Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

6 tykkäystä

BEV-startuppien joukkotuho jatkuu. Nyt meni Toroidion. Toki onnistumisen mahkut oli alunperinkin pyöreä nolla.

Suomalaisen supersähköauton tarina päättyi konkurssiin! (msn.com)

3 tykkäystä

Lehmän lannasta uusiutuvaa biokaasua liikenteen polttoaineeksi.

Suomen Lantakaasu Oy on Valion ja St1:n puoliksi omistama yritys. Yhtiön tarkoituksena on tuottaa maitotilojen lannasta ja maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua.
Suunnitelmissa on Suomen tähän mennessä suurimman biokaasu- ja nesteytyslaitoksen rakentamista Pohjois-Savoon. Vuotuinen kapasiteetti olisi 125GWh. Laitoksen vuosituotannon on arvioitu vähentävän hiilidioksidipäästöjä 71 000 tonnia vuodessa ja vähennykset kohdentuvat sekä liikenteen että maatalouden sektorille.

5 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-kaksi-akkuvalmistuksessa-kriittista-metallia-menivat-jo-katosta-lapi-hinnannousun-odotetaan-heijastuvan-pian-sahkoautoihin-ja-toimintamatkatkin-saattavat-lyhentya/9b52bc7c-e0f0-434d-b8b1-0593639964df

"Nikkelin kallistuminen uhkaa puskea jo valmiiksi komponenttipulasta kärsivien, miljardi-investointeja sähköautojen valmistukseen panostaneiden autovalmistajien tuotteiden hintoja nousuun. Moores kuvailee nikkelin saatavuuden ja sen hinnan olevan tilassa ”Red alert”.

Sähköautovalmistajilla olisi mahdollisuus käyttää myös litiumrautafosfaattiakkuja, joissa ei käytetä nikkeliä, kobolttia tai ylipäätään raskasmetalleja. Nämä tosin ovat laajalti kehitysasteella, eivätkä ainakaan vielä yleisesti yllä heikomman energiatiheytensä vuoksi yhtä pitkiin toimintamatkoihin kuin litiumioniakut. Haittapuoliin kuuluu myös suurempi paino."

6 tykkäystä

Hyzon käyttää jo LFP-akkuja. Energiatiheys tosiaan huonompi mutta se ei polttokennovoimalinjassa niin haittaa.

6 tykkäystä

The BMW iX5 Hydrogen is undergoing its final winter testing in one of the coldest regions in the world. Tests confirm: the hydrogen fuel cell drive defies even the lowest temperatures.

8 tykkäystä

Mm. Microvast on aika isosti LFP-akuissa mukana, ja tämä nikkelin hinnan raketointi varmasti iso syy osakkeen kovaan nousuun viime päivinä.

Toinen mielenkiintoinen nikkelitön (+ litiumiton ja koboltiton) akkukemia: ShieldSquare Captcha

Sodium on siis ihan perus ruokasuola, mitä nyt tuosta ja muualta lueskellut niin aika lupaava. Jos kemiantunneilta muistuu mieleen, niin litiumin alta löytyy jaksollisesta järjestelmästä tuo natrium.

2 tykkäystä

Manchin underscores hydrogen support

While the EV supply chain may be out of US control, that of hydrogen is not, which is one reason behind Manchin’s support of the clean fuel.

“I’m a big believer in hydrogen, because I don’t have to depend on a foreign supply chain to produce the horsepower we need to a carbon-free society as we move to transition,” he said.

Manchin has recently become a vocal supporter of the US hydrogen economy. During a February hearing of the Senate Energy and Natural Resources Committee, he expressed support for hydrogen subsides while indicating that the motivation behind his support is fears over the rising Chinese economy.

“We have to get off the dime and start doing something. Because if we don’t, we’re going to be left behind and totally subservient to China,” he said during the Feb. 15 hearing.

Hydrogen tax credits were a small but key feature within the Biden administration’s $1.7 trillion Build Back Better Act, yet they were left hanging in the balance after Manchin pulled his support from the bill over its high price tag.

6 tykkäystä

Ne verkot, ne verkot…

7 tykkäystä

HS-sovelluksessa tuli vastaan Toyotan vetyautojen mainosartikkeli. Ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka kaupallinen yhteistyö onkin.

” Lähes kaikissa käyttövoimaennusteissa on nähtävissä vihreän vedyn kasvua. Henkilöautopalkin voidaan odottaa värähtävän 2030–2040-luvuilla. EU:n komission vuoden 2050 ennusteessa 15–20 prosenttia autokannasta on polttokennoautoja.”

”Julkista keskustelua hallitsee valitse puolesi -mentaliteetti, mutta liikenteen energiajärjestelmässä monimuotoisuus on vahvuus. Tarvitaan monenlaisia vaihtoehtoja erilaisiin käyttötarkoituksiin ja ajorutiineihin. Myös huoltovarmuuden kannalta on tärkeää, että liikenteessä käytetään erilaisia käyttövoimia.”

7 tykkäystä

Bemarin X5 vetyautosta hyvä videopätkä. On oikeasti katsomisen arvoinen pätkä jos vetyvoimalinja ja sen tulevaisuus kiinnostaa. Itseäni yllätti tuossa voimalinjassa akun pieni koko, jos oikein kuulin niin se on vain 2kwh. Luulin että akku olisi isompi, koska auton polttokennon teho on 125kw mutta sähkömoottorin huipputeho on kuitenkin luokkaa 350+hv. Kova buusti pienestä akusta. Kaikenkaikkiaan aika valmiin oloinen paketti.

