Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tsorry tökerö ilmaus, täytynee olla jatkossa tarkempi.
Mitä asiaan tulee, kommentit ovat olleet hyvin samansuuntaisia omien ajatusten kanssa. Vastuullisuusteemat enemmän ja vähemmän osa kaikkien bisnestä, joten niistä itsessään maksaminen voi käydä kalliiksi.

Moi! Mitä mieltä arvon foorumilaiset on seuraavanlaisesta etf/rahasto allokaatiosta:

58% IUSQ iShares MSCI ACWI UCITS ETF
12% IUSN iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)
10% IS3S iShares Edge MSCI World Value Factor UCITS ETF USD (Acc) (EUR)
10% WTEM WisdomTree Global Quality Dividend Growth UCITS ETF - USD Acc
10% Suomirahasto

Lähinnä mietin, että onko järkevää ottaa faktorietfiä IS3S&WTEM mukaan? Hiukkasen parempaa lisätuottoa ja “jännitystä” haetaan +20v tähtäimellä.

4 tykkäystä

Miten päädyit kyseisiin factoreihin? Yleisemmin taidetaan yhdistää momentum ja value factoreita tai value, momentum ja quality, kuten jo aiemmissa viesteissä esiin noussut JPGL etf tekee.

Miksi WTEM? Tämä näyttää löytyvän myös @Wallet_Nahlroos salkusta, niin tälle olisi kiva kuulla perusteluita.

1 tykkäys

Minulla WTEM on ihan vain NN kultaluoton saavuttamiseksi. Jos olisin vapaa vivuttamaan salkkua ilman näitä ”hajautus sääntöjä” niin oma portfolio olisi kutakuinkin

40% jpgl
20% zprv & zprx
20% 5mvl

KISS

4 tykkäystä

JPGL olisi hyvä yhden ETF:n ratkaisu, jos se löytyisi Nordnetin kk säästöstä. Ajattelisin että nämä toisivat lisää hajautusta ja defensiivisyyttä.

Tarkemmin mietittynä Value ja Momentum tukisivat ehkä paremmin tosiaan?

Lukemani perusteella value ja momentum tukevat hyvin toisiaan, mutta ei taida Nordnetin kuukausisäästöohjelmassa olla momentum etf:iä.

WTEM on itselleni uusi tuttavuus enkä ole siihen juurikaan perehtynyt. Siksi koitinkin herätellä keskustelua ja kysellä miksi olette sen salkkuunne valinneet value etf:ien lisäksi.

1 tykkäys

WTEMin valitsin, koska Nordnetissa ei oikein valinnanvaraa ole quality-etfistä jotka kuuluvat kk säästöön (haluan maailmanlaajuisen etf:n). Tuossa häiritsee vähän rahaston pieni koko, mutta onkohan sillä käytännön merkitystä…?

1 tykkäys

Onko kellään tietoa mitä SPP Aktiefond Global -rahastolle on tapahtunut? Ei löydy enää mistään omista palveluista ainakaan ja Nordeassa rahastot on vaihdettu ilmoittamatta (tai mun huomaamatta) johonkin muuhun.

Nimi vain vaihtunut. Tämmöinen lyhyt tiedote tuli Nordnetiltä:

SPP Fonder muuttaa nimensä Storebrandiksi 7.6.2022 alkaen. Tämä tarkoittaa, että rahastojen nimet salkussasi muuttuvat SPP:stä Storebrandiksi.

Storebrand osti SPP:n jo 2007 Handelsbankenilta, mutta tytäryhtiön nimellä mentiin tähän asti.

Mainitsemasi SPP Aktiefond Globalin nimi on nyt Storebrand Global All Countries A EUR.

4 tykkäystä

Mielenkiinnosta: Löytyykö täältä ketään kuka olisi sijoittanut iShares MSCI Global Agriculture Producers ETF (VEGI) ? Jos löytyy niin mitkä tekijät ajoivat hankkimaan?

Lisäksi kyseessähän on ETF joka jakaa tuotto-osuuden sijoittajille ja tästä johtuen verotetaan 100% pääomatulona. Onko ollut onglemia/selvitettävää Verohallinnon kanssa? Ja muutenkin noin yleisesti saa esittää mielipiteitä tuotto-osuuden jakavasta ETF:stä.

