Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Hyvää tammikuun alkua kaikille!

Olen harkinnut tekoäly ETF -rahastoihin sijoittamista/säästämistä.
Voi olla pelkästään USA-markkinaa mutta mieluiten hajautettu osittain myös esim. Euroopan markkinoille. Hiukan riskiä tietenkin saa olla, ei liikaa painoitusta Big 7.
Onko ideoita?

1 tykkäys

Wisdomtree artificial intelligence. Saa myös kk-säästöön Nordnetissä.

3 tykkäystä

Kiitos! Otetaan tutkintaan. Onko muita ideoita?

Muutamia ideoita:

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - kehittyneiden markkinoiden (MSCI World) -indeksiä seuraava supersuosittu ETF. Oikeastaan koko salkun voisi rakentaa pelkästään tätä ostaen. Jenkkien paino 70%, miinuksena, että isoimmilla firmoilla on tässäkin 4-5% painoarvo. Kuitenkin pienempi kuin pelkästään S&P500 -etf:llä. Plussana tässä on myös se, että jos nyt alkaakin muun (ex-USA) kehittyneen maailman vuosikymmen, pääset tämän ETF:n kautta nauttimaan siitä, toisaalta taas jenkit niin isossa painossa, että jos USA:n voittokulku jatkuu, voitat sinäkin.

Toisena
Xtrackers Russell 2000 UCITS ETF 1C (XRS2) - Russell 2000 -indeksiin (USA:n small ja mid cap -indeksi) sijoittava ETF. Minkään firman painotus ei taida olla yli 1% mutta 100% USA. Russell on aliperformoinut S&P:tä vastaan jo jokusen vuoden. Olisiko nyt pienyhtiöiden vuoro? Toisaalta tässä sitten missaa ne superteknot, joita voisi argumentoida maailman laadukkaimmiksi yhtiöiksi.

Kolmantena
Xtrackers S&P 500 Equal Weight UCITS ETF 1C (XDEW). Jos haluat S&P 500, mutta joidenkin yhtiöiden iso paino hirvittää. Tässä on kaikkia s&p 500 yhtiöitä ~ samalla painotuksella. Rahasto siis “tasapainottaa” itsensä neljä kertaa vuodessa niin, että painotukset säilyvät samoina eli n. 0,2%. Onko sitten strategiana järkeä tasapainottaa rahastoa myymällä voittajia ja ostamalla häviäjiä indeksin sisällä? En osaa sanoa, itse en ehkä siihen lähtisi mutta toki dilutoi merkittävästi riskiä siitä, että megateknoja ruvettaisiin hinnoittelemaan alhaisemmilla arvostuskertoimilla syystä tai toisesta.

Tuossa on nyt muutama idea sinulle. Itselläni salkussa näistä on ainoastaan EUNL (eli tuo ensimmäinen) johon olen kuukausisäästänyt pitkään.

11 tykkäystä

Kiitoksia kattavasta vastauksesta! Laitetaan tutkimuksen alle.

Olen pari vuotta säästänyt L&G Artificial Intelligence UCITS EFT - USD Acc -EFT:ään.

En ole varma saako Nordnetin kk-säästösopimukseen mutta olen tehnyt 4 kertaa vuodessa ostot isommalla summalla niin kaupankäyntikulu ei häiritse itseä. Ei nähdäkseni liikaa painota isoja tekkejä vaikka ovatkin mukana rahastossa. Tällä hetkellä ko. ETF parhaiten performoinut rahasto tällaisessa omassa aika maltillisen kk-säästäjä-hajauttajan salkussa jossa lähinnä isompia indeksejä ja muutama teknologia-ETF.

Jos tästäkin AI-ETF:stä muilla huomioita niin olen kiitollinen.

2 tykkäystä

Storebrand ja Handelsbankenin rahastot ovat vastuullisia, eli hieman eri indeksi kuin IUSQ tai SXR8. Molemmat tavallisista rahastoista kyllä edullisimpia ja parhaimpia koko maailma/usa rahastoja. Päätyypäs sitten etfiin tai rahastoihin niin hyviä vaihtoehtoja on. Itsellä pääpaino ETFissä, koska haluan tulevaisuudessa voida lahjoittaa niitä jälkipolville, Nordnetin rahastoja ei voi lahjoittaa, OP:n rahastoja taasen voi.

3 tykkäystä

Enhän toki väittänytkään niiden seuraavan samaa indeksiä. Vertasit näitä kahta rahastoa itse kulujen osalta viestissäsi ja halusin tuoda esille että pienet kulut eivät välttämättä tarkoita parempia tuottoja kun puhutaan rahastoista.
Toin keskusteluun toisen esimerkin sen takia että olen havainnut että nämä kaksi vaihtoehtoa (HB USA vs SXR8) ovat myös monesti ihmisillä harkinnassa.
Joillekin voi tulla yllätyksenä kuinka hyvin “tavallinen” rahasto voi pärjätä näille pienikuluisille etf:lle.
Kannattaa myös huomioida vertailussa että tavallisia rahastoja voi ostaa kuluitta Nordnetissä.

