Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Itse olen harkinnut sijoittavani tähän, onko kellaan mielipiteitä ko. ETF:stä?

WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc

The WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc seeks to track the Nasdaq CTA Artificial Intelligence index.

Top 10 Holdings

Weight of top 10 holdings

out of 67

23.87%

2 tykkäystä

AI:n kanssa oletettavasti aluksi tahkotaan rahaa raudan ja pilvipalvelujen kanssa, joten pitkällä aikavälillä tässä on kyllä kivasti kaikki firmat: Exchange-Traded Funds (ETFs) | iShares UK – BlackRock

1 tykkäys

Tuossapa neljä lisää. Kaksi ensimmäistä kulujen puolesta parhaat. Yllättävän paljon vaihtelua sisällön puolesta.

Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
Amundi MSCI Robotics & AI ESG Screened UCITS ETF Acc – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
Global X Robotics & Artificial Intelligence UCITS ETF - USD Accumulating – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
L&G Artificial Intelligence UCITS ETF - USD Acc – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet

Lisähuomiona mainittakoon, että temaattisen etf:n kyytiin hyppääminen siinä vaiheessa, kun kyseistä teemaa on hypetetty isosti yli vuosi, on harvoin ollut hyvä idea.

12 tykkäystä

Kiitokset! Tuossa huomiselle mukavasti läpikahlattavaa.

Tuo voisi olla varsin hyvä vaihtoehto. Olen jo kuukausisäästänyt Storebrand Global All Countries rahastoon ja tuolla ottaisi vielä enemmän näkemystä jenkkiteknoon.

Itse hyppäsin vuosi sitten XAIX:n kelkkaan. Tykkäsin eniten kyseisin ETF:n sisällöstä - kuten CitizenJ yllä mainitsi, niin näissä huomattavasti vaihtelua. Kannattaakin miettiä mitä itse hakee.

QDVE:ssä on 3 isoimman paino yli 50%, mikä varmasti hyvä, jos uskoo Apple, MS ja Nvidia kolmikon voittokulkuun. Teknologian paino tässä 100%, mikä myös merkillepantavaa. Kulut hyvin pienet (0,15%).

XAIX:ssä taas 10 isointa firmaa ovat kaikki 4-5% painolla, missä mukana Magnificent 7 firmat, poislukien Tesla. Pientä hajautusta saa myös jenkkien ulkopuolelle. Kulut toki tässä hivenen kalliimmat (0,35%), mutta silti maltilliset ja kk-säästettävä. Teknologiasektori 75%.

WTI2 lienee tosiaan ok vaihtari (kulut 0,4%), jos ei niinkään kaipaa megateknoja ja uskoa pienempiin firmoihin riittää.

Omaan salkkuun tuo keskimmäinen sopi parhaiten.

2 tykkäystä

Xaixin osalta taisi tässä kuussa olla Nordnetissa kampanja että kuluitta voi ostaa. Tekoalybuumi alkaa kuitenkin läpileikata tavalla tai toisella koko Nasdaq 100 indeksin, ja toisaalta tekoaly nostattanee jatkossa enemmän muita kuin jo nousseita, joten itse olen hajauttanut semiconductor ja Nasdag etfiin. Kun ei voi tietää kuka on uusi supernousija sektorilla. Noita kaikkia tekoalyetfiä, joissa varsin erilainen koostumus, ostin kaikkia pienellä panoksilla alkuvuonna, olivat toki silloin jo nousseet ja sen jälkeenkin, mutta epäilen noiden suurimpien nousijoiden Nvidia yms potentiaaliin nousta lisää joten en lisäile niitä. Kokonaisuudessaan antavat kuitenkin hyvän kattauksen tällä hetkellä teemasta hyötyvistä. Temaattisia megatrendietfiä täytyy seurailla ja huomata myydä ennenkuin kupla jossain kohtaa poksahtaa kun trendistä tulee valtavirtaa ja edelläkävijöiden kilpailuetu pikkuhiljaa kapenee. Eivät yleensä ole ikuisuussijoituksia kuten laajat indeksit.