Eipä taida olla tämä ETF eurooppalaisen sijoittajan saatavilla, kun ei täytä MIFID2. Eli pitäisi löytyä UCITS-merkintä rahaston nimestä. Saattaa sillä toki olla Euro-serkkukin, mutta pikaisella haulla ei löytynyt

Ainakin itsellä ennen säätelyä olleesta ETF:stä meni Nordnetilla kaikki veroasiat juuri kuten pitikin. Tuo tuotto-osuuden vero on muuten korkeampi kuin osingoissa, joista sentään “saa osan verovapaasti” (Tai sitten kyseessä on vain alempi verokanta) . Tuotto-osuuden voitonjaosta menee 30% yhteiseen hyvään

Haluaisin NN:n ETF-kuukausisäästön kautta saavuttaa vaatimattomasti “koko maailman” kohteet. Kaavailin EUNL/IS3N/IUSN komboa prosentein 75/15/10. Onko tuossa jaossa mitään mieltä :slight_smile:

4 tykkäystä

Hyvältä kuulostaa. Itselläni pyörii vastaava 80/15/5%. En kyllä muista mistä lähteestä tuon aikanaan kaivelin, mutta ehkä jostain MSCI:n materiaaleista.

2 tykkäystä

Ota suoraan IUSQ niin ei tarvitse pähkäillä

8 tykkäystä

Lasken omaksi sijoitusvirheekseni nyt parissa vuodessa sen, etten ole aloittanut ETF/rahastosäästämistä. On aika korjata tilanne. Valinnanvaraa tässä on tuhottomasti, mutta pientä tutkimusta olen tehnyt täältäkin napattujen kommenttien perusteella, etsinyt niitä missä on järkevät juoksevat kulut ja päätynyt mahdolliseen kombinaatioon. Mukavaa olisi lähinnä kuulla, jos jotain näyttää menevän heti päin peetä. Kiitos!:

Kombo1

  1. SEAC (UBS ETF (LU) MSCI World Socially Responsible) - Hieman teknologiapainotteisena mukaan
  2. JPGL (JPM Global Equity Multi-Factor UCITS ETF - USD) - Pidän siitä mitä portfoliossa on. konservatiivinen pläjäys.
  3. IQQE (iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF) - Kaksi ensimmäistä ovat USA ja eurosentrisiä. Otetaan mukaan enemmän muuta maailmaa.

Kombo2

  1. IUSQ (iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD) - Helpotetaan vs. kombo1. Koko maailma mukaan yhdellä
  2. IUSN (iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD - Small capia mukaan enemmän

IUSN kelpaisi kyllä myös 1-komboon mukaan.

En nähnyt suoranaista pointtia valita jotain tiettyä rahastoa ETF:n sijaan.

2 tykkäystä

Itse menisin varmaan näillä, mutta IQQE tilalle IS3N tai LCUA. Eli kasvuosuusrahastoa tuotto-osuuden tilalle. LCUA on EM Aasia ei koko EM, mutta ainakin ilmoitetuilta kuluiltaan edullisempi. Jos haluaa ottaa näkemystä ja lisätä teknopainoa, niin esim. QDVE tai XNAS tuohon lisäksi.

2 tykkäystä

Tässä on erittäin mielenkiintoinen kesustelu edellä jossa mukana tutkimustuloksia. Itse valitsisin kombosta enemmin jälkimmäisen, mutta vaihtoehto on erittäin mielenkiintoinen. Buffettin sanoin sijoittaminen on yksinkertaista, mutta vaikeaa. Yksi vaikeus on aina rynnätä sinne houkuttelevimman tuotton perään, jossa on sitten joku kompastuskivi. Itse nousen aina vähän takajaloilleni tuosta faktorista. ISharesin faktorirahastoja oli aika paljon kuukausisäästössä ainakin jokin aika sitten niistä puhuttiin paljon, mutta nyt keskustelu on kyllä hiipunut, mitä itse olen nähnyt. Tuossa edellä oli kirjain yhdistelmä RAFI, joka samalla tavalla itseäni kiinnosti aikanaan vuonna 2009. Silloin oli suorastaan loistava ostopaikka ja RAFI ETF:llä pitäsi mennä loistavasti. Jostain syystä ne eivät lyöneet läpi, syytä en tiedä. Löytyipä vielä kirjoituksia siitä: RAFI-metodologia haastaa arvosijoittamisen

Palatakseni aloitukseen sijoittaminen on yksinkertaista niin seuraavia asioita löytyy lähes jokaisesta sijoitus oppaasta ja ensimmäinen on Buffettin hokema samoin.