3 tykkäystä

Vaihtoehtona tuohon XRS2 on SPDR Russell 2000 U.S. Small Cap UCITS ETF (ZPRR), jossa kulut hiukan pienemmät kuin tuossa Xtrackersin vastaavassa (0,30% vs 0,34%). Molemmat näistä seuraavat siis Russell 2000 indeksiä.

Itse näen, että pienyhtiöitä on jo poljettu niin pitkään, että viimeistään korkojen laskun alkaessa luulisi niille tulevan nousupainetta ja ensi vuosi voi hyvinkin olla niiden yliperformanssin aikaa. Aivan viime kuukausina onkin jo ollut viitteitä nousun alkamisesta.

Itseä ihmetyttää että miksi ei ole Nordnetin etf kk-säästön piirissä Russell 2000 tai vastaavaa… harmi homma. Samoin Reit-etf olisi kiinnostava.

Löytyy sieltä SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted, joka on hyvä vaihtoehto Russell 2000 -indeksirahastoille.

10 tykkäystä

iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc) | RBOT

Tämän saa kuukausisäästöön myös

2 tykkäystä

Vieläkään ei Nordnetin kautta pysty sijoittaa, vaikka lappu löytyy kyllä Xetrasta.

Entisenä Seligson Brands -hypettäjänä olen kiinnostunut tähän sijoittamaan epätoivoisessa yrityksessä voittaa markkinaa pitkässä juoksussa ja tylsyyttä vastaan taistellakseni. :sweat_smile:

1 tykkäys

@anon1925 Kai oot jo NN:lle laittanu kyselyä ja toivetta asiasta? Eihän asiat muuten miksikään muutu, milloinkaan.

En ole kun sijoitan tähän vasta joskus useiden kuukausien päästä myöhemmin, kun saan rahaa. Yritän kalastella, jos joku muu viestisi :sweat_smile:
Mulla ei ole rahaa Nordnetissa joten ehkä kuuntelevat jotain maksavaa asiakasta…

Ryhmäpainetta vaan kehiin. Minä olen jo kertaalleen TOPB:tä toivonut

5 tykkäystä

Pacer ETFs, the $35bn US issuer, is set to enter the European market with the launch of four ETFs from its flagship Cash Cows range, ETF Stream can reveal.

The Pennsylvania-based asset manager said it hoped to hit the market as soon as next month, launching UCITS equivalents of its large cap, small cap, developed markets and global ETFs.

Sean O’Hara, president of Pacer ETFs, told ETF Stream: “We have set up an investment advisory business in Dublin with the intention of launching UCITS, starting with our flagship ETF series in the US, Cash Cows.

ETFs Ticker AUM TER
Pacer US Cash Cows 100 ETF COWZ $18.4bn 0.49%
Pacer US Small Cap Cash Cows 100 ETF CALF $6.7bn 0.59%
Pacer Global Cash Cows Dividend ETF GCOW $1.9bn 0.65%
Pacer Developed Markets International Cash Cows 100 ETF ICOW $1.2bn 0.65%

Hyvät faktorialistukset etf ja todella “Value” genreä. TER ovat kamalat.

Pacer Cash Cow Series look more like Quality fund more than Value fund imo.
All from Portfoliovisualizer CALF vs DFA US Small Cap Value.



I’m looking at their ICOW ETF (developed ex-US):

Factor Loading Standard Error t-stat p-value 95% Confidence Interval
Market (Rm-Rf) 1.12 0.046 24.504 0.000 1.027…1.209
Size (SMB) 0.01 0.134 0.062 0.950 -0.259…0.276
Value (HML) 0.51 0.146 3.497 0.001 0.220…0.804
Profitability (RMW) 0.48 0.223 2.139 0.036 0.032…0.922
Investment (CMA) 0.00 0.250 0.019 0.985 -0.493…0.503
Alpha (α) -9.95bps 0.002 -0.529 0.599 -0.47%…0.28%

6e544fbca63c394b4d7c803bbeb7f45eeefcd2b3

It’s more value-y than iShares Edge MSCI Intl Value Factor ETF (IVLU) .

ICOW is a large cap value and profitability fund. It looks very good, but I don’t know if the high fees make it worth it.


Kaiken kaikkiaan olen kiinnostunut varsinkin ex-us tuotteista ja SCV etf.

7 tykkäystä

Kulut ovat kohtalaisen kovat, toisaalta onhan ETF:t nimettykin “cash cows”:ksi.

4 tykkäystä

Tuo ei kerro vielä mitään. Vasta toimeksiannon teko paljastaa onko ostaminen mahdollista

6 tykkäystä

Ok, hyvä tietää. Mäkin laitan viestin Nordnetiin että lisäisivät ton L&G Global Brandsin

5 tykkäystä