Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Miksipä ei. Rahaston valuutta kannattaa olla euro, ettei veivauksesta aiheudu ylimääräisiä valuutanvaihtokuluja.

1 tykkäys

Googlettelin. Kyllä tuo Osuuspankin Pohjoismaat on “pahin.”

Handelsbankilla oli myös Pohjoismaat indeksirahasto ja siinä Novo oli ylivoimaisesti suurin, muttei kuitenkaan ihan noin härski kuin op:lla

Ja Nordnetillä näköjään pelkästään Tanskaan sijoittava ja näyttää omaan silmään terveemmältä Novon osuuden suhteen.

Mutta joo. Yllätyksenä tosiaan tuli tuo OP:n osuus ja pyrin kompensoimaan sitä sillä, että aloitan myös Suomi-indeksiin kk-säästämisen.

Tämmösiä ajatuksia. Mistään en mitään tiedä, salkun koko pieni ja aloittelija olen.

3 tykkäystä

Kysymys kokeneemmille konkareille.

Aloittelevana ja pienehköillä tuloilla sijottavana pohdin kulujen minimoimista ja itselle parasta vaihtoehtoa indeksirahastojen sekä ETF:ien välillä. Olen jonkun verran sijoittanut indeksirahastoihin ja nyt mietin myös ETF-vaihtoehtoja. ETF:iä suositaan etenkin niiden kulujen pienuuden takia, mutta eivätkö kaupankäyntikulut tai vaikkapa Nordnetin kuukausisäästösopimus syö merkittävän osan tästä hyödystä, esimerkiksi noin 600 €/kk summilla sijoittavalta?

Otetaan esimerkkinä Handelsbanken Usa Indeksi vs. SXR8. Indeksirahaston kulut 0,2 % ja ETF:n 0,07 % + Nordnetin kuukausisäästösopimus 2,5 €/kk. Oletetaan, että sijoituskohteiden tuotto olisi sama. Laskenko oikein, että minun pitäisi sijoittaa vähintään noin 23 500 € vuodessa (eli noin 1 960 €/kk), että ETF:n kokonaiskulut muodostuisivat indeksirahastoa pienemmäksi?

Indeksirahasto: 23 500 € * 0,2 % = 47 €

ETF: 23 500 € * 0,07 % + 12 kk * 2,5 € = 46,45 €

Onko tässä laskutoimituksessa jotain pielessä tai muuten vain jotain mitä en tajua? Jos tämä pitää paikkansa, en saa pienemmillä pääomilla sijoittavalle mitenkään järkeväksi sijoittaa ETF:iin indeksirahastojen sijaan.

2 tykkäystä

Noinhan tuo on, että pienillä summilla noiden kuukausisäästösopimusten maksut ovat suhteessa isolla osuudella. Yksi vaihtoehto on, että keräät kuukausittain sijoitettavia summia ensin vaikkapa säästötilille (n. 3.6 % korkoa saa), rahamarkkinarahastoon tms. ja teet sitten kertaluontoisesti isompia ostoja ETF:ään.

1 tykkäys

Jos aiot myydä nuo vuoden jälkeen niin silloin laskut menee juuri noin. Mutta pidemmällä pitoajalla tuo kulujen yhtäsuuruuden raja laskee koko ajan.

Esimerkiksi 5v pitoajalla saadaan 12 * 2.5/(5 * (0.002-0.0007))=4615. Eli 5v pitoajalla nuo ovat tasoissa kun vuosisijoitus on 4615 €.

8 tykkäystä

Seligsonin tuottolaskurilla on näppärä arvioida millaisilla kuukausisäästösummilla kannattaa siirtyä ETF:iin.

11 tykkäystä

Aivan, nämä helpottivat mylläkkää pienen pään sisällä. Kiitokset @Denny, @kabu ja @CitizenJ :slight_smile:

4 tykkäystä

Hei, kiitos etukäteen kaikille ketjun konkareille ja kysymyksiä esittäneille, teistä on ollut suuresti apua Helsingin pörssin sekoiluista pois siirtyvälle aloittelevalle sijoittajalle. Uskon, että tämä kysymys on jo esitetty aikaisemmin tässäkin ketjussakin, ja vaikka olen pari kertaa lukenut ketjun läpi, en nyt aiheesta löytänyt tähän hätään löytänyt ja asia on jäänyt minua vaivaamaan.