  1. Sijoita mihin ymmärrät
  • Ymmärrätkö ensimmäisessä kombossa mihin olet sijoittanut?
  • Nopealla selailulla oletan ETF:n olevan fyysinen mikä on mielestäni hyvä. Mikäli sijoitus olisi synteettinen en itse sijoittaisi, koska en täysin ymmärrä mihin olen sijoittanut. Kun menet noiden toimijoiden omille sivuille heit pomppaa ensin cookiet ja sitten kysellään oletko ammattilainen vai amatööri. Nämä varoitteluja ja tietyille sijoittajille EU ei halua kaikkia sijoittajia. Kannattaa hiukan miettiä miksi ja kyse siitä, että he eivät ymmärrä mihin sijoittaneet.
  1. Suosittu on kallista
  • Sijoittamisessa on usein ja lähes aina muotivirtauksia, jotka on hinnaltaan kalliita, sijoittajat sijoittavat kalliilla muodikkaseen ja myyvät halvalla
  • Faktorit on mielestäni yksi näistä muotivirtauksista, mutta esitetyssä rahastossa siitä ei peritä ainakaan suurta extraa. Entä tulevaisuudessa?
  • Tämä toisaalta tekee JPLG:stä itselleni mielenkiintoisen. Jos se mekaanisesti aina siirtää pääomaa epämuodikkaaseen faktoriin ylituottoon voi olla selkeä mekanismi.
  1. Ennustetaan liian lyhyistä aikasarjoista
  • Hyvin usein sijoituksia arvioidaan vuoden parin tai lyhyemmällä aikajänteellä ja ennustuksia tehdään samojen aikajäteiden luvuilla.
  • Taloudessa on tiettyjä syklejä, korkojen ja velan suhteen. Venäläinen talousteiteilijä Kondratieff on havainnut noin 60 vuoden tai ihmisiän mittaisen syklin. Siinä voi todeta esimerkkinä eri sukupolvien tekevän aiempien virheet toistuvasti. Jos omilta iso vanhemmiltasi kysyttäisiin voiko Venäläiseen luottaa niin vastaus olisi ei koskaan. Miksi meillä on nyt kriisi?

Summauksena tuossa kolmessa kohdassa on sellaisia asioita, jotka aiheuttavat sijoitus epäonnistumisia. Suositteln jokaista miettimään mikä on mennyt pieleen ja hakemaan noista kohdista mikä se on mikä on mennyt pieleen?

Petre Pomellilla oli aikanaan ETF:stä kertova nettisivu valistunut sijoittaja. Siellä oli valinta perusteita ETF:lle. Listtaan niitä tähän ulkomuistista mielestäni hiuakn kuin tärkeysjärjestyksessä.

  1. Kulut
  • Kulut syövät tuottoa, hanki edullismmasta päästä olevat ETF:t
  • Kiinnitä huomio kokonaiskuluihin, kaupankäynti voi muodostaa huommattavan osan kuluista, esimerkkinä 15€ merkintä Nordnet on pikkusummalla ika pitkään näkyvissä tuotossa.
  1. Osakkeiden määrä
  • Kannattaa aina valita isompi indeksi tai osakemäärä. Suuremmat indeksit on yleensä pidemmällä aika jänteellä tuottaneet paremmin, mitä pidempään menee sitä suuremmalla varmuudella isompi saa useamman huippusuoritujan.
  1. ETF koko/markkina-arvo
  • Mitä isompi ETF on sitä elinvoimaisempi a varmemmin se on elossa 20 vuoden kuluttua. Hoitava yhtiö saa prosentuaalisen siivun arvosta ja jos arvo 100 kertainen tulot samalla prosenttilla on sata kertaiset.
  1. Lidviditetti ja spredi
  • Kiinnitä huomiota kuinka paljon ETF:llä käydään kauppaa. Jos kauppaa käydään vähän voi ostrosi ja myyntisi hinta olla sinulle epäedullinen suhteessa NAV eli omistettu osakekorin arvo. Suuremmilla koreilla ja osakvaihdoilla tämä ero menee pieneksi. (Samasta asiasta voi yrittää hyötyä, mutta on erittäin vaikea nykyisellä tietokoneiden laskentatehon aikakaudella.)

