Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Pressä 8.5%, pienellä vaihdolla tosin.

  • Dutch company Geesinknorba produces refuse collection vehicles with proprietary, electric lift and innovative loading technologies, currently deploys 7,500 garbage trucks across Europe
  • During three-year contract term, Hyzon will be Geesinknorba’s exclusive hydrogen-powered electric vehicle provider
  • Geesinknorba already deploys zero emissions vehicles throughout Europe, with 300 trucks or more expected to be supplied by Hyzon during the three-year contract.
  • Geesinknorba, a pioneer in developing zero-emissions refuse collection technology, operates in more than 30 countries and has more than 7,500 refuse collection vehicles on the road; they are also the largest provider of battery- and fuel-cell electric refuse collection vehicles in Europe.
68 tykkäystä

Vähän täytyy kyllä hehkuttaa, on tämä niin mahtava uutinen! Hyzon alkaa olla kova tekijä vetykäyttöisten roska-autojen markkinoilla. Nyt tämä soppari Euroopan suurimman nollapäästöisten jätehuoltoautojen toimittajan kanssa ja aiemmin julkaistu yhteistyö Australian suurimman jätteenkäsittelylaitteiden valmistajan kanssa.

Yhdysvalloissa maan toiseksi suurin toimija on tehnyt sopparin Ravenin kanssa vedyn tuottamiseksi jätteistä. Varmasti myös työstetään asioita Hyzonin kanssa. Toivotaan että tämäkin ketju täydentyy.

34 tykkäystä

Hyzon twiittailee uutisia

https://twitter.com/hyzonmotors/status/1471495375722745867

38 tykkäystä

Tämä oli hyvä postaus.
Yllätys oli, että Hydrogen Cluster Finland members joukko oli niin laaja.

Ihme juttu, että vetyä ja yhteistyötä sen ympärillä ei Suomessa kyllä hehkuteta.
Varsinkin, kun halutaan alkaa viemään vetyä :slight_smile: :upside_down_face: :joy:

18 tykkäystä

On kovaa menoa Hyzonilla. Ja silmiin pistävää on se, että jokaisella mantereella tapahtuu.

30 tykkäystä

Bank of American webcast. Kannattaa kuunnella, paljon asiaa. Knight mm kertoo että tulevat ensi vuonna todistamaan Californiassa että vedyllä ajaminen on halvempaa kuin fossiilisilla.

Viimeisessä kysymyksessä Knight vastaa vielä shorttirapsan väitteisiin ja innostuu aiheesta mukavasti. Loppuyhteenvetona raportista “totally rubbish”.:grinning:

https://bofa.veracast.com/webcasts/bofa/hydrogencon2021/idzn4x4Y.cfm?s=09

45 tykkäystä

Tämä oli todella hyvä setti! Kehun aina Knightin esiintymistä, mutta tässä näkyivät taas jutut jotka herättävät itsellä luottamusta:

  • Use caset on mietitty tarkkaan: tämä helpottaa myyntiä eikä mennä vaan myymään “kaikkea kaikille”. Esim. nuo roska-autot: high-intensity use (paljon pysähdyksiä ja käynnistyksiä), paluu samalle varikolle jne.
  • Ei liiallista turhaa hehkutusta vaan hyvin maanläheinen ja “step-by-step” tapa selittää asiat ja business keissit.
  • Kun haastattelija haastaa, vastaukset ovat todella selkeitä ja yksinkertaisesti selitettyjä. Knight ei mene jargonin taakse tai tee valtavia oletuksia vaikkapa vedyn saatavuudessa jne vaan avoimesti kertoo haasteista.
  • Knight ei yritä väittää että vetyrekka on aina parempi vaihtoehto vaan on hyvin johdonmukainen siinä, milloin kannattaa vety, milloin sähkörekka.

