Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Mitä mieltä Pekan suosituksista? Vastaavat suositukset ovat yleensä EUNL+hieman kehittyviin. Itseäni yllättää Suomipaino ja EUNL puuttuminen.

4 tykkäystä

1/5. 1 piste tulee siitä, että ei sentään suoria osakkeita suositellut. Aivan turhan monimutkainen salkku ja selvää näkemyksen ottoa ilman perusteluita ja EM puuttuu kokonaan. Ja mihin hittoon, oletettavasti, nuori sijoittaja korkopapereita tarvitsee?

22 tykkäystä

Näillä komponeneteilla tekisin itselleni 80/20 salkun. Sepe500 80% ja omxh25 20%.

Sepe hajauttaa tuloksen kautta myös kehittyviin talouksiin. Suomi olisi arvo/osinko paperi, sekä pienempi valuuttariski.

Edit: mullahan näköjään olikin lähes sellainen!
85/15. Qdve, qdvr ja Seligson omxh25.
Ei ole suositus, vaan oma näkemykseni.

En ymmärrä mitä järkeä on laittaa ilman perusteluita tuollainen täysin tuulesta temmattu suositus muiden asiallisten sijoitusneuvojen joukkoon. Miksi pitäisi kikkailla tuollainen hajautus sen sijaan, että ostaisi koko maailman kattavaa sijoituskohdetta? Eikö aloittavan sijoittajan kannata nimenomaan välttää sekavia painotuksia sinne sun tänne?

6 tykkäystä

Minunkaan mielestä ei mitenkään järkevä salkku. Nasdaq ja S&P 500 sisältävät muutenkin paljon samoja osakkeita. Enkä oikein tiedä, että miksi haluaisin omistaa suurella painolla saksalaisia yhtiöitä. Korot eivät ole järkeviä nousevien korkojen aikaan, eikä nuori sijoittaja tarvitse niitä yhtään mihinkään.

@Massi Valuuttariski ei toimi noin yksinkertaisesti. Noteerausvaluutta ei sinänsä ole merkityksellinen sijoituskohdetta miettiessä, vaan vaikutus tulee lähinnä siitä, miten valuuttakurssivaihtelut vaikuttavat yhtiön liiketoimintaan. Toki jos hankit jotain Yhdysvaltain pelkästään sisämarkkinalla toimivaa yhtiötä, niin silloin toki valuuttakurssi vaikuttaa. Globaaleja yhtiöitä hankkiessa ei ole juurikaan merkitystä, että missä pörssissä yhtiö on noteerattu tai missä yhtiön pääkonttori sijaitsee.

5 tykkäystä

Haastan hieman yllä boldaamaani kohtaa ainakin etf-sijoittajan näkökulmasta, kun tässä ketjussa ollaan. Motiivina hyvätahtoisesti nostaa keskustelua aiheesta, ei haastamisen ilosta. Ja tietyissä tilanteissa Saksakaan ei ole välttämättä ihan paska maa.

Valuuttakurssivaihtelulla voi olla isokin merkitys sijoituksen arvon kehitykseen jo suht lyhyellä aikavälillä. Kuvassa esimerkiksi SRX8 ero itse indeksiin, joka syntyy siitä, että rahaston perusvaluutta on dollari ja kaupankäynti- ja noteerausvaluutta euro. ( +pieneltä osalta toki myös siitä, että osinkoja ei makseta ulos.)

Jos joutuisi myymään em. tilanteessa niin Dax-rahastossa tulisi takkiin indeksin laskun verran, mutta SP500 rahastossa euron heikkeneminen käytännössä pelasti homman. Jos kurssi muutos valuutuissa olisi mennyt toisin päin olisi tietysti Dax-rahastossa tullut yhtälailla takkiin, mutta SP500 rahastossa vielä karummin.

Tämän(kään) vuoksi en ole laittanut kaikkea SP500-rahastoihin, jotka ainakin Nordean asiakkaalle “dollaripohjaisia” vaikka uskoni nimenomaan USA:n talouteen ja SP500 on vahva. Eur/Usd suhde voi olla lopputuloksen kannalta aikanaan exittien jälkeen jopa merkittävämpi tekijä kuin indeksien ero.

