor-trailer trucks. Forty mph was chosen as an speed based on the assumption that a typical Class 8 long-haul vehicle spends half of its life in long-haul operation (generally at highway speeds) and the remainder of its life in more regional usage (at lower speeds) as vehicle reliability decreases.

Kuva taulukosta:


Tuon lähteen mukaan jollakin vedettu 32 000 tuntia, tuossa tosin testissä puhutaan busseista.

Rekkojen kpl määrät valmistajien osalta:

Class 8 & 7


Freightliner on onneksi Hyzoniin alusta jenkkejä varten!

Sitten vähän havaintoja tankkaus verkostosta:

Lähde:
https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S2666792421000044?token=838AD8F10D48EF0A3415E4964275FAFEEBE967E0BA26A3916CDB8E0879D08A68A4409E7698C72E8D2E48B0A73531BF3C&originRegion=eu-west-1&originCreation=20211011111427

Targets for station network development in some of the leading regions worldwide are summarized in. The State of California is targeting at least 100 stations by 2024 and 200 by 2025, with state co-funding secured for up to 180 stations. A combination of private funds and the State’s Low Carbon Fuel Standard program may fill the gap to 200. In addition, the public-private California Fuel Cell Partnership is working to advance a goal of 1000 stations by 2030. To date, 44 stations are open, and approximately 20 more are in development through private and state co-funding. Funding for more than 100 additional stations was announced by the California Energy Commission in September 2020, with station development to begin soon on 22 co-funded stations and a further 17 stations funded by private industry.

Tuosta vähän jenkkidataa, lähteestä löytyi aika kattavasti tietoa polttokennoon sekä lähdeluettelon 206 lähdeviittausta jos jotakuta kiinnostaa.

Olipas harvinaisen sekava sillisalaatti johon oksennettu kaikki yön ajatukset sekaan.
Lähteissä voi olla puutteita ja jokainen voi huomioida tässä kohtaa lähdekritiikin koska amatööri kaivaa netin syövereistä aivoihin kaiken sen roinan jota sinne on kirjoitettu.
:face_with_hand_over_mouth:

98 tykkäystä

Tuota noin, Horizon 2020 on EUn teknologiakehitysprojekti eli framework jossa usealla teknologia-alalla on kehitetty asioita. Eli Hyzonin emoyhtiö Horizon ei tuohon liity mitenkään.

Lisäksi MEA ei ole jotain tai joku menetelmä mitä/minkä Hyzon on kehittänyt, vaan se on siis yleisesti ”membrane electrode assembly” joka tarkoittaa vain polttokennon kalvoa ja elektrodeja.

Ja lisäyksenä vielä kiitoksia muuten hyvän paketin kasaamisesta, tuossa oli paljon itselle uutta dataa! Tarkoitus ei ole mitenkään dissata mitä olit kirjoittanut!

26 tykkäystä

Mikäs on Hyzonin markkinatilanne tällä hetkellä? Että missä mennään?

3 tykkäystä

Nostan käden ylös virheen merkiksi :raised_back_of_hand:, toi Horizon on muotoiltu tekstiin vähän väärin. Tajusin aamulla homman jujun mutta unohdin tekstiin korjata asian.

MEA himmeli ymmärsin väärin, hyvä korjaus! :ok_hand:

Laitetaan koko kuvaus Hyzonin “superkennosta” sivuilta vielä:

Although MEAs can be the center of attention, bipolar plates also play a key role in the fuel cell stack. Bipolar plates direct the flow of reactants to the MEA and help improve the performance of high power-density fuel cells.

Hyzon’s unique metallic plate development came from the founding team’s deep engineering design and materials innovation knowledge. Surface engineered plates with advanced coating technology, integrated with superior nano materials, offer excellent durability against chemical and electrochemical corrosion. Advancement in producing such thin, high functional metallic bipolar plates integrated with advanced MEAs resulted in Hyzon being capable of manufacturing the world’s highest-powered fuel cell stacks (6kW/l as recorded by third party test authorities).

With Hyzon’s materials and engineering design advancements having aided considerably to produce high power-density fuel cell stacks, the stack operating strategy through system control will complement the materials advancement for the long life of Hyzon’s Hydrogen fuel cell vehicles

Joku jos saa kaivettua dataa Hyzoniin rekoista kokemuksia, testejä tai muuta hyödyllistä dataa nii jakakaa tänne ihmeessä.

9 tykkäystä

Kannattaa olla tarkkana noissa eri ilmaisuissa ja miten milloinkin ilmoitetaan tehotiheydet ym. kun tosiaan vaikuttaa asiaydin mistä puhutaan milloinkin. Etenkin jos aletaan vertailemaan tekniikoita, tai ylipäänsä asioita toisiinsa, tulee äkkiä tilanne jossa päärynöitä vertaillaan kanamuniin.

Polttokennoston rakenteessa yhdellä kennolla on pieni jännite. Yksittäisestä kennosta voidaan käyttää nimitystä MEA (Membrane Electrode Assembly). Kennoja yhdistelemällä sarjaan saadaan varsinainen polttokennosto. Siis periaatteessa yksikin MEA on polttokenno, mutta sitä voidaan verrata akkujen yksittäisiin kennoihin (cell), mutta varsinainen akku koostuu yleensä useista kennoista, samoin polttokennot.