Mielenkiintoinen lisäpointti minkä Knight nosti myös esiin (en nyt sanoisi että tämä sijoituscasea ratkaisee, mutta mielenkiintoinen plussa kuitenkin): Vetyrekkojen kuskeja on varsinkin Euroopassa helpompi rekrytä koska porukkaa kiinnostaa uusi tekniikkaa. Tämä voi siis joissain maissa helpottaa kuljetusfirmojen rekrytointia vs. kilpailijat.

Uskon että Hyzon menestyy bisneksenä ja osakkeita minulla on - nähtäväksi jää onko tämä vain hyvä bisnes vai myös hyvä sijoitus, mutta itse olen kyllä luottavaisin mielin että molemmat toteutuvat :smiley:

64 tykkäystä

For Woodside, Australia’s leading natural gas producer, the partnership with Hyzon supports its strategy to complement its established LNG business with new energy projects that are cost-competitive and scalable with customer demand.

By partnering with Woodside to develop liquid hydrogen supply, Hyzon furthers its goal of decarbonizing heavy transport by reducing the infrastructure development requirements which currently hinder long-range trucks from converting to hydrogen," said Parker Meeks, Hyzon’s Chief Strategy Officer. "

14 tykkäystä

https://twitter.com/i/spaces/1ZkKzbgQENrKv

Sinne voi liittyä

Jaaha, syyllinen löytyi miksi ei ilmestynyt paikalle awwww :heart:

Täällä tuli vastaus

11 tykkäystä

ALPS Clean Energy ETF seuraa tuota CIBC Atlas Clean Energy indexiä ja oli nyt lisäyksen seurauksena ottanut Hyzonin 0.5% painolla mukaan.

33 tykkäystä

“Hyzon has hit the road to a sustainable future and heavy trucks are just the start”

Tämä :point_up_2::pray:

34 tykkäystä

Tuli tällainen tuore video Hyzonista vastaan. Videossa on otteita jostain Craigin haastattelusta jota en ole nähnyt ja ihan hyvää tarinaa BEV vs FCEV, (vedyn) turvallisuudesta ja polttokennojen kestävyydestä. Uutena tietona itselle, että Hyzon käyttää voimalinjoissaan lithium iron phosphate (LFP) -akkuja eikä BEV:ssä yleisesti käytettyjä lithium-ion -akkuja.

Jonkinlaista LFP vs Lithium-ion vertailua löytyy täältä Lithium iron phosphate vs lithium-ion: differences and advantages (lithium-battery-factory.com)

Ja tässä artikkeli jossa kerrotaan Teslan siirtyvän LFP:hen “standard range” malleissa: LFP Batteries: Pros and Cons as Elon Shifts Some Teslas to LFP | Torque News

Lyhyesti: LFP on turvallisempi, kestävämpi ja edullisempi, mutta omaa pienemmän energiatiheyden. Hyvä esimerkki miten FCEV voi välttää nykyisen akkuteknologian ongelmat koska pääasiallinen energiavarasto on vety, saavuttaen kuitenkin BEV:n edut (regenerointi, suuri lyhytaikainen teho).

31 tykkäystä

DHL Trials World’s First Long-haul Hydrogen Trucks, reports It Matters To You (24-7pressrelease.com)

DHL testailee. Odotan hyviä tuloksia.

Noista akuista vielä sen verran, että FCEV ajoneuvot pystyvät optimoimaan akun käytön sen kestävyyden kannalta. Eli esimerkiksi Toyotan hybridit (ja Mirai) pitävät akun varaustilan aina tiettyjen raamien sisällä (tyyliin 52%-70%) ja välttelee täydestä tyhjään syklejä, joka parantaa merkittävästi akun käyttöikää. Eli vaikka akusto löytyy, on se merkittävästi pienempi ja sen elinkaari on pitempi. Halvempi vaihtaa ja vaihtoa tarvitsee tehdä harvemmin. Ja se on varmasti yksi kynnyskysymyksistä:

Akkumateriaalien ja akkujen hinnat nousee ja saatavuus huononee kysynnän kasvaessa. Tekee oikeasti todella pahaa pelkille BEV-valmistajille. Mielestäni esimerkiksi Scania teki kyllä ison strategisen virheen.

