Juuri tämän takia näitä tänne. En pitäisi suurenakaan ihmeenä jos Daimler alkaisi toimittamaan polttokennoautoja jo ennen vuotta 2027. Tuo Rollssin kuvio oli minulle tuttu.
Mersu ja Daimler tosiaan erkaantui ja Mersu käsittääkseni panostaa täysin akkuautoihin?
En ole aloittamassa mitään keskustelua kiskoliikenne versus bussiliikenne, mutta kaikki nämä asiat kietoutuvat enemmän tai vähemmän yhteen ainakin, jos halutaan ottaa myös kustannukset huomioon. Sähköbussit voidaan toteuttaa periaatteessa kolmella tavalla trolley, akku ja vetybussit, jotka saavat sähkönsä polttokennoista. Suomessa on sähköbusseja ainakin Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Kuopiossa. Joensuu ja Lappeenranta tulevat pian mukaan. EU on säätänyt direktiivin, jonka mukaan kuntien ostoliikenteestä pitää olla toteutettu 40 % ns. puhtaalla energialla 2025 mennessä. Puhtaaseen energiaan luetaan sähkö ja vety, vaikka eräät kunnat lukevat siihen myös biodieselin. Suomessa määrätyt poliittiset tahot suosivat aina raideliikennettä kustannuksista välittämättä, vaikka se on erittäin jäykkä ja kallis toteutustapa. Länsimetro vähensi joukkoliikenteen käyttöä ja Tampereen kauppakamarin mukaan samoin tulee käymään myös siellä. Akkusähköbussit toimivat ilmeisen hyvin ja Pohjolan Liikenne ajaa niillä Helsingissä 300 km päivässä ilman välilatausta. Pitkän matkan raskaassa liikenteessä vety on ainut toimiva ratkaisu, mutta niitä ei ole vielä ensimmäistäkään Suomessa.
Currently, it is working to convert a larger 19-seat Dornier 228 aircraft with its zero-emission powertrain with a first test flight expected in the coming months
Jokohan heillä on Hyzonin uusin polttokenno testissä?
Tuossa päivässä on potentiaalia. Q-raportti ja Groningenin vetyaseman avajaiset sattumoisin samana päivänä. Olisin pettynyt jos ei samalla toimiteta Groningenin tilaamia vetyrekkoja.
ZeroAvia will test the fuel cell stack through simulated airplane duty cycles. These tests will include customary power needs such as take-off, cruising, landing and taxiing, as well as more strenuous circumstances including rapid changes in altitude and other ambient conditions. Once the fuel cell stack has been validated in a ground test program, the next step will be to test them in flight.
Tulin tänne jakamaan vähän vedyn kannalta pessimistä näkemystäni, joka toivottavasti tuo uutta ajateltavaa osalle. Olin 2020 (liian pienesti) longina erinäköisissä aurinkopaneeli- ja vetyfirmoissa, mutta juuri nyt niitä ei löydy salkusta.
Vety vs. akku oli mielestäni ihan selkeä peli vedylle, koska sen turvallisuus, skaalautuvuus, tankkausnopeus ym olivat kaikki asioita jotka puolsivat vedyn roolia julkisessa päätöksenteossa. Yksi muuttuja on kuitenkin akkujen puolella ja voi olla että maailma kompastui nyt siihen : energianiukkuus.
Jos jenkit olisivat jatkaneet energiainvestointejaan ja IB/Saksa/Japani olisivat jättäneet ydinvoimalat käyttöön, meillä olisi ollut oikea mahdollisuus energiayltäkylläisyyteen ja laajamittainen hiilivetyjen korvaaminen vedyllä olisi voinut lähteä kunnolla käyntiin. Nyt elämme kuitenkin energianiukkuudessa, missä hiilen, öljyn ja kaasun hinnat ampuvat kuusta läpi. Eurooppa nykyisellä kasvuvauhdilla ihan rauhassa rakentaa tuuli- ja aurinkovoimaa yli viisi vuotta ennen kuin vesipumppaamot ja siirtolinjat alkavat natista tuulisimpina öinä - ylijäämäenergiaa ei ole tarjolla kuin paikallisesti.