1 tykkäys

Tuo on hieman eri asia kuin tarkoitin tuossa ylempänä.

Eli kahden samanlaisen kohteen välillä ei ole väliä, että onko se noteerattu missäkin valuutassa. Eli tuo S&P 500 on laskenut dollareissa, mutta euroissa mitattuna se on käytännössä nollilla. Näiden välillä ei ole eroa, että ostiko ja myikö sen kummalla valuutalla. Ero tulee siinä, että missä valuutassa rahan käyttää. Euroissa sijoittava hyötyi, dollareissa sijoittava päinvastoin. Jos jenkkisijoittaja osti ETF:n dollareissa ja myi sen dollareissa ja muutti sen jälkeen Eurooppaan, hyötyi hän dollarin vahvistumisesta saman kuin olisi suoraan ostanut euromääräistä S&P 500 ETF:ää ja kuluttanut rahat euroissa.

Ja välttämättä ei olisi tullut, sillä valuuttakurssien muutos toiseen suuntaan olisi muuttanut yhtiöiden tuloksentekokykyä, hyväksyttyjä arvostuskertoimia jne.

5 tykkäystä

Vastauksesi oli sen verran hyvin perusteltu, että milläs itse lähtisit aloittelijana liikkeelle?

1 tykkäys

Jos olisin täysin aloittelija, niin tyytyisin Vanguardin total stockmarket indeksiin. Yksinkertaisuus on kaunista ja tehokasta. Jos rakentaisin salkkua lapselleni (jota ei siis ole), niin Vanguard total stockmarket index 50% + 25% Spdr US SCV + 25% Eu SCV.

Vanguard hoitaa markkinabetan ja sen kanssa vähinten korreloivat omistukset SCV olisi minun valintani.

Ei sijoitussuositus.

9 tykkäystä

Lapsen salkun etf:t, suluissa kulut % - nordean ilmoittamana, sekä perään vielä painoarvo koko etf salkusta… Lähinnä nyt haluaisin kuulla haastoa ulkopuolisten silmin salkusta, puuttuuko mielestänne jotain vaihtaisitteko jonkun. Ajatellen että ajatuksena semmoinen ainakin 18v holdi.

OMXH25 indeksiosuus (0,59) 25%
USA Small cap value weighted (0,70) 25%
Vanguard all world ucits etf (0,65) 50%

edit: ja ennenkuin joku kommentoi ettei salkkua kannata rakentaa muiden kommenteista, niin lähinnä yleensä viisaaiden päät kun osuu yhteen tulee huomioita ja ajatuksia joita voi sitten itse miettiä :smiley:

3 tykkäystä

Tämä oli itselleni erittäin tärkeä viesti, koska olen pähkäillyt juuri tuota eur/usd suhdetta ja sen tulevan kehityksen merkitystä. Olin lisäksi aloittelijana saanut mielikuvan, ettei minun pidä koskea pitkällä tikullakaan mihinkään jossa lukee "hedged":grinning:. Juokseva kulukin kohtuullinen eikä edes ainakaan tässä kohtaa Nordea näytä vetävän välistä.

Eli jo ostetut SXR8 pidetään ja nautitaan euron heikkenemisen tuomasta arvonnoususta. Jos muutaman vuoden päästä euro alkaa olennaisesti vahvistua, myydään ne ja ostetaan tilalle tuo em. jos näyttää, että kannattaa edelleen SP500 kyydissä pysyä.

Lisäksihän tuo käytännössä rauhoittaa ostopainetta eurokäteispossalle, jonka kanssa odottelee SP500 lisälaskua.

Tämähän kuulostaa lähes ilmaiselta lounaalta. Onkohan minulla jotain ajatusvirheitä tuossa?

Valuuttakurssien kehityksen ajoittaminen on yhtä hankalaa kuin osakemarkkinan. :confused:

2 tykkäystä

Ajallinen hajauttaminen auttaa asiaan.