Jokos niitä takkeja? Vai odotellaanko sitä, että joku tekisi voittoakin hyzoniin sijoittamisella :money_mouth_face:

40 tykkäystä

Olisiko tämä nyt sitten Gen3 polttokenno? Vai osaako joku sanoa paremmin näistä? Kuva otettu oletettavasti Hollannin tehtaalta. Viimeaikaisissa twiiteissä muutoinkin muistuteltu isoista(154t) rekoista ja tehokkaista kennoista ym.

21 tykkäystä

Bidenin infrapaketti on ainakin tällä hetkellä pulassa, kun demarisenaattori Joe Manchin kääntyi sitä vastaan. Osaako joku arvioida paketin kaatumisen vaikutusta Hyzoniin? Ymmärtääkseni ilman pakettia investoinnit mm. vetyinfraan saattavat jäädä ilman rahoitusta. Tämä voi näkyä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä negatiivisena Hyzonin kurssissa.

13 tykkäystä

Tässä vaiheessa näen Hyzonille todella isona plussana, että Kiinasta muodostumassa isoa bisnestä. Bidenin paketin vesittyminen iskee (ts. iski jo, kun eilistä katsoi) kyllä ainakin lyhyellä aikavälillä koko sektoriin, mutta Hyzonilla toi jenkkibisnes on ainakin mulle näyttänyt viel suurempana kysymysmerkkinä vs. Kiinan ja Europaan konkreettisemmat diilit. Ehkä suhteessa Hyzonin riskit siis pienempiä kuin monella muulla vetytoimijalla?

Mut toki tossa nykyisessä Build back better -sekoilussa on vain häviäjiä tätä skeneä (ja laajempaa vihreää siirtymää) ajatellen, joten toivottavasti demarit saavat viel rivinsä koottua tuon tiimoilta.

27 tykkäystä

Täysin samaa mieltä! Aasia, Eurooppa ja Aussit mielestäni tällä hetkellä Hyzonin kannalta isoimmat pöhinäalueet. Jenkkien tilanne vaikuttaa jotenkin kaiken kaikkiaan aika huolestuttavalta näin vety-osakkeisiin sijoittajan näkökulmasta. Mutta tilanne saattaa muuttua siellä ja nopeasti. Täytyy kuitenkin muistaa et muita vaihtoehtoja ei oikein raskaalle liikenteelle ole kuin vety, et tulee se sieltä aikanaan myös jenkkipojille. :wink: Ei ole tainnut mitään kuulua Californian testeistä?

@Wilson1 näin voisi ajatella. Eikös sen julkistus pitäny tulla josku 2022 kevään tienoilla? Jos ovatkin jo etuajassa niin ei haittaa :star_struck:

16 tykkäystä

En tiedä mitä tässä on tapahtunut mutta taas on erilainen kokoonpano kun mitä oli esillä Expossa esillä.
Tuo voi olla joku vähän pienempi malli. Veikkaan et tuo expossa esillä ollut minkä vieressä Craig seisoo on on iso Gen3 mutta varmuutta ei ole.

Tuossa twiitissä on erilaiset letkulähdöt ja ahdin eri kohdassa.

9 tykkäystä

Ei se Bidenin paketin kaatuminen välttämättä yhtiötä rokota, mutta lapun tunnettavuutta ja kiinnostavuutta kyllä. Jenkit ja ryssät on aika samanlaisia, niiltä puuttuu Eurooppalaisten omatunto ja Aasialaisten omakohtaiset kokemukset huonosta kaupunki-ilmasta ja muista ympäristökatastrofeista.