2 tykkäystä

Mistä olet lukenut että XAIXia voisi ostaa kuluitta?

Nordnet kamppis

2 tykkäystä

Piti oikein kaivaa että mistähän sen mainoksen löysin - oli vain ETFideoita kohdan lopussa mainos, että “Valitut Xtrackersin teknologia- ja innovaatio-ETF:t ilman ostovälityspalkkioita 15.11.2023–15.1.2024”, XAIX kuuluu näihin.

1 tykkäys

Jopas, kiitos tiedosta! Hyödynnetään 8) @Vaahteranoksalla

Tickerillä BLCH löytyy etf. Kannattaa olla tarkkana nordnetissä, monet “kryptotuotteet” eivät liity mitenkään kryptoihin.

2 tykkäystä

Seligson omx 25 ETF näyttää nyt nordnetista ostettuna 0,47% juoksevia kuluja? Onko tuossa jokin virhe eikö tämä ole ollut aina jotain 0,17% luokkaa?

1 tykkäys

Onko tuon ostamisessa muutenkaan mitään järkeä niin kauan kun ilman hallinnointikuluja olevaa Suomi- rahastoa saa ostaa ilman kuluja? Käytännössä samaa paskaa eri paketissa.

2 tykkäystä

Kulujen puolesta ei… olen itse vain suosinut ETF rahastojen sijaan, jotta ei tule mentyä naimisiin yhdenkään välittäjän tai pankin kanssa.

Vertailuindeksi on eri. Nordnetin rahasto seuraa OMXH25ESG -indeksiä alkaen vuoden alkupuolelta. Eli tästä puuttuu Neste ja Fortum. Tilalla Tokmannia, Kojamoa, Orionia ja jotain muuta. Itseäni vähän korpeaa tuo vertailuindeksin muutos lennosta, mutta preferenssinsä kullakin.

edit: tässä NN:n suomirahaston sijoitukset tämän vuoden puolenvälin tienoilta https://nordnetab.com/wp-content/uploads/2023/08/Halvarsredogorelse-Nordnet-Indeksirahasto-Suomi-ESG-2023.pdf

4 tykkäystä

Kannattaa katsoa Avaintietoasiakirja. Sen pitäisi sisältää virallisen tiedon. Sen mukaan 0.2%
Lisäksi Segilsonin sivut kertovat hallinointipalkkion olevan 0.18%.

Itsekin ostan tätä joskus jos kuvittelen, että ajoittamisesta on hyötyä. Lisäksi ostan Nordnetin indeksirahastoa

1 tykkäys

Viikinkipäällikkö tuli täältä hakemaan ajatuksia sarvikypärän alle muhimaan… Aatteena hakea sp500 korreloiva rahasto/ETF
Handelsbankin Usa indeksirahastoa olen tiiraillut, r-luku ainakin kertoilisi että indeksiä on rahasto seurannut eikä tuo positiivinen alfakaan huonolle näytä. Ja saa vieläpä kuukausisäästöön

Applen ja microsoftin suurehko paino vaan mietityttää.

Eurooppa puolella on ollut mietinnässä iShares Core MSCI Europe.
Tuutteko joku hei ottaa kädestä kiinni. Jos täältä saisi vertaistukea.
@Wallet_Nahlroos @Mututuntuma @JukkaM @CitizenJ

tägätty pari tuttua nimimerkkiä,josko koputtaisivat viikinkipäällikön sarvikypärään.

5 tykkäystä

Jos tosiaan haluat juuri S&P500, saat sitä halpana isharesin ETF:nä tikkerillä SXR8.

Applen ja Microsoftin paino on ihan oikein, jos ne mietityttävät niin ei silloin sp500 ole oikea valinta. Aika isolla painolla ne ovat kaikissa globaalisti hajautetuissa normaaleissa rahastoissa myöskin.

No, onhan toki mahdollista ostaa myös S&P 500 Equal Weight rahastoa esim. XDEW

1 tykkäys