Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Oli kyllä hyvä tuo QA osuus. Muutama nosto:

  • Myivät nyt 10 bussia yhdelle toimijalle ja keskustelevat muiden operoijien kanssa lisätilauksista
  • Ei mitään syytä miksi eivät voisi tehdä satoja busseja nopeasti
  • Keskustelevat myös junayhtiöiden kanssa (vetyjunista)
  • Bussitilauksissa 4-5 kk toimitusaika josta n. 6 päivää menee bussin kokoamiseen
  • Huoltoon kuluu noin puolet vähemmän aikaa kuin diesel-bussin huoltoon
50 tykkäystä

The journey to create the worlds first (HFC) hydrogen fuel cell coach commenced back in 2019. After visiting multiple bus and fuel cell manufacturers, we chose BLK as they were able to build this coach to meet the rigorous requirements that our client demanded. Horizon was chosen as our fuel cell provider as they had several hundred HFC vehicles already in service. For the next 18 months, specialist engineers from USA, China and Australia met twice a week via VC as the design and construction of this coach was put into life. In August this year, our coach completed a 15,000 powertrain verification by FEV, an independent testing authority. The end result is that we are now able to present the worlds first Hydrogen Fuel Cell coach. We are extremely pleased with the end result as we can now offer an extremely safe, quiet, robust passenger coach able to fit 50 passengers in comfort. The only emission produced by the running of the coach is PURE WATER! Zero emission transport is here to stay and Hydrogen now compliments the range of products available by BLK Auto.

Kertoo hyvin minusta siitä, että taustatyötä on tehty pitkään, jotta ollaan nyt toimituskykyisiä. Tämänkin vuoksi Hyzon on hyvin asemissa myös, koska työtä on tehty pitkäjänteisesti. Katselin vähän BLK Auton taustoja, yhtiö on näköjään perustettu tammikuussa (The company grew out of the former BCSA) ja taustalta löytyy bussinvalmistaja Kiinasta - Bonluck, Jiangxi Kama Business Bus Co.

43 tykkäystä

Tietääkö joku enemmän tästä: Nano-scale visualisation of fuel cells through synchrotron x-ray tomography and computational fluid dynamics techniques?

Kuinka iso juttu tuo on?

7 tykkäystä

Esiin tuomasi ajatukset energian tuottamisesta laajasti ja sen vaikeudesta ovat täysin totta ja et puhu mistään pikkuongelmasta. Puhuisin tässä ketjussa kuitenkin HYZONista yhtenä raskaan liikenteen energian tuottajana, mahdollisuuksista ja esteistä.

HYZONin suunnitelma pitää sisällään myös vetyrekkojen/linja-autojen etc tuotannon ja käyttöönoton (tarvitsee kumppaneita rekkojen rakentamiseen sekä vedyn saannin varmistamisen (Hydrogen supply secured!). HYZONilla on tavoitteena lähteä pikku hiljaa liikkeelle.

HYZONilla on sitovia sopimuksia ja tilauksia jo ympäri maailmaa, mikä on HYZONin kannalta keskeistä. Esim. Kiina (Shanghai Hydrogen HongYun Automotive Co.) on yksi ensimmäisistä maista, johon Knightin mukaan mennään ensin 2022. California on USAssa (Total Transport Services Inc), 2022. Australia Ark Energy by the end of 2022. Holthausen (HYZON Europe)

Käyttöönotto 2022/2023 loppuun mennessä 5000 ensimmäistä rekkaa.

Kuva 6/2021 (en löydä uudempaa, esitetty aikaisemmin)

20 tykkäystä




Hyzon Motors
@hyzonmotors

·

46min

Did you miss today’s unveiling of Australia’s first hydrogen coach? Watch the full video here: https://hyzonmotors.com/virtual-event-hyzon-launches-australias-first-hydrogen-coach/….

12 tykkäystä

Craig Knight äänessä joskus illemmalla.

12 tykkäystä

Hmm mietin muuten sitä, että eikös emoyhtiö Horizon omista Hyzonin osakkeista yli 50 %? Niin eikös se ole sitten vähän yli vitonen siitä kympistä mikä oli spachommelin johdosta? Eli eikös se ole sitten mahdotonta mennä alle viiden siinä tapauksessa jos Horizonin osuudesta ei myydä yhtään? Vai olenko ihan kujalla?

1 tykkäys

Aika lyhyt puheenvuoro oli Craigilla, mutta sivulauseessa mainitsi, että ZeroAvia ei olisi ainoa lentoyhtiö, jonka kanssa keskusteluja käydään.

12 tykkäystä

Siis jos puhut osakekurssista alle 5 taalan, niin tietenkin sinne voidaan mennä ihan helposti. Jos ostajia ei riitä, niin shortit voivat painaa hinnan vaikka 1 taalaan saakka. Tietenkin jossakin kohdassa alkaa olemaan niin halpaa, että joku sitten ostaa koko roskan pois kuljeksimasta.