Jenkeissä on suurin ajuri raha ja siinä mielessä olen hyvinkin optimistinen FCEV-voimalinjan osalta. Sillä on aito mahdollisuus lyödä ICE-ajoneuvot niin ajamisen - kuin kokonaiskuluissa. Se alkaa raskaasta liikenteestä todennäköisesti jo ensi vuonna ja siitä skaalautuu alaspäin ajan kanssa. Se on siis jo näin lähellä. Jenkeissä alkaa muutos siinä vaiheessa, kun ne huomaa että halvempaa on tarjolla. Tuetaan sitä jollain paketilla tai ei.

Olen itse laskeskellut noiden vetykäyttöisten henkilöautojen järkevyyttä omaan käyttöön ja kyllähän se alkaa näyttää hyvälle. Ajamisen kulut asettuu Saksan vedyn hintatasolla itselataavien hybridien tasolle ja voimalinjojen pitkäikäisyys hoitaa loput. Jälkimäinen kohta on esimerkiksi jenkeissä erittäin oleellinen juttu, siellä on todella paljon vanhaa kalustoa liikenteessä. Jos Suomessa saadaan pää pois persiistä ja jotakin aikaiseksi, niin meillähän vedyn mahdollisena tuottajamaana saattaa vety olla hyvinkin järkevän hintaista, jolloin vetyautot muuttuu entistä mielenkiintoisemmiksi. Erityisesti siellä raskaassa liikenteessä. Tätä ei olla Suomessa tajuttu suuren yleisön toimesta.

Akkuautoja ajetaan suohon tällä hetkellä aika vauhdilla. Nouseva hintataso on oma ongelmansa, mutta korkea sähkönhinta ja sen voimakas kausivaihtelu oikeasti tappaa sähköstä riippuvaisia yrityksiä alasta riippumatta. Eihän sen pitäisi olla kenellekkään yllätys, että vedyn varastoitavuus ja kuljetettavuus on sen isoimpia etuja. Vähän kuin fossiilisilla polttoaineilla, ei niiden hinta seuraa sähkönhintaa. Tällä hetkellä on tilanne se, että minä ajan tehokkaalla ja sporttisella bensa-autolla merkittävästi edullisemmin kuin joku random hessu pörssisähköllä ja Nissan Lefalla.

Kiinan meininki vaikuttaa hyvälle, mutta itse odotan myös Euroopasta isompia tilauksia Hyzonille. Varsinkin Alankomaista. Nyt pitää yhtiön saada aikaiseksi kovia Q-lukuja vuosineljänneksestä toiseen niin lappukin alkaa heräilemään. Tällä hetkellä markkinat taitavat olla sellaiset, että funda ja lappujen arvostukset hakeutuvat toistensa seuraan. Monelle lapulle tulee pulkkamäkeä näistäkin tasoista, se on selvä. Koska ei niillä ole fundaa siinä takana riittävästi…

Olen Hyzonin kyydissä turvallisin ja luottavaisin mielin. Yhtiön arvostustaso on jaardin luokkaa, mutta sen hallussa oleva teknologia on alansa huippua. Se on hankala arvottaa, mutta jos katsoo että Toyota laittaa 35 miljardia EV-kehitykseen, josta aimo pala menee vetyautojen kehitykseen, niin tuo miljardi on melko vaatimaton summa.

Vaikka olen selvinpäin niin lähti teksti rönsyilemään eikä siinä ole päätä eikä häntää.

39 tykkäystä

Vaikka olenkin vety bull, ei tuo ole ihan noin musta valkoista. Kyllähän vedyn tuottamiseen tarvitaan suuria määriä sähköä, joten varmasti sähkön hinta vaikuttaa myös vedyn hintaan. Se on kuitenkin totta, että vedyllä tulee olemaan erittäin suuri etu varastoitavuudessa.

Mitä Bidenin pakettiin tulee, varmasti sieltä loppuen lopuksi on jonkunmoinen paketti tulossa. Toivottavasti ei vain liian karsittua versiota!

18 tykkäystä