Ei se Bidenin paketin kaatuminen välttämättä yhtiötä rokota, mutta lapun tunnettavuutta ja kiinnostavuutta kyllä. Jenkit ja ryssät on aika samanlaisia, niiltä puuttuu Eurooppalaisten omatunto ja Aasialaisten omakohtaiset kokemukset huonosta kaupunki-ilmasta ja muista ympäristökatastrofeista.
Jenkeissä on suurin ajuri raha ja siinä mielessä olen hyvinkin optimistinen FCEV-voimalinjan osalta. Sillä on aito mahdollisuus lyödä ICE-ajoneuvot niin ajamisen - kuin kokonaiskuluissa. Se alkaa raskaasta liikenteestä todennäköisesti jo ensi vuonna ja siitä skaalautuu alaspäin ajan kanssa. Se on siis jo näin lähellä. Jenkeissä alkaa muutos siinä vaiheessa, kun ne huomaa että halvempaa on tarjolla. Tuetaan sitä jollain paketilla tai ei.
Olen itse laskeskellut noiden vetykäyttöisten henkilöautojen järkevyyttä omaan käyttöön ja kyllähän se alkaa näyttää hyvälle. Ajamisen kulut asettuu Saksan vedyn hintatasolla itselataavien hybridien tasolle ja voimalinjojen pitkäikäisyys hoitaa loput. Jälkimäinen kohta on esimerkiksi jenkeissä erittäin oleellinen juttu, siellä on todella paljon vanhaa kalustoa liikenteessä. Jos Suomessa saadaan pää pois persiistä ja jotakin aikaiseksi, niin meillähän vedyn mahdollisena tuottajamaana saattaa vety olla hyvinkin järkevän hintaista, jolloin vetyautot muuttuu entistä mielenkiintoisemmiksi. Erityisesti siellä raskaassa liikenteessä. Tätä ei olla Suomessa tajuttu suuren yleisön toimesta.
Akkuautoja ajetaan suohon tällä hetkellä aika vauhdilla. Nouseva hintataso on oma ongelmansa, mutta korkea sähkönhinta ja sen voimakas kausivaihtelu oikeasti tappaa sähköstä riippuvaisia yrityksiä alasta riippumatta. Eihän sen pitäisi olla kenellekkään yllätys, että vedyn varastoitavuus ja kuljetettavuus on sen isoimpia etuja. Vähän kuin fossiilisilla polttoaineilla, ei niiden hinta seuraa sähkönhintaa. Tällä hetkellä on tilanne se, että minä ajan tehokkaalla ja sporttisella bensa-autolla merkittävästi edullisemmin kuin joku random hessu pörssisähköllä ja Nissan Lefalla.
Kiinan meininki vaikuttaa hyvälle, mutta itse odotan myös Euroopasta isompia tilauksia Hyzonille. Varsinkin Alankomaista. Nyt pitää yhtiön saada aikaiseksi kovia Q-lukuja vuosineljänneksestä toiseen niin lappukin alkaa heräilemään. Tällä hetkellä markkinat taitavat olla sellaiset, että funda ja lappujen arvostukset hakeutuvat toistensa seuraan. Monelle lapulle tulee pulkkamäkeä näistäkin tasoista, se on selvä. Koska ei niillä ole fundaa siinä takana riittävästi…
Olen Hyzonin kyydissä turvallisin ja luottavaisin mielin. Yhtiön arvostustaso on jaardin luokkaa, mutta sen hallussa oleva teknologia on alansa huippua. Se on hankala arvottaa, mutta jos katsoo että Toyota laittaa 35 miljardia EV-kehitykseen, josta aimo pala menee vetyautojen kehitykseen, niin tuo miljardi on melko vaatimaton summa.
Vaikka olen selvinpäin niin lähti teksti rönsyilemään eikä siinä ole päätä eikä häntää.