12 tykkäystä

Jos omistat jostain yrityksestä 50%, estääkö se muita myymästä omia osakkeitaan ihan mihin hintaan heitä huvittaa? Tietääkseni ei, eli Hyzonin tapauksessa jos loput 50% omistajista päättäisi myydä osakkeet 1 dollari per kappale ni kyllä se hinta sinne tippuis. Tällee yksinkertaistaen.

9 tykkäystä

image
Public floatin puitteissa - en tiedä, onko Horizonin osakkeet mukana tuossa. Voi hyvin olla mahdollista, ettei ole, koska ero outstanding:iin on noin iso. Mutta osakkeen myyntihintaa ei tietenkään rajoita mikään, mutta public float rajaa vapaana olevien määrää.

12 tykkäystä

Minkäs takia 4-5kk toimitusaika? Ei vapaata slottia vai joku muu syy? Yllättävän äkkiä nuo kuitenkin valmistuu.

Ihan hyvin tulee liikevaihtoa 10 dösästä ja tästä on hyvä jatkaa leipomista👍

12 tykkäystä

Mulle jäi käsitys, että aikaa menee, kun joudutaan eri komponentit kasailemaan kokoon alihankkijoilta yms. Toimittajia oli monta eri maista. Itse asennus oli suhteellisen nopea. Kuuntelin videon kyllä toisella korvalla, joten korjatkoon joku, jos ei näin. Pyrkivät tietysti pitkällä aikajänteellä saamaan mahdollisimman paljon kompoista Ausseista (jos siellä toimitus).

14 tykkäystä

Näin minäkin ymmärsin, että osien toimitus kestää 4-5kk tilauksesta.

10 tykkäystä

Kyselin tilannetietoa siitä tärkeimmästä asiasta eli milloinka saa tilattua Hyzon-fanituotteita:

29 tykkäystä

Ette sitten perkele mitään takkeja tilaa ennenkuin lapun hinta on noussut tuonne shorttirapsaa edeltävälle tasolle :money_mouth_face:

Alkaa kyllä näyttämään hyvälle Hyzonia ajatellen. Akkujen hinnannousu melko varmasti vauhdittaa vetyautojen kysyntää. Uskon myös siihen, että FCEV:t lyö bevit TCO-näkökulmasta aikaisempia arvioita nopeammin. Niin se maailma muuttuu. Ensi vuonna maailma vouhottaa näistä vehkeistä suu vaahdossa. Merkkejä heräämisestä on jo nyt, mutta suuren yleisön ahaa-elämys tapahtunee todennäköisesti hiukan myöhemmin.

Olen todella tyytyväinen että Hyzon ei lähtenyt Nikolan tielle. Mielestäni niillä ei vieläkään ole fokus oikeissa asioissa, vaan paketti on liian laajalle levinnyt. Nythän ne sai Tre BEV malleja koskevan tilauksen(?) mutta en tiedä kuinka hyvät katteet niissä on pitemmän päälle, sillä tuo akkujen hinnannousu on pitkäaikainen trendi.

38 tykkäystä

Keskiviikon kevennys. Hyzon sponsoroi sitä parasta urheilulajia:

15 tykkäystä

Ainakin Iso-Britanniaan liittyen oli nyt uutinen, että:

“…Daimler Truck expects to deliver hydrogen-powered fuel-cell trucks to its UK customers from 2025.”

ja

“Currently, the truck manufacturer is testing a new enhanced prototype of its Mercedes-Benz GenH2 Truck on public roads in Germany. The first series-produced GenH2 Truck are expected to be handed over to customers starting in 2027.”

14 tykkäystä

Joko tämän kanssa on tekeillä jotain hyvin kieroa tai sitten kurssi on täysin tuhoon tuomittu. Jos shortit pystyvät sulkemaan 45% päivävaihdon verran shortteja niin, että kurssi edelleen tippuu, alkaa valitettavasti näyttämään siltä, että tällä ei taida pohjia olla näkyvissä pitkään aikaan, koska tässä tilanteessa ja noilla koroilla shorteilla on käytännössä loputtomat ammukset.

35 tykkäystä

Vähän sellainen fiilis että porukalla alkaa usko olla lopussa ja luovutus mentaliteetti päällä. Kieltämättä itseäkin jo turhauttaa kun laskee joka päivä meni muut osakkeet mihin suuntaan tahansa.

Aika paljon on varmaan kiinni Q3:sta jos ei ole myyntiä niin syöksynee lähelle hintoja jolloin P/B=1. Se kieltämättä itseäkin ihmetyttäisi aika kovasti ja usko firmaan olisi koetuksella. Eipä tässä oikein auta kuin odottaa koska rahaakaan ei enää ole.

19 tykkäystä