7 tykkäystä

First Hydrogenilta testipakettiautoja. Pitkä on vielä matka tuotantoon. Pakussa on Ballardin polttokennot ja se perustuu MANnin pakuun.

5 tykkäystä
3 tykkäystä

Traton ei vetyhypeen usko, isolla panostuksella BEVin kehityksessä mukana.
“…hydrogen may prove to be a useful addition in certain niches.”

2 tykkäystä

A Saudi energy giant has announced a £1bn green aviation fuel project for Teesside, creating hundreds of jobs. The Lighthouse Green Fuels Project is aiming to be the first in the UK to produce sustainable aviation fuel from waste “at scale”

Tees Valley Mayor Ben Houchen welcomed the announcement, and said: “I’ve been working closely with alfanar for a long time now and this absolutely fantastic news further cement our region as the global go-to place to develop ground-breaking green energy technology – delivering the cleaner, safer and healthier jobs of the future. alfanar’s commitment to the region and its workers is fantastic to see, with hundreds of high-quality, well-paid jobs set to come for people right across Teesside, Darlington and Hartlepool as it plays its part in helping us become a clean energy powerhouse.

"It also ties into our ambitions to make Teesside Airport the UK’s first hydrogen-ready airport, and an early adopter of these sustainable aviation fuels. Hydrogen-powered vehicles and a refuelling station are on the ground now and projects right across our area from the likes of bp, Kellas Midstream and Northern Gas Networks are showing how we’re capitalising on the UK’s low carbon ambitions. Critically, at a point where we need to be thinking outside of the box to cut down on tradition jet fuel emissions to keep our aviation sector soaring, this investment and innovative project will help us become a pioneer in the aviation fuels of the future.”

6 tykkäystä

Delta Air Lines and Airbus have signed a memorandum of understanding calling for collaboration on the research and development of hydrogen-powered aircraft and the related infrastructure “ecosystem,” the Atlanta-based airline said Thursday.

Part of the carrier’s Flight to Net Zero plan to scale and advance sustainable technologies, the agreement makes Delta the first U.S. airline to partner with Airbus on the OEM’s Zero E program to develop a hydrogen-powered, narrowbody-class airliner scheduled to enter service in 2035. Airbus has already signed agreements with three other airlines—European budget carrier EasyJet, SAS Scandinavian Airlines, and Air New Zealand—to study infrastructure needs for future hydrogen-powered aircraft.

Edit.

8 tykkäystä

En kyllä oikein ymmärrä mikä noiden tviittien pointti on. Tottakai spot hinnan nousu näkyy pidemmissä toimitussopimuksissa viiveellä, tottakai voidaan vaihtaa akkukemiaa, mutta se tarkoittaa nykyteknologialla akkukapasiteetin laskua. Sähköautojen suosion merkittävä kasvu vaatisi akkukapasiteetin kasvua ja hintojen laskua, en oikein löydä noista tviiteistä mitään mikä sitä puoltaisi.

2 tykkäystä

The December global total was 942 200 units BEV+PHEV and the 2021 total reached 6,75 million units, 108 % higher than in 2020. Fuel Cell Vehicles reached 15 434 units, an increase of 82 % over 2020 and a market share of 0,02 %

BEV+PHEV +108% ja FCEV +82% niin ei tuo Fuel Cell vempeleiden myynnin kasvukaan nyt ihan mitätöntä ole. Akkuautoissa tosiaan vielä pystytty nostamaan rangea ja laskemaan hintaa, mutta mineraalimarkkinan realiteetit uhkaa tätä kehitystä. Jossain kohtaa markkinaosuutta täytyy ruveta valtaamaan niistä käyttäjistä joille range, hinta ja/tai latausajat on iso ongelma ja siinä kohtaa nämä ongelmat pitäisi olla ratkaistu. Erityisesti raskaassa liikenteessä näyttää että tämä ei ole ihan lähitulevaisuudessa tapahtumassa.

AukeHoekstra sanoo itsekkin että

This can slow down or temporarily stop battery price reduction.

Ja tarjoaa lohdutukseksi pelkkiä omia arvauksia että jatkossa tuotantoa tulee enemmän kuin kysyntää ja toivomuksen että kaivosteollisuus palkkaisi porukkaa joka tietää mitä tekee koska nykyinen tilanne on kuulemma pelkkää osaamattomuutta…

4 tykkäystä

@Simo_Sijoittaja

Joo, onhan tuossa aika jäätävä ero auton valmistuksessa tarvittavan akkumateriaalien määrässä. Ja edelleen tahdon alleviivata että geopoliittista riskiä ei vetyteknologiassa ole.

Tässä katsaus Nikolan aiesopimusten voimalinjajakoon. Vetyvehkeistä aiesopimuksia 3x enemmän kuin beveistä, vaikka juurikin TRE BEV pääsi ekaksi markkinoille. Kun tiedetään myös Kiinan FCEV ajoneuvojen erittäin vahva kasvu, niin väitän että kysyntää vetyajoneuvoille on. Sama tilanne on ympäri maailmaa.

9 tykkäystä