Olen sijoittanut noin puoli vuotta kuukausisäästösopimuksella Nordnetin kautta ETF:iin ja olen huomannut, että toimeksiantojen toteutumisen jälkeen tilille jää lojumaan 15-60 euroa kuukauden ajaksi, joista sitten myöhemmin veloitetaan kuukausisäästösopimuksen maksu 2,5 euroa. Onko tämä “loppujämä” mahdollista pistää poikimaan rahastoon automaattisesti toisella kuukausisäästösopimuksella? Täytyykö tilille jäädä saldoa, että seuraavan kuukauden ETF:ien ostotoimeksianto toteutuu?

Tietääkseni “loppujämän” suurudella ei ole väliä kuukausisäästämisessä, vaan toimeksianto toteutuu kunhan tilillä on saldoa? Laittamalla kuukausisäästösopimukseen summaksi vaikka 100 euroa, toteutuisi kauppa vaikka tilillä olisikin vain 30 euroa. Onko tämä siis mahdollista ja järkevää ja onko ketjuun kirjottaneilla vastaavaa himmeliä käytössä vai lojuuko teilläkin kuukauden verran rahat tilillä?

Itse ajattelin samanlaista automaattiviritystä Nordnettiin, mutta sitä ei ole tällä hetkellä mahdollista toteuttaa. Perus rahastoihin kuukausisäästämällä täytyy olla se summa tilillä, minkä siihen asetat eli mikäli kuukausisäästösumma on asetettu 100 €, niin se ei toteudu jos tilillä on vain 15-60 €. Kysäisin tätä Nordnetiltä. Eikä tietääkseni ole mitään vaihtoehtoa “siirrä loput varat pois tältä tililtä kuun viimeinen päivä” kuten muistaakseni jollain pankeilla on.

Manuaalista vahtimista vaatii siis, ettei ETF-kuukausisäästö vahingossa toteudu jollain jämäsummalla. Teoriassa salkulle voisi aktivoida luoton, jolloin voisi varmistaa ettei vahingossa jäisi jämäsummia. Esimerkiksi jos tilille jää yleensä vaikka 15-60 euroa ETF-kuukausisäästön jälkeen, niin voisi kuukausisäästää aina 100 € rahastoa. Menee saldo pakkaselle, mutta ainakaan ETF-kuukausisäästö ei toteudu luotolla.

2 tykkäystä

Rahastoihin on minulla ainakin onnistunut kuukasisäästö luotolla. Indeksirahastoihin olen tosiaan laittanut, koska niissä ei taida olla mitään kuluja (suomi ja ruotsi), joten ainoat kulut ovat luoton korko. #riskiseonmikäkannattaa

1 tykkäys

ETF:n verotuksesta kyselisin. Eli käsitykseni mukaan ETF:n myynnissä sovelletaan samoja verotuskäytäntöjä kuin sijoitusrahasto-osuuksissa. Eli näin ollen myös perinteisestä FIFO-periaatteesta olisi mahdollista poiketa.

Voisin siis myydä esim. 5 vuotta sitten ostamani ETF-osuuden ja jättää myymättä vaikka 20 vuotta sitten ostamani ETF-osuuden. Meneekö tämä tosiaan näin ja onko jollain asiasta mahdollisesti kokemusta?
Ja miten tämä käytännössä tapahtuu, eli miten pyydän rahastoyhtiötä lunastamaan tietyn osuustodistuksen mukaiset rahasto-osuudet, jos omistaisin esimerkiksi SXR8? Lähetän ihan vain sähköpostia jollekin henkilölle tms.?

Pohdin lähinnä siksi, että jos olisi tarkoitus pitää ETF:t pitkässä pidossa (hautaan asti), perintöverotuksen näkökulmasta olisi järkevintä minimoida voitoista pääomatuloverojen maksaminen, jolloin perilliset maksaisivat voitoista vain perintöveron verran (max 19%).

3 tykkäystä

En tiedä yhtään välittäjää, jolla tuommoinen onnistuisi ETF:ien kanssa. Listaamattomien rahastojen osalta tämä ilmeisesti on joillain pankeilla/välittäjille mahdollista. Olisi kiva tietää missä kaikialla onnistuu.