Loppuun summaisin sitten niin, että sellainen laaja edullinen perusindeksi on varma valinta. En ole tutkinut IUSQ:n markkina-arvoa ja likviditeettiä. Itsellä on EUNL, jonka tilanteen tiedän. Siinä on hyvä koko ja likviditeetti. Epäilen kyllä IUSQ:n sellaisksi muodotuvan aikanaan, Nordnetin lista antaa asialle vauhtia. Itse olen kuitenkin siirtänyt varojani Vanguard Devloped World ETF:ään, joka kustannuksiltaan halvempi maailmaindeksi 0,12% kustannuksiltaan. Sen koko ja likviditeetti on aika alhaisia. Tunnen kuitenkin Vanguardin toimintaperiaatteet ja uskon ETF:n elinkelpoisuuteen ja uskon edullisen jatkossa pärjäävän.

19 tykkäystä

Ymmärsin osan. Se kertonee siitä mikä on kokonaisuuden ymmärtämiseni taso. Tämä tekee Sijoita mihin ymmärrät ajatuksen noudattamisesta entistä vaikeampaa :wink:

Mitä tulee suoriin firmapoimintoihini, sanoisin että näitä ohjenuoria tarkastellen on juurikin tullut niin onnistumisia kuin onnettomuuksiakin!

ETF:stä haen nyt suurempaa hajauttamista ja pientä ostojen ajoittamista mutta tasaista sijoittamista. Ja sitä että joku tekee firmojen veivaamisen puolestani, eli periaatteessa ei tarvitsisi miettiä keventelyhintoja koskaan.
En tiennytkään konseptista synteettinen vs. fyysinen ETF, mutta pienellä googlettamisella aukeaa. Oletin ETF:n vakiona sisältävän juuri niiden firmojen papruja mitä listassa lukee. Oletan että “swap” -nimetyt ETF:t varmaan ovat näitä synteettisiä variaatioita…
En myöskään ymmärtänyt JPGL:n olevan “faktori ETF”, konsepti aukeni hieman lukemalla, pitää tsekata enemmän.

EUNL löysikin tiensä omaan “alustavaan” listaanikin, taisin valita IUSQ, vain koska muistiinpanoni perusteella IUSQ oli enemmän maailmanlaajuisesti hajautettu – joka ei näytä olevan totta. Pitänee katsoa tarkemmin että mikä näiden kahden ero yliipäätään on.

Mainitsemasi Vanguardin variaatio näyttää olevan hyvin vastaava koostumukseltaan ja kieltämättä hieman alhaisemmalla hoitokululla. Kiitos maininnasta ja tämä kyllä vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta! Käsitykseni mukaan Vanguard on hiton iso ja varma toimija.

Oma summa summarum: Tämä tästä tekeekin alkuun hankalaa, kun vaikuttaa siltä, että on lähes vastaavia indeksiä myötäileviä ETF:iä kymmenittäin joiden eroja on hankala noteerata ensisilmäyksellä.

1 tykkäys

Suosittelen vahvasti tutustumaan ensialkuun John Boglen kirjoituksiin jos ymmärrys on tällä tasolla.

En halua kuulosta negatiiviselta, nälviä tai olla ilkeä vaan antaa neuvon jonka olisin halunnut kuulla itse 10v sitten.

Olen itse lukenut viimeiset 2v erilaisia akateemisia tutkimuksia, teorioita, tehnyt tutkimuksia, opetellut tilastotiedettä, jotta minulle on kerttynyt tarvittava ymmärrys ja osaaminen faktori etf sijoittamista varten.

8 tykkäystä

Kiitos! Pitää tsekata kys. kirjoituksia ja ehdottomasti kiitän neuvosta.
Minä kun luulin ETF-sijoittamisen olevan for dummies. Mutta lähdetään nyt alkuun etsimään työväenopistosta sopivaa kurssia :+1:

Tämän vuoden aikana on kuitenkin saatava ETF-sijoittaminen käyntiin.

EDIT: kieli poskessa yllä, mutta hyvä tietää että ainakin IUSQ, IUSN ja Vanguardin vastaavat VWCE, mahd. VGVE pitäisi olla suht. varmoja starttipaikkoja.
EDIT2: kiitos VGVF maininnasta, näköjään erona että maksetaanko osinko vai sijoitetaanko rahastoon.

6 tykkäystä