Tämän jälkeen sitten ei enää niin ihmetytä, kun yksittäisen kennon energiatiheys ilmoitetaan 1,8W/cm2. Tämä saadaan esimerkiksi 0,6V kennojännitteellä. Isompi jännite saadaan kytkemällä kennoja sarjaan ja suurempi virtakestoisuus rinnankytkennöillä. Näin päästään sitten polttokennon tehoon, joka luonnollisesti saadaan lopputulona.

Kokonaisen polttokennon (stack) tiheys voidaan puolestaan ilmoittaa esim. 6kW/l (6kW/dm3). Vertailuissa usein vertaillaan vetyä muihin polttoaineisiin, jolloin monesti vertaillaan lukuja lämpöarvoina (energiatiheys). Vety on melko vekkuli tässä, ja käytännönsyistä sitten päädytään tekemään muuntoja nestemäiseen muotoon ja kaasuun jne. jolla haetaan vertailtavuutta - 1kg vetyä kaasumaisessa muodossa on aika eriarvoinen 1kg nestemäiseen vetyyn nähden. Polttokenno ei suinkaan muuten muuta vedyn koko energiasisältöä sähköksi, vaan reaktiossa vapautuu myös lämpöä ja vesi höyrystyy (energiaa).

Sitten on “lopputuotteen” arviointi, 1000kg Litiumakusto vs. 100kg polttokennosto + 400kg vetyvarasto. Näissä päästään mm. Wh/kg setuppeihin.

Edit. ja kun Hyzonin ketjussa oltiin, niin Hyzonin yksi päävalttihan on kehittää hyvä energiatiheä ja tehokas polttokennosto, joka koostuu siis mm. heidän kehittämästä MEA-kennoista ja yo. jutussa mainituista bipolaarilevyistä (johtaa sähköä peräkkäisten yksittäisten kennojen välillä, reagenssikaasuja ja lämpöä) ja “oheiskomponenteista”, jossa kokonaisuus ratkaisee energiatiheyden/tehokkuuden jne. Bp-levyt taitaa olla se merkittävin kennoston painoonkin vaikuttava seikka (ja kallein?).

Loppujen lopuksi polttokennostot on paperilla simppeleitä, mutta yhtä lailla kun akkuja on kehitetty vuosikymmeniä, niin vastaavasti polttokenno on melko monimuotoinen kaikkine kemioineen ja päättyen sen kennoston oheiskomponentteihin, jotka voi muodostaa isoissa kokonaisuuksissa aika ison roolin.

50 tykkäystä

33 tykkäystä

Oisko tietoa HYZNin seuraavasta tulosjulkistuspäivästä? Onko tietoa julkaistu missään? Toivottavasti ollaan pysytty aiemmissa ennusteissa ainakin tämän vuoden osalta että rima on laitettu sen verran alas. Ainakin liikevaihtoa myynnin osalta on toiveissa ja mielellään projektiota tämän vuoden myyntiluvuille ei tarvitse polkea.

3 tykkäystä

Jostain olin kaivaneeni että osuisi lokakuun vikan vklopun hollille, pe tai ma. Toinen lähde tosin oli maininnut että 15.11. alkavalla viikolla. Noi hiukan huono kun ei koskaan saa faktuaalista tietoa samallailla kuin suomi börsässä :grin:

3 tykkäystä

Hyzonin historian eka kvartaaliraportti (Q2) oli 11.8. joten 11.11. ei varmaan kovin kauaksi jää arvauksena Q3 julkaisusta.

4 tykkäystä

Nordnet yhtiötapahtumat kalenteri kertoo, että Hyzon Q3 osavuosiraportti olisi 30.11

1 tykkäys

Joo no niihin ei oikein ole luottaminen niden yhtiöiden osalta mitä itsellä on kokemusta. Ihan lottokoneella arvottu noi Nordnetin antamat päivät.

5 tykkäystä

Nordnetillä olisi tuossa tapauksessa varmempaa tietoa kuin Hyzonilla itsellään :smiley: Virallisilla IR-sivuilla ei mainita mitään Q3:sta.

https://investors.hyzonmotors.com/financials/quarterly-results/default.aspx

7 tykkäystä

Toyota Mirailla ajettu 1360 kilometriä yhdellä tankkauksella Kaliforniassa. Toivottavasti tempaus kasvattaa vetyhypeä :cowboy_hat_face:

Elokuun 23. ja 24. päivänä ajettu ennätyskoe sujui varsin säästeliäissä merkeissä. Vetyauton kuluttama energia vastasi 3,7 litraa polttoainetta reilua 94 kilometriä kohden.

Kokeen kuluessa auton polttokenno pilkkoi vetyä yhteensä 5,65 kilon edestä. Päästöinä syntyi silkkaa vettä.

27 tykkäystä

Hyzonin sivuille päivitetty AUS/NZ katalogi. Löytyy Hymax-450 ja Hymax-GSL.

ANZ-Hyzon-Brochure (1).pdf (655,2 Kt)


Voisi Hyzon edes vähän vihjata vaikka somessa näistä katalogeistaan.:grinning:

65 tykkäystä


Pricetarget kaaviota, näyttää noi kaikki ylemmät luvut hyvältä :ok_hand:

44 tykkäystä