Kohonneet öljyn ja sähkön hinnat kannustavat varakkaita ihmisiä investoimaan akkuteknologiaan, sillä se on heille lokaalisti optimaalinen ratkaisu. Jos yöllä saa halpaa sähköä, niin mikäs siinä sähköautoa ja asunnon akkua lataillessa. Ihmisvihamielinen alasajopolitiikka ja siitä johtunut energiaköyhyys ajaa pääomia vääriin ratkaisuihin ja se on kaikki vedyltä pois. Todennäköisesti näemme energiayltäkylläisyyttä aikaisintaan 2030-luvulla jolloin alkaa olla offshore-myllyjä, aurinkokennoja pohjalla ja RR:n + Fortumin uusia ydinvoimaloita liukuhihnalla.
Siihen asti on kuitenkin ihan realistinen uhkakuva että energian hinnat ajavat maailman vähintään kerran taantumaan ja siinä taantumassa ei välttämättä löydy mielenkiintoa pistää rahoja ja raaka-aineita lyysiasemiin ja vetyrekkoihin.
Toivon että olen väärässä ja kyttäilen kyllä ajoittain paikkoja vetypuljuissa, mutta nyt sijoittaisin omat rahat mielummin firmoihin jotka kykenevät rahastamaan energianiukkuudella. Parhaat vinkit näistä saa jakaa energia-alan ketjussa
Siinähän on saumaa käyttää tuota uutta uljasta Nord Stream 2:sta hankkimaan perinteistä energiaa vedyntuotantoa varten (käsittääkseni sitä putkea pitkin saa myös suoraan vetyä vietyä?) itäsektorilta, kunnes EU pääsee jaloilleen.
The journey to create the worlds first (HFC) hydrogen fuel cell coach commenced back in 2019. After visiting multiple bus and fuel cell manufacturers, we chose BLK as they were able to build this coach to meet the rigorous requirements that our client demanded. Horizon was chosen as our fuel cell provider as they had several hundred HFC vehicles already in service. For the next 18 months, specialist engineers from USA, China and Australia met twice a week via VC as the design and construction of this coach was put into life. In August this year, our coach completed a 15,000 powertrain verification by FEV, an independent testing authority. The end result is that we are now able to present the worlds first Hydrogen Fuel Cell coach. We are extremely pleased with the end result as we can now offer an extremely safe, quiet, robust passenger coach able to fit 50 passengers in comfort. The only emission produced by the running of the coach is PURE WATER! Zero emission transport is here to stay and Hydrogen now compliments the range of products available by BLK Auto.
Kertoo hyvin minusta siitä, että taustatyötä on tehty pitkään, jotta ollaan nyt toimituskykyisiä. Tämänkin vuoksi Hyzon on hyvin asemissa myös, koska työtä on tehty pitkäjänteisesti. Katselin vähän BLK Auton taustoja, yhtiö on näköjään perustettu tammikuussa (The company grew out of the former BCSA) ja taustalta löytyy bussinvalmistaja Kiinasta - Bonluck, Jiangxi Kama Business Bus Co.
Esiin tuomasi ajatukset energian tuottamisesta laajasti ja sen vaikeudesta ovat täysin totta ja et puhu mistään pikkuongelmasta. Puhuisin tässä ketjussa kuitenkin HYZONista yhtenä raskaan liikenteen energian tuottajana, mahdollisuuksista ja esteistä.
HYZONin suunnitelma pitää sisällään myös vetyrekkojen/linja-autojen etc tuotannon ja käyttöönoton (tarvitsee kumppaneita rekkojen rakentamiseen sekä vedyn saannin varmistamisen (Hydrogen supply secured!). HYZONilla on tavoitteena lähteä pikku hiljaa liikkeelle.
HYZONilla on sitovia sopimuksia ja tilauksia jo ympäri maailmaa, mikä on HYZONin kannalta keskeistä. Esim. Kiina (Shanghai Hydrogen HongYun Automotive Co.) on yksi ensimmäisistä maista, johon Knightin mukaan mennään ensin 2022. California on USAssa (Total Transport Services Inc), 2022. Australia Ark Energy by the end of 2022. Holthausen (HYZON Europe)
Hmm mietin muuten sitä, että eikös emoyhtiö Horizon omista Hyzonin osakkeista yli 50 %? Niin eikös se ole sitten vähän yli vitonen siitä kympistä mikä oli spachommelin johdosta? Eli eikös se ole sitten mahdotonta mennä alle viiden siinä tapauksessa jos Horizonin osuudesta ei myydä yhtään? Vai olenko ihan kujalla?