Tämän tyyppistä verosuunnittelua voi kuitenkin tehdä siten, että käyttää useampaa arvo-osuustiliä ja kuukausisäästää ensin tilille 1 ja viiden vuoden päästä jatkaa kuukausisäästöä tilillä 2 jne. Tai sijoittaa 5 vuotta yhteen etf:ään ja seuraavat 5 vuotta toiseen vastaavaan jne. Tällöin voit myöhemmin myydessä valita mitä erää milloinkin myyt.

3 tykkäystä

Huomasin että Nordnetistä löytyy tälläinen Ruotsalaisiin pienyhtiöihin sijoittava rahasto. Nordnet Småbolag Sverige Index.

Onko foorumilaisilla kokemuksia tai mielipidettä tästä?
Kulut 0,35% ja ilmeisesti vasta vuoden alusta aloittanut toimintansa?

Tietoa rahastosta

Rahaston tavoitteena on seurata OMX Sweden Small Cap ESG Responsible Net Index (Bloomberg Ticker: OMXSSENI) -indeksin kehitystä palkkioiden ja kulujen vähentämisen jälkeen. Indeksi on osakeindeksi, joka seuraa OMX Stockholm Index -indeksiin listatun 80 likvideimmän pienen yhtiön osakkeita, joiden liikkeeseenlaskijat täyttävät ympäristöä, yhteiskuntaa ja hyvää hallintotapaa (”ESG”) koskevat kriteerit. Indeksi on vapaan vaihdannan markkina-arvoon painotettu indeksi. Liikkeeseenlaskijoiden valinta perustuu osakkeen suhteelliseen markkina-arvon suuruuteen ja arvopapereilla käydyn kaupan volyymiin. Rahastoa hallinnoivat yhdessä Nordnet Fonder AB ja J.P. Morgan Mansart Management Limited.

14 tykkäystä

Hyvä nosto. Todella tuore rahasto kyseessä.

Varsin houkutteleva rahasto mielestäni. Lähes samanhintainen vastaavan ETF:n kanssa
XACT Svenska Småbolag (UCITS ETF) – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet

Toisaalta pohjoimaisten pienyhtiöiden osalta myös aktiiviset rahastot on onnistuneet historiallisesti hyvin.

8 tykkäystä

Lehdistötiedote annettu vasta tänään. Mielenkiintoinen uutuus. Näyttäisi olevan synteettinen rahasto ja seuraa uutta OMX Sweden Small Cap ESG Responsible-indeksiä, jonka Nordnet on luonut yhteistyössä Nasdaqin kanssa. Rahasto on kruunumääräinen.

5 tykkäystä

Saataistapa tälläinen rahasto vielä Suomeen niin voisi lopettaa tämän typerän osakepoiminnan jolla olen saanut vaan turskaa saaliiksi -.-¨

21 tykkäystä

Teet osakesäästötilistä Indereksen mallisalkkua tai redeye top picksiä sokeasti peesaavaan salkun, niin saat hyvillä näytöillä varustettua aktiivista salkunhoitoa jopa tuota indeksirahastoa halvemmin kuluin.

Tähän itse päädyin :sweat_smile:

9 tykkäystä

Nordnetillä on valikoimassaan toinenkin Ruotsin pienyhtiöihin sijoittava rahasto, tosin ETF.

XACT Svenska Småbolag (UCITS ETF)

Juoksevat kulut 0,33% ja löytyy myös kk-säästön valikoimista.

Miten tämä mielestänne suhtautuu puheena nyt olevaan uuteen Nordnetin omaan vastaavaan perinteiseen rahastoon?

2 tykkäystä

Kysyin tuosta Global Brands ETF:stä, että miksi se ei vieläkään ole kaupankäynnin kohteena Nordnetissä. Vastaus oli, että vaikka sillä onkin suomenkielinen avaintietoesite, sille ei ehkä ole haettu markkinointilupaa pohjoismaihin. ”Morningstarin datan mukaan rekisteröity myytäväksi Pohjoismaissa”, sanoivat Nordnetistä. Lupasivat olla yhteydessä liikkeeseenlaskijaan ja selvittää asiaa.

3 tykkäystä

Hyvin lähelle vastaava tuote. Riippuu tilanteesta kumpi parempi, mutta kuluero on niin pieni, että suurimmalle osalle todennäköisesti rahasto.

1 tykkäys