Tämä toki tiedostaen. Nyt itse veikkaisin, ettei euro vahvistu dollariin nähden ainakaan parin kolmen vuoden sisällä, jos sen jälkeenkään. 40 vuoden perspektiivissä noiden suhteessa pyöritään kuitenkin tietyssä raamissa ja terävätkin piikit pois siitä ovat useimmiten tasoittuneet 1-2-3 vuodessa lähelle 1,10-1,20. Kumpikaan ei lähtene pysyvästi kuuhun. Exit-suunnitelmassa itsellä puhtaasti eurorahastoja tai tiukan paikan tullen myös henkistä valmiutta tiettyjen reaaliasioiden myymiseen ja aikaa tarvittaessa odottaa tuo sopiva myyntihetki. Mutta kuten toisaalla sanoin niin tavikselle “hauska” lisämuuttuja.

EDIT: Kiitos KalleH. 40 vuotta euroa…:speak_no_evil: saatan olla pienen breakin tarpeessa.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen ehdotus. Itse pistin juuri omalle lapselle 100 % IUSQ. Voitko hieman avata ajattelua tuon oman ehdotuksesi osalta?

Annan Mestarin opettaa tästä aiheesta. Paul Merriman on puhunut paljon SCV osana nuorten salkkua.

Tässä on kattava tunnin mittainen video. Vastaa varmasti paremmin kuin minä koskaan osaisin.

1 tykkäys

Euro on ollut olemassa vasta reilu 20 vuotta joten edes historiaa ei voi tarkastella noin pitkältä ajalta.

Tässä kaksi esimerkkiä kuinka valuuttaparin kehitys voi olla merkittävää pitkälläkin aikavälillä.


4 tykkäystä

Seligson on käsitellyt rahastojen valuuttasuojausta ja niiden järkevyyttä muutamaankin kertaan. Kannattaa lukea nämäkin kevyenä iltalukemisena. Itse vierastan valuuttasuojattuja rahastoja, enkä itse niihin sijoittaisi.

Valuuttasuojaus rahastoissa? – Seligson (Valuuttasuojaus rahastoissa)

Vko 02/17: Valuutat – Seligson (Valuutat)

Vko 01/08: Jatkuvuus / valuutat – Seligson (Valuutat)

Vko 43/09: Suhdanteet/valuutat/yhtiö X – Seligson (Valuutat)

Yllä olevista linkeistäkin löytyy tämä artikkeli “To hedge or not to hedge”

Seligsonin näkökanta on, valuuttasuojaus heikentää tuottoja. Ehkä jostain löytyy vastakkaisiakin tutkimuksia, mutta ihan järkevästi seligsonilaiset tuon perustelevat.

7 tykkäystä

Olisin kiinnostunut kuulemaan, minkälainen olisi mielestänne paras Nordnetin etf-kuukausisäästösopimuksen kombo.

Olen itse sijoittanut tähän mennessä seuraavalla allokaatiolla kuukausisäästäsopimuksella:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) 35%
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) 20%
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) 10%
WisdomTree Global Quality Dividend Growth UCITS ETF USD (Acc) 35%

Onko ajatuksia tästä?

2 tykkäystä

Tervetuloa foorumille! Tälläinen viesti ei todennäköisesti saa kovin paljoa kommentteja, koska sijoitussuosituksia täällä ei tavata antaa. Lisäksi aloituksesi on varsin kehno, koska et edes määrittele käytettävissä olevaa summaa, tavoiteallokaatiota tai mitä “paras” sinulle tarkoittaa.

Asiasta muuten löytyy Inderesin foorumia enemmän keskustelua Sharevillen ryhmästä “Passiiviset Indeksisijoittajat” tjsp. Siellä ja “Aloittelijoiden kysymykset” ryhmässä tuota kysytään about kerran päivässä ja yleisimmät vastaukset tähän kysymykseen taitavat olla:

  • EUNL 70-80% + IS3N 20-30%
  • IUSQ 100%

Muuten Sharevillen taso onkin hyvin heikko.

Nostaisin vielä kommentin, että oletko huomannut painottavasi huomattavasti Applea ja Microsoftia, jotka ovat suurimpia omistuksia 3/4:ssa rahastoista. Morningstarin X-ray on ihan hyvä työkalu tarkastella päällekkäisiä omistuksia, jos ei itse jaksa Exceliä vääntää

12 tykkäystä